Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade toestel of upgrade objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade toestel of upgrade objectief?

    Ik fotografeer sinds een 2 tal jaar met een spiegelreflex toestel nikon D3300 met kitlens 18 -105
    Ik heb onlangs ook een nikon 50mm 1.8 aangeschaft waar ik heel tevreden over ben.

    Ik wil graag wat beter kwaliteit van mijn foto's en dan spreek ik vooral over scherpte. Ik merk (vooral bij mijn kitlens) dat ik bij het inzoomen veel scherpte verlies zowel bij landschapsfoto's als bij foto's van grote groepen mensen. Ook bij kleine diafragma openingen.

    Ik vraag me nu af waar ik best eerst in investeer. Wat zal met andere woorden een betere scherpe en kwaliteit opleveren, een upgrade van mijn toestel of een degelijke zoomlens?

    hopelijk kan ik via deze weg wat tips krijgen!

  • #2
    Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

    In mijn ogen in de volgorde van:
    glas (en dan moet je even kijken of je dan primes pakt of minimale (zo rond de 3) zoom objectieven waarbij de f over het gehele bereik is)
    accessoires (statief/draadontspanner/flits/triggers/batterijen/filtser)
    body

    die eerste 2 wel met een schuin oog naar het derde punt.

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nico Savels Bekijk bericht
      Ik merk (vooral bij mijn kitlens) dat ik bij het inzoomen veel scherpte verlies zowel bij landschapsfoto's als bij foto's van grote groepen mensen. Ook bij kleine diafragma openingen.
      Hoeveel zoom je dan in? 400%?

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Hoeveel zoom je dan in? 400%?
        Ik kan daar geen getal op plakken, maar het viel me vooral op tijdens de lessen Lightroom. De foto's die ik van de leerkracht krijg zijn echt overal scherp ook al zoom je een stuk. Terwijl de mijne al snel onscherp worden.
        Ik weet natuurlijk wel dat mijn leerkracht met beter materiaal uitgerust is dan ikzelf, maar het is geen optie om in één keer alles te kopen, dus vroeg ik mij af wat jullie denken dat de logische volgorde is om mijn materiaal up te graden.

        Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

          Staat je noise-reduction uit??
          Geeft anders ook al softere foto's.
          Met je 50 mm,neem eens een paar opnames op f 8-11,korte sluitertijd 1/500 of korter om bewegingsartefacten uit te sluiten,ISO 200.
          Bekijk die opnames eens op 100%

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nico Savels Bekijk bericht
            Ik kan daar geen getal op plakken, maar het viel me vooral op tijdens de lessen Lightroom. De foto's die ik van de leerkracht krijg zijn echt overal scherp ook al zoom je een stuk. Terwijl de mijne al snel onscherp worden.
            Ik weet natuurlijk wel dat mijn leerkracht met beter materiaal uitgerust is dan ikzelf, maar het is geen optie om in één keer alles te kopen, dus vroeg ik mij af wat jullie denken dat de logische volgorde is om mijn materiaal up te graden.

            Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
            Als je leerkracht ook met nikon werkt, leen dan ff zijn lens en doe de test. Dan weet je het.


            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

              Onscherpte kan verschillende oorzaken hebben. Niet alleen de lens, maar ook de de gebruikte beeldcompressie, ruisonderdrukking, sluitertijd, ISO waarde etc...

              Om op jouw vraag te antwoorden: eerst glas, dan body.

              As je zegt kleine diafragma openingen, bedoel je dn hoge f-stops ? f/12 en hoger ? Dan begint diffractie een belangrijke rol te spelen in de scherpte. Een doorsnee lens is typisch op z'n scherptst rond f/8.

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

                Bedankt voor de reacties. Ik ga op zoek naar een degelijk objectief!

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

                  Nog steeds een topobjectief voor Nikon cropcamera's

                  http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ed-557494.html
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade toestel of upgrade objectief?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Nog steeds een topobjectief voor Nikon cropcamera's

                    http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ed-557494.html
                    En overal tweedehands voor bijna geen geld te krijgen. Bljkbaar is de markt overspoeld met DX naar FX overstappers.

                    Comment

                    Working...
                    X