Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderijen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderijen)

    Hoi,

    Ik zou me bij jullie willen bevragen over de aankoop van een nieuwe Nikon body. (mag ook tweedehands zijn)

    Een korte schets van mijn situatie: De camera zou overwegend gebruikt worden om professionele foto's van mijn olieverfschilderijen te maken. Ik heb sinds een paar jaar een Nikon D3100 met een 18-55mm standaard kitlens, een 35mm prime en een 70-300mm, that's it qua fotomateriaal. Dat schiet me echter tekort om kwalitatieve en representatieve foto's te maken van mijn werk. Verder gebruik ik de camera ook om referentiefoto's te maken voor mijn schilderijen. Ik heb getracht me al wat in te lezen op het web, maar zit hier en daar nog met een twijfel gezien ik zelf te weinig expertise heb als fotograaf om te weten welke body zal volstaan.

    Momenteel twijfel ik tussen een Nikon D5600, een D7200 of zelfs iets in de aard van een D7xx/D8xx. Zelf ben ik geneigd te denken dat ik met een D5600 misschien wel genoeg heb, maar anderzijds wil ik, als ik er dan toch een investering in moet doen, niet nog eens na enkele jaren tegen de grenzen van het apparaat aanlopen zoals nu bij de D3100 het geval is.

    Wat me op internet aangeraden wordt specifiek voor het fotograferen van olieverfschilderijen is een setup met 2 softboxen in een hoek van 45 graden t.o.v. het werk, met daar polarisatiedoeken voor, en een macrolens van 85mm met een circulaire polarisatiefilter erop. Over de body zelf blijft iedereen vrij vaag, behalve dan de leuze "Spendeer zo min mogelijk aan je body en bewaar zoveel mogelijk van je budget voor je lens"

    Wat is jullie mening hierover? Zit ik goed met een D5600, of is dit aan de lichte kant?

    Ontzettend bedankt alvast.

    C.

  • #2
    Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

    Beste,

    Ik weet niet zeker of het aan enkel de camera ligt dat je resultaten nu niet bevredigend zijn ...
    In jouw geval ben je wel beter af met meer pixels dan de huidige 14.2Mp - de D5600 heeft 24.2 Mp en dat levert in elk geval meer details op (maar meer dan dat hoeft waarschijnlijk nu ook weer niet).
    De correcte belichting met zo weinig mogelijk reflecties lijkt me verder de basis te zijn van een geslaagde foto van een (olieverf)schilderij, net zoals een accurate kleurweergave.
    Een nieuwe camera is dus maar één van de factoren die je resultaten kan verbeteren, maar dus niet enkel dat.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

      Bedankt voor de snelle reactie, daar ben ik het 100 % mee eens hoor. Ligt zeker en vast niet alleen aan de camera zelf. Zoals u ook zegt heb ik tot hiertoe niet met de nodige professionele belichting gewerkt. Maar de 14,2 MP die mijn toestel heeft schieten alvast tekort om voldoende detail te krijgen, dus die lijkt me in ieder geval aan vervanging toe. Softboxen en een degelijke prime/macro lens + polarisatiefilter worden hoe dan ook aangeschaft.
      Last edited by ceneven; 26 maart 2018, 20:54.

      Comment


      • #4
        Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

        ook heel belangrijk in dit geval denk ik is de witbalans. Misschien is het nuttig dat je je daar ook eens in verdiept om tot correcte kleurweergave te komen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

          Als je spreekt over een 7xx/8xx, dan heb je het over full frame toestellen, en de lenzen die je nu hebt zijn hiervoor niet geschikt hé, let daar ook op als je verandert.

          Comment


          • #6
            Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

            Bedankt, witbalans is inderdaad iets dat ik ook zeker in het oog ga moeten houden Lazy Charles, waarschijnlijk met een kleurenkaart om te kalibreren. Tot nog toe heb ik het altijd op gevoel aangepast in Photoshop met het schilderij ernaast.

            Wist niet dat de lenzen niet compatibel zouden zijn met een full frame, dank daarvoor, fddent!

            Denk dat de full frame toestellen voorlopig afvallen en het zal gaan tussen een D5600 en een D7200.

            Comment


            • #7
              Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

              Voor reproductie heb je een flatfield lens nodig.

              DX=40mm Micro
              FX=60mm Micro

              YMMV

              Wit balans doe je met een gecalibreerde grijskaart en spotmeten hierop
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                Die lichtopstelling die ze je aanraden is een mogelijkheid maar is direct een hele investering. Als je een ruimte hebt met veel daglicht, vb een veranda. Dan hoef je die studio lichten niet aan te kopen. Een polarisatie filter is wel nuttig om reflecties te vermijden. Om je kleuren juist te krijgen moet je met een grijskaart werken. Ik heb ooit een cataloog gemaakt voor mijn vader die zijn werken tentoonstelde en verkocht. Met een D90 en een 85 mm macrolens, de schilderijen telkens in de veranda op een ezel voor een witte doek en zo verticaal mogelijk zodat ik mooi haaks op het schilderij kon fotograferen. Als ik het mij goed herinner werkte ik met een redelijk groot diafragma (scherptediepte speelt bij de meeste schilderijen geen rol) zodat ik laag in iso kon blijven en de sluitertijden ook werkte ik op statief niet te hoog liet oplopen. Voorbeeld foto's heb blijkbaar niet meer. Maar dit werkte prima.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                  Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                  Die lichtopstelling die ze je aanraden is een mogelijkheid maar is direct een hele investering. Als je een ruimte hebt met veel daglicht, vb een veranda. Dan hoef je die studio lichten niet aan te kopen. Een polarisatie filter is wel nuttig om reflecties te vermijden. Om je kleuren juist te krijgen moet je met een grijskaart werken. Ik heb ooit een cataloog gemaakt voor mijn vader die zijn werken tentoonstelde en verkocht. Met een D90 en een 85 mm macrolens, de schilderijen telkens in de veranda op een ezel voor een witte doek en zo verticaal mogelijk zodat ik mooi haaks op het schilderij kon fotograferen. Als ik het mij goed herinner werkte ik met een redelijk groot diafragma (scherptediepte speelt bij de meeste schilderijen geen rol) zodat ik laag in iso kon blijven en de sluitertijden ook werkte ik op statief niet te hoog liet oplopen. Voorbeeld foto's heb blijkbaar niet meer. Maar dit werkte prima.
                  én op een bewolkte dag, én van je veranda een 'licht tent' maken

