Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

    De vraag is éénvoudig. Welke printer kies ik ? Was het maar zo simpel want hoe meer ik erover lees hoe meer ik er niet meer uit geraak daarom even hier vragen.

    Waarom ik zelf zou willen printen?
    - Niet voor de hoeveelheid
    - Wel voor het volledige proces van foto maken, bewerken en zelf afprinten voor op muur of gewoon los te kunnen vastnemen en bekijken. Voor mezelf of familie, kennissen kring. Wie weet misschien voor derden mochten die erom vragen. Niet de bedoeling om winst te maken. Het is een hobby.
    - Een fotoboek is minder mijn ding. Lay-out samen stellen, foto's kiezen welke wel, welke niet, keuze papier.
    - Zelf kunnen kiezen welk papier, dikte en grootte.
    - Heb nog de droom gehad om graag bij een drukker te werken. Heb wel iets met papier etc.

    De prijs van printer en inkt.
    - ik besef dat dat niet goedkoop is. Ik hoef mijn investering er ook niet uit te halen. De vraag is dus niet afdrukcentrale of zelf afprinten. Uiteraard kijk ik wel naar de prijs van aankoop en inkt op termijn welke voor mij dan voordeligst is.

    Ik heb 3 printers op het oog en de keuze hangt af van welk maximum formaat ik wil.
    Ik werk wel graag met een witrand dus verlies ik wat oppervlakte. Ergens tussen 1 en 2 cm rondom.

    A3+ of A2

    - A3+ een mooi standaard formaat om zowel vast te nemen en op te hangen.
    - A2 wel impressionant om te bekijken. Om vast te nemen wat te groot. A2 lijkt me super om echt je foto's te bestuderen.

    Ik ben daar eerlijk gezegd nog niet goed uit. A2 is wel super maar al buiten standaard en het aantal prints op A2 zal minder zijn dan A3+

    Als ik voor A2 ga is de Epson SC-P800 eigenlijk de max. De Canon pro 1000 valt voor mij wat af.

    Iemand suggesties om toch voor de A2 te gaan? of vinden jullie A3+ groot genoeg?

    Epson of Canon?

    - Ik twijfel niet in kwaliteit tussen beide merken.
    - Bij Canon heb je wel die mooie en gebruiksvriendelijke print studio pro plugin voor lightroom en photoshop.
    - Epson heeft de easy print lay-out software maar die lijkt me minder uitgebreid dan de Canon variant.
    - Ik zou via wifi willen aansluiten. Mijn huidige Canon pixma MX925 staat op eerste verdiep en dat werkt uitstekend.
    - de epson gebruikt 9 inktkleuren, Canon 10 maar denk nu niet dat mijn keuze daarvan moet afhangen. Ik print wel liefst mat.
    - bij canon is de printkop apart. Bij een eventueel defect is die makkelijk te vervangen. Geen idee of dit een koop argument zou zijn.
    - Epson kan echt dik papier aan. Bij Canon is dit minder denk ik.

    Epson

    SureColor SC-P600 en SureColor SC-P800

    De P600 is naar mijn menig een uitstekend instapmodel voor een eerste pro fotoprinter indien ik niet groter wil dan A3+
    Prijs 549 euro en gebruikt 26ml inkt. 9 cartridges.
    Vernieuwen 9 inkt cartridges 220 euro ongeveer.

    De P800 krijg je volgens mij veel waar voor je geld.
    Het is een A2 printer.
    Prijs 979 euro of heb een promo deal gezien aan 999 euro incl. rol. 80ml inkt 9 cartridges.
    Die P800 lijkt dus behoorlijk duurder op het eerste zicht MAAR daar steekt wel veel meer inkt bij. Ik heb vernomen bij een nieuwe printer dat de cartridges 64ml bevatten. t.o.v. 26ml bij de P600 indien die volledig gevuld zouden zijn.
    Dus eigenlijk heb je bij die prijs veel inkt.
    Op termijn komt de P800 het goedkoopst uit aan inkt.
    Plus bij de P800 is het ook mogelijk dat je zelf de inkt waste box kunt vervangen. Nu heb ik geen flauw idee of dat een koop argument zou zijn of niet. Iemand ervaring?
    vernieuwen 9 inkt cartridges 450 euro ongeveer.

    Canon pro 10s

    - is wel duurder in aanschaf. Laagste prijs 645 euro.
    - 10 inkt cartridges maar ze zijn maar 14 ml groot.
    - vernieuwen 10 inkt cartridges 130 euro ongeveer.

