Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

    Hallo vrienden,
    Kom ik iets geks tegen....

    Ik ga niet in detail van hoe of wat maar het komt er op neer dat mijn bank (KBC) per vergissing een aardig mooi bedrag op mijn spaarrekening gezet heeft.
    De fout zit bij de bank zelf en er is een vermoeden waar het scheef is gelopen (technische fout) maar dat is eigenlijk niet terzake in mijn vraag.
    Het bedrag staat er nu al een kleine 3 weken merk ik. Heb ik gisteren pas ontdekt.

    Mag de bank dat geld er terug af halen zonder mijn toestemming?

    Aan de andere kant van het verhaal zit natuurlijk een gedupeerde die dat bedrag wel zal missen maar daar heb ik eigenlijk geen zaken mee is mijn standpunt. De bank is in de fout.

    Moet de bank nu het gevolg dragen en de gedupeerde uitbetalen of niet? Lees: mag ik het geld houden?

    PS: ik kijk al uit naar een nieuwe camera en jullie gaan mijn droom toch niet stuk maken?

    PS2: dit is geen flauwe mop of zo, het verhaal is echt. #hetzaljemaaroverkomen

  • #2
    Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

    Mijn broer heeft dit ook ooit gehad, nog in de tijd van de BF.
    Het ging toen om 3 mio .....

    Hij had het gezien toen hij zijn uitreksels ging halen en verschoot nogal.
    Hij kwam naar huis (was amper 18 jaar) en we hebben er toen nog over gepraat.

    Papa gaf het advies om eens te informeren naar de rechten en plichten, maar een paar dagen na het weekend was het geld terug weg. De transactie werd gewoon teruggedraaid met dezelfde valutadag, zodat hij ook geen interest kreeg.

    Het blijkt toch dat je voor zoiets meldingsplichtig bent.
    Ten andere, als het om een echt groot bedrag gaat, dan kan je in de problemen komen omdat het zwart geld is. 5000€ gaat niet opvallen, maar 500.000€ krijgen, en dan ineens een Porsche kopen gaat vragen oproepen als je niet direct het inkomen hebt om dat te verantwoorden.

    Droom niet te hard, en wees eerlijk.

    Comment


    • #3
      Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

      Scenario 1 :
      Je kan het gerecht verwittigen want misschien is dit crimineel geld dat (met een medeplichtige van de bank) eventjes bij jou geparkeerd wordt totdat het verder versluisd wordt.
      Scenario 2 :
      Je koopt een nieuwe wagen. (Is het genoeg voor een Ferrari ? ) . En zegt tegen de bank dat het geld op is.
      Scenario 3 :
      Je haalt al je rekenigen leeg, incluis deze met het extra bedrag en vlucht naar een ver buitenland.
      Scenarion 4 :
      Je vertelt aan je bank dat ze dat geld zo gauw mogelijk terug nemen...... .
      Edit :
      Na het lezen van het antwoord van Tommie1 hierboven:
      Scenario 5 : Je wacht eventjes en het geld zal plotseling terug weg zijn.
      Last edited by Skitch; 12 april 2018, 19:47. Reden: Zie "Edit".
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

        Ter aanvulling en OT :
        Als je een bank voor een tiental miljoen oplicht dan heb jij, wereldwijd, een probleem, voor de rest van je leven. Ze vinden je overal.
        Als je de bank voor een paar miljard oplicht dan heeft de bank een probleem.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

          Nee, het geld is legitiem hoor. Het hoort op iemand anders zijn rekening te staan maar de bank heeft dat verkeerd uitgevoerd door een technische fout van hun.

          Mijn eerste naief vermoeden is dat het geld dan van mij is. Want bij oplichters is het ook zo dat je je geld ook nooit terug ziet als het naar een bewust (vervalste) rekening is gestuurd.
          Denk maar aan facturen waarbij ze het rekeningnummer veranderen en nietsvermoedende mensen dan het geld overschrijven naar die rekening. Hun geld zien ze nooit terug.
          Daarom is mijn vraag of dit wel zomaar kan terug gedraaid worden?

          Comment


          • #6
            Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

            Het zou ook kunnen dat de opdrachtgever zich vergist heeft en dat het niet de fout van de bank is.
            Het kan ook zijn dat je een 'mule' bent die geld uit dubieuze praktijken op zijn rekening krijgt en waar de opdrachtgever later zal vragen om dit geld op zijn rekening door te storten.

