Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

    Hallo iedereen,

    hoe kan het zijn dat mijn foto's scherp zijn in Lightroom en eens opgeslagen worden deze onscherper? hebben jullie dit ook en kan dit opgelost worden? dringend hulp gevraagd.


    bedankt alvast.

    gr,.

  • #2
    Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

    Het lijkt mij dat je meer specifieke info moet ophoesten:
    - welk LR
    - hoe wat waar welke bewerkingen
    - hoe wat waar welke instellingen bij het exporteren

    Comment


    • #3
      Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Het lijkt mij dat je meer specifieke info moet ophoesten:
      - welk LR
      - hoe wat waar welke bewerkingen
      - hoe wat waar welke instellingen bij het exporteren
      ik doe dit via LR CC maar heb ook Lightroom Classic ( is een pakket )

      ik bewerk de scherpte, kleur, detail, en licht. ik gebruikte een tijdje RAW maar schiet momenteel terug in JPEG ik ben nog een leek in fotografie. bedankt voor de reactie.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

        Oorspronkelijk geplaatst door Theinsecure Bekijk bericht
        Hallo iedereen,

        hoe kan het zijn dat mijn foto's scherp zijn in Lightroom en eens opgeslagen worden deze onscherper? hebben jullie dit ook en kan dit opgelost worden? dringend hulp gevraagd.


        bedankt alvast.

        gr,.
        Hallo,

        ik gebruik Lightroom niet, maar wel Darktable, wat er sterk op lijkt. Dus misschien kan mijn ervaring je toch een beetje helpen.

        Volgens mij is dit niets om je zorgen over te maken.

        Ik heb immers hetzelfde voor, nl. dat bewerkte raw-foto's in Darktable vrij flou worden weergegeven, in tegenstelling tot onbewerkte foto's. Dat betekent echter niet dat de foto in werkelijkheid ook flou is.

        Dit kan je op twee manieren testen:

        -door je foto te openen in een andere fotoviewer of in een ander bewerkingsprogramma. Als ik een 'floue' foto uit Darktable exporteer, en deze nadien bekijk in Gimp of een fotoviewer (ik werk niet met windows, dus geen ervaring met Photoshop) is hij prima.

        - door op de floue foto in de bibliotheek te dubbelklikken, waardoor je de foto opent in bewerkingsmodus en hem kan zien zoals hij is

        Dus mij lijkt het een probleem met de weergavemodus van de bibliotheek, die je -met een klein beetje extra inspanning- kan omzeilen.

        Laat gerust weten of dat via Lightroom ook lukt ;-)

        Lieven
        De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

          mss slaagde u foto's niet in volle kwaliteit op ??

          Comment


          • #6
            Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

            Als je jpg's begint te bewerken moet je ook niet onmiddellijk betere resultaten verwachten.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

              Oorspronkelijk geplaatst door verresen31 Bekijk bericht
              mss slaagde u foto's niet in volle kwaliteit op ??
              https://www.oypo.nl/blog/lightroom-t...het-exporteren
              De export moet je zien als een afdruk van je originele foto (die je liefst met alle informatie in raw of dng, of in een lossless formaat als tiff bijhoudt, maar het kan ook in jpeg).
              Van het origineel blijf je verder af. Als je een andere bewerking wil doen (bv een zwart-wit versie) maak je eerst een virtuele kopie.

              Ik exporteer mijn foto's doorgaans met 2048 pixels op de langste zijde en kwaliteit 100 om op Flickr te zetten. Dit geeft een jpeg van iets meer dan 1MB, behoorlijk minder dan de raw van ong 25 MB. Doorgaans met een verscherpingsinstelling voor scherm en hoog als IMG9999_L.jpg.
              Maar op een andere site wordt een maximum zijde van 800 pixels aangeraden, dan exporteer ik een tweede keer als IMG9999_S.jpg.

              In beide gevallen is er geen enkel verschil met wat in LR zie.

              En als je bij nader inzien je de export toch wat te licht, te donker, te weinig verzadigd vindt dan doe je de correcties uiteraard op je origineel en overschrijf je de "afdruk" jpeg's met een nieuwe export.

              Zoals in de aangehaalde link te zien is blijft de kwaliteit nog lang goed onder de 100, er is zeker geen sprake van onscherpte of "flou".
              Last edited by palombian; 4 maart 2018, 19:50.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                probeer deze instelling, bij het opslaan van de bestand

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Theinsecure Bekijk bericht
                  ik doe dit via LR CC maar heb ook Lightroom Classic ( is een pakket )

                  ik bewerk de scherpte, kleur, detail, en licht. ik gebruikte een tijdje RAW maar schiet momenteel terug in JPEG ik ben nog een leek in fotografie. bedankt voor de reactie.
                  Voor mij blijft het probleem onduidelijk.
                  Ik versta het als volgt;
                  Nadat je bovenstaande gedaan hebt is je foto nog goed.
                  Dab exporteer je de foto ( jij zegt opslaan )

                  en dan is de foto niet goed meer.

