Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens recyclage ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens recyclage ?

    Hallo,

    door een stommiteit heb ik een lens stuk gemaakt. Het is geen dure lens en reparatie is niet te overwegen. Nu vroeg ik mij of ik de lens ergens kon binnenbrengen voor recyclage ?
    Of is t gewoon richting vuilbak ?

    alvast bedankt voor suggesties
    We don't see things as they are, we see things as we are (Anais Nin)

    Canon 50D == lenzen == iMac 27

  • #2
    Re: Lens recyclage ?

    Aan je post is niets af te leiden dan enkel en alleen dat er "iets" met uw objectief aan de hand is.

    Beschrijf over welk merk/type objectief je het hebt en welke schade je er aan hebt. Maar ja, in veel gevallen als het over "geen dure" gaat dan heb je twee mogelijkheden:
    1. je sloopt het objectief en bewaard het glas
    2. je werpt het ongezien in de vuilbak

    Comment


    • #3
      Re: Lens recyclage ?

      Containerpark bij het elektronisch afval als het een AF lens is. Heb er vandaag nog een binnengegooid.

      Comment


      • #4
        Re: Lens recyclage ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Containerpark bij het elektronisch afval als het een AF lens is. Heb er vandaag nog een binnengegooid.
        Inderdaad, containerpark. Recupel...

        Comment


        • #5
          Re: Lens recyclage ?

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Aan je post is niets af te leiden dan enkel en alleen dat er "iets" met uw objectief aan de hand is.

          Beschrijf over welk merk/type objectief je het hebt en welke schade je er aan hebt. Maar ja, in veel gevallen als het over "geen dure" gaat dan heb je twee mogelijkheden:
          1. je sloopt het objectief en bewaard het glas
          2. je werpt het ongezien in de vuilbak
          Ik vraag me af of jij - zoals gewoonlijk - wel leest - dan wel begrijpt - wat er in de eerste post gevraagd wordt?

          Comment


          • #6
            Re: Lens recyclage ?

            als topic starter even opgeeft over welke lens het gaat en ze eventueel aanbied in AANGEBODEN kan iemand er misschien een knutselwerkje mee maken of onderdelen recupereren om zelf een poging tot herstelling te doen.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Lens recyclage ?

              of GEZOCHT

              Comment


              • #8
                Re: Lens recyclage ?

                hoi, bedankt voor de suggesties: het wordt dus ofwel containerpark ofwel even posten voor de handige liefhebber.
                FYI: het gaat om een Tamron 18-270.
                een dezer dagen post ik t dan in de AANGEBODEN sectie.
                We don't see things as they are, we see things as we are (Anais Nin)

                Canon 50D == lenzen == iMac 27

                Comment


                • #9
                  Re: Lens recyclage ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fvanaerden Bekijk bericht
                  even posten voor de handige liefhebber
                  vuilbak is inderdaad altijd het allerlaatste ... er is altijd wel iemand die een partsdonor kan gebruiken ... de reparatiebedrijven hebben ook allen zo'n ' stock ' en daar zitten zelfs nog te repareren items tussen heb ik kunnen vaststellen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens recyclage ?

