Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met elekrische kookplaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met elekrische kookplaat

    Vanavond tijdens het koken sprong plots de verliesstroom schakelaar. Al snel kwam ik uit op de kookplaat. Als ik deze zekering afzet blijft alles in dienst. Het vreemde is dat zelfs als de 4 knoppen van de kookplaten uit staan de verliesstroom nog steeds springt zodra ik de zekering van de kookplaat terug aan zet. Gelukkig waren we net klaar met koken Na het eten als de kookplaten afgekoeld waren de boel eens open gevezen. Ik kom uit op 1 kookplaat die de boel laat springen. Ik heb de kookplaat uit het fornuis gehaald en meet 35 ohm op de weerstand.

    Het vreemde is dat nu de verliesstroom niet meer sprint tot ik de knop van de verwijderde kookplaat eens op zet. Dan springt de verliesstroom terug. Ik snap er niks van.

    Eerst sprong de verliesstroom ook al stonden de 4 knoppen uit. Nu ik de kookplaat verwijderd heb spring ze enkel als ik aan de knop van die kookplaat draai.

    Als ik de andere 3 platen aanzet werken deze perfect. En springt de verliesstroom niet.

    Zou er iets met die regelbare knop kunnen zijn? Hoe kan ik weten dat de kookplaat ok is?

    Vreemd is ook dat de knop en kooplaat vanavond niet gebruikt werden tijdens het koken.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Probleem met elekrische kookplaat

    Wij hebben een afwasmachine dat in de "uit" stand de verliesstroomschakelaar ook liet uitvallen (zonder aanwijsbare reden).
    Uiteindelijk een nieuwe vaatwasser gekocht en alles bleek opgelost.

    Jaja

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met elekrische kookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Eerst sprong de verliesstroom ook al stonden de 4 knoppen uit. Nu ik de kookplaat verwijderd heb spring ze enkel als ik aan de knop van die kookplaat draai.

      Als ik de andere 3 platen aanzet werken deze perfect. En springt de verliesstroom niet.

      mir
      De knop dus Mir, is er soms vocht tussen of in die knop gekomen tijdens het koken?
      Met een megger kom je te weten wat er eventueel naar de massa lees aarding loopt.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met elekrische kookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        De knop dus Mir, is er soms vocht tussen of in die knop gekomen tijdens het koken?
        Met een megger kom je te weten wat er eventueel naar de massa lees aarding loopt.
        Daar zit ik ook aan te denken, soms kookt er inderdaad wel eens iets over. Maar vandaag was dat niet het geval.

        Een megger heb ik niet, vraag me alleen af of die knoppen aan de aarding hangen, morgen eens uitmeten tussen massa fornuis en de schakelaar.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met elekrische kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Daar zit ik ook aan te denken, soms kookt er inderdaad wel eens iets over. Maar vandaag was dat niet het geval.

          Een megger heb ik niet, vraag me alleen af of die knoppen aan de aarding hangen, morgen eens uitmeten tussen massa fornuis en de schakelaar.

          mir
          Die knoppen zitten toch in het metalen frame van de kookplaat neem ik aan Mir.
          Beste manier van meten is alle draden van en naar de knop loskoppelen, en als dat mogelijk is
          de knop demonteren en alle contacten meten naar de massa.
          Als er een vonkbrug is gemaakt geweest tussen massa en het contact via het isoleerende deel
          best de knop vervangen of de vonkbrug wegvijlen als je er bij kan.
          Ook best eens controleren of er geen van die warmtebestendige kabels naar massa is doorgeslagen,
          bij sommige van die warmtebestendige kabels bestaat die isolatie uit een soort weefsel, en gevoelig
          aan absorptie en kunnen vochtig worden waardoor ze veries naar massa kunnen maken.
          Last edited by Guest42; 1 maart 2018, 21:26.

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met elekrische kookplaat

            Bedankt voor de tip ik bekijk het morgen eens. Ga dan de volledige knop eens loskoppelen.

            mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met elekrische kookplaat

              Je hebt een mooi excuus om over te stappen op een inductieplaat!

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met elekrische kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Wij hebben een afwasmachine dat in de "uit" stand de verliesstroomschakelaar ook liet uitvallen (zonder aanwijsbare reden).
                Uiteindelijk een nieuwe vaatwasser gekocht en alles bleek opgelost.

