Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherm Calibratie Vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherm Calibratie Vragen

    Hi all,

    Vroeger nooit echt belang gehecht aan het calibreren van mijn monitors. Ben nochtans al een hele tijd met digitale fotografie bezig maar vond dit precies niet zo belangrijk. Nu ik een nieuw toestel heb wil ik hier toch het onderste mee uit de kan halen en ben dus aan het proberen mijn monitor(s) te calibreren. Heb de tutorial op deze site al eens doorlopen maar is toch allemaal blijkbaar niet zo eenvoudig.
    Een bijkomend probleem is dat ik kleurenblind ben, dus heb geen idee of ik het goed gedaan heb, in mijn ogen ziet dat er goed uit maar ik heb geen idee hoe mensen kijken die niet kleurenblind zijn...

    Kan er iemand me wat tips geven om te checken of de monitor goed gecalibreerd is? Een foto ofzo waar ik details in zou moeten zien die ik niet kan zien als het niet goed gedaan is?

    Ik gebruik wel een dual screen setup, één philips 107B en een Sony Multiscan 15sf... Nogal oude beestjes maar zou hier toch graag mee blijven werken...
    Hoe krijg ik beide monitors gecalibreerd? Het lukt me voorlopig enkel om de hoofdmonitor te calibreren (Philips)...

    Alvast bedankt,

    Tommy
    Tommy
    My homepage : www.digitalviolence.be

  • #2
    Re: Scherm Calibratie Vragen

    Om je monitor te calibreren hoef je geen kleuren te zien, ik doe de calibratie met Colorvision spyder en de optical software. De spyder is een sensor die je op het scherm kleeft met zuignapjes, de software herkent de sensor en geeft twee target waardes op: de zwart en de wit waarde, het programma meet enkel samples en vergelijkt die met de target waarden. Door de helderheid en contrast instelling van je monitor te regelen moet je de gemeten waarde zo dicht mogelijk bij de target waarde brengen. Na een wijziging van contrast of helderheid wordt weer een metig gevraagd en weer vergeleken. Zo krijg je de gewenste instelling van je monitor. Als de waarde na je zijn zijn geeft je de software de toestemming om verder te gaan met de metingen. Dan worden er verschillende grijswaarden en kleuren getoond en gemeten. Bij het einde van de calibratie bekom je een monitorprofiel eigen aan je monitor en ook aan de staat waarin de montor zich op dit ogenblijk bevind. Dit profiel gebruik je als standaard monitor profiel in Photshop, C1 en bijvoorbeeld Qimage. Nu krijg je geen verschil meer tussen je afdrukken en je scherm. Om zeer nauwkeurig te werken herhaal je de calibratie om de 14 dagen of om de maand om dan met een nieuw profiel te hervatten.
    Last edited by Digipics357; 1 oktober 2004, 12:44.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Scherm Calibratie Vragen

      [Bij het einde van de calibratie bekom je een monitorprofiel eigen aan je monitor en ook aan de staat waarin de montor zich op dit ogenblijk bevind. Dit profiel gebruik je als standaard monitor profiel in Photshop, C1 en bijvoorbeeld Qimage. Nu krijg je geen verschil meer tussen je afdrukken en je scherm. Om zeer nauwkeurig te werken herhaal je de calibratie om de 14 dagen of om de maand om dan met een nieuw profiel te hervatten.[/QUOTE]

      ik heb een vraagje, ik heb ook hardwarematige kalibratie en daardoor heb ik dus de aangemaakte ICC profiel. In Photoshop staat mijn Colormanagement op sRGB ingesteld,dus mijn werkkleurruimte in PS is sRGB, mijn afdrukcentrale werkt OOK met sRGB. Het is wel waar dat ik als ik in die kleurruimte werk, dan kleurverschillen zijn als ik buiten PS de foto's bekijk. ?dus afwijken wat ik in PS ziet. Moet ik dus de werkruimte in PS op mijn ICC profiel zetten plaats van sRGB? Ondanks dat mijn afdrukcentrale met sRGB werkt? geldt dit ook voor C1? InC1 heb je verschillende mogelijkheden... de werkruimte en de monitor kalibratie profiel. Moet ik in C1 alles op monitor ICC zetten, dus nergens op Adobe sRGB?????

      graag wat gedetallieerde uitleg......

      thnks, Kati

      Comment


      • #4
        Re: Scherm Calibratie Vragen

        ik heb een vraagje, ik heb ook hardwarematige kalibratie en daardoor heb ik dus de aangemaakte ICC profiel. In Photoshop staat mijn Colormanagement op sRGB ingesteld,dus mijn werkkleurruimte in PS is sRGB, mijn afdrukcentrale werkt OOK met sRGB. Het is wel waar dat ik als ik in die kleurruimte werk, dan kleurverschillen zijn als ik buiten PS de foto's bekijk. ?dus afwijken wat ik in PS ziet. Moet ik dus de werkruimte in PS op mijn ICC profiel zetten plaats van sRGB? Ondanks dat mijn afdrukcentrale met sRGB werkt? geldt dit ook voor C1? InC1 heb je verschillende mogelijkheden... de werkruimte en de monitor kalibratie profiel. Moet ik in C1 alles op monitor ICC zetten, dus nergens op Adobe sRGB?????

