Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compacte camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compacte camera?

    Ik zou graag een compacte camera willen kopen voor m'n zoontje.
    Hij is bijna 12 en gaat binnenkort op zeeklassen. Ze mogen geen gsm meenemen, maar wel een camera.

    Uiteraard is de camera niet enkel voor die schoolreis, maar zal hij hem daarna ook nog wel gebruiken.
    Hij is graag creatief bezig en fotografie is 1 van z'n interesses.

    Omwille van werk en andere hobby's ben ikzelf niet meer thuis in de wereld van fotografie.
    Ik weet dus niet goed waar ik op moet letten bij de aankoop.
    Enkele puntjes die ik zou willen:
    - compact (broekzakformaat, een bridge is te groot)
    - bruikbaar bij minder licht
    - makkelijk in gebruik
    - groot zoombereik (indien het nog bruikbaar is), maar ook graag een groothoek
    - gps is fijn om achteraf te zien waar de foto's gemaakt zijn
    - wifi (indien het kan dienen om zo foto's op de computer (iMac / MacBook) te zetten)
    - budget tot ongeveer 300 euro, iets meer indien echt de moeite

    Kan iemand me een tip geven naar welk(e) toestel(en) ik tegenwoordig best uitkijk?
    Fuji FinePix S100fs

  • #2
    Re: Welke compacte camera?

    Misschien kun je hier mee verder, je kan alles nog verder aanpassen:

    http://users.telenet.be/patric/

    Comment


    • #3
      Re: Welke compacte camera?

      Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
      Misschien kun je hier mee verder, je kan alles nog verder aanpassen:

      https://www.dpreview.com/products/se...ecsGPS=BuiltIn
      Thanks,
      maar als zoekresultaat krijg ik camera's van bouwjaar 2010, 2011 en 2012...
      Ik neem aan dat er de laatste 6 à 8 jaar toch nog nieuwe modellen zijn uitgekomen?
      Fuji FinePix S100fs

      Comment


      • #4
        Re: Welke compacte camera?

        Sorry... Er zijn niet zoveel pocket camera's met jouw vereisten uitgekomen de laatste tijd. Je kan nog verder zoeken op Dpreview, Cameras, Populaire compact cameras enz...
        http://users.telenet.be/patric/

        Comment


        • #5
          Re: Welke compacte camera?

          Neem een camera met een 1" sensor, dat geeft je betere beeldkwaliteit bij weinig licht.

          Ik zou hieruit kiezen, deze hebben allemaal een 1" sensor.

          Wil je ook nog een groot zoombereik dan moet je kijken naar een Panasonic TZ100 of TZ200.

          Voor 300€ heb je deze Sony RX100. Met dit model is het allemaal begonnen. Ondertussen heb je al de RX100V en de tussenliggende modellen zijn nog altijd te koop.
          Last edited by alex606; 23 maart 2018, 16:55.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Welke compacte camera?

            Ben je zeker dat je zoon zo'n camera wil, of is het de vader die dit wil voor de zoon??

            Misschien gaat hij een 'camera obscura' leuker en boeiender vinden...
            https://efbeo.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Welke compacte camera?

              Oeps.... busted....

              Nee, serieus, ik denk dat m'n zoontje er veel gebruik van zal maken.
              Zeker als hij via wifi de foto's ook op z'n iPad krijgt.
              Hij maakt nu al veel stop-motion-filmpjes met z'n iPad en zit tegen de grenzen van de iPad-camera aan.

              De 1" is een goede tip, maar ik ga m'n budget misschien toch moeten optrekken naar een 450 euro.
              Ik zag dat er compact cameraatjes zijn van 799 tot over de 1000 euro.
              Daar heb je toch ook al een leuk DSLR-setje voor?
              Fuji FinePix S100fs

              Comment


              • #8
                Re: Welke compacte camera?

                Voor 450€ heb je deze RX100III. Heeft een lichtsterkere lens (F1.8-2.8) dan de I en II, kantelbaar display en wifi. En je krijgt er een pop-up zoeker bij.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compacte camera?

                  Heb een rx100iv te koop...mocht het je interesseren
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compacte camera?

                    Daar heb ik wel interesse in.
                    Jammer dat het zo ver weg is... Je komt toevallig niet regelmatig in Limburg?
                    Fuji FinePix S100fs

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compacte camera?

                      Post kan ook he. Anders stuur je maar prive bericht
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compacte camera?

                        Fijn toestel de RX100IV, ik heb die ook. Je zoon gaat de super slow motion wel waarderen denk ik. Kan tot 1000fps gaan maar wil je goede kwaliteit overhouden dan houd je het best bij 250fps. Dat is nog altijd 10x slow motion op een 25fps tijdlijn.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compacte camera?

                          Persoonlijk zou ik geen nieuw toestel van rond de 500€ meegeven aan een -12 Jarige die op zeeklasse gaat.

                          Mijn gedacht hé ;-)

                          --
                          mlap.
                          T.T.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compacte camera?

                            Daar heb je een punt.
                            Maar ik ken onze zoon natuurlijk. :-)
                            Hij gaat best wel verantwoord met z'n spullen om, dat vertrouw ik wel.

                            Zou de Panasonic DMC-TZ100 een goed alternatief kunnen zijn?


                            Of de bijna half-zo-goedkope DMC-TZ80?


                            Als ik het zo wat vergelijk, zit het grotere verschil in de 1" van de 100, maar heeft de 80 wel een gigantische optische zoom...
                            Fuji FinePix S100fs

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compacte camera?

                              Die TZ100 heb ik mijn twijfels over. Die lens zou niet scherp zijn en de jpegs zijn van matige kwaliteit.

                              De TZ80 heeft een kleinere 1/2.3" sensor en het diafragma is ook nog eens klein. Het enige voordeel is de zoom.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X