Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rawtherapee 5.3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rawtherapee 5.3

    Hallo, iemand ervaring met het gratis raw bewerkings programma Rawtherapee? Ik zou willen overstappen op een goed alternatief voor Lightroom en vond deze op het net. Ziet er wel niet zo gemakkelijk uit!

    Dank bij voorbaat.

    Philippe
    Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR II, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX, Nikon AF-D 50mm f/1.8, Tokina AT-X 11-16 F2.8 PRO DX-II
    Mijn webalbums op Flickr, Google foto's.

  • #2
    Re: Rawtherapee 5.3

    Aangezien niemand antwoordt, hier is mijn korte ervaring. Ik heb net Rawtherapee geïnstalleerd. Ik gebruik Lightroom en ik ben niet van plan om te veranderen. De bedoeling was de functie Focus Mask te gebruiken, een soort focus peaking. En dat werkt goed. De scherpe zones verschijnen in groen. Ik heb niet diep gezocht, maar ik heb deze dingen opgemerkt:
    - Het lijkt veel bronnen te gebruiken. De reactie is vrij traag.
    - Ik heb de indruk dat alleen op niveau van mappen werkt. Er is dus geen catalogus. Of ik heb dat niet gevonden. Ik heb ook niet gevonden of het mogelijk is de foto’s van de mappen en tegelijkertijd die van de submappen te laten zien.
    - Ik heb een poging tot bewerking uitgevoerd. De wijziging van de cursors hebben nooit het beeld op het scherm veranderd.

    Comment


    • #3
      Re: Rawtherapee 5.3

      @gtrotter. Heb intussen reeds een beetje meer geprobeerd en het lijkt me toch een goed progr. Om de wijzigingen te zien moet je tabs aanzetten 😉 Hier enkele fotos bewerkt met rawtherapee (raws)
      Explore this photo album by Pheelievdd on Flickr!

      De Vrijheid was een vrijgoed van circa 5 hectare op het grondgebied van Ronse en was tot aan de Franse Revolutie een afzonderlijke feodale heerlijkheid. De Vrijheid was een omheind goed dat volledig in handen was van de clerus en was als het ware een stad binnen de stad. De vroegste beschrijving en vermelding van de Vrijheid dateert uit 1315 in een bevoegdheidsconflict tussen de baljuws van de Vrijheid en deze van de stad.



      Thanks voor de reaktie
      Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR II, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX, Nikon AF-D 50mm f/1.8, Tokina AT-X 11-16 F2.8 PRO DX-II
      Mijn webalbums op Flickr, Google foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Rawtherapee 5.3

        Je bewerking lijkt goed te zijn. Ik heb niet verder geprobeerd. Momenteel is in mijn Laptop (Win10) geïnstalleerd. Ik vraag me af of ik zal durven op mijn desktop te installeren want hij is een oude machine met Win7. Hoe dan ook, denk ik dat RawTherapee houdt geen catalogus. Kan je dat bevestigen?

        Comment


        • #5
          Re: Rawtherapee 5.3

          Dat is juist maar ik gebruik ACDSEE om alles te catalogeren en bekijken. Hier kan je mijn laatste bewerking zien https://photos.app.goo.gl/AbCy0roiTwCvFbe52 Ik bewerk de foto's eerst met Rawtherapee, daarna haal ik ze door Lightroom om de copyright aan toe te voegen en daarna verklein ik ze om in mijn Google of Flickr albums te plaatsen. Ik vind sommige foto's zelfs beter van kleur dan in Lightroom. Ik probeer het programma verder uit ;-)
          Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR II, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX, Nikon AF-D 50mm f/1.8, Tokina AT-X 11-16 F2.8 PRO DX-II
          Mijn webalbums op Flickr, Google foto's.

          Comment


          • #6
            Re: Rawtherapee 5.3

            Ik vermoed dat de bedoeling is op lange termijn Lightroom laten vallen want anders wordt je workflow iets omslachtig (ACDSEE+Rawtherapee+LR). Met Lightroom kan je alles doen. Persoonlijk gebruik ik Zoner PhotoStudio (gelijkwaardig als ACDSEE) voor de trefwoorden want ik vind het gemakkelijker en duidelijker dan LR, maar voor de rest doe ik alles met LR. Om te verkleinen eveneens Lightroom. Rawtherapee is maar als test gebruikt.
            Hoe dan ook zijn je foto’s goed bewerkt.
            Mijn site: http://darnaphoto.tk/

            Comment


            • #7
              Re: Rawtherapee 5.3

              @Gtrotter, nogmaals bedankt voor de reaktie ;-) Prachtige foto's op uw website
              Nikon D7000 + Nikkor AF-S 18-200mm F3.5-5.6 G IF-ED DX VR II, Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX, Nikon AF-D 50mm f/1.8, Tokina AT-X 11-16 F2.8 PRO DX-II
              Mijn webalbums op Flickr, Google foto's.

              Comment


              • #8
                Re: Rawtherapee 5.3

                Oorspronkelijk geplaatst door Pheelievdd Bekijk bericht
                @Gtrotter, nogmaals bedankt voor de reaktie ;-) Prachtige foto's op uw website
                Bedank voor mijn site te bewandelen en voor je complimenten. Er bestaat een nieuwe versie van RawTherapee v5.4. Je kan die naast de versie v5.3 installeren. Ik heb dat gedaan zonder probleem, maar je kan eveneens eerst de vorige versie verwijderen. Het is misschien beter.

                Ik vind nochtans omslachtig tegenover Lightroom. Bijv. het is mij niet gelukt de kleuren afzonderlijk te bewerken. Een ander probleem is dat veel bronnen gebruikt. Ik heb een crash gehad door het gebruik van RT + Photoshop. En door het feit dat Win10 maar miserie is, heb ik een aantal instellingen kwijt geraken, zelfs met het geluid (wat niets te maken heeft met grafische problemen). Een goed software niet alleen moet doen wat het moet, maar moet eveneens spaarzaam zijn. Hij moet de bronnen op een redelijke manier gebruiken en ik denk dat nog niet het geval is. Hoe dan ook, hoop ik dat aan het verbeteren zijn want de versies evolueren zeer rap.

                Comment


                • #9
                  Re: Rawtherapee 5.3

                  Probleem bij Rawtherapee is dat het eigenlijk ontwikkeld werd voor een ander besturingssysteem GTrotter, en dat overzetten naar een Windows versie is niet altijd even makkelijk. Ik vermoed dat mettertijd de prestaties wel zullen verbeteren naarmate de ontwikkelaars meer tijd steken in de Windows versie. Ik hou het zeker in de gaten, al ben ik nog niet meteen van plan Lightroom te laten varen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rawtherapee 5.3

                    Merci. Dat klopt. De software van Adobe werd eveneens voor en ander OS ontwikkeld (Mac) en ondanks een lange weg al gelopen blijft de interface weinig aangepast. Ik vind bijv. dat een aanpasbare toolbar is iets dat ontbreekt. Er zijn altijd de sneltoetsen, maar het is niet hetzelfde. Trouwens hebben vele functies geen sneltoets. Vele toepassingen maken gebruik van een toolbar en dat is zeer handig. En nu bestaat alleen de versie CC met abonnement. Gelukkig beschikken we over een aantal alternatieven, gratis of goedkoper.

                    Comment

                    Working...
                    X