Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rare groene schijn bij sommige foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rare groene schijn bij sommige foto's

    Hoi allemaal,

    Ik heb mijn Canon 5D MK II al sinds 2011 en mijn Canon 24-70 L USM is nog ietsje ouder (kocht ik tweedehands via dit forum). Nu zie ik dat ik plots een groene schijn heb op sommige foto's. Is dit het begin van het einde van mijn camera of lens?

    Zoals je ziet op onderstaande screenshot van de raw-beelden in Lightroom, had ik het probleem soms wel en soms niet, terwijl ik met exact dezelfde instellingen aan het fotograferen was (iso 1250 48 mm f2,8 1/750).



    Herkennen jullie dit probleem? En (hoe) kan het opgelost worden?

    Alvast merci!

  • #2
    Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

    ik heb dit (ik bedoel de groene vlekken) enkele jaren geleden voorgehad met mijn Nikon. Bleek toen dat er een zeer zeldzaam defect was ergens in de electronica. Ter info : Nikon vond dat dit niet had mogen gebeuren en heeft de herstelling gratis uitgevoerd (camera was toen al wel 4 jaar oud)
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

      waren de lichtomstandigheden dezelfde? Was er niet ergens bv een tl extra aan? Was de kleurbalansinstelling niet per ongeluk verzet? Als je met flits werkte gind de flits dan per ongeluk niet af zodat de foto met het bestaande licht gemaakt werd?
      Kijk ook eens of je het met buitenopnamen ook hebt.
      Het zou me verwonderen als het aan de lens zou liggen. Het toestel is niet uit te sluiten.
      Last edited by Lazy Charles; 11 maart 2018, 20:03.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

        Welke lichtbron is er gebruikt?
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

          Als ik de opnames zo bekijk lijkt het me een burst te zijn van drie opnames aan de houding van de hand te zien
          Als het inderdaad een burst is dan heeft waarschijnlijk de flits een belichting overgeslagen, omdat deze niet kon volgen met opladen

          Als je niet geflitst hebt is het wel belangrijk om te weten welke lichtbron er was op dat moment, bij een TL bvb kan dit nogal eens wisselen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

            Dag allemaal,
            bedankt voor jullie reacties.
            Ik heb zonder flits gewerkt. Als ik het me goed herinner was er ook geen tl-verlichting, maar spotjes in het plafond, vermoedelijk LED. De foto's zijn in een burst genomen, dus drie foto's zeer snel na elkaar.
            Ik heb dus niet tussen de opnamen door een andere instelling, kleurbalans of zo, ingesteld. Bij sommige foto's is slechts een deel van de foto met groene schijn. De foto hierboven is het meest extreme voorbeeld. Bij de eerste van de drie foto's zie je bijvoorbeeld dat er rechtsonder al een groene schijn is. Zo heb ik van die dag nog verschillende foto's.

            Comment


            • #7
              Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

              Probeer maar een burst te schieten met een vaste witbalans. Zo zal je weten of een probleem van de afmeting van de eigenschappen van het licht is. Anders kan je ook bij de bewerking zien de Kelvins van alle opnames. Als standaard, krijgen alle opnames dezelfde lichttemperatuur?

              Comment


              • #8
                Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Probeer maar een burst te schieten met een vaste witbalans. Zo zal je weten of een probleem van de afmeting van de eigenschappen van het licht is. Anders kan je ook bij de bewerking zien de Kelvins van alle opnames. Als standaard, krijgen alle opnames dezelfde lichttemperatuur?
                Dat is net de reden waarom ik ongerust ben: De drie foto's hierboven hebben exact dezelfde kleurtemperatuur en kleurtint. Toch is die middelste groen. En zit er in de hoek rechtsonder bij die eerste ook een beetje een groene schijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Rare groene schijn bij sommige foto's

                  Leds? Probeer eens met daglicht of goeie ouwe gloeilampen of halogeens. Leds flikkeren net als TL's met de 50Hz en als het het type met UV leds en fosfors is, dan kan het zijn dat de nagloeitijd van de fosfor in het groene gebied langer is.

                  Comment

                  Working...
                  X