Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

    Voor wie ?

    Voor wie een vergelijking zoekt tussen beeldkwaliteit van de X-H1 en de X-T2, met massa’s aan voorbeelden, al dan wel of niet gelinkt aan website’s … kan beter dit schrijven overslaan.
    De beeldkwaliteit tussen beide camera’s is nagenoeg dezelfde en hoeft geen verdere uitgebreide toelichting.
    Die beeldkwaliteit is trouwens heel goed en er valt maar weinig op aan te merken.
    Voor wie op dat vlak noemenswaardige verbeteringen verwacht, die zal moeten wachten op de volgende generatie APS sensoren.
    Dus deze X-H1 is zo goed als het maar kan zijn in deze huidige generatie APS camera’s.
    Dit schrijven is voornamelijk meer een leidraad voor diegenen die een overstap willen maken van een X-T2 of gewoon voor mensen die heel erg geïnteresseerd zijn in deze camera en eigenlijk niet weten wat ze mogen verwachten.
    Ik hoop hiermee dat ik iemand/iets kan bijdragen bij de keuze van deze camera.






    Hier gaan we,

    Bij het uitpakken van de X-H1 valt direct op dat de camera wat omvang betreft eigenlijk best meevalt, maar misschien heeft dit te maken omdat ik rechtstreeks van een X-T2 kom.
    Als je vorige camera alleen een X-T10 of X-E2 was, dan zal het verschil in afmetingen wel duidelijk zijn…. en dat is het ook.
    Het verschil in omvang met mijn X-T20 is relatief groot. Hoe dan ook, de camera is zeker niet bombastisch.
    Wat gewicht betreft is het opvallend dat de X-H1 enorm relatief licht aanvoelt in verhouding tot het robuuste uiterlijk.
    Het verschil in gewicht met de X-T2 valt dus best mee.
    De grip is heel royaal en is een meerwaarde als een grotere lenzen bevestigd zijn zoals de 16-55 2.8.
    De draagriem is dezelfde als de GFX, breed en comfortabel met een goede antislip langs de binnenkant (de X-T2 is een smalle lederen riem)

    Wanneer je de oudere W126 accu’s insteekt word je verwittigd door de camera, met als vermelding dat deze sneller zullen leeglopen.
    Een detail, maar leuk.

    Bij de eerste maal opstarten vraagt de camera naar de Fuji Remote App, die bij mij als Fuji gebruiker uiteraard al geïnstalleerd is. (in mijn geval iPhone)
    Het koppelen met de Fuji-App op je smartphone is een kwestie van een paar luttele seconden.
    Eens gekoppeld vraagt de camera of je het uur en datum van je smartphone wil overnemen.
    Simpel, snel en gemakkelijk.

    Wat betreft het opstarten van de camera, dat gaat heel snel … instant dus en daarmee is de camera altijd direct klaar voor gebruik in geval dat hij even is uitgezet.
    Dit geldt ook voor de camera als deze in slaapstand staat.

    Opvallend aan de camera is de goede Wheather Sealing.
    Aan het geheugenkaart deurtje zie je een volle rubberen afdichting.
    Het deurtje van de aansluitingen druk je best goed aan na het openen, wegens de goed klemmende afdichtingen.
    Ook voor het batterijcompartiment is de dichting zeer goed te noemen.
    Ik veronderstel dat de afdichtingen overal goed zijn, ook op plaatsen die niet direct in het oog vallen.
    De deurtjes zelf, die zijn stevig.

    De knoppen op de X-H1 zijn iets groter en steken iets uit tegenover de andere Fuji camera’s.
    Door het uitsteken van de knoppen heb je meer feeling, en dat is handiger als je de camera blindelings bediend.
    Ook de Scroll wieltjes voor/achter zijn verbeterd , met meer weerstand en voelbaar betere klikjes.

    Zelf heb ik de X-H1 aangeschaft met de VBH-XH1 Vertical Grip.
    Deze grip sluit perfect aan op de camera zodat het geheel er geslaagd uit ziet.
    Door het feit dat de X-H1 zelf een ruime handgrip heeft is er geen overkapping meer nodig van de Vertical Grip, zoals dit op de X-T2 wel het geval is.
    Die overkapping van de X-T2 is een beetje aan de fragiele uitvoering.
    Esthetisch is de VBH-XH1grip dus heel geslaagd.
    Zeer comfortabel met de grotere lenzen zoals de 50-140, de 100-400 en ook waarschijnlijk voor de toekomstige XF 200 2.0 ?

