Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Selectie statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Selectie statief

    Hi,

    Ik ben al enige tijd aan't rondkijken voor een nieuw statief.
    Het budget dat ik in gedachten heb hiervoor is +/- 300 €.
    Het statief zal in eerste instantie gebruikt worden met een Canon 6D Mk II + Canon EF 24-105 f4 L II lens.
    Op termijn komt hier zeker nog een tele objectief bij.

    Probleem waar velen ongetwijfeld al tegen liepen is om nog enige bomen in het bos te zien tijdens de selectie

    Na veel lezen en reviews bekijken ligt de keuze momenteel bij de Sirui N-3004X tripod + Sirui K-20KX ball head.

    Alle feedback en alternatieven (rekening houdend met het budget) zijn welkom!

    Thx,
    Filip

  • #2
    Re: Selectie statief

    Vanguard Alta Pro 263 agh aluminiumstativ (2 uitschuifbare, belastbaarheid tot 7 kg, max hoogte 174 cm) met pistoolhandvat GH-100





    Comment


    • #3
      Re: Selectie statief

      Let wel dat z'n middenconsole zeer onhandig is. Tevens dien je er bij stil te staan bij het draagvermogen.

      Feitelijk, schaf het "logste"/ "zwaarste" statief aan wat aan je eisen voldoet!

      Persoonlijk zal ik het zoeken bij:
      Benro
      Gitzo
      Feisol

      maar ja, met het budget wat je beschikbaar hebt zal dit al boven budget zijn. Echter denk er aan dat je een juiste investering doet ipv een tussen stap te doen, want dan ben je 3x de prijs van 1 kwijt.

      Comment


      • #4
        Re: Selectie statief

        Hoi,

        Filip, ken je de 23 bladzijden van "het grote statieven-statiefkoppen topic" al van buiten...?
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

        Moet je eerst lezen.

        Na 3 statieven heb ik nu een Sirui N3204X + K20X kop... en een schommelkop (carbon... Nest NT-530H)
        De 7 kg max van de hierboven voorgestelde Vanguard Alta Pro is veel te weinig voor een FF camera + tele(zoom)lens.
        Ik adviseer om toch minimaal aan 15 kg max draagvermogen te gaan zitten. Voor de nodige stijfheid van het statief en z'n vermogen om trillingen op te vangen.
        De keuze van de alu Sirui N3004X is een goed voorbeeld, ik heb de carbon versie. Helaas is die wel een rib of 2 duurder...
        Zet deze N3004X maar een naast de Vanguard (of vergelijkbaar), zet ze beide op maximale hoogte (middenzuil laag) en probeer dan de bovenzijde te torderen.
        Dan voel je het verschil van een zwaarder statief vrij snel en duidelijk.

        Om kleiner te reizen heb ik ook een Sirui T2005X, die is 13 cm kleiner opgevouwen.
        Die past beter in m'n koffer zodra ik met het vliegtuig op pad ga, maar is minder geschikt voor mijn camera + Sigma 150-600 lens.

        Je kunt beter een maandje langer bedenken dan één dag te vroeg kopen... in dit geval...
        Succes.

        Comment


        • #5
          Re: Selectie statief

          Sirui is erg degelijk - ik heb ook zo ongeveer gekocht wat Adrie beschrijft (mijn kop nog wat zwaarder gemaakt een K30 dus) - en heb me dat geen seconde beklaagd. Hoe langer de lens hoe meer draagkracht een statief moet hebben. Volg de formule: 5kg + gewicht carmera + lens + 1KG/100mm - boven de 400mm is't zelfs zo dat je gerust meer kg's per 100mm nodig hebt - omdat elke trilling meteen troubel beeld veroorzaakt.
          Voor heel lang glas ben ik voor een apenschommel gegaan - dus wat hierboven als (de Nest NT-530H - zelf heb ik deze van Sirui in een promo aangeschaft - die is in carbon gemaakt - en dat werkt erg goed, maar 't kost zoveel als 't statief zelf, soms meer).
          Voor > 300mm zou ik meteen mikken op 20à25kg draagvermogen en carbon. Koop één keer en koop goed.

          Comment


          • #6
            Re: Selectie statief

            Iedereen bedankt voor de feedback!

            Gisteren is de bestelling de deur uitgegaan. Het is de volgende combo geworden: Sirui N-3004X tripod + Sirui K-30KX.
            Zoals steeds is een aankoop een compromis tussen budget en wensen

            Comment

            Working...
            X