        Ik werk steeds in adobe RGB zowel in opname op de camera als in C1 en in PS het printen doe ik thuis en met behulp van Qimage de printer werkt in CYMK maar mijn beelden blijven in adobe RGB ik gebruik in deze drie programma's het aangemaakte profiel van Optical. Dit werkt prima voor mij.

        Indien je wenst te werken in sRGB zou ik toch nog in PS kiezen voor Adobe RGB en je profiel in sRGB behouden dus PS niet laten omvormen naar Adobe RGB. Omdat de kleurgamut van Adobe RGB groter van omvang is dan sRGB ben je zeker dat heel het kleurbereik van sRGB ook in je PS gaat kunnen.
        Omgekeerd is dit niet zo .
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Scherm Calibratie Vragen

          Waar is colorvision spyder te verkrijgen in Belgie??

          Groetjes Ronny

          Comment


          • #6
            Re: Scherm Calibratie Vragen

            @digipics: wat is precies de reden van het hercalibreren? Verloopt de instelling van de monitor? Ik zat te denken om ergens een spyder te huren/lenen, maar als ik het elke maand opnieuw moet doen, dan heeft dat geen zin, en kan ik beter gaan kopen....
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Re: Scherm Calibratie Vragen

              @mikekiwi:

              Het is heel eenvoudig eigelijk. Uw scherm verslijt met de tijd...en hetgeen ge ziet verandert dus. Daarom moet ge regelmatig opnieuw calibreren. De verschillen door het slijten gaan per maand of per 14 dagen niet wereldschokkend zijn. Het gaat hier dan over kleine nuance verschillen (denk maar aan een lichte kleurzweem) die toch als je gaat printen zichtbaar kunnen zijn...

              Comment


              • #8
                Re: Scherm Calibratie Vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door Ronny
                Waar is colorvision spyder te verkrijgen in Belgie??
                Mac Line

                Ik heb hem begin dit jaar daar gekocht, maar heb wel wat problemen gehad met de levering. Als je hem daar moest bestellen, wees er dan zeker van dat je niks betaalt tot hij echt bij hen in het magazijn ligt. Mijn indruk was dat ze van mijn bestelling niet echt werk maakten omdat ze het geld al van mijn VISA kaart gehaald hadden.

                Ringo
                Canon EOS 6D | Canon EF 17-40 f/4L USM

                Comment


                • #9
                  Re: Scherm Calibratie Vragen

                  Wat je op je scherm ziet wordt deels ook bepaald door reflectie van de achtergrond, zeker bij niet zo goed ontspiegelde monitoren. Een duur meettoestel kopen en dan met een rood of blauw T-shirt voor je scherm zitten is vrij onzinnig. Weg dus met die bordeaux-kleurige gordijnen achter je, zij beinvloeden je zicht op kleuren meer dan je denkt.

                  10% van de mannen is in meerdere of mindere kleurblind. Bij vrouwen is dat percentage lager. Niks kopen als je niet eerst getest hebt of je wel alle nuances die je absoluut wil meten kan zien.

                  Vergeet monitoren die al enkele jaren 8 uur of meer per dag gebruikt zijn. Geleidelijk verliest zo een scherm aan kleurintensiteit.

                  En gooi tot slot die goedkope videokaart maar op het stort. Bij CRT monitoren is de signaalkwaliteit van de videokaart misschien wel even belangrijk als het scherm zelf.

                  Geslaagd voor dit ingangsexamen... dan kan je je eens bezinnen over de aankoop van een calibratietoestel.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherm Calibratie Vragen

                    Ik heb nu Spyder2express 2.3 en Colorplus 1.1 gedownload. Kan ik daarmee mijn monitor kalibreren ?

                    Nadien doe ik dan ook nog de printer(als alles goed gaat) via printerfix.


                    Ja lap, blijkbaar kan je het wel downloaden maar dan moet je bij het installeren een serial nr ingeven. Is er geen free software die hetzelfde doet ?
                    Last edited by Karreaux; 16 april 2006, 09:40.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherm Calibratie Vragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                      Ik heb nu Spyder2express 2.3 en Colorplus 1.1 gedownload. Kan ik daarmee mijn monitor kalibreren ?

                      Nadien doe ik dan ook nog de printer(als alles goed gaat) via printerfix.


