Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens gevallen - reparatie te overwegen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens gevallen - reparatie te overwegen?

    Al vooraf : ik weet dat jullie niet helderziend zijn én niet in mijn plaats kunnen beslissen maar sommigen kunnen wel ervaring hebben die me helpt bij mijn beslissing : gisteren is mijn camera Sony A6000 zwaar gevallen (van 2 meter hoog.....) - aan de camera lijkt op het eerste zicht niks mis, behalve dat zijn batterijsymbooltje raar doet (maar heb hem nog niet uitvoerig getest) maar de lens die erop zat (sony e pz 16-50mm f/3.5-5.6 oss) was er duidelijk niet zo gelukkig mee : de camera kan er niks meer mee en zegt dat ik de lens goed moet bevestigen, het in- en uitzoomen gaat niet meer en het 'zoomgedeelte' valt gewoon naar beneden als ik de lens naar beneden richt.

    Het is natuurlijk geen dure lens en ook geen superlens maar ik vind ze wel makkelijk omwille van de 16mm in combinatie met het (kleine) zoombereik, en ze is handig klein en nieuw kost ze toch al snel meer dan 200 euro.

    Ik las al ergens dat je bij reparatiediensten een bestek kan vragen maar dat kost ook weer - wat denken jullie, is ze rijp voor de vuilbak of is er nog een kans dat ze kan gereanimeerd worden?

  • #2
    Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

    Dat is de vuilbak voor het objectief...

    En de schade aan body kan groter zijn dan visueel doet blijken.

    Comment


    • #3
      Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

      de lens zou ik afschrijven, een bestek kost je normaal al 50 eurokes en de herstelling gaat men voor die prijs niet starten.
      Ik zou wel , met een goede lens de body uitvoerig testen want daar kan nog wel wat uit blijken.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

        Hey, ik heb net hetzelfde voorgehad!
        Met de lens kun je niks meer doen...
        Bij Cameranu verkopen ze de grijze versie in bulk voor momenteel €199 (ik heb die een maand geleden nog kunnen kopen aan € 149).
        Grijze lens op een zwarte body, 't is ook mooi.
        Mijn A6000 is OK, kan wel tegen een stootje hoor.

        Comment


        • #5
          Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

          Bedankt voor de reacties, dat wordt enkeltje vuilbak dus :-( . Qua prijs : heb gezien dat je die ook al bij AliExpress kunt kopen, voor 147 euro maar goed, dan moeten ze bij de douane het pakje niet openmaken.

          En dat de body nog niet definitief onbeschadigd is vrees ik ook voor, heb hem al geprobeerd met de 55-210 lens en alles lijkt voorlopig normaal maar heb nog geen tijd gehad om hem uitvoerig te testen.

          Stomstomstom, ik let er altijd zó op, en toch :-( . Ik hoop dat je gelijk hebt, Erpuntgee, en dat de body tegen een stootje kan.

          Comment


          • #6
            Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

            Tweedehands in goede staat nog wel goedkoper te vinden.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Lens gevallen - reparatie te overwegen?

              U heeft geluk dat de A6000 geen stabilisatie op de sensor heeft. Bij de A-mount toestellen is dat meestal hetgeen ook beschadigd geraakt bij zware valpartijen - en dan is 't meestal game over. Idem voor de A7's met 5-as stabilisatie. Dat mechanisme is iets gevoeliger bij valpartijen.
              Ik heb ooit een a55 laten zweven (was vergeten de riem te monteren - en uit gewoonte 'm laten bengelen zonder rond m'n nek) onnodig te zeggen dat dat gevolgen had, nu dat was maar vanaf 50cm hoogte - en daar heeft de zonnekap in metaal m'n lens gered (heeft me we 100€ gekost voor een nieuwe zonnekap). En nog waren we niet geleerd!
              En ikzelf heb ook nog 's blijven haperen met m'n schoen achter m'n riem toen ik op een bank wilde gaan zitten - altijd de riem volledig op tafel leggen en niet laten slingeren - en toen heeft m'n a6000 (met de lenskap ook) de grond geraakt (op een BD-meeting - Rob zal zich nog wel herinneren dat er toen iemand met een waanzinnig lange lens heeft rondgelopen gekoppeld aan een a6000)... Lenskap gehavend (die hebben we gelijmd en nadien vervangen door een nieuwe van tamron). Een A6000 is dus redelijk voetbal-proof denk ik.
              Je kan 2dehands genoeg e-mount APS-C lensjes vinden die even goed zijn als de platte-kitlens.
              De teller staat bij mij dus ook al op 2 - sedertdien heb ik een pacsafe voor al m'n camera's verstevigd met metaaldraad - en letten we wel beter op. Maar toch zou ik liever een 3-punts gordel hebben met een rekkertje - zodat die blijft bengelen net boven de grond (dat is me wel wat waard).
              Wellicht zijn er genoeg 16-50 of 18-55's ('t oudere broertje) te koop - voor relatief lage bedragen - nieuw is die lens veel te duur voor wat ie is - daar volg ik Spanjaart (Rob) in. 2dehands.be - markplaats.nl - er zijn plaatsen genoeg waar die aangeboden wordt.
              Evt. kan u ook uitkijken naar iets langers of iets beters (wel ook iets duurder helaas) - maar 2dehands is dat vaak net te doen.

              Comment

              Working...
              X