    Waarom de Canon pro 1000 afvalt?

    De basisprijs van de printer hoger dan de Epson P800.
    De 12 inkt cartridges van 80 ml.
    Die kost om te vervangen is nog groter dan de p800. De p800 om en bij de 450 euro zou nog te doen zijn.
    Ik heb de kwaliteit gezien van de P600 en P800 modellen van Epson en dat is meer dan uitstekend voor mij. 12 inkten hoeft voor mij niet.

    Indien ik kies voor max A3+

    - een dilemma de Epson P600 of de Canon pro 10s

    Indien ik kies voor max A2

    - de P800
    - maar hier heb ik ook een probleem. Eigenlijk is dat ook meer een groot volume printer dan de P600. Bij Epson zegt men vanaf 20 vellen A3 per maand ongetwijfeld de P800 maar daar ga ik niet aankomen vrees ik.

    Zoals ik al zei ik moet mijn investering daar niet uit halen. Als ik met mijn Epson P800 2 jaar kan doen met een inkt set des te beter maar ik besef wel dat een printer ook moet printen om goed te zijn en te blijven werken. Nu zeiden ze bij Epson dat als je af en toe in een kalme periode er eens een paar A4'tjes doorjaagt dat dat probleem ook niet echt bestaat.

    Ik zou eigenlijk eens goed moeten kunnen inschatten hoeveel je kunt printen met 14 / 26 en 80ml inkt cartridges. Ik heb gelezen dat een inktjet printer ongeveer 20ml inkt /m2 verbruikt.

    Dus mensen met een Epson P600 / P800 of Canon pro 10s wat zijn jullie ervaringen?
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

  • #2
    Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

    ik heb zelf de canon pro 1000, die kost inderdaad iets meer dan de Epson p8000 maar wordt geleverd met volle cartridges. Vervangen hoeft niet steeds allemaal samen dat gaat dus gespreid.
    Ik zou zo weer voor de A2 gaan. Je kan er probleemloos ook kleiner mee printen maar met een A3+ kan je niet naar A2.
    Bij de pro 1000 weet ik uit ondervinding dat het geen probleem is dat die al eens een paar weken niet werkt alhoewel het bij alle printers nuttig is als je er wekelijks eens een print mee maakt.
    De pro 1000 kan ook dik papier aan door de achterinvoer te gebruiken ipv deze bovenaan.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

      Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise. Zelf ben ik aan het twijfelen tussen de Canon Pro-1000 en de Epson P800
      Heeft iemand ervaring met Marrut en Farbework? De inkt voor de Epson is er tot 70% goedkoper.
      Print at a fraction of the cost without compromising on print quality with this easy to install refill cartridge system and professional inkjet inks for the Epson SureColor P800.

      Ink products and accessories for the Epson Surecolor SC-P800 photo printer &#10003 Professionell Consulting &#10148 Order now!

      Comment


      • #4
        Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

        I can feel your pain

        Ik heb me vorig jaar de P-800 aangekocht mčt rol. Nog geen greintje spijt van gehad. De SC P-600 viel af omwille van het print formaat (ik vond het verschil in aanschafprijs tussen de 600 en de 800 te gering)
        Ivm printformaat: met een A2 kan je A3 printen maar niet omgekeerd he ... De rol is een meerwaarde tussen mijn oren want ik heb 'em nog nooit gebruikt.
        Ivm bouwkwaliteit: staat buiten kijf. Is een upgrade van de 3800 en de 3880, waar ik ook een goeie ervaring mee heb.
        Ivm printkwaliteit: tussen P-800 en Canon pro 1000 zit volgens youtube vloggers geen verschil. Wat wčl goed werkt is de speciale B&W printmode. Ik heb het nog niet echt in de vingers maar het werkt echt super.
        Ivm verbruikskosten: als ik het goed heb begrepen is de inktkost van de Canon bijna 2 x zo hoog? Wow
        Je kan de Epson tool downloaden om je kosten te berekenen. Ik heb dit gedaan en gebruik het als richtlijn. Of de tool accuraat is, daar heb ik het gissen naar maar het geeft een indicatie: klik
        Mbt de aankoopkosten van de OEM cartridgen: je kan ze momenteel vinden aan 45,50 € (incl. btw).
        Ivm onderhoud van de printkoppen: ik heb een template met alle kleuren die de printer aankan en die ik op gewoon papier print als ik bv een week niet heb geprint om de nozzles vrij te houden. Vergt uiteraard best wat discipline.
        Moeilijke keuze niet? Wat voor mij de doorslag gaf: ervaring met voorgangers 3800 & 3880. Kost van inktcartridge, rol en formaat. Epson en Canon, 't is het verhaal van Nikon en Canon denk ik dan wel eens. En aangezien ik een Nikonian ben
        Als je effe tijd hebt: klik (de moeite waard om het helemaal uit te zien)

        Indien nog vragen: shoot!