    De zoeker van de X-H1 is iets achteruit gezet.
    Hierdoor loop je minder risico om met je neus tegen het touchscreen te drukken en het touchscreen zelf is hierdoor ook gemakkelijker te bedienen met je oog aan de zoeker.
    De EVF is groot, helder en zeer gedetailleerd.
    Geen raster te zien en ook geen trappen effect dankzij de hoge resolutie.
    De refresh rate is perfect.
    Het verschil in grootte (0.77x vs 0.75x) in vergelijking met de X-T2 is nauwelijks merkbaar maar het verschil in kwaliteit is duidelijk merkbaar.
    De EVF van de X-H1 is zonder twijfel de betere .

    Ook vermelden waard is de sluiter.
    Deze is enorm stil en opvallend zacht gedempt.
    De mechanische sluiter is de stilste die ik al gehoord heb van alle systeemcamera’s.
    De camera is dus altijd stil, ongeacht welk type sluiter je kiest (ES of MS)
    Ideaal voor op plaatsen waar discretie gewenst is.

    Handig ook is de antiflikker mode bij kunstlicht.
    Wel met een beperking in burst mode.

    De Drive en Lichtmeeting draaischijf zijn beter te bedienen doordat die ook iets groter uitgevoerd zijn.
    Er zijn nu ook drie burst mode instellingen namelijk CL, CM en CH tegenover de twee CL en CH instellingen op de X-T2


    De Compensatie draaischijf van de X-T2 en de Sub Monitor van de X-H1 (bovenaan)

    Over de verdwijning van de compensatie draaisschijf op de X-T2 die moet plaats maken voor de monitor bovenaan op de X-H1 daar is al veel over geschreven.
    Persoonlijk vind ik het een hele goede deal dat die knop plaats gemaakt heeft voor deze kleine monitor.
    Ik heb in het verleden op mijn DSLR’s altijd zo’n lcd schermpje gehad en eerlijk gezegd maakte ik er weinig gebruik van.
    Hier is dat niet het geval want het schermpje is zodanig goed ontworpen dat het uitnodigend werkt om te bekijken.
    Niet zomaar een ineen geflanst schermpje maar wel eentje waar er bij Fuji goed is over nagedacht.

    Niet iedereen zal het er mee eens zijn, maar zelf geef ik de compensatie draaischijf van de X-T2 graag op voor het zeer handige lcd schermpje boven.
    De kleine display is gemaakt op een manier dat deze duidelijk leesbaar is.
    Je kan kiezen hoe je schermpje er moet uitzien, donkere achtergrond met heldere cijfers of heldere achtergrond met donkere cijfers.
    Welke gegevens er moeten weer gegeven worden kan je volop configureren, apart in te stellen in foto modus en video modus.

    Als je camera uitzet dan blijven er nog belangrijke gegevens continu zichtbaar naargelang je laatste instelling.
    In foto mode is dat het volgende … de twee geheugenkaarten waarvan één aangeduide degene die je laatst gebruikt, resterende shots, belichtingscompensatie en accu verbruik.
    Zichtbaar in Video mode is dat …de twee geheugenkaarten waar ook de laatst gebruikte oplicht, de resterende videotijd en ook de belichtingscompensatie

    Alhoewel het schermpje altijd heel goed leesbaar is … is deze voorzien van een extra verlichtingstoets
    In werkelijkheid lijkt het wel of de cijfers op het scherm liggen, met inkt geschreven….dus betreft leesbaarheid top!
    Dat er goed is nagedacht over het bovenschermpje bewijst Fuji door het altijd zichtbaar zijn van de compensatie die je hebt ingesteld … ongeacht of de camera nu aan of uit staat.
    En als de andere info je stoort kan je die gewoon uitzetten in het menu zodat er alleen compensatie gegevens verschijnen.

    Bij mij blijft de compensatie toets zoals hij door Fuji voorzien is, maar wel in de configuratie “schakelaar” in combinatie met zowel vóór als achter scroll wieltje om de compensatie te wijzigen.


