Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Basiscursus elektriciteit voor thuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Basiscursus elektriciteit voor thuis

    Hi allemaal,

    Vorig jaar ben ik verhuisd naar een ouder huis. De elektriciteit is op zich in orde, maar niet helemaal aangepast aan moderne standaarden. Hieraan wil ik geleidelijk wat doen, maar wat ik zoek is een goed boek, website enz. om mijn kennis over elektriciteit wat aan te scherpen. Bv hoe bedradingen leggen, hoe schakelaars best aan te sluiten, bewegingsmelders aansluiten, .... Kan iemand mij hiervoor tips, links enz geven? Nederlands of Engels zouden perfect zijn.

    Alvast bedankt,
    Olivier
    Last edited by ODB; 2 april 2018, 23:20.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

    bij brico en gamma zijn er cursussen denk ik
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

    Comment


    • #3
      Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

      Het is niet om beledigend te willen doen maar als je kennis zo ver zit kan je er toch maar beter afblijven denk ik zo.
      Weet ook dat een aanpassing aan een bestaande installatie niet zomaar mag. Er zijn daar zeer strenge regels en wetten voor.
      Vergeet niet dat alles netjes in orde moet zijn volgens de regels van het AREI en dat de installatie nadien nog her/gekeurd moet worden ook. Je zal plannen moeten tekenen en zo en dat gaan ze je niet leren in een hobbyboekje.
      Er komt daar ook enig rekenwerk en zo bij kijken. Het is niet een kwestie van wat vijsjes in elkaar draaien. En met een hobbyboek kom je er al zeker niet. Je zal er maanden zoniet jaren aan bezig zijn en het zal nog niet in orde zijn.
      Als uw kennis zo ver zit dan is de kans groot dat je grove fouten gaat maken en die gaan je meer kosten dan een geschoold technieker dat te laten doen.
      Vergeet ook niet dat de installateur aansprakelijk gesteld kan worden bij brand bv. Als uw huis afbrand en ze vinden een storing of fout in de installatie dan zal de verzekering u wandelen sturen en de volledige aansprakelijkheid bij jou leggen.
      De Belgische wetgeving inzake elektrische installaties is zowat de strengste te wereld.

      Ale ja, ik probeer u maar te waarschuwen e. Je doet finaal nog wat je wil.

      Comment


      • #4
        Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Het is niet om beledigend te willen doen maar als je kennis zo ver zit kan je er toch maar beter afblijven denk ik zo.
        Weet ook dat een aanpassing aan een bestaande installatie niet zomaar mag. Er zijn daar zeer strenge regels en wetten voor.
        Vergeet niet dat alles netjes in orde moet zijn volgens de regels van het AREI en dat de installatie nadien nog her/gekeurd moet worden ook. Je zal plannen moeten tekenen en zo en dat gaan ze je niet leren in een hobbyboekje.
        Er komt daar ook enig rekenwerk en zo bij kijken. Het is niet een kwestie van wat vijsjes in elkaar draaien. En met een hobbyboek kom je er al zeker niet. Je zal er maanden zoniet jaren aan bezig zijn en het zal nog niet in orde zijn.
        Als uw kennis zo ver zit dan is de kans groot dat je grove fouten gaat maken en die gaan je meer kosten dan een geschoold technieker dat te laten doen.
        Vergeet ook niet dat de installateur aansprakelijk gesteld kan worden bij brand bv. Als uw huis afbrand en ze vinden een storing of fout in de installatie dan zal de verzekering u wandelen sturen en de volledige aansprakelijkheid bij jou leggen.
        De Belgische wetgeving inzake elektrische installaties is zowat de strengste te wereld.

        Ale ja, ik probeer u maar te waarschuwen e. Je doet finaal nog wat je wil.
        volledig mee akkoord
        laat het over aan een vakman als je er toch niet veel van af kent

        Comment


        • #5
          Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

          Bedankt voor de reacties hierboven. Mocht ik er alles van kennen dan had ik hier de vraag niet gesteld. Maar ik heb wel degelijk al redelijk wat kennis over elektriciteit en klussen in het algemeen. Waar ik in het verleden meer 'gebricoleerd' heb wil ik nu meer leren hoe iets volgens de regels van de kunst hoort te zijn. Om het dus op een meer professionele manier te doen. Vandaar dus de vraag naar meer info.
          Het gaat trouwens niet om grote aanpassingen: eerder wat extra verbindingen trekken, schakelaars goed aansluiten enz.
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

          Comment


          • #6
            Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

            Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
            Maar ik heb wel degelijk al redelijk wat kennis over elektriciteit en klussen in het algemeen.
            .../...
            eerder wat extra verbindingen trekken, schakelaars goed aansluiten enz.
            Spreekt zichzelf toch wat tegen?
            Al redelijk wat kennis hebben, maar toch moeten leren hoe een schakelaar goed aan te sluiten?

            Tenzij ik me vergis, is dat toch redelijk basis voor iemand dat al wat klust met elektriciteit. [emoji53]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

              zeker lezen ... arei-beknopt-vincotte.pdf

              Comment


              • #8
                Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                Bedankt, dit is zeker nuttige lectuur!