                  waar zie je dat?
                  met welk programma bekijk je de foto's als je ze niet goed vind.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                    De bijwerkingen in Lightroom worden in de bibliotheek opgeslagen.
                    Als men na bewerking een foto bekijkt in Bridge bv dan zijn de aanpassingen niet noodzakelijk zichtbaar.
                    Om de bijwerkingen daadwerkelijk in de foto op te slaan moet men deze selecteren (kan ook met de volledige map) en op ctrl+s drukken (cmd+s voor Mac).
                    Men kan zien of alle aanpassingen in de foto zijn opgeslagen door de aanwezigheid of afwezigheid van drie streepjes met een pijltje rechts boven in vignet van de foto.
                    Het oog en niet het toestel bepaalt de kwaliteit van een foto.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                      ik ben jullie zeer dankbaar om jullie advies en input! zeer vriendelijk van jullie.

                      ik heb het probleem gevonden. normaliter werk ik op deze manier ik bewerk mijn foto's in LR CC en slaag ze van daaruit op. maar ik zie de meeste praten over foto's exporteren en deze dan in kwaliteit verhogen, in LR CC gaat dit niet toch of heb ik het verkeerd?

                      dus ik was aan het zoeken dus heb ik alle bestanden laten synchroniseren in LR Classic CC daar gaat het wel en tot mijn verbazing waren de foto's daar ook onscherp! ik dacht van dit mag toch niet en kan toch niet dus... de oplossing? eens ik de foto een tikkeltje inzoom werden deze terug haarscherp! hoe zou dit komen? en is dit ook bij jullie het geval?

                      in bibliotheek van mijn pc net hetzelfde waar ze eerst onscherp waren. eens ik ze een beetje inzoom worden deze scherp. zeer raar dit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Theinsecure Bekijk bericht
                        ...

                        ik heb het probleem gevonden. normaliter werk ik op deze manier ik bewerk mijn foto's in LR CC en slaag ze van daaruit op. maar ik zie de meeste praten over foto's exporteren en deze dan in kwaliteit verhogen, in LR CC gaat dit niet toch of heb ik het verkeerd?
                        ...
                        Je blijft volharden, misschien niet in de boosheid () maar in de onwetendheid! Je moet ons eens vertellen hoe je in Lightroom "opslaat". Je bewerkt in LR, stuurt eventueel naar andere programma's (Photo>Edit in...), en houdt je bestanden bij in LR, maar opslaan?

                        Exporteren is idd de manier om een foto in een bepaald formaat (en met bepaalde bewerkingen tijdens export, bv verscherpen) op te slaan.
                        Dat een foto op alle schermen in alle % van zichtbaarheid (bv zoom in, zoom out,) niet even scherp is, is een gekend fenomeen, maar niets om je zorgen over te maken. Zie je bv een 'flou' beeld, zoom eens in (⌘ +) of uit (⌘ -) (da's op Mac wel te verstaan, bij PC is dat de ctrl-toets) en check of de flouheid verdwijnt of niet.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Je blijft volharden, misschien niet in de boosheid () maar in de onwetendheid! Je moet ons eens vertellen hoe je in Lightroom "opslaat". Je bewerkt in LR, stuurt eventueel naar andere programma's (Photo>Edit in...), en houdt je bestanden bij in LR, maar opslaan?

                          Exporteren is idd de manier om een foto in een bepaald formaat (en met bepaalde bewerkingen tijdens export, bv verscherpen) op te slaan.
                          Dat een foto op alle schermen in alle % van zichtbaarheid (bv zoom in, zoom out,) niet even scherp is, is een gekend fenomeen, maar niets om je zorgen over te maken. Zie je bv een 'flou' beeld, zoom eens in (⌘ +) of uit (⌘ -) (da's op Mac wel te verstaan, bij PC is dat de ctrl-toets) en check of de flouheid verdwijnt of niet.
                          hallo bedankt voor uw reactie,

                          inderdaad ik ben momenteel nog een leek ( een beginner op dit vlak ) maar even serieus ik snap het nu niet ik slaag dus degelijk wel gewoon foto's op via Lightroom.

                          ik selecteer alle foto's met een vlaggetje en dan duw ik op opslaan als en dan slaag ik op? ik lieg hier zeker niet over.

                          inderdaad is het dan weer anders in LR classic cc daar kan ik wel exporteren maar in de andere LR is het gewoon opslaan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                            We praten waarschijnlijk volledig naast mekaar maar toch nog een poging.

                            Ik heb enkel de oude LR en daar moet je helemaal je wijzigingen niet opslaan om ze te behouden, die doet dat vanzelf (zoals je al wel weet slaat hij in de catalog - en evt ook in xml - alle handelingen op die je op het origineel hebt uitgevoerd).
                            Wat exporteren wil zeggen is al genoeg behandeld.

                            Geen ervaring met de "nieuwe" Classic, in feite een vereenvoudigde versie die volledig in de cloud werkt.
                            Omdat de catalog van je "oude" Classic CC op je eigen schijf staan lijkt het me niet vanzelfsprekend dat wijzigingen direct beschikbaar zouden zijn voor de "nieuwe" Classic en vice-versa.
                            Als de beelden wel goed zijn in de "oude" kan het daar wel aan liggen.

                            Nogmaals, zelf geen ervaring hiermee, misschien moet je daar wat meer over lezen.
                            Last edited by palombian; 6 maart 2018, 14:42.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's worden scherper aangeven in Lightroom dan opgeslagen in bibliotheek.

                              Is er hier iemand die over dezelfde versie van LR beschikt als TS, want ik kan niet meer volgen.
                              Ik heb de laatste "perpetual license" en de enige Save die ik kan vinden heeft met Collection (Verzameling in de NL versie?) te maken.
                              Zou het dat kunnen zijn?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X