Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleine(re) camera als aanvulling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleine(re) camera als aanvulling?

    Ik ben er nog helemaal niet uit... Wat zou ik nu doen? Ik ben de laatste weken al wat aan het zoeken geweest voor een mogelijk nieuwe camera voor op reis, om makkelijker overal mee naartoe te nemen.
    Waarom? Het sleuren van een extra rugzak/schoudertas/... met 6D + 24-105, extra lens en eventueel flitser, etc... vind ik verre van aangenaam. En dit zorgt ook heel vaak voor twijfel of ik hem wel meeneem in onze uitstap, of niet.. Vaak wel, maar altijd 1 persoon met de fotorugzak, en de andere met een gewone rugzak... M.a.w., we zijn hebben nooit een "vrij" gevoel tijdens die uitstappen (vooral op reis..).
    Mijn vriendin en ik gaan deze zomer voor 16 dagen naar Thailand. Enkele binnenlandse vluchten, nachttrein, scootertocht, ferry,... zijn zowat onze vervoersmiddelen. We gaan naar Chiang Mai, Pai, Koh Tao en Bangkok en overnachten overal op z'n minst 2x. We plannen qua bagage elk 1 (trekking)rugzak, dus zo weinig mogelijk. Ik zie me dus (spijtig genoeg) geen extra tas meesleuren met een FF camera + lens...

    Maar nu genoeg hierover, hier zijn wat eisen van mezelf over een eventuele nieuwe camera als aanvulling op het huidige materiaal.

    Klein genoeg om niet per sé in een extra tas te moeten,
    Beeldkwaliteit moet uiteraard wel goed zijn (evenaring van mijn FF set verwacht ik niet, maar ik ben maar hobbyist, dus het verschil is voor mij misschien niet echt zichtbaar),
    Handig in gebruik (maar dit is persoonlijk uiteraard)
    Liefst mét zoeker, maar geen absolute noodzaak,
    Liefst ook ingebouwde flitser, maar weer geen absolute noodzaak,
    Ik verwacht dat dit geen enkel probleem moet zijn bij de meesten, maar afdruk op 60x80cm ongeveer zou mooi meegenomen zijn...
    Ik vergeet waarschijnlijk nog wat, maar dan zullen de vragen van jullie wel komen

    De schrik om dit effectief te doen is om ter plekke spijt te krijgen dat ik m'n DSLR niet heb meegenomen..

    Wat voorlopig wat in m'n oog springt na al heel wat gelezen te hebben is de Olympus E-M10, de Sony A6xxx

    Richtprijs? Liefst ergens rond de 500 a 550 Maximum. Inclusief bruikbare (kit)lens. Ik ben zeker bereid om in occasie te kopen ook.

    Wat zijn zoal jullie ervaringen hieromtrent? Zelfde situatie? Tips waarop te letten bij bepaalde systemen? Waarom net NIET doen? Waarom net WEL doen? shoot!
    En alvast bedankt!

    Joren
    Last edited by Nixonn; 20 maart 2018, 17:34.
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

  • #2
    Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

    De Panasonic LX100 past ook nog in je budget(+/-580€).
    Sensor is MFT, zoomlens met brandpunt 24-75. Je komt ze vrij regelmatig tegen op tweedehandssites.

    Comment


    • #3
      Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
      Het sleuren van een extra rugzak/schoudertas/... met 6D + 24-105, extra lens en eventueel flitser, etc... vind ik verre van aangenaam.
      Wat is er mis met enkel de 6D en de 24-105? In hoge iso kan je best werken, voor gewone reisfoto's is een 24-105 best ok en wat zou je nog extra mee nosig hebben? De lader, kaartjes en ander klein grut heb je met eender welke camera nodig. En om even zonder grip te werken is ook geen ramp.

      Comment


      • #4
        Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Wat is er mis met enkel de 6D en de 24-105? In hoge iso kan je best werken, voor gewone reisfoto's is een 24-105 best ok en wat zou je nog extra mee nosig hebben? De lader, kaartjes en ander klein grut heb je met eender welke camera nodig. En om even zonder grip te werken is ook geen ramp.
        Qua materiaal is dat zeker en vast oké, en als uiteindelijk toch de DSLR meegaat zal het idd enkel 6D + 24-105 zijn. Met grip werk ik bijna nooit dus dat is geen verschil. Voor de rest lijkt deze camera niet handig (eerder lomp?) om bij de hand te houden continu, en wanneer ik hem niet gebruik gewoon in 1 van onze rugzakken lijkt mij ook niet echt een aangenaam gevoel. Ik wil sowieso een extra tas voor een DSLR meesleuren vermijden, dus het lijkt mij niet handig om de 6D mee te nemen en dus in een gewone rugzak op te bergen. De reis is ontspannen en genieten van de omgeving, eerder dan voor fotografie.
        Ik krijg mezelf niet helemaal goed uitgedrukt in wat nu exact de reden is dat ik dit overweeg, maar het is dan ook nog maar een mogelijke piste, en geen vereiste..
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