    Van links naar rechts ... Camera uit, Camera aan, Camera aan heldere achtergrond, Camera aan verlichte Display


    Over de Compensatie toets van de X-H1 gecombineerd met Scroll wieltje

    Eigenlijk mis je de compensatie draaischijf van de X-T2 niet, je kan er zelfs twee instellen, voor , achter of alle twee tegelijk. Uiteraard geen vaste draaischijf maar wel de scroll wieltjes.
    Zoals ik al geschreven had, die scroll wieltjes zijn een verbetering op de X-H1 …. met voelbare betere weerstand, feeling en klik standjes.
    Je kan de native compensatie toets van de X-H1 configureren zodat hij aan staat als je blijft indrukken en zo de instelling doet met achterste scroll wieltje, ofwel als schakelaar zodat je de compensatieknop kan loslaten en achteraf terug kan indrukken om te ontgrendelen.
    Bij het aanzetten verschijnt er uiteraard een duidelijke indicator boven je ±

    Een andere methode is gewoon rechtstreeks je compensatie op je achterste wieltje te zetten (zowel achterste als voorste draaiwieltje functioneert ook als drukschakelaar zoals alle Fuji camera’s)
    Dit gaat dan als volgt,… je drukt op je scroll wiel achter en je compensatie is geactiveerd terwijl je met dat zelfde wieltje de compensatie instelt.

    Hierdoor valt je bediening dan onder één knop , en dit ook met de instelmogelijkheid mogelijkheid als schakelaar of gewoon blijven indrukken (naar wens dus)
    Op deze manier heb je uw native compensatie toets vrij voor deze eventueel een andere functie te geven.







    Het LCD Touchscreen

    Om het LCD Scherm achteraanin verticale stand te zetten is deze nu voorzien van een druktoets in plaats van een schuifvergrendeling (X-T2)
    Die druktoets werkt handiger dan de schuifschakelaar op de X-T2. Het is maar een klein detail.. maar het werkt beter.
    Het touchscreen kan als trackpad dienen om het AF punt te verplaatsen terwijl je door de zoeker kijkt. (naast de gebruikelijk joystick)
    Verder is het touchscreen ook te gebruiken voor het Quick menu en ook beschikbaar in de Play mode om door je foto’s heen te bladeren of te vergroten.
    Interessant is dat je kan instellen welk area dat je wil gebruiken als trackpad voor de zoeker, b.v. links boven, rechts boven, rechts onder links onder.


    4 extra FN toetsen in het touchscreen

    Standaard staat het touchscreen ingesteld op .. Swipen naar beneden = waterpas, van links naar rechts, het geluidsniveau voor video .. en vegen van beneden naar boven komt er een groter RGB histogram tevoorschijn.
    Deze instelling kan je ook gebruiken terwijl je door de EVF kijkt. Op die manier kan je bijvoorbeeld met je duim het focuspunt selecteren terwijl je ook nog eens vier FN functies kan activeren met een veegbeweging.
    Die vier touch bewegingen zijn individueel naar wens in te stellen.
    In mijn geval staan er slechts twee functies ingesteld … veeg omlaag = waterpas, veeg omhoog = RGB Histogram .. dus alleen maar informatie om te vermijden dat ik toevallig een ongewenste instelling wijzig.


    Van links naar rechts ... Het RGB Histogram, Waterpas, Touchscreen Area Instellingen





    AF

    Single AF is snel… zeer snel… soms ben je zelf niet zeker dat je een foto genomen hebt door o.a. door de zeer stille sluiter en in geval de AF piep afstaat.
    AF is dus instant zonder enige noembare vertraging. Al zitten de 16-55 2.8 en de 50-140 hier ook voor iets tussen.
    AF met bv de 56 1.2 is trager.. maar dat is te wijten aan de lens zelf die op zich niet bekend staat voor zijn snelheid. Met trager bedoel ik niet traag…maar nog altijd snel.. maar trager dan bv de 16-55 2.8
    Ook in minder goede lichtomstandigheden doet de X-H1 AF het net iets beter dan X-T2.
    Algemeen bekeken is de X-H1 iets meer snappiër.

    Voor C-AF heb ik de camera nog niet uitgebreid kunnen testen en het is nog te vroeg om daar nu al een oordeel over te geven.
    Gezien de laatste firmware updates van de X-T2 veronderstel ik dat deze X-H1 het op zijn minst even goed doet en kan ik er al van uitgaan dat dit heel goed zal zijn.
    Het onderdeel C-AF vereist de nodige tijd om te kunnen oordelen en zou eigenlijk een rubriek apart moeten zijn.
    Dus voorlopig heb ik er niet veel over te vertellen… maar een snelle test van het volgen van mijn dochter op de fiets en de spelende hond van de buren gaf mij al een goede indruk.