                    Weggooien is pure schande.
                    Ofwel kan je lenzen recuperen.
                    Indien de lens stuk is, of mechanisme is tuk, maar het diafragma werkt nog, kan je alle lenzen proberen te verwijderen en zo een werkend diafragma over houden (kan van pas komen in macro)
                    Indien je een zoomobjectief hebt en dat dag bij van 50 tot 200 mm is dat een bijzinder handig iets voor macro-fotografen.
                    De lenzen eruit en je hebt een verstelbare balg. mits de nodige koppelingen kan je er een omgekeerd objectief op vast zetten of een gewoon objectief (mits je het diafragma handmatig kan instellen op je werkend objectief). Het is wel allemaal manueel maar éénmaal met dergelijke vergrotingen is het steeds manueel werken.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens recyclage ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Weggooien is pure schande.
                      Ofwel kan je lenzen recuperen.
                      Indien de lens stuk is, of mechanisme is tuk, maar het diafragma werkt nog, kan je alle lenzen proberen te verwijderen en zo een werkend diafragma over houden (kan van pas komen in macro)
                      Indien je een zoomobjectief hebt en dat dag bij van 50 tot 200 mm is dat een bijzinder handig iets voor macro-fotografen.
                      De lenzen eruit en je hebt een verstelbare balg. mits de nodige koppelingen kan je er een omgekeerd objectief op vast zetten of een gewoon objectief (mits je het diafragma handmatig kan instellen op je werkend objectief). Het is wel allemaal manueel maar éénmaal met dergelijke vergrotingen is het steeds manueel werken.
                      Goed zo Wim, ik walg zo ondertussen van die wegsmijtmentaliteit. Beetje weinig met fotografie te maken dit maar het past in het totaalplaatje. Enige tijd geleden weigert de motor van mijn wasmachine (Miele W698 van 26 jaar oud). Even zoeken op internet en ik zie dat dit meestal het gevolg is van versleten kooltjes of een defect sturingssysteem. Dus ik haal de motor er uit om de kooltjes te bekijken : niks aan. De sturing dus. Ik haal die er uit en merk tot mijn opluchting dat dit een vrij eenvoudige printplaat is waaraan er nog gesoldeerd kan worden, de totale waarde van de componenten schat ik op 50 €. Dus ik naar de grootste zaak uit de streek, waar ik alles koop omdat ik er vertrouwen in had. Dus naar de technische dienst en ik vraag naar de man van de wasmachines en toon hem die print waarbij ik mijn zin afmaak met "maar ik denk dat dit niet erg is". Reactie : dat is wel erg want dat kost meer dan 500€. Game over dus.
                      Nu, één van de goede vrienden is een bedreven electronicus en vindt niks fout aan die print. Hij had wel in het snotje op het schema dat er in die motor een thermische zekering zit. Motor open dus en ik vind die zekering : type diepvriezer dus manueel niet resetbaar. Zat vast. Maakt deel uit van de kooltjesplaat die niet apart te krijgen is, nieuwe motor dus. Game opnieuw over. Maar ik kan je garanderen : aan die motor is verder nulkommanul. Weet je wat : zowel de verkopers als de fabrikanten zijn ferm met onze voeten aan het spelen. En die afvalberg, die groeit maar

                      Maar dit verhaal is zeker nog niet afgesloten.....noodoplossing toegepast en nu meet ik wat ik moet meten. Woensdag gaat hij terug in de machine. Wordt vervolgd.

                      Gisteren zijn we gaan wandelen en ik spring binnen bij oude kennissen en toevallig kom ik bij dat verhaal : zijn amerikaanse frigo lekt water in het ijs-koelwater deel. Technieker gevraagd (van dezelfde firma als die waarover ik spreek). Conclusie : nieuwe deur, 600€
                      Dus de vriend maakt zelf de deur open en de reden was een plastic slangetje dat door het veelvoudig openen en sluiten was gaan lekken in de plooi. Hij is gewoon een stukje siliconeslang van een grotere diameter gaan kopen en heeft de beide uiteinde rond het lek daarin vastgelijmd. Opgelost !

                      Wel dan vraag ik me af : kunnen ze het niet meer of willen ze het niet meer kunnen ?

                      In Zweden zijn ze ons weer eens voor : er is een snel groeiende keten waar je "niet repareerbare apparaten" kan binnen brengen, er zijn daar ctu techniekers in de weer met de reparatie bij wat kan gerepareerd worden. Gerepareerde toestellen komen terug op de markt.

                      Weet je : iedere keer als ik op een containerpark kom sterf ik duizend doden. Verleden week nog bij het hard plastic : 16 curverbakken die er nieuw uitzagen, netjes in elkaar geschoven. Dat is toch gewoon een schande !?!
                      Last edited by opapol; 9 april 2018, 11:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens recyclage ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Verleden week nog bij het hard plastic : 16 curverbakken die er nieuw uitzagen, netjes in elkaar geschoven. Dat is toch gewoon een schande !?!
                        Wat nog erger is dat je het niet mag meenemen als je het een 2de leven zou willen geven.
                        Ik wou eens iets meenemen wat nog perfect bruikbaar was, maar dat mag blijkbaar niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens recyclage ?

