Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedieninge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedieninge

    Met de extreme temperaturen op komst (en mijn wagen start soms moeilijk als het koud is) heb ik voor het eerst mijn batterij uitgehaald en aan een druppellader gehangen.
    Dit van 18u20 tot pakweg 7u morgenochtend voor ik ga werken, zal normaal wel opgeladen zijn na een nachtje hoop ik.
    Er was ook een geluid van water en je zou dit kunnen bijvullen met gedestileerd water ofzo, maar zo gelaten.

    Ganse nacht zonder batterij zal de boordcomputer wel gereset zijn denk ik (is een 12j oude Peugeot 307).
    Radio-en horloge gereset zal geen probleem zijn, iets anders misschien wel ?

    Mijn afstandsbediening werkt al lang niet meer (batterijtje is niet leeg, is gewoon stuk), dus kon enkel mijn voorste deur sluiten.
    Ik heb wel nog de plastic creditcard die ik bij de sleutel kreeg met code, zijn er geen alternatieve automatische sleutels, desnoods op Ebay, om goedkoper zelf te programmeren ?
    Last edited by KevinVdd; 20 februari 2018, 17:45.

  • #2
    Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedieninge

    En kan je geen druppellader koppelen met de batterij in de wagen?
    Afhankelijk van de parkeermogelijkheden natuurlijk.

    Als de batterij (bijna) volledig plat is, dan zal zelfs een nacht laden niet voldoende zijn.

    En die afstandsbediening ... is toch niet onoverkomelijk om een originele te kopen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

      Nee het is een druppellader voor in het stopcontact en we wonen in een appartement op het 2e verdiep.
      Misschien bestaat er wel één die oplaad als je rijd ofzo dat je hem niet moet uithalen ?
      Hoe laad dit dan precies op, want kan natuurlijk niet in je sigarettenaansteker met kabel door het raam ofzo

      Kost veel denk ik, vroeger eens gevraagd, was €125 ofzo, vind ik veel te duur voor een afstandsbedieningske die zo breekbaar is (denk 1x laten vallen en stuk).

      Comment


      • #4
        Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

        Al rijdend dient de alternator voor het laden.
        Met een héél lange verlengkabel lukt het misschien ook al rijdend met een lader. [emoji1][emoji1][emoji1]
        Dat laatste ga ik toch niet proberen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

          Met een goede batterij en een goede alternator hoef je niets te doen,
          tenminste als je regelmatig die auto gebruikt en niet steeds met alle toestanden zoals
          achterruitverwarming enz aan rijdt.
          Een druppel lader is gemaakt voor auto’s of moto’s die veel en lang stil staan.
          Om goed te laden gebruik je een deftige batterijlader, eentje waarmee je gedurende een uur of vier
          aan 10 Amp. kan laden is veel beter dan druppel laden, zo krijg je wat beweging in het zuur van de batterij.

          Comment


          • #6
            Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

            Zodra je batterij 's morgens bij koude niet voldoende energie meer heeft om te starten is het vet van de soep. Je kan dan een beetje rekken met bijladen, maar vervangen is beter.

            Dus, koop gewoon een nieuwe batterij, en je probleem is opgelost. Dat kost amper meer dan een goede lader.

            Comment


            • #7
              Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

              "Extreme" vriestemperaturen lijkt mij wat overdreven; enkel in de Ardennen zie ik -10° voor volgende week.
              In de rest van het land zal het 's morgens rond de -6° draaien en overdag net onder het vriespunt blijven.
              Mits de gebruikelijke wintervoorzorgen (goed onderhoud) zou dit toch geen al te grote problemen mogen opleveren.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                Groot onderhoud heeft niks met de batterij te maken.
                Tijdens een onderhoud doen ze daar niks aan, en normaal blijft een batterij zitten tot ze versleten is.

                Als je één keer een batterij goed leeg laat lopen (bv lichten aan 's nachts), dan wordt ze meer beschadigd dan door 2 jaar gebruik.
                Normale levensduur van een batterij mag je tussen 3 en 8 jaar schatten.
                Bij mij is het simpel, als de auto ook maar de minste last krijgt met starten bij koude, dan steek ik een nieuwe.
                Bij mijn firmawagens ben ik nooit zo ver geraakt (vervangen op 3 of 4 jaar), maar bij mijn privé auto haalden de laatste batterijen telkens 7 jaar en meer.

