Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk ?

    De lichtschakelaar voor de spots in het plafond van de kamer van onze dochter staat nu achter een nieuwe grote kast.
    Wij kunnen de schakelaar niet simpelweg ergens anders verplaatsen, want ernaast is direct de deur en een lichtschakelaar achter een deur is niet mooi (en alles is ook mooi geplakt onlangs).

    Ik kocht een Trust draadloze schakelaar, op zich kan ik de 3 draden erin vastsmaken om draadloos het licht aan/uit te schakelen.
    Maar : er is ook 1 rode draad die samen met de andere rode draad verbonden was, deze geeft stroom door aan de lichtschakelaars in de andere 2 slaapkamers.

    Ik kan moeilijk beide rode terug vastmaken in het bakje zodat de lichtschakelaars in de andere kamer stroom doorkrijgen.
    Want anders zal het licht in de andere slaapkamers enkel werken als het draadloos bakje actief is.

    Onder de lichtschakelaar is wel een stopcontact.
    Misschien dat de rode kabel, die stroom doorgeeft naar de lichtschakelaars vd ander kamers, aan die rode van het stopcontact moet verbonden worden ?
    Mijn vrouw haar oom zal eens komen kijken, die heeft nog electriciteit gestudeerd, maar kent die draadloze bakjes niet echt.

  • #2
    Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

    Als dat correct aangesloten is, dan moet dat kunnen werken.
    Als het licht in de andere kamer mee uit gaat met de draadloze schakelaar, dan is er een verkeerde verbinding gemaakt.
    Je hebt dan aan de uitgang (geschakelde kant) van de schakelaar door gelust in plaats van de ingang.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

      Die draadloze schakelaar moet constant spanning krijgen, als je die aansluit waar de lamp nu op aangesloten is (zonder verder iets te veranderen), dan kan je die laten werken als de lichtschakelaar die achter de kast komt te zitten ingeschakeld is.

      Ik heb hier boven tafel een aantal lampen die met een afstandsbediening in en uit te schakelen zijn, en die ik ook nog in alle mogelijke kleurtjes kan laten branden als ik dat wil (wit licht in verschillende kleurtemperaturen en alle mogelijke kleuren, dimmen is ook mogelijk).
      Zolang de lichtschakelaar aan staat werken die lampen met de afstandsbediening, meer is het niet.
      Het zijn lampen van "iDual", die zijn een stuk goedkoper dan de Philips Hue, maar die van iDual zijn wel alleen te bedienen met de afstandsbediening (bijgeleverd bij een set, maar ook apart te koop), niet met een smartphone (ik heb geen smartphone, daarom is dit voor mij de betere keuze).
      Met dat soort lampen moet je niets aan de bedrading veranderen als je een afstandsbediening wil gebruiken, je moet alleen de lamp verwisselen (en de lichtschakelaar aan laten staan als je er niet meer aan kan omdat er een kast voor komt te staan).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

        Wel normaal gingen we dit bakje aansluiten aan één van de spots in het vals plafond, maar we kunnen nog moeilijk bij de plaats waar de stroom binnenkomt (is ergens in het midden van het vals plafond).
        Daarmee kan ik het bakje nog enkel aan de kabels van de lichtschakelaar in de muur vastmaken.
        Naast de aarding zijn er 2 blauwe en 2 rode kabels (nog oude electriciteit hier).

        Ik heb al eens wat combinaties geprobeerd, is 1x gelukt dat ik met de afstandsbediening alle spots in/uit kon schakelen, dacht dat het enkel werkte toen ik 1 blauwe & 1 rode kabel (die naar de kamers ernaast gaan) niet verbond met het bakje.
        Maar dan werkte de schakelaar van de andere slaapkamers niet meer waar het doorgetrokken was.

        In het bakje kan maar 1 kabel van elk, zal nog eens enkele combinaties testen morgen zodat de andere kamers geen invloed hebben, best dat die handige rapidklemmen nog bestaan
        Last edited by CanonYouCan; 25 februari 2018, 22:09.

        Comment


        • #5
          Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

          Waarom het eenvoudig doen, als het moeilijk ook gaat ?
          -sluit alle kabels terug aan zoals het origineel was.
          -steek de draadloze schakelaar in het stopcontact.
          -sluit de spoel van een 220V relais aan op de uitgang van de draadloze schakelaar.
          -verbind een normaal open contact van het relais parallel aan de aansluitingen van de lichtschakelaar.
          -laat de lichtschakelaar af staan.
          -het contact van het relais zal nu de functie overnemen van de oorspronkelijke schakelaar.