            In elk geval, in plaats van dit geld te laten staan, moet je hiervan minstens ofwel de opdrachtgever ofwel de bank hiervan op de hoogte brengen.



            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

              Eventjes de Wet erop nalezen
              Google maar eens op "onverschuldigde betaling". Samengevat: Wanneer iemand iets ten onrechte ontvangen heeft, moet deze dit terug geven aan degene van wie het ontvangen werd. (artikel 1376 BW)
              En de verjaringstermijn (daarna mag je het houden) is 10 jaar. Intussen kan je gedagvaard worden, maar zover zal het wel niet komen. Tegen die tijd heeft de bank het al rechtgezet, want de feitelijke genieter zal bij zijn schuldenaar gaan vragen waar het geld blijft en die zal zijn vergissing wel opmerken.

              Comment


              • #8
                Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Nee, het geld is legitiem hoor. Het hoort op iemand anders zijn rekening te staan maar de bank heeft dat verkeerd uitgevoerd door een technische fout van hun.

                Mijn eerste naief vermoeden is dat het geld dan van mij is. Want bij oplichters is het ook zo dat je je geld ook nooit terug ziet als het naar een bewust (vervalste) rekening is gestuurd.
                Denk maar aan facturen waarbij ze het rekeningnummer veranderen en nietsvermoedende mensen dan het geld overschrijven naar die rekening. Hun geld zien ze nooit terug.
                Daarom is mijn vraag of dit wel zomaar kan terug gedraaid worden?
                Hun geld zien ze nooit terug omdat de 'mule' het geld heeft doorgestort en hij meestal financieel insolvabel is.

                Ik zou het reglement van mijn rekening eens lezen.

                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                  Hier vind je onze Algemene Bankvoorwaarden, juridische documenten en reglementen. Je kunt ze online bekijken en downloaden.


                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=Heembeek;4637610]https://www.kbc.be/particulieren/nl/...ocumenten.html
                    Last edited by Franciskine; 12 april 2018, 20:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      De transactie werd gewoon teruggedraaid met dezelfde valutadag, zodat hij ook geen interest kreeg.
                      Heel waarschijnlijk gaat dit plaats vinden.

                      Laatst kwam in het nieuws dat de ING bank (in NL) alles 2x afschreef. Dit zal op een vergelijkbare wijze zijn opgelost denk ik.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                        Simpel, de bank zal dat terugnemen van zodra ze daar op uitkomt.
                        Normaal heeft u ook de plicht alle fouten te melden, zowel in uw voordeel als nadeel.
                        Als u dat geld gebruikt, dan is dat misbruik net als diefstal.
                        Ook de eventuele intresten er op zullen ze terugboeken.
                        De echte begunstigde krijgt zijn geld met de correcte valutadag ... op voorwaarde dat de fout bij de bank lag.

                        Ligt de fout bij die dat de overschrijving deed, dan ligt het iets anders wat intrest betreft, maar het geld houden mag je zeker niet.
                        Draai de rollen eens om ... uw geld is elders. [emoji17]

                        Zelf voorgehad, net voor feestdagen met een verlengd WE had de bank ons op min 500.000 BEF gezet met als gevolg alles geblokkeerd .... leuk als je met een volle winkelkar met eten voor genodigden aan de kassa staat.
                        Fouten gebeuren eenmaal, kan iedereen overkomen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                          Om geen problemen te krijgen contact nemen met de bank. Eerlijkheid duurt het langst. Iets dat niet van mij is zou ik niet moeten hebben. Fouten gebeuren dagelijks en ik denk dat in het tegengestelde geval, moest dit bedrag van uw rekening zijn afgegaan u ook de bank zou contacteren. Ik vind dit toch de meest voor de hand liggende en eerlijkste manier van doen. Mijn persoonlijke mening natuurlijk, anderen kunnen daar anders over denken,, maar ik probeer het uit louter eerlijk standpunt te bekijken.
                          De bank moet achteraf maar t.o.v. de benadeelde een gepaste oplossing aanbieden.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                            Lijkt me een gevaarlijk spelletje spelen om alles te verzwijgen en hopen dat er niemand achter komt
                            Zulke dingen komen altijd uit (spijtig genoeg)

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bankzaken, vreemde vraag, geld gekregen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              De bank moet achteraf maar t.o.v. de benadeelde een gepaste oplossing aanbieden.
                              Indien de fout echt bij de bank ligt, dan doen ze dat op een correcte manier.

                              En een fout komt altijd uit want iemand mist dat geld.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X