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                Comment


                • #9
                  Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                  Je spreekt van kleine aanpassingen.
                  Weet dat dit verboden is bij wet zonder herkeuring van de installatie. En om het gekeurd te krijgen zal alles volgens de regels van de kunst gedaan moeten zijn.
                  Ik herhaal dat het moment je brand in huis hebt de verzekering als eerste zal zijn om daar verzet in te dienen en dat je alle schadevergoeding kan vergeten. Je weet hoe verzekeringen zijn. Als ze maar niet moeten betalen.

                  Anderzijds je ook even meegeven dat de technische opleiding tot elektricien 7 jaar is! Dat ga je niet even snel uit een boekje of website halen.

                  Het is een feit dat je voor een kleine aanpassing niet snel een elektricien zal vinden die de klus wil doen omwille van het gezever met keuringen en de kost en het geloop die er tegenover staat.
                  Vergeet niet dat er ook plannen getekend moeten worden en zo om in orde te zijn.
                  Ze doen liever een nieuwbouw of een totale renovatie.

                  Dat laatste kan een uitkomst zijn voor jou. Een volledig nieuwe installatie is best wel niet zo duur. Als je overeen komt dat jij de vloeren zal open breken, gaten kappen en zo meer zodat de elektricien zijn boel er maar in te smijten heeft dan kan je zeker voor een scherpe prijs dit helemaal rond krijgen. En alles netjes gekeurd!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                    [QUOTE]
                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Anderzijds je ook even meegeven dat de technische opleiding tot elektricien 7 jaar is! Dat ga je niet even snel uit een boekje of website halen.
                    Als je elk studiejaar 2 keer moet overdoen, kom je wel aan 6 of 7 jaar

                    Om een huisinstallatie te doen, moet je echt geen master- of bachelorsdiploma hebben.

                    Een opleiding electrotechnisch installateur duurt zelfs met avondschool slechts 3 jaar .



                    Doelgroep

                    Deze opleiding richt zich tot iedereen (m/v) die als elektrotechnisch installateur wenst te werken, als werknemer of als zelfstandige. Deze opleiding voldoet voor wat de beroepstechnische kennis betreft aan de vereisten gesteld door de vestigingswet en is ook afgestemd op de door de sector opgestelde beroepskwalificaties.

                    Wie wil starten als zelfstandige dient een attest van bedrijfsbeheer te hebben.

                    Na het eerste jaar ontvang je bij slagen al het getuigschrift Elektrotechnisch monteur.

                    Voor deze cursus zijn er geen specifieke instapvoorwaarden.
                    Last edited by notex; 11 april 2018, 00:10.

                    Comment


                    • #11
                      Basiscursus elektriciteit voor thuis

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Je spreekt van kleine aanpassingen.
                      Weet dat dit verboden is bij wet zonder herkeuring van de installatie.
                      Sinds wanneer moet een keuring bij een “kleine” aanpassing?

                      Zo staat het in de voorschriften:
                      In welke gevallen moet een installatie gecontroleerd worden door een erkend organisme?
                      Voor de installaties in dienst gesteld vóór 1 oktober 1981:
                      - bij belangrijke wijzigingen of uitbreidingen;
                      - bij iedere aanvraag tot verzwaring van de aansluiting;
                      - bij de verkoop van een wooneenheid waarvan de elektrische installatie niet gedekt is door een gelijkvormigheidsverslag gebaseerd op het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI).
                      Voor de installaties of deel van de installatie in dienst gesteld na 1 oktober 1981: een erkend organisme moet een gelijkvormigheidscontrole uitvoeren:
                      - vóór de aansluiting van een nieuwe installatie;
                      - bij belangrijke wijzigingen of uitbreidingen;
                      - bij iedere aanvraag tot verzwaring van de aansluiting.
                      - nadien moet een periodieke controle door een erkend organisme uitgevoerd worden om de 25 jaar!

                      Ik zie daar enkel staan dat het bij belangrijke wijzigingen of uitbreidingen moet, niet bij kleine.
                      Last edited by VerSeg; 11 april 2018, 00:41.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                        Ik zal er niet ver naast zitten als ik denk dat xafke keurder is bij een keuringsfirma.
                        Ik ben akkoord dat keuringen noodzakelijk zijn, maar soms worden er toch absurde opmerkingen gemaakt.
                        Toen ik een appartement van mijn ouders verkocht moest ik een keuring laten doen. De keurder maakte ter plaatse geen enkele opmerking.
                        Een week later kreeg ik een verslag met volgende opmerkingen :

                        1) Op het zekeringbord staat geen IP norm vermeld
                        Dit zekeringsbord staat in de hall op de derde verdieping in een ingemaakte kast. Ik heb dan op de binnenkant van de deur met viltstift IP23 geschreven !

                        2) Niet reglementair geplaatste draden in de living
                        Daarvoor heb ik naar de keuringsfirma moeten bellen want ik wist niet waarover het ging.
                        Het ging over 5 meter rood/zwarte luidsprekerdraad die met draadkrammetjes op een plint was genageld.
                        Die luidsprekerdraad moest los op de grond liggen, ofwel in een buis geplaatst zijn. Ik heb de draad met de krammetjes er dan maar afgetrokken.

