Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's niet weggeschreven naar XQD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's niet weggeschreven naar XQD

    Vanmiddag een communieshoot gedaan. Bij thuiskomst stel ik vast dat mijn RAW foto's niet zijn weggeschreven naar mijn XQD kaart.
    Na welgeteld 27 foto's (van de 80)was't gedaan. Al mijn Jpg's staan wel netjes op mijn SD kaartje.

    Mijn XQD is een Lexar van 32GB, kaartje was zeker niet vol(stonden slechts 150 foto's op van voorgaande shoot).

    Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak en dit is dus echt wel balen

  • #2
    Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

    Door per ongeluk op de verkeerde knoppekes te drukken de instellingen gewijzigd naar jpg only?
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

      Nope, had dat al bekeken maar niks gewijzigd...

      Comment


      • #4
        Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

        Geheugenkaart misschien gedeeltelijk corrupt waardoor je sommige bestanden niet meer kan zien? Staan alle jpg's erop die je getrokken hebt?
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

          Wat bedoel je met gedeeltelijk corrupt? Ik heb 2 slots voor geheugenkaarten: 1 xqd en 1 sd. Al mijn JPEG’s zijn probleemloos weggeschreven naar mijn sd kaart.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

            Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
            Nope, had dat al bekeken maar niks gewijzigd...
            Dan is de enige manier om te weten te komen of de fout aan je toestel of aan de xqd kaart ligt, gewoon testen met een andere xqd kaart.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

              Je JPG's komen wel van het tweede kaartje.
              Nu, indien je nog niets hebt geformateerd van je XQD kan je even het volgende proberen
              Kopel je XQD via een kaartlezer met de PC en ga dan met een explorer even kijken naar de bestanden op de geheugenkaart.
              Kijk indien je laatste opname niet per toeval 0 op geeft van grootte. Indien dit het geval is is dit de boosdoener.
              Je fototestel wou een foto wegschrijven, maakte de entry aan in de index, maar is er niet in geslaagd dit bestand af te sluiten. Gevolg, je kaart wordt onbeschrijfbaar.
              De reden daartoe kan een schrijffout zijn in de XQD, een plotse stroomonderbreking, maar dan wel in de vorm dat je accu per accident te vroeg afgekoppeld hebt (het uitzetten van de camera eer alle data is weggeschreven is gelukkig in de huidige toestellen perfect ondervangen).
              Je moet wel even oppassen met je testen.
              Een geheugenkaart die onbeschrijfbaar is geworden kan best wel leestbaar zijn voor wat betreft de data die er op staan. Met het copiëren van bestanden lees je gewoon dat bestand niet meer niet min.
              Indien je een 0-grootte-bestand merkt moet je dat verwijderen en het kan best dat je verplicht wordt om een formatering uit te voeren indien je dit weg wil. Zolang dit bestand op je kaartje blijft staan zal iedere poging om data erop weg te schrijven niet lukken.
              Zo wie zo zou ik het kaartje herformateren, maar ik zou wel eerst even zien waar het fout zit, loopt.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                ik heb eens een korte error op mijn D810 gehad bij een shoot van een dansvoorstelling. Daarna kon ik gewoon verder fotograferen, dus ik had evengoed de error gemist kunnen hebben. Ik had wel een 2de kaart als backup die dezelfde files wegschreef, de foto's waren enkel op de SD niet te zien, op de CF zag ik beide.
                Achteraf heb ik eens de kaart waar de foto's niet op te zien waren (op de computer en op de camera) en daar eens een recover programma op los gelaten. Die foto's stonden er wel degelijk op, blijkbaar was het bij 1 foto misgegaan, waarna er gewoon weer weggeschreven werd, maar gaf die corrupte file een probleem om de rest van de files nog te tonen. Misschien is dat het proberen waard?