    Video

    Net zoals C-AF is video ook te uitgebreid om hier een volledige beschrijving te geven, maar ik kan alvast zeggen dat video in 4K tegen 200 mbps er zeer clean uitziet zonder moire of andere artefacten.
    De ingebouwde IBIS draagt ook zijn steentje bij voor heel stabiele beelden.


    Beeldkwaliteit

    Zoals ik in het begin al vermelde is de uitstekende beeldkwaliteit min of meer dezelfde dan de X-T2
    Resolutie is onverandert en de DR en High ISO lijken mij op het eerste zicht gelijk.
    Geen al te grote verschillen .. alhoewel ..iso 12800 en 25600 lijken mij iets cleaner in Jpeg.
    Ik heb ook geen al te grote moeite gedaan hieromtrent omdat ik zelden boven iso 3200 kom…
    Met uitstekende resultaten tussen iso 200 en iso 12800 zit ik volgens mijn gebruik in een comfort zone.
    Wat beeldkwaliteit betreft was ik sowieso al tevreden met de X-T2 en de X-T20.


    IBIS

    De beeldstabilisatie is zeer goed te noemen maar naar mijn mening niet zo goed dan de Olympus camera’s die ik in het verleden gebruikt heb. (OMD EM5 en OMD EM1MKI)
    De vijf stops die Fuji voorschrijft is volgens mij niet haalbaar.
    Vier stops lijkt me echt het maximum en als je safe wil spelen lijkt mij drie stops veiliger.

    Dat betekent het volgende volgens mijn skills (die skills zijn bij iedereen verschillend)
    Op 16 mm (24 eq) met IBIS geactiveerd kom ik op 1/3
    Op 55 mm (83 eq) haal ik zeer goede resultaten van 1/8
    Op 140 mm (210 eq) wordt dat 1/15

    Een drietal tot maximaal 4 stops verschil lijkt mij het uiterste … wat zeer goed te noemen is.

    Voor lenzen met iOS heeft de schakelaar op de lens altijd voorrang en je kan in dat geval niet in het menu gaan om IBIS op de camera uit te schakelen.
    Wat je in dit geval wel nog kan is de IBIS veranderen in “continu” of “alleen opname”

    Zet je de iOS uit op je lens dan kan je in de camera de IBIS niet aanzetten.
    Dus wil je stabilisatie, dan wordt die geactiveerd via de schakelaar op de lens.
    Los van elkaar iOS en IBIS gebruiken gaat dus (voorlopig) niet.

    Voor video werkt de stabilisatie uiteraard ook heel goed en bied dit toch een meerwaarde voor objectieven zonder IOS.




    Voorlopig besluit

    De X-H1 is een goed uitgeruste camera… die je op vele manieren kan aanpassen naar gelang je eigen persoonlijke noden.
    Je kan natuurlijk altijd zeggen dat je de verschillende features niet nodig heb, In dat geval gebruik je ze dan ook niet.
    Bijvoorbeeld om er maar één te noemen… indien je het touchscreen niet nodig hebt dan ga je ook niets hebben aan de feature om je Touch Area te wijzigen..
    Maar vind je het touchscreen wel handig, en vind het bijvoorbeeld vervelend dat je neus soms een instelling wijzigt .. dan bied Fuji jouw de oplossing om dit te vermijden.

    Wil je zo weinig mogelijk features gebruiken.. dat kan ook.
    In dat geval is een X-T2 of zelfs een X-T20 ook een optie.

    Naar mijn mening is de X-H1 een camera waar goed over nagedacht is.
    Alleen al de IBIS, de zeer goede EVF en de stevige bouwkwaliteit bieden al de meerwaarde tegenover de andere modellen.

    Dat afmetingen en gewicht toegenomen is kan voor sommigen een minpunt zijn maar misschien voor anderen dan weer een pluspunt.
    De accu’s zijn dezelfde als diegene die in de meeste Fuji camera’s zitten, positief als je al een paar van die accu’s in bezit hebt, maar nadelig voor de relatief energie vretende X-H1.
    Misschien komt er in de toekomst een nieuwe accu, een accu die efficiënter wordt op dezelfde manier zoals de W126S tegenover W126 .

    De X-H1 is een prachtige camera ... heel goed ... en zal in de toekomst waarschijnlijk nog wat verbeteren met Fuji’s bekende (Kaizen) firmware update’s.
    Last edited by Funcky; 12 maart 2018, 00:20. Reden: Verbetering foutjes tekst
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

    Funcky, alvast bedankt voor dit uitgebreide verslag van je nieuwe camera!! Zeer informatief...