                        Van mierenneukerij gesproken ......

                        Comment


                        • #13
                          Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                          Attest bedrijfsbeheer wordt afgeschaft, is dat een goede zaak?
                          Langs de ene kant niet, maar in sommige gevallen kan het wel vind ik.
                          De achterpoortjes waren er reeds lang, als je je drie jaar liet bijstaan door iemand bv.
                          En wat zegt een diploma? Ik ken persoonlijk mensen zonder diploma die de stiel 20 jaar bij een baas
                          in de praktijk hebben geleerd en gedaan, en ik had er persoonlijk in opleiding die met een A1 graduaatsdiploma
                          enkele weken moesten mee lopen, welke waren de beste denk je?
                          Een mooi voorbeeld hebben wij hier zelf, mijn schoonzoon komt uit een derde generatie metsers familie,
                          grootvader, vader en nonkels allemaal in de stiel en mijn schoonzoon zat reeds op zijn twaalfde bij zijn pa
                          en was schoolmoe, bij zijn eigen vader op leercontract mocht niet, dus een paar jaar bij een andere baas
                          op leercontract daarna nog tot zijn 21 samen met zijn vader en dan de zaak van zijn vader over genomen,
                          om geen bedrijfsbeheer te hoeven doen liet hij zich een paar jaar bijstaan door zijn moeder.
                          Kon even goed een familie van elektriekers geweest zijn toch.
                          Een elektrieker wordt gevolgd door de keurder, een metser door een bouwcoördinator.

                          Normaal gezien ging het attest bedrijfsbeheer pas afgeschaft worden vanaf 1 september 2019. Op een minsterraad van 2 februari 2018 werd onlangs beslist om de vereiste voor het attest bedrijfsbeheer een jaar vroeger af te schaffen, vanaf 1 september 2018 zal je dus geen attest bedrijfsbeheer meer nodig hebben.


                          Waarom zou ikzelf bv. geen kabel mogen bijleggen in mijn eigen huis als ik 40 jaar in de elektromechanica
                          stiel heb gezeten, omwille van dat papiertje?........
                          Allemaal dikke zever zeg ik, we kennen allemaal bricoleurs met een dik diploma en echte vakmannen zonder
                          diploma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Ik zal er niet ver naast zitten als ik denk dat xafke keurder is bij een keuringsfirma.
                            Ik ben akkoord dat keuringen noodzakelijk zijn, maar soms worden er toch absurde opmerkingen gemaakt.
                            Toen ik een appartement van mijn ouders verkocht moest ik een keuring laten doen. De keurder maakte ter plaatse geen enkele opmerking.
                            Een week later kreeg ik een verslag met volgende opmerkingen :
                            .../...
                            Van mierenneukerij gesproken ......
                            Huis van grootouders werd verkocht met niets in orde, de nieuwe kopers gingen alles binnen slopen, verbouwen en alle leidingen vervangen, toch moest een keurder het eerst komen afkeuren of de verkoop mocht niet doorgaan.
                            Gewoon om 180€ te mogen betalen.
                            Huis van mijn moeder, daar kregen we ook geen uitleg tot een week later op papier een hoop zever ... ingemetselde zekeringkast moest 10 cm naar omlaag wegens niet kindvriendelijke hoogte.
                            Men zou anders denken dat het veiliger is als ze er net niet aan kunnen.
                            Ook moest het deurtje andersom open draaien en het deksel transparant zijn.
                            Sommige regeltjes zijn toch heel bizar.
                            Maar goed ... ook daar gingen de kopers verbouwen en alles veranderen, dus nogmaals een overbodige keuring.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Basiscursus elektriciteit voor thuis

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Huis van grootouders werd verkocht met niets in orde, de nieuwe kopers gingen alles binnen slopen, verbouwen en alle leidingen vervangen, toch moest een keurder het eerst komen afkeuren of de verkoop mocht niet doorgaan.
                              Gewoon om 180€ te mogen betalen.
                              Huis van mijn moeder, daar kregen we ook geen uitleg tot een week later op papier een hoop zever ... ingemetselde zekeringkast moest 10 cm naar omlaag wegens niet kindvriendelijke hoogte.
                              Men zou anders denken dat het veiliger is als ze er net niet aan kunnen.
                              Ook moest het deurtje andersom open draaien en het deksel transparant zijn.
                              Sommige regeltjes zijn toch heel bizar.
                              Maar goed ... ook daar gingen de kopers verbouwen en alles veranderen, dus nogmaals een overbodige keuring.
                              Nog een keuring kronkel....

                              8 jaar geleden een nieuwbouw gezet. Netjes gekeurd.
                              6 jaar geleden dan zonnepanelen geplaatst. Omvormer wou echter niet opstarten. Na onderzoek bleek
                              dat in de meterkast, de faze en N gekruist zaten. In heel het huis waren bijgevolg alle schakelaar foutief aangesloten!

                              Maar ik had wel een keuring zenne..
                              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                              Website - 500px - Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X