                Comment


                • #9
                  Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                  Normaalgezien wordt er tijdens het vervangen van de auto-accu een voeding op de boordcomputer aangesloten om te voorkomen dat die een deel van de gegevens verliest.
                  Wat er allemaal verloren gaat als de boordcomputer geen spanning meer krijgt, dat zal afhangen van de auto zelf.
                  Bij een wat oudere wagen zijn het waarschijnlijk alle instellingen van de autoradio, de klok en de dagteller (het gemiddelde verbruik ben je daardoor dan waarschijnlijk ook kwijt).

                  Met een auto waarmee dagelijks wordt gereden zouden er bij deze wintertemperaturen helemaal geen startproblemen mogen zijn als de accu nog in redelijke staat is.
                  Als de temperatuur onder de -20°C zakt, dan zal een nieuwe accu ook veel minder stroom kunnen leveren, maar bij -10 zouden de meeste auto's nog gewoon moeten starten.
                  Tijdens het rijden wordt de accu altijd terug volledig geladen, als de alternator minder stroom kan leveren dan wat er verbruikt wordt moet het lampje van de alternator branden.
                  Dat is bij een auto met alternator bijna nooit het geval, want die levert zelfs op stationair toerental voldoende stroom om alle verbruikers te laten werken.
                  Heel lang geleden werden er in auto's dynamo's gebruikt om stroom te leveren, en toen was het wel een probleem om de accu geladen te houden als de motor stationair draaide met een paar stroomverbruikers ingeschakeld. Maar sinds ze daarvoor overgeschakeld zijn naar alternators (meer dan 50 jaar geleden) zijn die problemen helemaal opgelost.
                  Natuurlijk moet de alternator dan wel in orde zijn, en mag de aandrijfriem niet slippen, want dan is het wel mogelijk dat de accu niet voldoende geladen wordt.

                  Dikwijls worden startproblemen bij wat oudere auto's veroorzaakt door een slecht contact tussen de accuklemmen en de accu zelf.
                  Dan is dat probleem gewoonlijk ook wel opgelost als er een nieuwe accu wordt ingezet, maar door de klemmen zuiver te maken had je dan waarschijnlijk ook nog een tijd verder gekund zonder de kostprijs van een nieuwe accu...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Normaalgezien wordt er tijdens het vervangen van de auto-accu een voeding op de boordcomputer aangesloten om te voorkomen dat die een deel van de gegevens verliest.
                    Wat er allemaal verloren gaat als de boordcomputer geen spanning meer krijgt, dat zal afhangen van de auto zelf.
                    Bij een wat oudere wagen zijn het waarschijnlijk alle instellingen van de autoradio, de klok en de dagteller (het gemiddelde verbruik ben je daardoor dan waarschijnlijk ook kwijt).
                    Dat er bepaalde zaken gereset worden zoals soms de klok of dagteller is zeker mogelijk en met wat pech zelfs nog andere zaken.
                    Sommige wagens moeten ze zelfs deels terug activeren.
                    Nu niet dat we dagelijks een nieuwe batterij laten steken, maar in de loop der jaren toch al enkele ... nog nooit geweten dat ze spanning op de computer zetten, zelfs bij de officiële dealer.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Dus, koop gewoon een nieuwe batterij, en je probleem is opgelost. Dat kost amper meer dan een goede lader.
                      Klopt zolang het maar geen auto is met een automatisch start-stop systeem, daar zitten
                      tegenwoordig batterijen in die het driedubbele kosten van een gewone gelijkaardige batterij.
                      Die batterijen hebben een veel kleinere interne weerstand waardoor de spanning nauwelijks zakt
                      bij het starten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        nog nooit geweten dat ze spanning op de computer zetten, zelfs bij de officiële dealer.
                        Wordt hier in het batterijcentrum nogthans altijd en voor iedere auto gedaan hoor Freddy.
                        En is eigenlijk vrij simpel, voor ze de batterij loskoppelen wordt er een klein gelbatterijtje op
                        de klemmen van de batterij bijgezet, klemmen los nieuwe batterij er in en de kleine batterij
                        terug loskoppelen, zo blijft er steeds spanning op het ganse systeem staan.
                        Minder werk dan eventueel klok en andere dingen herinstellen, maar vooral om bij moderne
                        auto’s geen inductieve pulsen te krijgen.
                        Bij mijn Mercedes stond in het boekje dat je bij het loskoppelen van de batterij een verbruiker
                        moest aanleggen, bv. standlichten en dan eerst de negatieve klem moest losmaken, dat ook
                        om geen inductie pieken te krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Nu niet dat we dagelijks een nieuwe batterij laten steken, maar in de loop der jaren toch al enkele ... nog nooit geweten dat ze spanning op de computer zetten, zelfs bij de officiële dealer.
                          Bij mijn Clio hebben ze het gedaan zoals Geert het uitlegde, maar het kan bij alle recente wagens met een OBD2 connector ook op deze manier: https://nl.aliexpress.com/item/AUTOO...ceBeautifyAB=0