    Ik heb er op de photo days mee kunnen spelen en wat uitleg gekregen...
    Ik was echt verrast door de EVF, die ik de beste vond van alle toestellen daar op de beurs (zelfs beter dan die van de Panasonic G9, die van A7R3 of A9 heb ik niet gezien...teveel volk)

    Wat me ook opviel was dat de sluiter heel gevoelig was...zoals je zei, heb je een foto genomen voor je het weet...Waarschijnlijk is dit gewoon worden (en anders af-on knop gebruiken voor AF)
    Het gewicht is inderdaad meer dan de X-T2 maar de handgrip maakt dit dan weer goed vind ik... Die zit echt goed, zoals bij de Sony A7 of Olympus E-M1.2...
    Op een X-T2 zou ik sowieso een handgrip accesoire opzetten wat ook meer gewicht toevoegt.

    Wat die mannen van Fuji me wel vertelde (dit kan ik wel nergens terugvinden op www) was dat de X-H1 2 processoren heeft tov 1 in de X-T2...Ik denk dat deze persoon zich vergiste met dual-core processor...Volgens bijna alle reviewers is het dezelfde processor als de X-T2.

    Spijtig vind ik wel het feit dat ze niet de batterij van de GFX hebben kunnen gebruiken (een paar batterijen meenemen vind ikzelf nu wel geen probleem hoor)
    Ook spijtig vind ik dat je de Vertical Grip nodig hebt om sommige "boost" functies te gebruiken...
    Ik hou niet echt van een Vertical Grip...Dat maakt de camera ineens te groot/zwaar voor mij!

    Spijtig vind ik ook dat Fuji nog geen focus bracketing heeft (macro) maar ik heb gelezen dat deze functie naar de GFX komt via FW update dus er is nog hoop dat dit ook voor de andere modellen wordt uitgerold...Pre-burst zoals bij Olympus/Panasonic mogen ze ook ineens implementeren

    Wat vooral op mij indruk gemaakt heeft : de EVF (schitterend vond ik, zeker nadat ik eerst de Oly EM1.2 bekeken had), de AF joystick werkte super en het scherm bovenaan is toch ook een meerwaarde (zeer laag verbruik e-ink?)...Het touchscreen kan ik minder beoordelen omdat ik dat niet gewend ben.
    en uiteraard IBIS...(dat heb ik reeds kunnen apprecieren met mijn vorige A7RII)

    De 18-55 leek wel heel klein op de X-H1 body....misschien toch maar eens gaan bekijken met de 16-55 lens (die zag ik niet op de beurs)
    Zelfs met de 18-135 lag de X-H1 zeer goed in de hand...
    Heb je toevallig al kunnen testen of geotagging goed werkt via bluetooth (low energy verbinding)?

    In ieder geval heb je mij al een groot plezier gedaan met deze gebruikerservaring!!
    Bedankt Funky!
    Last edited by Dpix; 12 maart 2018, 07:13. Reden: typo

    Comment


    • #3
      Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

      Offtopic maar ik was redelijk vroeg voor opening op de Photo days en Fuji had in heel de gang foto's opgehangen... Alleen al door het bekijken van die foto's kreeg je zin om een Fuji aan te schaffen...

      Comment


      • #4
        Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

        De native ISO bij de X-H1 is ook 100 i.p.v. 200 op de X-T2
        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

        Comment


        • #5
          Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

          Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
          De native ISO bij de X-H1 is ook 100 i.p.v. 200 op de X-T2
          Dat zou ik straf vinden met dezelfde sensor? Volgens mij is dit extended iso mode hoor?

          Comment


          • #6
            Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

            Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
            De native ISO bij de X-H1 is ook 100 i.p.v. 200 op de X-T2
            Iso bij de X-H1 is 200-12800
            100 is Low als uitbreiding
            25600 High 1.
            51200 High 2
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

              @ Dpix

              Bedankt en Graag gedaan,

              Bij elke camera is er altijd wel iets dat je mist of iets dat je niet bevalt.
              En er moet voor deze X-H1 ook nog ruimte zijn voor vernieuwing met hun Firmware update's

              Geotagging heb ik nog niet geprobeerd via bluetooth, alleen via Wi-Fi .. en dat werkt prima via de Remote APP.


