Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

    Ik ben op zoek naar een groothoeklens voor mijn Fuji XT1.

    In eerste instantie is deze bedoeld om mooie interieurfoto's te maken ivm vastgoedverkoop.
    In tweede instantie wil ik deze ook nog graag inzetten voor wat landschapsfotografie.

    Ik ben niet zo een groothoek fotograaf en wil er geen € 800,- aangeven zoals bv xf 10-24 f4 ( is wel aanlokkelijk )

    De Samyang 12 mm f2 ligt met +/- € 400,- wel binnen het vooropgestelde budget. ( is manuele focus, maar met een groothoek lukt dat wel )

    Is 12 mm voldoende groothoek om binnen een ruime(re) indruk van de kamers te geven ?
    Is de kwaliteit en scherpte ok?

    Ik ben niet echt een voorstander van de Samyang 10 mm f2.8 omdat ik hier geen filters kan gebruiken ( cfr landschapsfotografie )

    Alvast bedankt voor de moeite
    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

  • #2
    Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

    Ik gebruik die 12mm op mijn X-T1 en ik moet eerlijk toegeven dat ik er verwonderd bijstond toen ik mijn eerste foto's bekeek.
    Lens is echt scherp en scherp stellen is poepsimpel met de X-T1, lees er eens de handleiding op na.
    Je hebt twee mogelijkheden om handmatig scherp te stellen.
    Of die lens kan dienen om interieurs mee te fotograferen weet ik niet, maar 12mm is echt wel groot hoor.
    Wel de lens altijd mooi horizontaal houden anders heb je snel lensvervorming.
    Ik vind die Samyang echt een aangenaam objectief en het voelt prettig aan.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

      Als 16mm groothoeklens voldoende is voor jou, kan ik je de Fujifilm 1.4 16mm aanraden
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

        Moris, TS wil geen 800 euro geven. Denk dat de 16mm zo al boven zijn budget gaat zijn.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

          of 12 mm voldoende is weet ik ook niet, maar alleszins is dit een van de scherpste lenzen die ik heb voor Fuji ... mvg
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

            is die 12mm niet wat te breed zodat de ruimtes groter gaan lijken dan ze in werkelijkheid zijn (dus beetje vals beeld scheppen ? )

            als je op 18mm met je 18-55 mm lens zou foto's nemen, heb je dan 't gevoel dat je nog meer groothoek nodig hebt ?

            Comment


            • #7
              Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
              is die 12mm niet wat te breed zodat de ruimtes groter gaan lijken dan ze in werkelijkheid zijn (dus beetje vals beeld scheppen ? )

              als je op 18mm met je 18-55 mm lens zou foto's nemen, heb je dan 't gevoel dat je nog meer groothoek nodig hebt ?
              Huuuuuh?????????
              Wat doet een groothoek?
              Juist, een beeld comprimeren, kleiner maken en dus zeker niet vergroten, dat doet een telelens.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                is die 12mm niet wat te breed zodat de ruimtes groter gaan lijken dan ze in werkelijkheid zijn (dus beetje vals beeld scheppen ? )

                als je op 18mm met je 18-55 mm lens zou foto's nemen, heb je dan 't gevoel dat je nog meer groothoek nodig hebt ?
                Op 18 mm heb ik niet voldoende breedte om een goed overzicht te krijgen.
                Ze zeggen dat 50 mm op een FF overeen komt met het zicht uit het menselijk oog, maar die zorgt zelf wel voor een totaal beeld. Dus ja een 12 mm geeft meer een totaalbeeld, maar de kijkhoek is inderdaad groter, dus inderdaad een vertekend beeld tov het menselijk oog. Maar is die 12 mm voldoende ? Of moet ik nog meer groothoek hebben ?
                Alvast bedankt
                Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                Comment


                • #9
                  Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Huuuuuh?????????
                  Wat doet een groothoek?
                  Juist, een beeld comprimeren, kleiner maken en dus zeker niet vergroten, dat doet een telelens.
                  dus de ruimte visueel groter doen lijken dan ze in realiteit is ....
                  Ik had met de 10-24 foto's genomen en heb serieus moeten opletten om de ruimtes niet té groot te doen lijken zodat toekomstige kopers niet zouden binnen komen en denken van "hmmm het is kleiner als ik op de foto's heb gezien"
                  dus Huuuuuh????????? ja inderdaad, probeer 't eens en dan zul je nog iets bijleren .. en als ze over comprimeren spreken, dan hebben ze het over een telelens die de achtergrond comprimeert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                    Dan ga jij verschillende foto's nemen en dan moet de klant zich maar inbeelden hoe het zou kunnen zijn.
                    Als je nu één herkenbaar voorwerp in beeld plaatst dan heeft de kijker een precieze indruk van hoe het interieur is.
                    En trouwens, een lege living heeft altijd de indruk groter te zijn dan die in werkelijkheid is, de grootte zie je pas als die bemeubeld is.
                    En het is trouwens echt niet nodig om zo agressief te antwoorden, dank u.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Dan ga jij verschillende foto's nemen en dan moet de klant zich maar inbeelden hoe het zou kunnen zijn.
                      Als je nu één herkenbaar voorwerp in beeld plaatst dan heeft de kijker een precieze indruk van hoe het interieur is.
                      En trouwens, een lege living heeft altijd de indruk groter te zijn dan die in werkelijkheid is, de grootte zie je pas als die bemeubeld is.
                      En het is trouwens echt niet nodig om zo agressief te antwoorden, dank u.
                      tsja Luc, ik denk dat TS zelf niet goed weet wat hij vraagt...hij vraagt om een "ruime(re indruk" van de kamers te geven en als dan een oplossing wordt aangereikt hoeft dat ruimere plots niet meer... ik begrijp het alleszins niet en ja dat agressieve antwoord zint me eerlijk gezegd helemaal niet... maar hij doet maar he... best niets van aantrekken...
                      nikon coolpix s9100

