Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dubbele Reflectie in spiegel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dubbele Reflectie in spiegel

    Beste forumlezers,
    Ik zou graag voorwerpen b.v bloemen op een spiegel willen fotograferen. Ik loop alleen altijd tegen het probleem op dat er een dubbele Reflectie ontstaat.
    Hoe lossen jullie dit probleem op? RVS spiegel is misschien een oplossing maar is verschrikkelijk duur.
    Graag zou ik van jullie tips krijgen om de dubbele Reflectie te voorkomen.

  • #2
    Re: dubbele Reflectie in spiegel

    Plexi plaat gebruiken?

    Comment


    • #3
      Re: dubbele Reflectie in spiegel

      dank voor je reactie,
      Een Acrylaat-/Plexiglas spiegelplaat heeft ook twee spiegelende lagen. Daardoor ook een dubbele reflectie.

      Comment


      • #4
        Re: dubbele Reflectie in spiegel

        Gewoon een glazen plaat met daaronder zwart, wit en /of gekleurd papier.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          Re: dubbele Reflectie in spiegel

          Hallo HEYLO,
          Bedankt voor je reactie, glazen plaat met daaronder zwart, of wit papier heb ik geprobeerd.
          Dat gaat wel al beter dan een gewone spiegel maar je houd een dubbele reflectie.
          Ik denk dat dit komt omdat de boven en de onderkant van het glas spiegelt.
          Ik ga eens proberen met melkglas maar dat heb ik nu niet voorhanden.

          Comment


          • #6
            Re: dubbele Reflectie in spiegel

            Polarisatiefilter?

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: dubbele Reflectie in spiegel

              Een spiegel of glas met erachter en ertegen een blad papier (gelijk welke kleur) zal altijd twee beelden geven, dit is volkomen normaal.
              Je hebt een beeld weerspiegeld van de voorkant van de glasplaat en je hebt een beeld van de reflex van de achterkant van de plaat.
              Probeer eens met een stuk zwart glas of zeker de randen van een doorschijnende glasplaat zwart te schilderen/afplakken.
              Bij de tweeogige reflex toestellen zit de spiegel aan de voorkant van het glas en dit om correct te kunnen scherpstellen, met een normale spiegel kan men onmogelijk juist scherpstellen door de dubbele beelden.
              Met een pola filter werk je elke reflex weg.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: dubbele Reflectie in spiegel

                Met een spiegel heb je altijd een reflectie als je onder een hoek van bv. 45° er op kijkt. Hou er eens een balpen tegen het spiegelglas en je zal zien dat de punt deze van in de spiegel niet zal raken.
                Dit komt doordat de zilverlaag op de achterkant zit en de dikte van het glas is de afstand tussen de twee punten. Wel ga je een lichte reflectie van de punt en balpen zien in de voorkant van de spiegel.
                Neem nu als voorbeeld dat wat je van het spiegelglas kan aanraken positie 1 is en de achterkant van de spiegel positie twee is.
                Als je nu eens bij een glashandel een stuk glasplaat zou vragen met een zonwerende coating dat eigenlijk ook een soort spiegel is maar doorschijnend kan je het probleem met een groot stuk oplossen.
                Het is glas gebruikt voor dubbele beglazing met een hardcoating dat in positie 1 geplaatst wordt en in verschillende transparante kleuren verkrijgbaar is (Silver, Brons Grey en Green en onder de naam
                Stopsol in de handel is. Als je tegen de coating nu een balpen hou zal je zien dat in de reflectie de punten elkaar zal raken. doe je dit aan de andere kant van het glas (niet coating zijde) zal je het zelfde
                effect hebben als met een spiegel. Onder het glas kan je nog altijd een wit blad leggen of iets dergelijks.
                Wat je ook nog kan is bij IKEA een zwarte glasplaat kopen die aangeboden wordt op op bv een kast of salontafel te leggen. Daar is ook een coating op met het zelfde resultaat.
                Er bestaat ook een spiegel dat geen reflectie weergeeft maar denk dat je moeilijk gaat vinden want dit is eigenlijk optisch spiegelglas en in de gewone glashandel niet verkrijgbaar.
                Last edited by Felix69; 22 maart 2018, 21:08.

                Comment


                • #9
                  Re: dubbele Reflectie in spiegel

                  Ik denk ook aan een pola-filter zodat alleen de metaallaag wordt weergegeven en niet de reflecties van het glas. Maar de hoek is van hoog belang. Gewoon uitproberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: dubbele Reflectie in spiegel

                    Allemaal bedankt voor het meedenken.

                    @Felix69
                    Je idee van met zonwerend glas klinkt heel goed, ga ik proberen. Zo gauw ik tijd heb ga ik bij een glashandel langs
                    Ook een zwarte plaat bij Ikea kan heel creatief zijn.

                    Met een pola filter is ook eens makkelijk te proberen

                    Comment


                    • #11
                      Re: dubbele Reflectie in spiegel

                      Een voorbeeld maar wel in het duits.

                      Last edited by Felix69; 26 maart 2018, 13:14.

                      Comment


                      • #12
                        Re: dubbele Reflectie in spiegel

                        @ Felix69: Geen idee hoe ik dit kan openen? ben echt geinteresseerd, duits geen probleem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: dubbele Reflectie in spiegel

                          Oorspronkelijk geplaatst door fena Bekijk bericht
                          @ Felix69: Geen idee hoe ik dit kan openen? ben echt geinteresseerd, duits geen probleem.
                          Is aangepast en hopelijk blijft deze nu wel zichtbaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: dubbele Reflectie in spiegel

                            Ik krijg dit niet geopend?!

                            Comment


                            • #15
                              Re: dubbele Reflectie in spiegel

                              prijsopgaaf gedaan wat een optische spiegel kost.
                              €8,25 ex 21% btw per dm2 Ik heb toch wel een spiegel van 80x100 cm nodig. Dan kom ik op zo"n €800,-
                              Dat is twee en een half keer zo duur als een rvs spiegel. Ga ik voorlopig maar voor het spiegelglas.

                              Comment

                              Working...
                              X