                  mvrgr
                  fred
                  https://efbeo.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                    Een nieuw toestel zal uw foto's niet veranderen. Investeer in kennis, licht, polarisatiefilter en een grijskaart en uw foto's zullen er al heel anders uitzien.
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                      Camera speelt weinig of geen rol. Hoe groter je wil afdrukken, hoe meer pixels je nodig hebt. That's it. Tenzij je natuurlijk met groot formaat sensors en digitale ruggen wil werken.

                      Na de opname verifieer ik op die wijze: monitor staat ingesteld op 5000°K en het schilderij staat in omgevingslicht met Norm-lampen van 5000°K.
                      Photoshop zal je meestal nog steeds nodig hebben omdat cameras sommige kleuren anders interpreteren dan de realiteit. Het contrast is meestal ook heviger op de foto dan in de realiteit. En zo zijn er nog wat dingen, die je veelal achteraf moet tweaken in fotoshop.

                      Zelf gebuik ik een 6D (20mp) en dat is meestal meer dan voldoende. Als ik echt heel grote posterafdrukken wil, stitch ik er 3-4 aan elkaar.
                      Ik heb al de test gedaan met Fuji xt1 (16mp) vs canon 6D (20mp). Weinig of geen verschil in scherpte. Wel geeft de 6D een juister beeld (minder hard, iets meer ademend). Komt wellicht misschien omdat de 6D een fullframe camera is.

                      Lens is macrolens (met meestal polafilter ervoor), maar in het verleden ook een 70-200 L gebruikt, en in scherpte geen verschil. Ook weinig vervorming omdat er toch afstand genoeg is tussen schilderij en camera.

                      Belichting: halogeenlampen met polafilters ervoor. Ik werk met halogeenlampen, softboxen zullen wellicht ook volstaan. Persoonlijk denk ik: hoe directer het licht (dus geen softbox), hoe scherper (penseel relief, structuur van doek) alles wordt vastgelegd. Maar ik kan me vergissen want ik heb nooit softboxen gebruikt. Softboxen zullen je wel misschien een egalere belichting geven. Maar afstand blijft belangrijk, en dat zal je moeten uittesten, want het hangt in grote mate af van de grootte van je schilderijen en de afstand van je lampen.

                      En zoals gezegd: nabewerking blijft belangrijk om een perfect resultaat te verkrijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                        Heel erg bedankt voor al jullie reacties, bijzonder geapprecieerd!

                        @kawaracer: Goeie opmerking. Heb al enkele keren geprobeerd buiten onder een bewolkte hemel te fotograferen en dat werkt inderdaad wel beter. Maar ik ben liefst niet afhankelijk van het weer hiervoor.

                        @lieven lens: In se ben ik het met u eens en zijn de dingen die je aanhaalt zeker belangrijker dan het toestel op zich, daar ga ik dan ook absoluut werk van maken. Maar ik merk toch wel dat mijn D3100 niet voldoende is om genoeg detail vast te leggen voor hoge kwaliteit reproductie, dus een camera met een betere sensor en meer MP zal echt wel wat veranderen.

                        @ maniac: Waar haal je die polafilters die je voor de halogeenlampen plaatst? Ik heb al zitten googlen op polariserende doeken/rollen/film/eender wat, maar zonder resultaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                          Vrijwel elke camera met objectief kan dit aan, naast aandacht voor het behoud van ( correcte) kleur, evenwijdig fotograferen met je canvas, is de lichtopstelling enorm belangrijk:

                          Iets om je bewust van te zijn: the family of angles ( komt altijd van pas zoals bvb portretten van brildragers ,...)

                          "https://www.tanguayphotomag.biz/direct-reflection/the-angle-of-light.html"]https://www.tanguayphotomag.biz/direct-reflection/the-angle-of-light.html
                          Groetjes

                          Lukathi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                            In elk geval een prime lens gebruiken.
                            50mm of 35mm moeten goed zijn, statief om onafhankelijk te zijn van sluitertijd, en dan zorgen voor goed mooi egaal licht, hoe natuurlijker hoe beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies bij aanschaf Nikon (hoofdfunctie: het fotograferen van olieverfschilderije

                              Wil je zoveel mogelijk detail uit je foto halen dan is bij Nikon de D850 de beste keuze. Wel een beetje opletten met moiré met die sensors zonder AA filter.

                              Ik zat net de review van de A7RIII te lezen met zijn pixel-shift mode. Resultaat is nog meer detail en moiré is volledig verdwenen.
                              Pixel-shift moet op statief en er mag absoluut niks bewegen. Dus in uw geval prima te doen. Nu weet ik niet of je ook kan flitsen in die mode want die maakt 4 foto's achtereen, telkens 1 pixel verschoven.
                              Last edited by alex606; 1 april 2018, 19:55.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X