                      Comment


                      • #12
                        Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Huuuuuh?????????
                        Wat doet een groothoek?
                        Juist, een beeld comprimeren, kleiner maken en dus zeker niet vergroten, dat doet een telelens.
                        Een telelens comprimeert het geheel. Neem maar eens een foto van een laan met bomen met een telelens en met een groothoek. Met een telelens ga je het gevoel hebben dat de bomen dichter opéén staan. Met een groothoek ga je eerder het beeld hebben dat ze verder uitéén staan (meer gaten tussen de stammen). Heb er onlangs een filmpje van gezien op Youtube wat een telelens juist doet. Zou het opnieuw eens moeten opzoeken.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                          Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                          tsja Luc, ik denk dat TS zelf niet goed weet wat hij vraagt...hij vraagt om een "ruime(re indruk" van de kamers te geven en als dan een oplossing wordt aangereikt hoeft dat ruimere plots niet meer... ik begrijp het alleszins niet en ja dat agressieve antwoord zint me eerlijk gezegd helemaal niet... maar hij doet maar he... best niets van aantrekken...
                          Beste Spikkesenior,
                          TS weet heel goed wat hij vraagt en is zeker niet agressief ?! Ik ben altijd heel beleefd en vind dat ook heel belangrijk.
                          (Ik begrijp trouwens deze reactie helemaal niet, mijn duiding is #8 en de mogelijke oplossing is #10)
                          A) Is de kwaliteit ok ? Hier heb ik al een paar nuttige antwoorden op gehad, waarvoor bedankt.
                          B) Is die 12 mm geschikt voor interieur fotos ? Ik heb hier alleen wat meer duiding gegeven dat ik wel begrijp dat er een vertekend beeld is. (Ter info er wordt sowieso een grondplan toegevoegd met de juiste afmetingen). Misschien zou 14 mm beter zijn ? Met mijn beperkte ervaring - betreffende interieurfotografie - denk ik wel dat een groothoek een ruimere indruk geeft, maar ik weet niet goed welke brandpuntsafstand op een crop-sensor hiervoor het best geschikt is ? Met best geschikt bedoel ik voldoende overzicht en ruimte zonder de werkelijkheid teveel geweld aan te doen. (Mogelijke kopers komen altijd ter plaatse kijken). Of maw ik vraag alleen maar wat advies en nogmaals ik heb zeker niet de bedoeling om iemand een onaangenaam gevoel te geven.
                          Nog steeds graag wat advies over die 2 punten aub ?
                          Alvast bedankt
                          Last edited by Thunder; 18 maart 2018, 14:09.
                          Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                          Comment


                          • #14
                            Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                            Ik heb dat ding niet,dus kwaliteit niks over te zeggen.
                            Even op mijn 5D getest.
                            12 mm op Fuji,crop 1.5,komt overeen met 18 mm op een FF.10 mm-15mm.(10-24)
                            M'n sigma 12-24 erop gezet.
                            Mijn gevoel zegt dat op 18 mm het beeld zeker nog aanvaardbaar is.Vertekening is er maar niet hinderend.Op 15 mm vallen de verticalen meer naar binnen.Groothoek mi storend.
                            Wat mij stoort bij foto's van immo's,is inderdaad het geforceerd beeld door die UW.
                            Die 12 mm op Fuji is nog zeer aanvaardbaar.10 mm zal wat breed zijn en komt voor mij te onnatuurlijk over.
                            Eventueel kun je altijd met een 12 mm 2 opnames maken en stitchen.Geeft een natuurlijker gevoel dan een 10 mm met scheve muren.
                            Niets wetenschappelijks,maar gewoon persoonlijk gevoel van bekijken van een interieur bij verschillende brandpuntsafstanden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: FUJI X : Groothoeklens Samyang 12 mm f2

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              En het is trouwens echt niet nodig om zo agressief te antwoorden, dank u.
                              dat was exact mijn gedacht bij die Huuuuuh?????????

                              De samyang is bij mij wel heel scherp (wel op een Olympus) en ik lees toch dat er heel veel mensen de lens meer dan scherp genoeg vinden.
                              De 10-24 zal iets handiger zijn om te werken omwille van de zoom maar dubbel van de prijs spijtig genoeg

                              voorbeelden (hier op een XT1) kan je hier bekijken : pixelpeeper.com
                              Last edited by PhilippeVDP; 21 maart 2018, 07:14.

                              Comment

                              Working...
                              X