Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Jinbei-flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Jinbei-flitsers

    Dag iedereen,
    Ik heb een probleem met mijn Jinbei-studioflitsers van de Millennia-reeks. Wanneer ik de flitskracht verlaag, moet ik steeds 2x flitsen om het gewenste resultaat te behalen. Wanneer ik bijvoorbeeld op volle kracht flits en ik daarna de flitssterkte verminder naar 1/8ste of 1/16de, dan zal de eerste flits nog steeds een flits op volle kracht zijn. Pas vanaf de 2de flits/foto, is de kracht daadwerkelijk verminderd. Meer tijd laten tussen de verschillende flitsen helpt ook niet. Heeft iemand al hetzelfde probleem ondervonden en er misschien een verklaring of oplossing voor?
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Probleem met Jinbei-flitsers

    Vziw is dat "normaal" gedrag van uw studioflitser. Hij laadt op naar de vorige instelling en kan dat opgeladen vermogen niet zomaar "dumpen" als je de power wijzigt naar een lagere setting. Daarom dumpt hij het vermogen dus bij de eerstvolgende flits. Bij speedlights bvb heb je dat probleem niet omdat die hun output-power bijsturen door de flitsduur te verkorten (eigenlijk af te breken). Sommige nieuwere studioflitsers werken nu ook zo (IGBT), maar die zijn ook wel wat duurder.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met Jinbei-flitsers

      Klopt, die goedkope flitsen dumpen hun totale condensatorlading op de lamp.
      Bij het verlagen van de instelling verlaag je het laadvermogen en niet de lading die er al op zit. Vanwaar je dus 2 x moet flitsen.

      Mijn flitsen hebben dat probleem niet en zijn zoals gezegd IGBT geschakeld. Die werken altijd met een volle lading op de condenstoren maar een zeer snel schakelcircuit snijd de lading af op het gewenste vermogen zodat het instellen direct kan. Het voordeel dat ik ook heb is dat ik met een half volle lading nog steeds kan flitsen. Op halve kracht wel te verstaan dan natuurlijk. Maar als je bv 2 fotos na elkaar op halve kracht wil doen dan kan je dat trekken in 1 lading en dus in burst schieten. Werk ik op 1/4 kracht dan kan ik 4 fotos schieten. ezv... Dat is een beetje het verschil tussen goedkoop en duur.

      Op mijn flitsen zit nog een extra functie waardoor ik kan blijven schieten terwijl de condensatoren nog aan het opladen zijn. En daarnaast heb ik nog een optie die ik kan instellen om de condensatoren al dan niet normaal of snel te laden. Het snel laden legt blijkbaar een zware last op de batterijen waardoor je het beter niet constant gebruikt.

      Mijn flitsen zijn de Phottix Indra 500LC (canon RT radio compatibel)

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met Jinbei-flitsers

        Achzo, dat is handig om weten! Bedankt voor jullie verhelderende uitleg!

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met Jinbei-flitsers

          De betere studioflitsers (ook niet IGBT) hebben een autodump.
          Bij verlagen van de flitsintensiteit gaan ze automatisch het teveel aan spanning in de condensators afgeven.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met Jinbei-flitsers

            Bedankt voor de informatie!

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met Jinbei-flitsers

              Blijft het probleem constant zo of is het enkel de eerste foto's na het verlagen of verhogen van het vermogen?

              gr, Luc

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met Jinbei-flitsers

                Normaal is dit enkel de eerste flits die nog steeds op de vorige spanning gaat.
                Maar goedkope flitsen kunnen ook nog spanningsafwijkingen hebben bij eenzelfde instelling,zeker als je wat te snel na elkaar fotografeert (< 3 sec tussen flitsen) waardoor je dus een inconsistente belichting krijgt.

                Voor zoveel zaken geld zeker binnen de fotografie "if you pay peanuts, you get monkeys"
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X