Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nef vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nef vraagje

    ik schiet meestal in NEF, kan ik mijn fotos ook in nef formaat laten afdrukken of moet ik ze altijd omzetten naar jpg.

    verlies ik dan kwaliteit?

  • #2
    Re: nef vraagje

    Volgens mij kan je niet laten afdrukken in nef. Bij mij is dat RAW, en ik moet ze ook eerst omzetten naar JPG om ze te laten afdrukken. Als je de hoogste kwaliteit kiest ga je mi geen verschil merken.
    Ik weet niet of er nog andere formaten worden aanvaard (zonder compressie bedoel ik dan). Op deze link lees ik:

    "Foto's moeten vrijwel altijd in JPEG formaat worden geleverd. Sla ze dus ook in dat formaat op. Pak ze vervolgens niet in met een compressieprogramma zoals WinZip. Afdrukcentrales kunnen alleen met JPEG bestanden werken en niet met ZIP, RAR of anderen. JPEG bestanden zijn op zichzelf al gecomprimeerd, als ze worden inpakt zal de bestandsgrootte op z'n hoogst 1% afnemen. Ook andere bestandsformaten zoals TIFF, RAW, PSD, CPT, GIF, PNG en anderen dan JPEG kunnen niet worden verwerkt. Bij mijn weten worden afbeeldingen in het JPEG2000 formaat ook niet ondersteund."
    NaXX

    Comment


    • #3
      Re: nef vraagje

      Het antwoord is gewoonweg NEEN. RAW is immers een merkgebonden formaat dat door velen als een "digitaal negatief" wordt aangeduid. ORF voor Olympus, NEF voor Nikon en er zijn er nog een aantal anderen. Vermits RAW merkspecifiek is kan het gebeuren dat je in de (verre) toekomst misschien geen "software ontwikkelaars" meer vindt voor je formaat. Daarom is het interessant te weten dat Adobe een aleternatief probeert in het leven te roepen, namelijk het DNG RAW-formaat. Lees meer op de adobe-site.
      Nog even terzijde: RAW is een digitale copie van de gegevens zoals "gezien" door je CCD of CMOS.

      Comment


      • #4
        Re: nef vraagje

        IMHO kan je ze ook (en zelfs liefst) naar TIFF converteren om te laten afdrukken; en volgens mij is Tiff "lossless" en Jpeg niet

        Comment


        • #5
          Re: nef vraagje

          Dat is ook zo maar TIFF is groter in omvang en als je je bestanden wil doorsturen on-line kan dat wat schelen in tijd.
          Onlangs een 20x28 laten afdrukken bij photoways.com via een van NEF komend jpg'je van kwaliteit 10. Resultaat is prima.

          Comment


          • #6
            Re: nef vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Stephan
            Dat is ook zo maar TIFF is groter in omvang en als je je bestanden wil doorsturen on-line kan dat wat schelen in tijd.
            Onlangs een 20x28 laten afdrukken bij photoways.com via een van NEF komend jpg'je van kwaliteit 10. Resultaat is prima.
            Online zal idd een verschil maken, maar als je je foto's op een schijfje levert niet meer natuurlijk. Maar ik betwijfel of je een verschil gaat merken tussen een TIFF en een JPG op de hoogste kwaliteit.
            NaXX

            Comment

            Working...
            X