        Mvg,

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

          Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
          Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise. Zelf ben ik aan het twijfelen tussen de Canon Pro-1000 en de Epson P800
          Heeft iemand ervaring met Marrut en Farbework? De inkt voor de Epson is er tot 70% goedkoper.
          Print at a fraction of the cost without compromising on print quality with this easy to install refill cartridge system and professional inkjet inks for the Epson SureColor P800.

          https://www.farbenwerk.com/ink-for-surecolor-sc-p800
          Ik denk er nog niet aan om die te gebruiken in een printer van 1k€.
          Als er iets fout gaat ben je geschoren met je garantie bij Epson. Ze kunnen zoiets terugvinden als je je printer aanbiedt.
          Het is ook zo'n knoeiboel met naalden, potjes, spoelen, ... En om hoeveel te besparen? Ik heb de oefening gemaakt met de Marutt inkt (60 ml versie) zonder met de transportkosten rekening te houden:
          Marutt = 40 €/cartridge - OEM Epson = 45 €/cartridge.
          Ik ga niet sukkelen voor een meerprijs van 10 % (en geen besparing van 70 % waarvan sprake op de website)
          My 2 cents ...
          In de marge: er zijn al verschillende tests gedaan met 3rd party inkt en deze komen altijd slechter uit de tests. Voor gewone printers maal je niet om subtiele kleurverschillen maar voor een fotoprint op een dure printer kijk ik wel uit mijn doppen.

          Mvg,

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

            Heb het filmpje bekeken en merk dat Jose Rodriguez voor mat printen eerder de Epson zou aanbevelen. Ga die Epson tool eens downloaden ook.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              Ik denk er nog niet aan om die te gebruiken in een printer van 1k€.
              Als er iets fout gaat ben je geschoren met je garantie bij Epson. Ze kunnen zoiets terugvinden als je je printer aanbiedt.
              Het is ook zo'n knoeiboel met naalden, potjes, spoelen, ... En om hoeveel te besparen? Ik heb de oefening gemaakt met de Marutt inkt (60 ml versie) zonder met de transportkosten rekening te houden:
              Marutt = 40 €/cartridge - OEM Epson = 45 €/cartridge.
              Ik ga niet sukkelen voor een meerprijs van 10 % (en geen besparing van 70 % waarvan sprake op de website)
              My 2 cents ...
              In de marge: er zijn al verschillende tests gedaan met 3rd party inkt en deze komen altijd slechter uit de tests. Voor gewone printers maal je niet om subtiele kleurverschillen maar voor een fotoprint op een dure printer kijk ik wel uit mijn doppen.

              Mvg,

              Tjerri
              Dank je om hier even op te wijzen, Tjerri.

              Comment


              • #8
                Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                Met Canon geen ervaring maar wel met de Epson P600. Echt tevreden met deze printer en zuinig in gebruik. Wat hierboven al staat over Epson kan ik enkel maar bevestigen. Ook al aan gedacht de P600 te vervangen door de P800 ivm. het afdrukken op A2.
                Het is nog zo leuk om je eigen werk zelf te kunnen afwerken van opname tot afdruk. De inkt voor de Epson koop ik bij 123inkt.nl, voor de P800 staat ze nu voor €45.50 x 9 = €409.50. Epson papier komt ook van daar. inhoud inkt voor de P800 is 80ml en dit
                komt tegenover de P600 toch een stuk goedkoper uit. Zes maanden laten staan gaf geen probleem om direct te kunnen printen al staat de printer toch op een redelijke koele plaats.
                De afmetingen tussen P600 en P800 zijn niet veel verschillend al is het printer om zomaar op het bureau te laten staan.

                Comment


                • #9
                  Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                  Een goede ml inkt per A4 is inderdaad 20 ml per m2 (dit wanneer je doorprint, gespreid over enkele maanden is het meer).

                  Bij Canon is de printkop een verslijtdeel, reken er dus mee dat je die af en toe zal moeten vervangen (naar mijn ervaring op de PRO-9500 II om de 2 ŕ 3 jaar, meer als je geluk hebt), kost iets meer dan een set patronen.

