Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

    Telkens als ik op het icoontje van View NX-i klick krijg ik een bericht 'is onverwacht gestopt" maar het is zelfs niet nog niet geopend.
    Ik heb het programma al verwijderd en terug geinstalleerd maar het blijft het bericht geven.
    Wat kan ik nog proberen?

    Johan

  • #2
    Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

    Ik ken View NX-i niet, maar Mac gelukkig wel. Wat is je systeemversie? Is het plots veranderd? Wat is er veranderd (systeemupgrade, bv). Wat moet gebeuren is eerst onderzoeken of je programma(versie) nog compatibel is met jouw OS(versie).
    Best is om alle sporen (bv een achtergebleven plist file) van het programma te verwijderen met iets als (gratis) Delete Apps (https://itunes.apple.com/be/app/dele...33808943?mt=12) of (te betalen) AppZap (https://itunes.apple.com/be/app/app-...99259282?mt=12), beide verkrijgbaar in de AppStore. Verder raad ik (gratis-oud maar nog steeds compatibel) EasyFind (https://itunes.apple.com/be/app/easy...11673888?mt=12) aan, waarmee je echt op zoek kunt gaan naar de laatste sporen.
    Even wat opzoekwerk gedaan: de laatste versie van Nikon View NX-i (1.2.12) zou compatibel zijn met High Sierra 10.13.3; zelf ben ik inmiddels op 10.13.4, maar ik denk niet dat dat effect zal hebben: http://downloadcenter.nikonimglib.co...ad/sw/114.html
    Last edited by LesC; 16 april 2018, 08:48.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Ik ken View NX-i niet, maar Mac gelukkig wel. Wat is je systeemversie? Is het plots veranderd? Wat is er veranderd (systeemupgrade, bv). Wat moet gebeuren is eerst onderzoeken of je programma(versie) nog compatibel is met jouw OS(versie).
      Best is om alle sporen (bv een achtergebleven plist file) van het programma te verwijderen met iets als (gratis) Delete Apps (https://itunes.apple.com/be/app/dele...33808943?mt=12) of (te betalen) AppZap (https://itunes.apple.com/be/app/app-...99259282?mt=12), beide verkrijgbaar in de AppStore. Verder raad ik (gratis-oud maar nog steeds compatibel) EasyFind (https://itunes.apple.com/be/app/easy...11673888?mt=12) aan, waarmee je echt op zoek kunt gaan naar de laatste sporen.
      Even wat opzoekwerk gedaan: de laatste versie van Nikon View NX-i (1.2.12) zou compatibel zijn met High Sierra 10.13.3; zelf ben ik inmiddels op 10.13.4, maar ik denk niet dat dat effect zal hebben: http://downloadcenter.nikonimglib.co...ad/sw/114.html
      Ik heb de laatste versie van het view nxi en werk met el capitan.
      Maar het programma loopt al vast voor het is opgestart.
      Het heeft altijd goed gewerkt op deze manier.
      Ik heb view mxi al verwijderd en terug opnieuw gedownload maar dat helpt zelfs niet.
      Ik heb de map die direkt wordt geopend bij opstarten al van naam gewisseld maar zelf dat helpt niet.
      Bedankt om mee te denken.


      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

        Je hebt View NXi verwijderd... hoe? En daarna ook alle sporen, zoals ik gesuggereerd heb. Ik ben bijna zeker dat het aan een achtergebleven plist file ligt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Je hebt View NXi verwijderd... hoe? En daarna ook alle sporen, zoals ik gesuggereerd heb. Ik ben bijna zeker dat het aan een achtergebleven plist file ligt.
          Met de uninstaller.app die er bij zit.
          Het is de eerste maal dat ik zoiets voor heb.

          Ik ga eens proberen met bovenstaande app's.


          Bedankt Les

          Johan

          Comment


          • #6
            Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

            Net met de Delete apps geprobeerd en het resultaat is hetzelfde.


            MVG
            Johan

            Comment


            • #7
              Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

              En wat dieper graven dmv een hulpmiddel als EasyFind? Vindt zelfs onzichtbare bestanden! Je moet natuurlijk wel iets van de naam kunnen ingeven.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                En wat dieper graven dmv een hulpmiddel als EasyFind? Vindt zelfs onzichtbare bestanden! Je moet natuurlijk wel iets van de naam kunnen ingeven.
                Dit gaat mijn petje te boven maar ik zal straks proberen.

                Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                  Wat ik ook had moeten vragen: nadat je je programma ge-deïnstalleerd hebt, heb je dan de prullenbak leeggemaakt, en je Mac 'ns herstart? Ook van belang, hoor!