        Comment


        • #5
          Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

          heb hier anders een mooie rx100iv te koop...
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

            Ik heb om dezelfde reden twee jaar terug ook een kleinere camera gekocht. Gevolg, op reis gefrustreerd geweest omdat ik mijn SLR miste. Thuisgekomen mijn kleintje in de kast gestopt en die ligt daar nu stof te vergaren en de SLR gaat nu overal mee.

            Comment


            • #7
              Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

              De 6d met de 50mm in jouw rugzak, de 24-105 bij de vriendin.

              Comment


              • #8
                Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk V. Bekijk bericht
                Ik heb om dezelfde reden twee jaar terug ook een kleinere camera gekocht. Gevolg, op reis gefrustreerd geweest omdat ik mijn SLR miste. Thuisgekomen mijn kleintje in de kast gestopt en die ligt daar nu stof te vergaren en de SLR gaat nu overal mee.
                hier de zelfde ervaring, als ik van huis ga met de bedoeling foto's te nemen gaat de grote mee anders vertrek ik niet meer.
                D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                Grt. Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                  Ik heb de olympus e-m10mkII als kleinere camera erbij gekocht en super tevreden.
                  Met de 14-42mm pancake lens heel compact en als allround lens de 14-150mm.
                  Prima vakantiecombinatie (o.a.)

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                  Last edited by jaja; 21 maart 2018, 22:49.
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                    In je budget zou je voor een fujifilm x-pro1 kunnen gaan met een kleine f2(fujicron) prime. Hierop zit een erg fijne zoeker, een erg mooie combinatie pm te reizen!

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                      zoals hier al eerder aangehaald : toen ik met mijn "kleintje" op reis vertrok (diefstal, weet je ! en zwaar geladen) was het resultaat dat ELKE foto achteraf minder goed leek dan wat ik met mijn DSLR had kunnen realiseren. Mijn oplossing : ik neem slechts 1 lens mee en dan is er slechts hier en daar een situatie waar ik een filter of een tele mis. Ik veronderstel dat je niet om de 14 dagen naar Thailand reist, dan is het jammer dat mooie herinneringen totaal ontbreken.
                      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                        De kwaliteit van de "kleintjes" (systeemcamera's) is tegenwoordig wel erg goed hoor.
                        Daarvoor moet je het niet meer laten.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                          Ik heb net als jaja een em10mkII gekocht. Met een 14-42 en een 40-150 heb je een prima, kleine en lichte combinatie. Ik ben er vorige week vijf dagen mee op vakantie geweest, en ik heb mijn DSLR-systeem helemaal niet gemist.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                            Alvast bedankt voor ieders input!

                            Dit is natuurlijk een persoonlijke mening, voor ieder is die anders. En ik kan het van mezelf pas weten als ik het uittest natuurlijk..
                            De 6D + lens is wel opvallender en misschien meer schrik om hier iets mee voor te hebben? Blijft een duur setje uiteraard...
                            Voorlopig blijft het nog even twijfelachtig, maar ik luister nog heel graag naar ervaringen of eventueel aanbevelingen qua camera/mogelijkheden/... Alles welkom!
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleine(re) camera als aanvulling?

                              Tja, wat gaat een volledig ander systeem kosten? En vooral, hoe ga je dat aanvoelen tegenover de 6D die je door-en-door kent? Heb ook zo al allerlei dingen geprobeerd, en uiteindelijk is het toch altijd die ene camera die aanvoelt als een handschoen die het haalt. Niet moeten zoeken achter knoppen, functies, weten wat die lens en het toestel gaan doen in die situatie zonder te moeten nadenken. Vaak is dat wat het meer ontspannen fotograferen maakt dan een ietwat groter toestel. Als je telkens de handleiding moet bovenhalen, 2-3 foto's maken "om zeker te zijn" etc, dan komt het meer over als de foto-nerd die weer bezig is dan "klik en gedaan" met een groot lomp toestel.

                              Comment

                              Working...
                              X