                  Canon printers hebben mat en foto zwart patronen naast mekaar, je moet dus niet spoelen (met redelijk veel inktverlies) bij wisseling tussen mat en glanzend papier zoals bij Epson.

                  De kleinere Canons (oa PRO-10s) hebben geen verwisselbare "waste box", als die vol is moet je die bij Canon laten vervangen wat veel meer kost dan de printer op dat moment nog waard is (bij de PRO-9500 II kan je de teller nog resetten en de inkt met een buisje naar buiten leiden, die printer zal mij overleven).
                  Ik heb het trouwens nog niet meegemaakt, volgens mij kan je jaren voort (tenzij je elke dag drukt, maar dan had je een grotere printer moeten kopen).

                  De lengte van een print is (nagenoeg) onbeperkt bij Epson, je kan dus panorama's printen vanaf een rol.
                  De grootste afmeting op een Canon A3+ is 35,6x58,4 cm (tov 42x59.4 voor A2).
                  Op een PRO-10s moet je dat uit een rol snijden en via de vlakke papierinvoer bedrukken, daar kan ook karton in.

                  De objecties tegen hervullen zijn m.i. veel minder groot bij de PRO-10s: de patronen zijn spotgemakkelijk bij te vullen, de prijs van de navulinkt is 15% van de originele. De (pigment) inkt verkleurt niet, kleuren zijn identiek en geven, zeker door het patroon met glansverbeteraar een nauwelijks afwijkend resultaat (zie filmpjes hierover van José Rodriguez).

                  Bij grotere printers kost originele inkt "maar" € 500-600/l, de mijne 120/l (€ 17 voor 10 patronen van 14ml), de winst is wat minder (misschien ga ik al mijn inkt nooit opdrukken, alhoewel pigmentinkt jaren goed blijft).
                  Ook is er bij kleinere patronen veel meer verlies bij inkt wisselen.

                  Voor wie nog niet met pigmentinkt heeft gewerkt, bij mij heeft het even geduurd eer ik het resultaat gewoon was.

                  Buiten de hervuloptie, zou voor mij de glansverbeteraar een reden zijn om toch een PRO-10s te kopen, de PRO 9500 II heeft dat niet.
                  Maar de huidige navulinkt heeft veel minder glansverschillen dan vroeger, en ik heb een oude PRO 9500 (met een afgeschreven printkop die de helft van één kleur mist) met alle patronen vol glansverbeteraar waarmee ik de foto zonodig kan overdrukken (wat niet dikwijls gebeurt).
                  Deze oplossing is in elk geval veel beter dan printen met dye-navulinkt, die zeer glanzend is maar snel verbleekt (reden dus om geen PRO-100s te kopen).

                  Volgens mij zie je bij alle Canon pigmentprinters bij opvallend licht nog altijd kleine verschillen (ook bij de PRO-1000 bv) op sommige hoogglans papieren vooral in de witte partijen waar er geen inkt is.
                  Vroeger was dit een groter probleem, maar de laatste generaties printers hebben allemaal een glansverbeteraar (het hangt fel van het papier af, ik heb ook glanzend waar het perfect is zonder).
                  Last edited by palombian; 28 maart 2018, 22:26. Reden: grotere printers, glans, zinsbouw

                  Comment


                  • #10
                    Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
                    Ik ben heel benieuwd naar jullie expertise. Zelf ben ik aan het twijfelen tussen de Canon Pro-1000 en de Epson P800
                    Heeft iemand ervaring met Marrut en Farbework? De inkt voor de Epson is er tot 70% goedkoper.
                    Print at a fraction of the cost without compromising on print quality with this easy to install refill cartridge system and professional inkjet inks for the Epson SureColor P800.

                    https://www.farbenwerk.com/ink-for-surecolor-sc-p800
                    Ik heb goede ervaringen met Inktec Powerchrome in mijn Epson Pro 3880 (de voorganger van de P-8000 eveneens 9 inktparonen en A2, echter geen rolfunctie). Resultaat is zeer goed, echter onder bepaalde kijkhoek (heel schuin tegen aankijken) heb je wel wat meer metamerie. Een normaal mens kijkt echter niet heel schuin tegen een afbeelding aan en achter glas zie je er niks van. De glans is zeer goed en ook zeer neutrale ABW afdrukken. Kosten om na te vullen voor een patroon (80 ml) ongeveer € 5. Ik heb toen wel met meerdere mensen 8 liter inkt gekocht en dat verdeeld in 4 x 8 x 250 ml.

