Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

    Beste mensen,

    Ik heb een aantal vragen over de Bresser 60 mm f/2.8 2:1 macro lens (equivalent aan de LAOWA 60 mm f/2.8 2x marco lens geloof ik). Ik voer experimenten hier op de universiteit en weet dat deze lens tot 2x vergroting gaat. Echter wil ik nu richting de 3 tot 4x vergroting gaan met deze lens. Ik weet dat het mogelijk is om een balg / extensieringen toe te voegen, waardoor de brandpuntsafstand vergroot wordt, en daardoor de vergroting. Ik weet dat het nadeel van extensieringen/ een balg is dat de scherptediepte verkleind wordt en dat het diafragma geknepen moet worden, waardoor meer belichting / een hogere sluitertijd nodig is.

    Het object dat ik film is snel bewegend, waardoor ik het met 100 Hz wil filmen. De achtergrondbelichting kan ik zelf regelen, en kan erg fel gezet worden. Het object dat ik film is vlak, dus veel dieptescherpte heb ik niet nodig.

    Kunnen jullie mij aanraden om deze Bresser macro lens in combinatie met een balg/extensieringen te gebruiken om een vergroting van 3 a 4x te krijgen? Ik kies voor deze lens, omdat hij goedkoper is dan de LAOWA, én omdat een collega van mij deze lens al gebruikt en er goede ervaringen mee heeft.

    Ik hoor het wel!

    Groeten Koen

  • #2
    Re: Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

    Moderator Note: Verplaatst van Macro&Closeup naar Objectieven. M&C is subforum van onze Fotohoek en dient uitsluitend om je foto's te tonen. In Objectieven vind je meer dergelijke vragen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

      Knap iemand, die met lucht de brandpuntsafstand verandert.......scherpstelafstand lukt wel.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Bresser 60mm f2.8 x2 macro lens met extensieringen / balg

        Je zult daar denk ik 60 mm tussenringen moeten voor steken.
        Je lichtsterkte zal dus steil naar beneden gaan.Scherptediepte is dan ook minimaal,reken maar op niet meer dan 0,1 mm.Dus zeer stabiele opstelling.Werkafstand zeer kort.
        Je zult dus wel heel veel licht nodig hebben,en het ter plaatse moeten kunnen brengen.
        Vraag anders eens aan je collega,wat hij fotografeert of filmt,en hoe hij het doet.
        Lijkt mij allemaal niet zo eenvoudig.
        NB:wat wil je eigenlijk filmen??

        Comment

        Working...
        X