              Wat lenzen betreft .. even korte beschrijving,

              De 18-135 is de minst goede lens van de drie.
              Beeldkwaliteit is zeker ok.. ook op 135mm
              Wel een paar opmerkingen over deze lens...
              Het Rubber van de zoomring is redelijk slordig.. de inkepingen van het rubber zijn scheef .. da's maar een klein detail maar toch schoonheidsfoutje
              De zoomring loopt op het lange eind heel stroef, zo stroef dat ik dikwijls dacht aan 135mm te zitten terwijl dit maar 112 mm was (het laatste deel is heel stroef)
              Ook had mijn exemplaar een decentering probleem, op 25 mm bij 4.0 was de linker hoek onderaan veel softer dan de andere hoeken.

              De 18-55 is een aanrader,
              Goede beeldkwaliteit, IOS, vrij soepele gelijkmatig gedempte zoomring en heel compact en licht.
              Dikwijls als set te koop en daarmee heel interessant.
              Losse verkoop is vrij duur.

              De 16-55 2.8 is ruim de beste van de drie.
              Velen laten deze lens links liggen vanwege de relatief hoge prijs en het ontbreken van IOS.
              Ik had hem al in combinatie met de X-T2.
              Met de X-H1 is deze lens de perfecte combi.

              Voordeel tegenover de 18-55 zijn ..
              16 mm tegenover 18 mm
              Betere lenskap
              2.8 over de hele lijn (laat zich dus gebruiken zoals een Prime)
              Absoluut scherper in de hoeken
              Contrast rijkere beelden
              Beter bestand tegen Flare (ook zonder zonnekap)
              Weather sealed
              Zeer soepele precieze zoomring
              Stillere en snellere AF

              Nadeel voor sommigen is het gewicht en omvang.

              De 16-55 2.8 is naar mijn mening de perfecte match voor de X-H1
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                Nog eens bedankt Funcky

                De 18-55 wordt voorlopig nog wel niet verkocht in kit en zoals je zei is ze dan wel iets te duur...
                De 16-55 moet ik eens in combinatie vastnemen in de winkel want dat gaat al over 1,3Kg.

                Comment


                • #9
                  Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                  hmmmm zeker van dat die lens in orde is ? wel veel minpuntjes vind ik.

                  Ik denk dat ik de handleiding nog eens moet lezen hoe ik via bluetooth kan geotagging, precies niet gelukt afgelopen weekend.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  @ Dpix

                  De 18-135 is de minst goede lens van de drie.
                  Beeldkwaliteit is zeker ok.. ook op 135mm
                  Wel een paar opmerkingen over deze lens...
                  Het Rubber van de zoomring is redelijk slordig.. de inkepingen van het rubber zijn scheef .. da's maar een klein detail maar toch schoonheidsfoutje
                  De zoomring loopt op het lange eind heel stroef, zo stroef dat ik dikwijls dacht aan 135mm te zitten terwijl dit maar 112 mm was (het laatste deel is heel stroef)
                  Ook had mijn exemplaar een decentering probleem, op 25 mm bij 4.0 was de linker hoek onderaan veel softer dan de andere hoeken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                    Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                    hmmmm zeker van dat die lens in orde is ? wel veel minpuntjes vind ik.

                    Ik denk dat ik de handleiding nog eens moet lezen hoe ik via bluetooth kan geotagging, precies niet gelukt afgelopen weekend.

                    De geotagging lijk me idd een beetje vreemd via Bluetooth.. dat moet ik nog verder uitzoeken.. maar voor mij persoonlijk van geen belang.
                    Als je al iets weet hoor ik het graag van je...

                    Wat de 18-135 betreft.. misschien komt het over als veel minpuntjes.. maar dat is het niet.
                    Het decentering probleem is een fout.. alhoewel ik het wel raar vond dat het euvel alleen op 25 mm verscheen.
                    Dat de zoomring stroef loopt was normaal.. ik had dat verwacht na het lezen van de tests.
                    En het rubber van de zoomring.. meeste mensen zouden het zelfs misschien niet direct zien.. en het heeft weinig van belang, ..maar het blijft slordig.

                    Dus ja de lens was niet in orde... ik heb ze de week nadien terug naar de winkel gebracht en een ander exemplaar ruilen zat er niet in wegens niet op stock.
                    Voor de rest is die 18-135 buiten genoemde punten zo goed als het maar kan zijn voor een lens met dat bereik.