                      Ja lap, blijkbaar kan je het wel downloaden maar dan moet je bij het installeren een serial nr ingeven. Is er geen free software die hetzelfde doet ?
                      Da wil ik ook wel eens weten, zit hier ook op nen ongecalibreerde TFT...
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherm Calibratie Vragen

                        Om te beginnen, welke vorm van kleurenblindheid heb je? een -anopie of een -anomalie (vb protanopie of protanomalie). Is het achromatopsie, di- of trichromasie? En wat is de gradatie? Deze vragen zijn belangrijk, want zij bepalen de wijze waarop je ogen de kleuren samenstellen.

                        Verder is naast de exacte diagnose ook nuttig te weten met welke test dit gemeten is: vb. de OA-HRR, de Ishihara, de Farnsworth, Ortho-Rater of (beste) de spectroskoop van Raleigh. Want niet al deze tests meten het volledige bereik en alle vormen van kleurenblindheid.

                        Als je een antwoord hebt op deze vragen, dan kan je een eigen Munsell-driehoek samenstellen, met de kleurruimte zoals jij die percipieert. Je weet dan meteen waar je zwakkere kleurperceptie ligt en hoe de verwarringsassen lopen. Bij protantypes is de rood-groen as moeilijk in nuances te onderscheiden, maar ook assen die eraan parallel lopen, naargelang ernst en gradatie..

                        Op het forum van QImage is overigens een interessante discussie gevoerd rond de effecten van kleurenblindheid, in verband met het opstellen van kleurprofielen. Misschien kan je het nog terugvinden, en anders wil ik wel eens in mijn archieven kijken.
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherm Calibratie Vragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                          Om je monitor te calibreren hoef je geen kleuren te zien, ik doe de calibratie met Colorvision spyder en de optical software. De spyder is een sensor die je op het scherm kleeft met zuignapjes, de software herkent de sensor en geeft twee target waardes op: de zwart en de wit waarde, het programma meet enkel samples en vergelijkt die met de target waarden. Door de helderheid en contrast instelling van je monitor te regelen moet je de gemeten waarde zo dicht mogelijk bij de target waarde brengen. Na een wijziging van contrast of helderheid wordt weer een metig gevraagd en weer vergeleken. Zo krijg je de gewenste instelling van je monitor. Als de waarde na je zijn zijn geeft je de software de toestemming om verder te gaan met de metingen. Dan worden er verschillende grijswaarden en kleuren getoond en gemeten. Bij het einde van de calibratie bekom je een monitorprofiel eigen aan je monitor en ook aan de staat waarin de montor zich op dit ogenblijk bevind. Dit profiel gebruik je als standaard monitor profiel in Photshop, C1 en bijvoorbeeld Qimage. Nu krijg je geen verschil meer tussen je afdrukken en je scherm. Om zeer nauwkeurig te werken herhaal je de calibratie om de 14 dagen of om de maand om dan met een nieuw profiel te hervatten.
                          Bij een ernstige vorm van rood-groenblindheid helpt kalibratie niet veel, als een kleur die je als donkergeel waarneemt zowel roodpaars als blauwgroen kan zijn. Vergelijk met daltonisme (volledige kleurenblindheid): alles komt dan in grijswaarden. Zonder meer informatie weet je dus niet of dat meisje een rode, een gele of een lichtblauwe jurk droeg. Bij lichtere vormen gaat dit ook op: vele kleurtinten worden dan als één enkele nuance gezien.

                          Met kalibratie kan je zorgen dat kleuren van scherm en printer overeenstemmen. Maar dat zegt niet veel als je niet weet over welke kleuren het gaat. Denk bijvoorbeeld aan een witbalans die uit de haak is. Voor een kleurenblinde is dat niet altijd merkbaar. En je scherm zal getrouw de kleurzweem weergeven die jij niet opmerkt...
                          Fullator
                          Fotostudio Candela Zone
                          website: http://www.chronax.be
                          website: http://www.marquisemodels.eu

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherm Calibratie Vragen

                            Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                            Da wil ik ook wel eens weten, zit hier ook op nen ongecalibreerde TFT...
                            Je hebt de Colorvision Spyder nodig, een sensor die verschillende (helderheid, contrast en kleuren) metingen doet aan de hand van de calibratiesoftware. Het resultaat is een nieuw ICC profiel die door de software als default kan gezet worden voor je grafische kaart. Aangezien het gebeurt op niveau van de grafische kaart moet je imho dit ICC profiel niet opnieuw instellen bij de individuele tools die je gebruikt (je gaat anders dubbel compenseren)

                            Ik gebruik deze oplossingen nu al ettelijke jaren (na test op dpreview.com) naar volle tevredenheid. Ik heb het pakket (Spyder en software) rechtstreeks besteld bij Colorvision.
                            (http://www.colorvision.ch/)

                            Hoop dat dit helpt
                            Nikon D200 en een grote zak glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherm Calibratie Vragen

                              Ik ben zeer tevreden over de Eye-one Display 2, gekocht bij marc-en-ciel.

                              Voor meer info kan je ook zijn cursus Kleur beheren en beheersen eens bekijken.

                              Alain

                              Comment

                              Working...
                              X