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                  Ik heb geen flauw idee maar soms gebeuren er rare dingen. Ik fotografeer enkel op NEF en 2,5 jaar geleden ontdekt ik per toeval dat de Df op JPeg basic staat. Halve paniek natuurlijk, ik heb nooit een verklaring gevonden. Per toeval de instellingen veranderd is ondenkbaar. Het is het enige waar ik NOOIT aankom. Even de beelden nagekeken en het zou moeten begonnen zijn vlak nadat ik de batterij had opgeladen. Instellingen verzet en alles was weer normaal en is normaal gebleven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Je JPG's komen wel van het tweede kaartje.
                    Nu, indien je nog niets hebt geformateerd van je XQD kan je even het volgende proberen
                    Kopel je XQD via een kaartlezer met de PC en ga dan met een explorer even kijken naar de bestanden op de geheugenkaart.
                    Kijk indien je laatste opname niet per toeval 0 op geeft van grootte. Indien dit het geval is is dit de boosdoener.
                    Je fototestel wou een foto wegschrijven, maakte de entry aan in de index, maar is er niet in geslaagd dit bestand af te sluiten. Gevolg, je kaart wordt onbeschrijfbaar.
                    De reden daartoe kan een schrijffout zijn in de XQD, een plotse stroomonderbreking, maar dan wel in de vorm dat je accu per accident te vroeg afgekoppeld hebt (het uitzetten van de camera eer alle data is weggeschreven is gelukkig in de huidige toestellen perfect ondervangen).
                    Je moet wel even oppassen met je testen.
                    Een geheugenkaart die onbeschrijfbaar is geworden kan best wel leestbaar zijn voor wat betreft de data die er op staan. Met het copiëren van bestanden lees je gewoon dat bestand niet meer niet min.
                    Indien je een 0-grootte-bestand merkt moet je dat verwijderen en het kan best dat je verplicht wordt om een formatering uit te voeren indien je dit weg wil. Zolang dit bestand op je kaartje blijft staan zal iedere poging om data erop weg te schrijven niet lukken.
                    Zo wie zo zou ik het kaartje herformateren, maar ik zou wel eerst even zien waar het fout zit, loopt.
                    Bedankt voor je uitleg Wim, heb weeral bijgeleerd Jammer genoeg ben ik niks verdacht tegen gekomen. Heb de RAW files die waren weggeschreven bekeken en daar was niets mis mee.

                    De camera instellingen opnieuw bekeken: ook daar niks ongewijzigd. Eerste sleuf is XQD voor RAW, tweede sleuf voor Jpeg fine.

                    Heb zowel mijn XQD als mijn SD opnieuw geformatteerd. Heb ook besloten om vanaf nu alleen nog maar te fotograferen in RAW. Dus SD in tweede sleuf fungeert nu als back up van mijn XQD. Ondertussen snel wat testbeeldjes gemaakt in huis en op beide kaarten zijn alle files netjes weggeschreven.

                    Ik snap er werkelijk niks van, geen flauw idee wat er gebeurd zou kunnen zijn. Hopelijk is het de eerste en laatste keer dat ik dit meemaak. Gelukkig was het de communie van de eigen zoon en had ik zowiezo de intentie om een foto van een voorgaande shoot te gebruiken als communiekaartje.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      ik heb eens een korte error op mijn D810 gehad bij een shoot van een dansvoorstelling. Daarna kon ik gewoon verder fotograferen, dus ik had evengoed de error gemist kunnen hebben. Ik had wel een 2de kaart als backup die dezelfde files wegschreef, de foto's waren enkel op de SD niet te zien, op de CF zag ik beide.
                      Achteraf heb ik eens de kaart waar de foto's niet op te zien waren (op de computer en op de camera) en daar eens een recover programma op los gelaten. Die foto's stonden er wel degelijk op, blijkbaar was het bij 1 foto misgegaan, waarna er gewoon weer weggeschreven werd, maar gaf die corrupte file een probleem om de rest van de files nog te tonen. Misschien is dat het proberen waard?

                      Hier had ik niet meteen aan gedacht. Tips voor een gratis recover programma(voor mac)? Er zijn er veel te vinden maar als je dan wil herstellen dan moet je plots je portemonnee bovenhalen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                        Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                        Hier had ik niet meteen aan gedacht. Tips voor een gratis recover programma(voor mac)? Er zijn er veel te vinden maar als je dan wil herstellen dan moet je plots je portemonnee bovenhalen...
                        Ik had Disk Drill gebruikt, maar die is wel betalend. Ik heb deze staan omdat ik die al ervoor eens echt nodig had, en die doet wel wat hij belooft.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's niet weggeschreven naar XQD

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Per toeval de instellingen veranderd is ondenkbaar. Het is het enige waar ik NOOIT aankom.
                          Dat zou ik nooit durven beweren, controlewiel draait iets(tegen je jas bv) en knop Qual wordt ook door iets geraakt en het is gebeurt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X