                          Onlangs kwam ik op het containerpark om er 2 oude telenet digiboxen weg te gooien.
                          Boven op de stapel electro-afval lag een Toshiba 17" laptop met de voeding en de muis er nog op aangesloten.
                          Vermits hij er nog splinternieuw uitzag, hem maar meegenomen.
                          Thuis geprobeerd. Startte op, maar muis en touchpad werkte niet.
                          Opgestart in veilige mode en gezien dat de muisdriver uitgeschakeld was.
                          Muisdriver terug ingeschakeld en de laptop werkte terug volledig (17"HD scherm, I7, HD 1TB, 16Gb geheugen). Startte op zonder paswoord.
                          Op de HD stond een eindwerk van op een hogeschool, verslagen van op het werk, loonbrieven, persoonlijke gegevens, 50Gb aan reisfoto's, enz). Er zaten 112 virussen op, die gemakkelijk te verwijderen waren.
                          Op de laptop was 3 maand voordien voor het laatst nog gewerkt. Ik telefoneerde naar de eigenaar met de vraag of hij zijn laptop terug wou hebben, maar dat was niet nodig want hij had al een nieuwe gekocht. Ook in een USB-stick met de foto's erop was geen grote interesse want van de meeste foto's had hij een backup.
                          Ben dan maar een USB-stickje van 64Gb gaan kopen, heb alle foto's erop gezet en heb het stickje met de post opgestuurd. Na een maand geen enkele reactie per telefoon of mail ontvangen . Laptop heeft nu een nieuw leven in de handen van mijn kleindochter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens recyclage ?

                            Dat is toch echt wel te gek voor woorden zeg !
                            En dan maar zagen en klagen over de afvalberg....
                            Straks gaat hier de motor weer in de wasmachine, ik ben benieuwd. Het enige wat ik heb gedaan is een stukje draad van naar schatting 1,5 cm gesoldeerd. Ben eens benieuwd, in ieder geval : op de motor meet ik nu wat ik moet meten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens recyclage ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Onlangs kwam ik op het containerpark om er 2 oude telenet digiboxen weg te gooien.
                              Boven op de stapel electro-afval lag een Toshiba 17" laptop met de voeding en de muis er nog op aangesloten.
                              Vermits hij er nog splinternieuw uitzag, hem maar meegenomen.
                              Thuis geprobeerd. Startte op, maar muis en touchpad werkte niet.
                              Opgestart in veilige mode en gezien dat de muisdriver uitgeschakeld was.
                              Muisdriver terug ingeschakeld en de laptop werkte terug volledig (17"HD scherm, I7, HD 1TB, 16Gb geheugen). Startte op zonder paswoord.
                              Op de HD stond een eindwerk van op een hogeschool, verslagen van op het werk, loonbrieven, persoonlijke gegevens, 50Gb aan reisfoto's, enz). Er zaten 112 virussen op, die gemakkelijk te verwijderen waren.
                              Op de laptop was 3 maand voordien voor het laatst nog gewerkt. Ik telefoneerde naar de eigenaar met de vraag of hij zijn laptop terug wou hebben, maar dat was niet nodig want hij had al een nieuwe gekocht. Ook in een USB-stick met de foto's erop was geen grote interesse want van de meeste foto's had hij een backup.
                              Ben dan maar een USB-stickje van 64Gb gaan kopen, heb alle foto's erop gezet en heb het stickje met de post opgestuurd. Na een maand geen enkele reactie per telefoon of mail ontvangen . Laptop heeft nu een nieuw leven in de handen van mijn kleindochter.
                              Toch wel even een totaal nieuwe installatie van het OS neem ik aan? Met het alarm nummer aan virussen zou ik toch niet vertrouwen dat je echt alles netjes weg hebt gekregen. Wie weet zijn er achter deurtjes geopend waar je geen weet van hebt.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X