                    Maar de volgorde in rating tussen de drie blijft voor mij het zelfde.
                    En ergens is dat ook normaal zeker ?
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                      Gisteren in handen gehad, en niet echt overtuigd, de meerwaarde evf tegenover een spiegel toestel
                      kon mij dit keer niet overtuigen, integendeel zelfs, afmetingen zijn bijna identiek aan een Nikon D7000,
                      gewicht ook en kost bijna zoveel als een Nikon D500.
                      Wat ooit hun doel was (knoppen bediening) daar komen ze nu op terug door er een bovendisplay in te stoppen.
                      Bovendien is de batterijduur blijkbaar om bij te huilen, was het nu echt niet mogelijk om daar een iets krachtiger batterij in te voorzien?
                      Vooral daar ze het toestel nu voorzien van stabilisatie in de boddy en zich blijkbaar meer willen richten op het filmen met dat toestel.
                      En het flitssysteem..... daar kan ook nog véél aan verbeterd worden.
                      Dan is er nog het AF detectiebereik, lichtwaarde -1, als je dat vergelijkt met een Nikon D500 waar de AF een lichtwaarde -4 haalt,
                      dan is het duidelijk dat AF via phase detectie bijlange nog niet te vergelijken is met een spiegelreflex die kan scherpstellen op iets dat je
                      met je oog nog amper ziet, dus sport in een minder verlichte zaal, vergeet het.
                      De beschikbare Fuji objectieven zijn mechanisch en optisch bijna perfect, maar je kan er qua bediening totaal geen lijn in trekken,
                      bij de ene is het schakelen MF-AF met een klikring, bij de andere met een knop en dan heb je nog de 35mm
                      die langer en korter wordt bij het scherpstellen, de ene met diafragma ring, de andere niet enz. voor objectieven van dat
                      tijdperk zou dat niet mogen zijn meen ik.
                      Mijn Fuji objectieven 10-24 f4.0, 23mm f1.4, 16-55 f2.8, 35mm f1.4, 50-140 f2.8 en 56mm f1.2 hadden allemaal wel ergens een verschil
                      waar geen lijn in te trekken viel qua bediening, en dat vond ik echt wel storend, tijd dat Fuji dat eens grondig bekijkt.
                      X-H1 is geen hype zoals de X-T1 in de tijd dat deze uit kwam en zal dat ook niet worden vrees ik.

                      Het is totaal niet de bedoeling om je topic hier af te breken hoor Funcky, maar ik spreek uit eigen ondervinding,
                      het toestel zal voor veel mensen ruim voldoen, en wat er uit komt is best goed tot zeer goed te noemen.
                      Maar de dingen die voor verbetering vatbaar zijn mogen ook wel eens gezegd worden meen ik.
                      Last edited by Guest42; 15 maart 2018, 10:09. Reden: Toevoeging.

                      Comment


                      • #12
                        Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                        Ik heb de Xpro2 en de XH1 en de D500.
                        Wat beeldkwaliteit betreft vind ik de Fujis echt de beste.Dit staat zeker boven de D500/
                        De autofocus op de XH1 is véél verbeterd zeker wat focustracking betreft.
                        In het donker (of weinig licht) is de autofocus van de D500 zeker de beste.
                        Batterij leven is in de D500 ook niet zo goed.Ik haal er nooit meer dan 450 foto's uit. (in vliegtuigstand dus alles uitgeschakeld)
                        Met de XH1 schakel je gewoon de ibis uit als het niet nodig is,en dat scheelt ook weer.(300 tot 350 foto's op 1 batterij)
                        Of zet er gewoon een grip op.
                        De zoeker op de XH1 is fantastisch,ook op de D500.
                        De D500 is stil maar de XH1 is muisstil!
                        Dynamisch bereik is op de XH1 iets beter dan de D500.
                        Ruis vind ik gelijklopend.
                        Véél meer mooie en steengoede lensjes voor op de Fuji dan voor de D500 op DX gezien.
                        Fx lenzen kunnen er inderdaad ook op,maar de prijs is véél hoger.
                        De ibis op de Xh1 is een absolute meerwaarde.
                        Beide toestellen zijn top apsc camera's!

                        Comment


                        • #13
                          Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                          Ondertussen veel foto's bekeken of Flickr en wat ik gezien heb van X-T2 icm 16-55 moet ik zeggen...
                          Heb mijn twijfels over Xtrans ondertussen al dik ingeslikt...

