Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

    Ik heb een canon EOS 200D besteld en zal deze komende week ontvangen. Nu wil het toevallig lukken dat ik net van een kennis zijn ongebruikte Canon EOS 300 uit 1999 mag hebben of in ieder geval al de lens die erbij zit. De lens is zoals de titel al aangaf een Canon zoom lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II.

    Op de body van de canon EOS 200D staat een rode cirkel, wat zou aangeven dat deze oude EF lens moet passen. Klopt dit? En wat zijn de nadelen om zo een oude lens te gebruiken? Ik vind het vooral interessant, omdat de meegeleverde lens bij de 200D een 18-55mm f/4-5.6 IS STM is. Dit heeft niet veel zoombereik en ik vermoed dat het bij de EF 28-80mm toch al handig kan zijn om wat verder in landschappen te fotograferen.

    Ik wil nog even benadrukken dat ik nog niets van fotografie ken. Dat is ook de reden dat ik mij de 200D heb aangeschaft. Daarbij heb ik ook geen kennis over de verschillende soorten lenzen en wat het verschil is tussen de oude EF lenzen en de nieuwe die je nu kan kopen.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

    Het zoombereik van beide lenzen is vrijwel gelijk, 3,0 en 3,3, dus dat is een onmerkbaar verschil. Ik garandeer je dat vaker tegen de 28 zult klikken dan tegen de 55.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

      Het gebruik van de 28-80 heeft geen nadelen omdat deze lens USM heeft.
      Alleen moet je er rekening mee houden dat dit een EF lens is, voor FullFrame, en dat je dus x 1.6 moet rekenen. De 28 - 80mm op je je 200D een 45 - 128mm word.
      Is te gebruiken voor landschappen maar is toch niet aan te bevelen.
      Met je 18 - 55mm heb je meer groothoek dus.
      Elke EF en EF-s lens past op een crop toestel van de reeksen XXXXD - XXXD - XXD.
      Een Ef-s lens past NIET op een FullFrame toestel 5D en 6D.
      Die 28 - 80 is dus eerder te gebruiken in stad en portret. Hoewel bij die laatste zal het bokeh niet denderend zijn.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

        Bedankt voor de duidelijke uitleg Dit had ik zelf niet kunnen vinden denk ik. Ik ga ze gewoon in de praktijk beide uittesten en dan kijken wanneer ik welke lens zal willen gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

          Alleen moet je er rekening mee houden dat dit een EF lens is, voor FullFrame, en dat je dus x 1.6 moet rekenen. De 28 - 80mm op je je 200D een 45 - 128mm word.
          Stop nu eens om het op deze manier te verwoorden, het is de groots mogelijke onzin welke er bestaat. 28mm is en blijft 28mm het kan niet "uitrekken naar meer mm's"

          Comment


          • #6
            Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

            Ik heb hier nog een oude 35-80F4-5,6 kitlens liggen. Ik heb ooit een 5D Mark II geleend en heb hem eens vergeleken met de 50mm 1.4/2.5 en een 24-70 F2.8L. Allen op 50mm F5,6.


            Puur om aan te geven dat deze oude lenzen best wel ok kunnen zijn.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: 'Oude' Canon zoom lens EF 28-80mm

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              Alleen moet je er rekening mee houden dat dit een EF lens is, voor FullFrame, en dat je dus x 1.6 moet rekenen. De 28 - 80mm op je je 200D een 45 - 128mm word.
              Stop nu eens om het op deze manier te verwoorden, het is de groots mogelijke onzin welke er bestaat. 28mm is en blijft 28mm het kan niet "uitrekken naar meer mm's"
              Wel beste, als je het beter kunt uitleggen aan een beginnend fotograaf ga gerust je gang hoor, maar maak dan dat hij het begrijpt.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment

              Working...
              X