          Comment


          • #6
            Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Die draadloze schakelaar moet constant spanning krijgen, als je die aansluit waar de lamp nu op aangesloten is (zonder verder iets te veranderen), dan kan je die laten werken als de lichtschakelaar die achter de kast komt te zitten ingeschakeld is.
            Of gewoon de ingebouwde schakelaar vervangen door een draadloze, moet ook lukken en is een correcte oplossing.
            Het wordt enkel wat ingewikkelder mocht er een wisselschakelaar gebruikt zijn.
            Zonder schema van de situatie wel niet eenvoudig om een sluitend antwoord te geven.
            Last edited by VerSeg; 25 februari 2018, 23:15.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Of gewoon de ingebouwde schakelaar vervangen door een draadloze, moet ook lukken en is een correcte oplossing.
              Het wordt enkel wat ingewikkelder mocht er een wisselschakelaar gebruikt zijn.
              Zonder schema van de situatie wel niet eenvoudig om een sluitend antwoord te geven.
              Klopt Freddy, die draadloze schakelaars zijn meestal dubbelpolig en moeten dus gevoed worden
              met L en N van de klemmen die naar het lichtpunt gaan word er maar één onderbroken denk ik.
              En ontsteekpunten of zenders, daarvan kan je er zoveel zetten of gebruiken als je wil, maar moeten wel
              elk individueel ingelezen worden met het knopje op de ontvanger, TS zal er dus moeten voor zorgen
              dat deze bereikbaar blijft.

              Maar ik denk dat dat TS zijn probleem niet is, hij zegt dat de twee rode draden oorspronkelijk
              verbonden waren, deze moeten dus verbonden blijven tbv. de andere kamer, dus is het een wisselschakelaar.
              Eerste optie zal zijn stroom te nemen uit dat stopcontact en er voor zorgen dat hij tweedraads en
              rechtstreeks naar zijn lichtpunt kan geraken, maar wettelijk is het eigenlijk niet ok om lichtpunten
              op stopcontacten aan te sluiten, hoewel de kans dat dat in een ouder huis wel zo is groot is.

              Tweede en simpelste optie is de schakelaar terug monteren en aanzetten en dan de ontvanger
              rechtstreeks tussen de twee voedingsdraden naar de lampen te zetten.
              Maar inderdaad, zonder schema of als he het zelf niet kan uitzoeken blijft het gissen.

              Comment


              • #8
                Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                maar wettelijk is het eigenlijk niet ok om lichtpunten op stopcontacten aan te sluiten, hoewel de kans dat dat in een ouder huis wel zo is groot is.
                Het is wettelijk toegelaten om een gemengde kring met stopcontacten en verlichting te hebben, maar onder enkele voorwaarden.
                1) automatische zekering van maximaal 16A
                2) maximum 8 aansluitpunten
                3) alle bedrading (zowel voor stopcontacten als voor verlichting) in 2,5mm²

                In oudere woningen zal er weinig kans zijn dat de verlichting in 2,5mm² is uitgevoerd.

                Comment


                • #9
                  Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                  Je mag nooit twee verschillende kringen mengen !!!
                  Dus een kring met lichtpunten koppelen met een andere kring die bv uit stopcontacten bestaat.

                  Een kring met zowel stopcontacten als lichtpunten mag dus wel als aan de voorwaarden zoals hierboven is voldaan en maak van die 16 maar 22A als je automaten gebruikt.

                  Volgens mij moet je gewoon de twee rode draden terug verbinden en verbind deze twee met een aansluiting van de ontvanger (L1).
                  Op de andere aansluiting (N)sluit je de blauwe draad aan.

                  Verder verbind je de derde draad op de derde aansluiting (L1')

                  mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    Een kring met zowel stopcontacten als lichtpunten mag dus wel als aan de voorwaarden zoals hierboven is voldaan en maak van die 16 maar 22A als je automaten gebruikt.
                    mvg
                    Ik weet niet of het een typefout is, maar ikzelf heb nog nooit een automaat van 22A gezien.

                    Als de gemengde kring wordt afgezekerd met een automaat van 20A, komt er nog een voorwaarde bij :

                    4) alle schakelaars moeten dubbelpolig zijn en het fabrieksopschrift dragen van minimaal 16A.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                      Ik weet niet of het een typefout is, maar ikzelf heb nog nooit een automaat van 22A gezien.
                      Dit is geen typefout.
                      Deze bestaan wel degelijk en in een vroeger leven toen ik nog verkoper was in een electrozaak werden deze met de massa verkocht.
                      Deze waren volgens mij van TECO.

                      mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                        Kan je het juiste type geven van Trust?