                          Dat deze 16-55 nu IS heeft op de nieuwe X-H1 is zalig...enkel het gewicht is dan inderdaad even zwaar als een D500 DSLR...Maar ik zou niet weten wat een D500 meer kan dan een paar procent grotere hitrate wat voor een hobbyist van geen belang is...De OVF kan handig zijn voor mensen die uren gaan vogelspotten, maar geef mij dan maar het voordeel van AF via de sensor ipv een aparte AF-module op een dslr.

                          Ik moet zeggen dat ik de X-H1 op de photoday's samen met de Olympus E-M1 en Sony A7 het beste in de hand vond liggen.

                          Dat de batterij sneller leeg is kan mij heel weinig schelen...ik steek er wel één of 2 in mijn zakken (of in de sjakos van mijn vrouw LOL )...Met mijn A7RII deed ik meestal een volle dag met 1 batterij...max 2.

                          Comment


                          • #14
                            Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                            Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                            Ik denk dat ik de handleiding nog eens moet lezen hoe ik via bluetooth kan geotagging, precies niet gelukt afgelopen weekend.
                            was een iPhone issue ... onder privacy , locations moest ik de Fuji app nog toestemming geven om locations te gebruiken ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: X-H1 Gebruikerservaring en Vergelijking X-T2

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Gisteren in handen gehad, en niet echt overtuigd, de meerwaarde evf tegenover een spiegel toestel
                              kon mij dit keer niet overtuigen, integendeel zelfs, afmetingen zijn bijna identiek aan een Nikon D7000,
                              gewicht ook en kost bijna zoveel als een Nikon D500.
                              Wat ooit hun doel was (knoppen bediening) daar komen ze nu op terug door er een bovendisplay in te stoppen.
                              Bovendien is de batterijduur blijkbaar om bij te huilen, was het nu echt niet mogelijk om daar een iets krachtiger batterij in te voorzien?
                              Vooral daar ze het toestel nu voorzien van stabilisatie in de boddy en zich blijkbaar meer willen richten op het filmen met dat toestel.
                              En het flitssysteem..... daar kan ook nog véél aan verbeterd worden.
                              Dan is er nog het AF detectiebereik, lichtwaarde -1, als je dat vergelijkt met een Nikon D500 waar de AF een lichtwaarde -4 haalt,
                              dan is het duidelijk dat AF via phase detectie bijlange nog niet te vergelijken is met een spiegelreflex die kan scherpstellen op iets dat je
                              met je oog nog amper ziet, dus sport in een minder verlichte zaal, vergeet het.
                              De beschikbare Fuji objectieven zijn mechanisch en optisch bijna perfect, maar je kan er qua bediening totaal geen lijn in trekken,
                              bij de ene is het schakelen MF-AF met een klikring, bij de andere met een knop en dan heb je nog de 35mm
                              die langer en korter wordt bij het scherpstellen, de ene met diafragma ring, de andere niet enz. voor objectieven van dat
                              tijdperk zou dat niet mogen zijn meen ik.
                              Mijn Fuji objectieven 10-24 f4.0, 23mm f1.4, 16-55 f2.8, 35mm f1.4, 50-140 f2.8 en 56mm f1.2 hadden allemaal wel ergens een verschil
                              waar geen lijn in te trekken viel qua bediening, en dat vond ik echt wel storend, tijd dat Fuji dat eens grondig bekijkt.
                              X-H1 is geen hype zoals de X-T1 in de tijd dat deze uit kwam en zal dat ook niet worden vrees ik.

                              Het is totaal niet de bedoeling om je topic hier af te breken hoor Funcky, maar ik spreek uit eigen ondervinding,
                              het toestel zal voor veel mensen ruim voldoen, en wat er uit komt is best goed tot zeer goed te noemen.
                              Maar de dingen die voor verbetering vatbaar zijn mogen ook wel eens gezegd worden meen ik.

                              Bedankt voor je reactie,

                              Ik denk dat onze intenties naar camera's helemaal verschillend zijn.

                              Dat je de X-H1 in handen gehad hebt stelt eigenlijk niet veel voor.
                              Nu na twee weken intensief testen en uitzoeken kan ik al gerust een goed idee geven.. maar zelfs dat volstaat niet.
                              Een camera gebruiken heeft een zekere tijd nodig om echt een oordeel te kunnen vellen. Ik spreek dan van enkele maanden.
                              Ook daarom dat mijn conclusie op het einde van mijn schrijven als "VOORLOPIG BESLUIT" bestempel.
                              Last edited by Funcky; 16 maart 2018, 03:04.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X