Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trucs om filter te verwijderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trucs om filter te verwijderen

    De beschermingsfilter van 1 van mijn lenzen heeft zich vastgezet in de filter adapter ring.
    Krijg hem er met de beste wil van de wereld niet meer uit.

    Om jullie een idee te geven, het is deze filter adapter: https://www.formatt-hitech.com/hardw...uminium-holder

    In dwarsdoorsnede is dat een U-profiel, en de filter zit er dus helemaal verzonken in, waardoor het moeilijk is om kracht op de filter te zetten.

    Enige waar ik nog aan denk is proberen een veter rond die filter te klemmen, om zo voldoende kracht te kunnen zetten.

    Iemand andere briljante ideeën? Of een ervaringsdeskundige?
    Last edited by SteefD; 2 maart 2018, 07:33. Reden: extra info
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Trucs om filter te verwijderen

    Hama Filterklemmen 62-86mm - Deze set van twee handige Hama filterklemmen om gemakkelijk filters te kunnen wisselen is te koop bij Cameranu!
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Trucs om filter te verwijderen

      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
      Enige waar ik nog aan denk is proberen een veter rond die filter te klemmen, om zo voldoende kracht te kunnen zetten.
      een elastiekje geeft ook wel wat grip.

      Comment


      • #4
        Re: Trucs om filter te verwijderen

        Merci voor de tip, maar gaat niet werken in dit geval. Filter zit helemaal verzonken in het U-profiel van de adapter ring.
        Bijgevolg kan zo een klem dus niet rond het filter klemmen.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Trucs om filter te verwijderen

          Plastieken handschoenen al geprobeerd ?

          Comment


          • #6
            Re: Trucs om filter te verwijderen

            Probeer eens het geheel in een koelvak van de frigo te steken,of voorzichtig wat op te warmen.
            Als er een verschil is in samenstelling van metaal,kan het zijn dat het één metaal bij koude sneller wat krimpt,(filter),of dat het ander bij warmte wat meer uit zet (adapter),en het je het zo los krijgt.
            Die plastieken handschoenen geven ook wat meer grip,en zo kun je eventueel toch wat van de binnenkant van de filter vastnemen.
            Steekt er echt niets meer van die filter uit die adapter????

            Comment


            • #7
              Re: Trucs om filter te verwijderen

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Probeer eens het geheel in een koelvak van de frigo te steken,of voorzichtig wat op te warmen.
              Als er een verschil is in samenstelling van metaal,kan het zijn dat het één metaal bij koude sneller wat krimpt,(filter),of dat het ander bij warmte wat meer uit zet (adapter),en het je het zo los krijgt.
              Die plastieken handschoenen geven ook wat meer grip,en zo kun je eventueel toch wat van de binnenkant van de filter vastnemen.
              Steekt er echt niets meer van die filter uit die adapter????
              Steekt er idd niet uit. Is een wide angle adapter, dus die is speciaal gemaakt zodat de filter houder een paar millimeter meer naar achter zit.
              Proper materiaal... zolang het werkt ;-)

              Zal de truk met de handschoenen en frigo van het weekend eens uittesten.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Trucs om filter te verwijderen

                Redelijk hopeloos geval denk ik. Mijn vingers staan al vol snijwonden van kracht te zetten op de rand van die filter.

                Diepvries, rekkertje, touw... met niets los te krijgen. Zal 150 euro voor de vuilbak zijn vrees ik.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Trucs om filter te verwijderen

                  Klink misschien raar, met je vingernagel aan de buitenrand tikken, de middelvinger vanuit de binnenzijde van de duim laten springen tegen de rand rondom, kan lang duren, maar het komt los. De handschoen methode , je moet de lens in je handpalm zetten niet vasthouden, en aandrukken en draaien, zo ging het hier toch.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trucs om filter te verwijderen

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                    Klink misschien raar, met je vingernagel aan de buitenrand tikken, de middelvinger vanuit de binnenzijde van de duim laten springen tegen de rand rondom, kan lang duren, maar het komt los. De handschoen methode , je moet de lens in je handpalm zetten niet vasthouden, en aandrukken en draaien, zo ging het hier toch.
                    Filter zit niet meer op de lens he. Filter zit vast in de adapter ring van mijn 100mm filter houder.
                    Heb er eens, als wanhoopspoging, WD40 op gedaan en hem terug in de frigo gelegd.
                    Dat zal mijn laatste poging zijn.

                    Als dat niet lukt, ga ik het filter glas stuk slaan zodat ik die filter met een tang uit de adapter ring kan halen (hopelijk). Dan kan ik die adapter toch al recupereren.
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trucs om filter te verwijderen

                      Oef... Het is gelukt.

                      De combinatie WD40, frigo en een zeemvel voor extra grip heeft het gedaan.

                      Merci voor het meedenken allemaal!
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trucs om filter te verwijderen

                        Waarom steek je een filter in die adapter ring Steven ??
                        Of heb je mss de adapter ring op een UV/bescherm filter geschroefd ?

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trucs om filter te verwijderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Waarom steek je een filter in die adapter ring Steven ??
                          Of heb je mss de adapter ring op een UV/bescherm filter geschroefd ?

                          grts
                          Sieg
                          Idd. Hoya bescherm filter staat steeds op de lens. Daar wordt dan de adapter ring op gezet als ik mijn filter houder wil gebruiken.
                          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                          Website - 500px - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trucs om filter te verwijderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                            Idd. Hoya bescherm filter staat steeds op de lens. Daar wordt dan de adapter ring op gezet als ik mijn filter houder wil gebruiken.
                            Lijkt me een heel slecht idee Steven, best in het vervolg de beschermfilter eraf draaien en adapter ring rechtstreeks op de lens bevestigen
                            Niet alleen voor de miserie die je nu gehad hebt maar ook voor de lensflare, ommeduur is het wel veel glas boven elkaar hé
                            Trouwens heft heeft ook nog weinig nut om een Wide Angle adapterring te gebruiken als je er ook nog eens extra glas tussen hebt zitten

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trucs om filter te verwijderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Lijkt me een heel slecht idee Steven, best in het vervolg de beschermfilter eraf draaien en adapter ring rechtstreeks op de lens bevestigen
                              Niet alleen voor de miserie die je nu gehad hebt maar ook voor de lensflare, ommeduur is het wel veel glas boven elkaar hé
                              Trouwens heft heeft ook nog weinig nut om een Wide Angle adapterring te gebruiken als je er ook nog eens extra glas tussen hebt zitten

                              grts
                              Sieg
                              Misschien heb je gelijk Sieg, maar om telkens die filter te verwijderen en terug te zetten lijkt me ook niet vlot werken.

                              Kom je eigenlijk terug uit bij de discussie “beschermfilter of niet”.
                              Mijn lenzen zijn nog fonkel nieuw, dus ben er nog wat zuinig op. Daarom steeds de beschermfilter.

                              Trouwens heb ik wel een idee hoe het probleem ontstaan is, en kan ik dit in de toekomst vermijden.

                              Verder geen probleem met vignet hoor. Die beschermfilter is ook heel dun.
                              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                              Website - 500px - Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X