Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bekom je dit lichteffect?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe bekom je dit lichteffect?

    Hey daar,

    Een kennis van mij organiseert twee keer per jaar een feestje in een club in Gent. Deze keer heeft hij me gevraagd of ik foto's wil nemen. Meestal pak ik dit aan door onrechtstreeks te flitsen (plafond of muur), maar dan krijg je een meer "commerciële" look met redelijk wat licht in beeld. De organisator heeft expliciet gevraagd om dit niet te doen, want de fotograaf van vorig jaar had dit zo aangepakt, en dat vond hij absoluut niet goed. De club is klein en donker, en de foto's moeten aldus de juiste sfeer uitstralen.

    Dit is het album van twee edities geleden, waar de organisator wél tevreden over was:
    Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


    Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik veronderstel dat de flitser rechtstreeks op het subject afgevuurd wordt (eventueel met kleine softbox/modifier?) en met een sterke zoomfactor. En ik veronderstel ook flitsen op 2de gordijn, zoals in: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...4b&oe=5B29E8A2 en https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...18&oe=5B742014

    Ik weet echter niet welke sluitertijden of diafragma's gebruikt werden. Diafragma lijkt me vaak niet echt open, tenzij bij de portretjes.

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

    Wat heel goed werkt voor dit soort beelden is een flitskabeltje kopen.
    Je houd de camera in de ene hand en een reportageflits in de andere hand. Krijg je leuke schaduwenspel en valt het beeld niet plat.
    Je richt de flits rechtstreeks op je target.

    Alternatief kan je tegenwoordig ook met een radiotrigger werken op je camera. Er bestaan reportageflitsen waar ontvangers zijn ingebouwd. Zorg wel dat alles TTL en HSS aankan als je het meest flexibel wil zijn.
    Strikt genomen is dat niet nodig en kan je ook manueel werken en onder synctijd. Je moet dan wel zeer goed je materiaal beheersen en veel ervaring hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      Wat heel goed werkt voor dit soort beelden is een flitskabeltje kopen.
      Je houd de camera in de ene hand en een reportageflits in de andere hand. Krijg je leuke schaduwenspel en valt het beeld niet plat.
      Je richt de flits rechtstreeks op je target.

      Alternatief kan je tegenwoordig ook met een radiotrigger werken op je camera. Er bestaan reportageflitsen waar ontvangers zijn ingebouwd. Zorg wel dat alles TTL en HSS aankan als je het meest flexibel wil zijn.
      Strikt genomen is dat niet nodig en kan je ook manueel werken en onder synctijd. Je moet dan wel zeer goed je materiaal beheersen en veel ervaring hebben.
      Ik kan inderdaad zo'n kabeltje aanschaffen en eens experimenteren. Klopt mijn observatie dat er vooral op 2de gordijn geflitst wordt? Anders krijg je de lichteffecten in de zaal toch niet op die manier in je beeld?

      Comment


      • #4
        Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

        Oorspronkelijk geplaatst door cedricdb Bekijk bericht
        Klopt mijn observatie dat er vooral op 2de gordijn geflitst wordt? Anders krijg je de lichteffecten in de zaal toch niet op die manier in je beeld?
        Klopt inderdaad

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

          Oorspronkelijk geplaatst door cedricdb Bekijk bericht
          Hey daar,

          Een kennis van mij organiseert twee keer per jaar een feestje in een club in Gent. Deze keer heeft hij me gevraagd of ik foto's wil nemen. Meestal pak ik dit aan door onrechtstreeks te flitsen (plafond of muur), maar dan krijg je een meer "commerciële" look met redelijk wat licht in beeld. De organisator heeft expliciet gevraagd om dit niet te doen, want de fotograaf van vorig jaar had dit zo aangepakt, en dat vond hij absoluut niet goed. De club is klein en donker, en de foto's moeten aldus de juiste sfeer uitstralen.

          Dit is het album van twee edities geleden, waar de organisator wél tevreden over was:
          Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


          Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik veronderstel dat de flitser rechtstreeks op het subject afgevuurd wordt (eventueel met kleine softbox/modifier?) en met een sterke zoomfactor. En ik veronderstel ook flitsen op 2de gordijn, zoals in: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...4b&oe=5B29E8A2 en https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net...18&oe=5B742014

          Ik weet echter niet welke sluitertijden of diafragma's gebruikt werden. Diafragma lijkt me vaak niet echt open, tenzij bij de portretjes.

          Alvast bedankt!!
          1) in manuele belichting werken
          2) omgevingslicht meten in de achtergrond, noteren van de gemeten waarden
          3) manueel invulflitsen met de gemeten waarden (zoals hier al gesteld met flitser apart in je hand)
          4) je verdiepen in het werk van Jimmy Kets
          5) specifieke cursus volgen in het cvo
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

            In de meeste omstandigheden waar je wel sfeerlicht hebt en het dus niet totaal donker is kan je gerust starten met:

            1/20
            f2.8 - f4, anders moet je wel héél precies focussen. Ik gebruik meestal f4
            ISO op auto
            TTL flitsen op tweede gordijn en -2/3 tot -1 flitscompensatie. Gewoon recht vooruit flitsen

            Als je daarvan vertrekt, zie je snel genoeg wat je voor jouw specifieke locatie moet aanpassen. Vergeet off camera flitsen, is niet nodig als je genoeg omgevingslicht mee hebt. De sleutel tot sfeervolle foto's is dat je je omgevingslicht hebt en zacht genoeg flitst. Eens je tevreden bent met je instelling, fotografeer je iedereen op ongeveer dezelfde afstand, en zo krijg je dan een coherente reeks.

            Succes!
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Hoe bekom je dit lichteffect?

              Oorspronkelijk geplaatst door Vue.photo Bekijk bericht
              In de meeste omstandigheden waar je wel sfeerlicht hebt en het dus niet totaal donker is kan je gerust starten met:

              1/20
              f2.8 - f4, anders moet je wel héél precies focussen. Ik gebruik meestal f4
              ISO op auto
              TTL flitsen op tweede gordijn en -2/3 tot -1 flitscompensatie. Gewoon recht vooruit flitsen

              Als je daarvan vertrekt, zie je snel genoeg wat je voor jouw specifieke locatie moet aanpassen. Vergeet off camera flitsen, is niet nodig als je genoeg omgevingslicht mee hebt. De sleutel tot sfeervolle foto's is dat je je omgevingslicht hebt en zacht genoeg flitst. Eens je tevreden bent met je instelling, fotografeer je iedereen op ongeveer dezelfde afstand, en zo krijg je dan een coherente reeks.

              Succes!
              Met f2.8 en f4 heb je maar een beperkte dof, dat kan voor groepjes wel eens te klein zijn.
              Als het druk is sta je soms ook wel echt dicht bij de mensen en daarom ga ik eerder naar f5.6 en f6.3
              Dat helpt ook als je camera wat moeilijker scherp stelt in't donker.

              Je iso gaat wat hoger zijn voor de omgeving, maar je onderwerp wordt toch in geflitst.

              uiteindelijk hangt het voor een groot stuk van de omgeving af, veel of weinig plaats, veel of weinig licht.
              maar de instellingen van Vue.photo zijn een goed begin.

              Comment

              Working...
              X