                Jaja

                Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                Soms zit het op plaatsen waaraan je gewoon niet denkt. Jaren geleden, onze vaatwas stopte er opeens mee. Dus wat doe je dan als eerste ? De deur opentrekken natuurlijk. Begint hij toch weer te werken zeker
                Dus ik smijt die deur weer toe en .... gedaan. Ik dacht dat ik droomde. Terug open gedaan (niet te ver deze keer) en jawel, werkt weer. Je gaat er van uit dat zo'n stomme mechanische deurschakelaar niet KAN haperen, niet dus.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met elekrische kookplaat

                  Ik heb ooit (meer dan 35 jaar geleden) de hele bedrading van een elektrische kookplaat vervangen omdat die geregeld kortsluiting maakte.
                  De warmtebestendige draad was wel een heel stuk duurder dan gewone draad, maar de reparatie was toch nog veel goedkoper dan een compleet nieuwe kookplaat.
                  Toen waren zo'n apparaten in verhouding wel veel duurder dan nu (kostprijs tegenover het gemiddelde maandloon)...

                  Op het werk hebben wij een zware hoogspanningstester met een functie waarbij je meteen ziet waar de isolatie ergens defect is, want dan begint het daar te roken (soms zie je vonkjes).
                  In de normale gebruiksstand gaat de spanning op 0V als er spanningsdoorslag is en dan zie je niet meteen waar de fout zit, maar in de andere stand blijft die stroom leveren nadat de isolatie doorgeslagen is.
                  Daarmee is het heel gemakkelijk om zo'n fouten op te sporen, maar helaas, ik kan dat zware apparaat niet zomaar meenemen...
                  Daarom heb ik zelf een goedkope isolatietester, maar daar zit die handige functie niet in (die functie is trouwens ook erg gevaarlijk voor iemand die niet weet waar hij mee bezig is).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met elekrische kookplaat

                    Positief is toch dat je verliestroomschakelaar goed werkt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met elekrische kookplaat

                      Daarstraks alle draden van die knop los gedaan en afgeplakt. Alle contacten met ohm meter uitgemeten met het chassis en geen enkele gaf verbinding met de aarding. Die knop heb ik nog gevonden in de onderdelenshops

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met elekrische kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Daarstraks alle draden van die knop los gedaan en afgeplakt. Alle contacten met ohm meter uitgemeten met het chassis en geen enkele gaf verbinding met de aarding. Die knop heb ik nog gevonden in de onderdelenshops

                        mir
                        Met een gewone multimeter staat er maar een paar volt over terwijl je een weerstandsmeting doet, en dat is niet voldoende om te zien waar dat soort fout zit.
                        Daarvoor heb je een meter nodig die een weerstandsmeting uitvoert met een veel hogere spanning, vroeger was dat een "Megger" waar je aan moest draaien om een hoge spanning op te wekken, tegenwoordig zijn dat handigere toestellen die een hoge spanning opwekken die er nodig is voor die meting.
                        Bij een lage spanning is dikwijls er geen doorslag tussen een defecte isolatie en de massa (aarding), daarom heeft het niet veel zin om die fout te zoeken met een gewone multimeter.
                        Dit is de meter die ik daarvoor gebruik, de maximale testspanning is 2500V, en dat is heel wat beter om zulke fouten op te sporen: https://nl.aliexpress.com/item/UNI-T...ceBeautifyAB=0
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met elekrische kookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Dit is de meter die ik daarvoor gebruik, de maximale testspanning is 2500V, en dat is heel wat beter om zulke fouten op te sporen: https://nl.aliexpress.com/item/UNI-T...ceBeautifyAB=0
                          Amai, das niet duur daar.


                          Hahaha, even gegoogled en kom er nog goedkopere tegen.
                          Last edited by rufus1964; 4 maart 2018, 09:46. Reden: Verder onderzoek
                          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met elekrische kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                            Amai, das niet duur daar.


                            Hahaha, even gegoogled en kom er nog goedkopere tegen.
                            Ik gebruik daarvoor een Fluke 1520, weet wat je meet.

                            Comment

                            Working...
                            X