                          Bij vele auto's met een standaard ingebouwde radio mag je naar de garage om de code voor de autoradio te laten opvragen als die zonder spanning heeft gezeten.
                          Zonder die code werkt de autoradio (met GPS en alles wat erbij hoort) niet meer, en ik denk dat de meeste garagisten die code ook niet gratis zullen meegeven.
                          In mijn Clio stond toen een simpele Sony autoradio, die had daar helemaal geen last van.
                          Toen ik die morgen mijn auto startte was dat nog met het laatste restje stroom dat er in zat, de spanning was zo ver gezakt dat de dagteller op 0 stond, en de klok moest ik ook terug juist zetten.
                          Dat was nog een redelijk simpele Clio II (de goedkoopste met de lichtste motor en zonder opties), in de meeste recentere wagens zit nog veel meer dat kan haperen als de boordcomputer zonder stroom heeft gezeten.
                          Dezelfde dag heb ik nog een nieuwe accu laten plaatsen, want het was duidelijk dat dat echt wel nodig was.
                          Last edited by Black B@ndit; 21 februari 2018, 20:27.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Bij vele auto's met een standaard ingebouwde radio mag je naar de garage om de code voor de autoradio te laten opvragen als die zonder spanning heeft gezeten.
                            Zonder die code werkt de autoradio (met GPS en alles wat erbij hoort) niet meer, en ik denk dat de meeste garagisten die code ook niet gratis zullen meegeven.
                            In het verleden inderdaad al wagens gehad waar de radio een code nodig had na afkoppelen, maar daar zat een kaartje bij met de code.
                            Zal wel merk (of garage) afhankelijk zijn dat ze daar geld voor willen?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vriestemperaturen : batterij a/ druppellader (1e keer) / goedkoper afstandsbedien

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              1) Wordt hier in het batterijcentrum nogthans altijd en voor iedere auto gedaan hoor Freddy.
                              .../...
                              2) Bij mijn Mercedes stond in het boekje dat je bij het loskoppelen van de batterij een verbruiker
                              moest aanleggen, bv. standlichten en dan eerst de negatieve klem moest losmaken, dat ook
                              om geen inductie pieken te krijgen.
                              1) Misschien een verschil met de merk-garage waar ze de wagen automatisch bij elk bezoek eens aan de computer hangen?
                              Dat is de enige reden dat ik daarvoor kan bedenken om een verschil te maken.
                              Een tweede batterij aankoppelen is inderdaad niet echt moeilijk en voorkomt volledig zonder stroom vallen (als de batterij al niet volledig plat is geweest).

                              2) Dat van de negatieve klem eerst los maken lijkt me ook de logica zelve, al zeker uit veiligheidsmaatregel om geen kortsluitingen te kunnen maken mocht men toevallig de carrosserie raken met de sleutel om de klem los of vast te maken.
                              Tenminste bij voertuigen waar de carrosserie aan de min ligt verbonden.

                              Een moderne wagen met ingebouwde GPS wordt heden gelukkig al wat intelligenter .. die zet meestal zelf de klok al terug juist. [emoji1]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X