                        Ik heb even gekeken en de twee rode draden moet je met elkaar verbinden en deze moet je ook verbinden met L en Com.
                        dus ook een verbinding leggen tussen L en COM
                        De blauwe draad leg je aan N
                        De lamp sluit je aan op O

                        mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Maar ik denk dat dat TS zijn probleem niet is, hij zegt dat de twee rode draden oorspronkelijk
                          verbonden waren, deze moeten dus verbonden blijven tbv. de andere kamer, dus is het een wisselschakelaar.
                          Eerste optie zal zijn stroom te nemen uit dat stopcontact en er voor zorgen dat hij tweedraads en
                          rechtstreeks naar zijn lichtpunt kan geraken, maar wettelijk is het eigenlijk niet ok om lichtpunten
                          op stopcontacten aan te sluiten, hoewel de kans dat dat in een ouder huis wel zo is groot is.

                          Tweede en simpelste optie is de schakelaar terug monteren en aanzetten en dan de ontvanger
                          rechtstreeks tussen de twee voedingsdraden naar de lampen te zetten.
                          Maar inderdaad, zonder schema of als he het zelf niet kan uitzoeken blijft het gissen.
                          Ik had verstaan dat de rode draden samen moeten blijven omdat er anders in de andere kamer geen licht meer was.
                          Ik kan me vergissen mits geen duidelijk schema voorhanden is, maar heb de indruk dat er spanning toekomt tot aan de schakelaar en er doorgelust wordt naar een tweede kamer voor een ander lichtpunt.
                          Dan zouden die draden inderdaad samen moeten blijven om de andere kamer van licht te kunnen voorzien.
                          Natuurlijk te verbinden voor het contact van deze betreffende schakelaar.
                          Feit dat we hier al andere meningen/interpretaties kunnen hebben is voldoende om te zeggen dat eerst een en ander uitgeklaard moet worden om zeker te zijn dat alles correct verloopt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                            Twee rode en twee blauwe aan de schakelaar of aan het stopcontact eronder??

                            Maar twee blauwe aan het schakelcontact of twee blauwe aan twee schakelcontacten op de schakelaar??
                            Dus drie aansluitingen op de schakelaar of twee?
                            Hetgeen aan elkaar zit moet in ieder geval aan elkaar blijven.
                            Mss best toch iemand laten doen die er iets vanaf weet. Alhoewel dit niet zo moeilijk is.


                            Het kan zijn dat die zendertjes en ontvangers gevoed worden door een knoopcel batterij omdat er niet altijd spanning aanwezig is.
                            Alhoewel de meeste toch een eigen spanning nodig hebben.
                            Dus je zal er toch wel eens bij moeten kunnen peins ik.
                            Last edited by rufus1964; 26 februari 2018, 12:06.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan draadloze lichtschakelaar aangesloten worden als 1 kabel nodig vr andere slpk

                              Misschien was het wat vaag "draadloze lichtschakelaar", hier de links hoe het draadloos setje eruitziet.

                              Het gaat dus om deze ontvanger Trust ACM-1000 (werkt ook in de muur aan een lichtschakelaar staat er)


                              Met deze bijhorende afstandsbediening AYCT-102 :


                              Hieronder een foto hoe de kabels eruitzien (nog jaren 70 electriciteit )



                              Linksonder : de blauwe, witte en aarding komen van het stopcontact onderaan van dezelfde kamer.
                              Bovenaan : deze 3 gaan of komen van/naar het toilet.
                              Rechtsonder: deze 3 gaan de 2e kamer ernaast.

                              Dus nog heel wat combinatie-mogelijkheden te testen.
                              De afstandsbediening met alle spots samen aan/uit heeft dus al eens gewerkt, maar dan werkte het licht van de 2e kamer niet meer, dus weer alles losgekoppeld.
                              I know, ziet er niet te professioneel uit maar heb snel de kleuren samen veilig in rapidklemmen gestopt om later eens te herbeginnen.

                              Mijn eerste gedacht was alle gelijke kleuren in 3 rapidklemmen vast te maken en vandaar telkens 1 kabel naar blauw/bruin/aarding in dit bakje in de muur.
                              Zal dit morgen nog eens testen, en als het weer werkt zoals ik eens had, dan eerst noteren wat waar te combineren + uitzoeken om het licht van de 2e kamer ernaast normaal te laten werken zonder dat deze draadloze schakelaar daar invloed op heeft.
                              Last edited by CanonYouCan; 26 februari 2018, 20:12.

                              Comment

                              Working...
                              X