                    Het beste resultaat krijg je op parelglans papier en op matte papiersoorten. Hoogglanzed papier is niet echt ideaal, maar dat is sowieso geen ideale optie, zelfs niet met originele Epson inkt.

                    Opgelet: Inktec Powerchrome is hars gecoate pigmentinkt en is dus lichtecht en watervast.
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                      Ik heb nog een vraagje aan epson p800 gebruikers. Is deze printer ook geschikt als gewone printer zeg maar? Ik bedoel kunnen er hier ook goede tekstdocumenten mee geprint worden?. Uiteraard koop je zo een printer voor de fotokwaliteit maar mijn canon all-in-one is waarschijnlijk stuk na iets dan 2 jaar en het zou dat wel handig zijn mocht ik met een p800 alles kunnen doen.

                      Ik heb vernomen dat de canon pro-1000 absoluut niet gemaakt is om gewone tekstdocumenten af te printen.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                        Ondertussen de P600 vervangen door een P800 maar gebruik die niet voor tekstdocumenten. Heb hier naast een gewone lazer van Samsung van ongeveer een € 90.00 en dit is de prijs van twee vullingen voor de P800.
                        Opstart van de P800 tegenover de lazer en het kuisen van de printkoppen, instellen enz maakt van de P800 echt niet een tekst printer.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                          Ondertussen de P600 vervangen door een P800 maar gebruik die niet voor tekstdocumenten. Heb hier naast een gewone lazer van Samsung van ongeveer een € 90.00 en dit is de prijs van twee vullingen voor de P800.
                          Opstart van de P800 tegenover de lazer en het kuisen van de printkoppen, instellen enz maakt van de P800 echt niet een tekst printer.
                          Dat was dus eerder een verkoopspraatje dat ze me aansmeerden. Een aparte printer toch nog altijd het beste precies. En wat zijn de bevindingen van de p800 qua verbruik etc? Print je wekelijkst op maandelijks? Begin me eigenlijk ook al af te vragen of Epson niet met een p800 opvolger zou komen volgens het ecotank principe dat ze nu in de markt zetten.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #14
                            Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                            Wat Epson gaat doen in de toekomst daar ben ik niet van op de hoogte al zal er wel als er iets nieuws komt in opvolging van de P600 en P800 wel wat op het internet te vinden zijn. Ben echt tevreden van de P800 anders zou ik de overstap van de P600 naar P800 ook niet gedaan hebben. Verbruik valt echt goed mee al print maar af en toe en met die grote vullingen moet je geen schrik hebben dat die vlug leeg gaan zijn. Is ook te zien op welk formaat je gaat printen. Niet elke print is op A2 formaat bij mij maar ook op A3 en A4. Fotopapier is van Canson dat ik gebruik met een goed resultaat. Een grote keuze bij Canson met ook de gepaste ICC profielen voor elke soort papier.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Epson SureColor SC-P600 / SureColor SC-P800 of Canon Pro 10s

                              Behalve af en toe een A3 druk ik nooit tekst op mijn fotoprinter.
                              Omdat ik nogal veel druk heb ik hiervoor een Maxify, fantastische kantoorprinter.
                              Grote inktpatronen met pigment inkt, je drukt er maanden mee.
                              Printer zelf is ontworpen voor vele tienduizenden pagina's.
                              De kleinere modellen zijn niet zoveel duurder dan de gewone Canon printertjes met piepkleine patronen met kleurstofinkt, zo'n printer gaat doorgaans maar een jaar of twee mee.
                              Niet direct voor op de salontafel, maar voor wie thuis nogal wat drukt, studerende kinderen en zo, te overwegen.

                              Ik heb nog altijd mijn Pro9500 II, die blijft maar doorgaan met de navulinkten van oa Precision Colors.
                              Er zijn geen printkoppen meer te krijgen, als hij kapot gaat schakel ik over op de Pro10 (waar bijna perfecte inkten voor te krijgen zijn, op het rood na).
                              Ik heb geen enkele aanwijzing dat de printer sneller zou verslijten met navulinkt.
                              De meeste printers gaan kapot van te weinig te printen omdat de inkt te duur is .

                              A2 is toch een andere prijsklasse.
                              Ik druk de meeste foto's af op A4, A3+ is voor mij groot genoeg om tegen de muur te hangen zeker in een lijst.
                              De 9500 (en waarschijnlijk ook de Pro10) kan trouwens tot 35.6 x 58.4 dat komt al in de buurt van A2 als ik eens iets groter wil (moet ik dan van een rol snijden).

                              Comment

                              Working...
                              X