                  Ik ben Canon-user, maar zoek momenteel naar een NEF op al mijn volumes (dat doe ik trouwens met EasyFind). Mocht ik er eentje vinden, dan zou het kunnen dat ik zelf die ViewNX-i 'ns download en uitprobeer, gewoon maar om te zien:
                  - of ie bij mij (High Sierra) nog draait;
                  - waar ie overal 'restjes' achterlaat;
                  Vele van dergelijke programma's steken bepaalde onderdelen diep in het systeem weg. Bij een de-installatie moeten die tevens verwijderd worden, maar vaak blijft er wat 'hangen'.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                    Met welk besturingssysteem werk je nu op je mac? Had in januari de laatste nieuwe versie (Mac OS High Sierra 10.13.3) erop gezet en sindsdien niks dan problemen. Programma's die telkens afgebroken werden. Printer die na 1 minuut uitviel.Nik software die werd afgebroken.
                    op de site van Apple Support zag ik heel wat meldingen van de problemen met de laatste update van High Sierra. Heb alles terug geïnstalleerd naar OS Sierra en sindsdien werkt alles terug goed. Was wel niet makkelijk om terug te gaan naar vorige besturingssysteem. Heb dit via Time Machine terug gezet naar mijn vorige besturingssysteem. Wist dat ik alles kwijt ging zijn van daarna maar met een goeie back-up was dit geen probleem. Mac heeft wel een nachtje doorgedraaid.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                      TS werkt met El Capitan. Ik moet zeggen dat de enige problemen bij upgrade van 10.12 (Sierra) naar 10.13 (High Sierra) enkel te maken hadden met een andere bestandsindeling. Maar ik draai de allerlaatste versie zoals in mijn signature te zien, en eigenlijk geen problemen.
                      Ik heb vanmorgen ViewNX-i gedownload en geïnstalleerd en alles werkt zonder problemen. Nu, verwijderen van elk spoor zal niet simpel zijn. Even een overzicht van wat er allemaal geïnstalleerd wordt:
                      • in Applications (Programma's) een folder Nikon Software aangemaakt met vier subfolders

                      + 3 shortcuts bijgeplaatst in de Dock

                      • in <Macintosh>/Library/Application Support eveneens een Nikon ƒ met vier subfolders (Music/OptionalPictureControl/Profiles/Uninstaller
                      • in <yourusername>/Library/Applications Support ook een Nikon ƒ met één subfolder nl. ViewNX-i
                      • in <yourusername>/Library/Preferences twee pref files:
                      com.nikon.NkFramework.Common.plist
                      en
                      com.nikon.NkFramework.ViewNX-i.plist


                      En ik gok op deze laatste plist file.
                      Ik zou in eerste instantie aanraden, mocht ViewNX-i niet willen opstarten, op zoek te gaan naar dat laatste bestand.
                      Naar prullenmand verslepen (wellicht moet je daarvoor je admin pw ingeven), prullenmand leegmaken.
                      Mac herstarten en opnieuw proberen om ViewNX-i op te starten.
                      Mocht dat niet lukken, too bad, maar dan is er wat anders aan de hand. Zoals gezegd draait ie bij mij vrolijk onder OS 10.13.4.

                      PS: omdat het programma met een uninstaller komt, is het uiteraard aan te raden die uninstaller te gebruiken om alles te verwijderen. Nadien toch maar checken of het niet in de prullenmand zit, want die moet dan ook leeg (en herstarten!)
                      Ik ga, maar nog niet onmiddellijk, want misschien kan ik nog iets doen, ViewNX-i verwijderen via de uninstaller. Dan zal ik ook checken of die zijn werk perfect gedaan heeft of niet. Maar ik weet elk onderdeel te vinden, want heb nog een rapport gedraaid met FAF (Find Any File), hoewel die app (te betalen!) nog op een upgrade wacht.
                      Last edited by LesC; 17 april 2018, 13:59.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                        Ik heb daarnet een poging gedaan met die file te verwijderen maar tevergeefs.
                        Ik ben ten einde raad


                        Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                          Weet je wat je eens zou kunnen proberen? Een tweede user aanmaken via System Preferences/Users & Groups.

                          Een echte Mac-ker heeft trouwens altijd een tweede account om problemen zoals deze aan te pakken.
                          Mocht je vanuit je tweede account geen probleem meer hebben met ViewNX-i, dan zit het probleem bij je eerste user account. Niet dat we meteen kunnen zeggen waar. Maar mocht ViewNX-i daar evengoed crashen, dan is het een systeemprobleem. Ook dan is het moeilijk te achterhalen waar precies.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                            Bij mijn tweede user heb ik het programma zonder problemen kunnen installeren.

                            Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon View NX-i wil niet meer openen op mijn Mac.

                              Installeren is één ding, maar werkt het programma nu? Dan is het een conflict met iets anders dat vermoedelijk in de library van jouw eerste account zit.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X