Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boorhamer of Breekhamer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boorhamer of Breekhamer ?

    We hebben een omringd Balkon aan ons huis van 1m70 x 10m op de lange zijde en 1M50 x 5 m aan de korte zijde (ong. 25m2 dus)
    Dat terras (balkon) is betegeld en de meeste tegels zitten los... dus tijd voor vernieuwing.

    De tegels uitbreken zal geen probleem vormen.
    Onder de tegels zit cement resten van voegsel, gesteente, chape of wat dan ook met daaronder harde bitumen.

    Vraag is of ik om uit te breken het beste beroep doe op zo'n Boorhamer of Breekhamer ?
    Hoe efficiënt is zo'n Boorhamer tegenover een Breekhamer ?

    Huren van een breekhamer is voor mij geen optie om bepaalde redenen.. ik wil er één aanschaffen dus.

    Boorhamers zijn over het algemeen goedkoper.

    Voor Breekhamer had ik deze in gedachten "Ferm breekhamer ‘HDM1040P’ 1200 W"

    Enige suggesties altijd welkom !
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Boorhamer of Breekhamer ?

    Een boorhamer heeft twee functie's : boren en beitelen ; een breekhamer heeft één funktie: beitelen , jij moet uitmaken wat je er later nog mee wil doen! Als je er eentje koopt vraag eerst goed uitleg aan een goede verkoper / technieker; en let op de geleverde kracht uitgedrukt in joule.
    Goede merken zijn oa: Bosch ( blauw ) / Hitachi / Makita / Metabo / Hilti

    Comment


    • #3
      Re: Boorhamer of Breekhamer ?

      Ik heb met een goedkope boorhamer de betonnen voet van mijn vorige keuken weg gepikeerd.
      Later nog een gat in de welfsels geboord en gepikeerd voor de nieuwe afvoer van de dampkap.
      Want voor één gat een machine huren...

      Als kunnen doen zonder problemen.

      Dus het moet niet allemaal duur zijn, zeker als je er later niet echt nodig hebt.

      mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #4
        Re: Boorhamer of Breekhamer ?

        Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
        Ik heb met een goedkope boorhamer de betonnen voet van mijn vorige keuken weg gepikeerd.
        Later nog een gat in de welfsels geboord en gepikeerd voor de nieuwe afvoer van de dampkap.
        Want voor één gat een machine huren...

        Als kunnen doen zonder problemen.

        Dus het moet niet allemaal duur zijn, zeker als je er later niet echt nodig hebt.

        mvg
        Zoiets als dit ? https://www.boormachinestore.be/prod...m-hdm1028.html
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Boorhamer of Breekhamer ?

          Als je een deftige huurt, dan is dat op een dag of 2 klaar.

          En als je iets koopt om het daarna 5 jaar in de weg te laten liggen.... die dingen worden ook niet beter door te liggen.
          Ik heb een jaar of 5 een goedkope van 75€ gekocht om een oud tuinhuis af te breken dat gemetst was.
          Nu gebruik ik dat alleen om eens een gat in het plafond te boren. No way dat ik daar 500€ voor ga uitgeven.
          Als ik een half huis zou moeten afbreken, dan zou ik zeker huren.

          Comment


          • #6
            Re: Boorhamer of Breekhamer ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Als je een deftige huurt, dan is dat op een dag of 2 klaar.

            En als je iets koopt om het daarna 5 jaar in de weg te laten liggen.... die dingen worden ook niet beter door te liggen.
            Ik heb een jaar of 5 een goedkope van 75€ gekocht om een oud tuinhuis af te breken dat gemetst was.
            Nu gebruik ik dat alleen om eens een gat in het plafond te boren. No way dat ik daar 500€ voor ga uitgeven.
            Als ik een half huis zou moeten afbreken, dan zou ik zeker huren.
            Tja wat is deftig.. ieder werkje heeft zijn aangepast gerief nodig.
            Ik kan een breekhamer huren die 16 kg weegt met genoeg slagkracht.. maar ti's maar om een vloer en specie te verwijderen.. niet om het balkon van het huis af te breken.
            Iets dat het werkje aankan... ook al doe ik er wat langer om.. langer speelt voor mij geen rol.
            Zo'n combi hamer kan ik dan later ook nog gebruiken om te boren
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Boorhamer of Breekhamer ?

              Met bijvoorbeeld een zware boorhamer van Hilti zal dat geen probleem zijn, maar niet elke boorhamer zal straf genoeg zijn.
              Ik zou persoonlijk een breekhamer huren bij Boels of zo.
              Een ander toestel kan je voor gewoon gebruik nog kopen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                2de hands.be, en na de klus terug op 2dehands.be.
                Of wil je nieuw? kijk dan eens op de website van LIDL!

                Comment


                • #9
                  Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                  Ik ken ook iemand die bij den Hubo zo'n goedkope boorhamer (en ook andere elektrische gereedschappen) heeft gekocht om te gebruiken tijdens een verbouwing.
                  Van die apparaten is er wel eentje stuk gegaan, maar daarvoor heeft hij meteen een nieuw meegekregen.
                  Op sommige van die goedkope merken krijg je zelfs 3 jaar garantie, tegen dan zal de verbouwing meestal wel klaar zijn.
                  Op de website van de Lidl staat ook een zware breekhamer voor een heel scherpe prijs: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...00W/p100220430

                  Je kan natuurlijk ook een professioneel apparaat kopen dat dan later ook maar blijft liggen zonder dat het ooit nog wordt gebruikt...

                  Als het je dagelijks werk is, en je hebt het geregeld nodig, koop dan een professioneel apparaat, heb je het maar eenmalig nodig, dan heeft het minder zin om er heel veel geld aan uit te geven.
                  Huren kan natuurlijk ook, maar omdat de verhuurbedrijven zelf ook weten dat zo'n apparaten altijd gebruikt worden voor zwaar werk zal de huurprijs vrij hoog zijn (zelfs de professionele boorhamers blijven niet eeuwig heel in die omstandigheden, ik heb van iemand gehoord dat ze bij hem tijdens de verbouwing met drie Hilti's stukken hebben gehad).

                  Vergeet zeker niet de oor en oogbescherming terwijl je er mee werkt, degelijke werkhandschoenen zijn ook geen overbodige luxe.
                  Last edited by Black B@ndit; 18 februari 2018, 20:41.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                    Elk toestel kan natuurlijk stuk gaan, maar bij een Hilti (of andere merken) moet men regelmatig een onderhoud doen (olie, dichtingen, rollagers, rubberen segmenten) of men krijgt inderdaad stukken.
                    Velen vergeten dat echter of hebben geen tijd en komen als het te laat is.
                    Zelfs met professioneel gebruik kan een Hilti 10 tot 15 jaar of langer meegaan, als men het maar correct gebruikt en onderhoudt of niet van een stelling laat vallen.

                    Wat de huurprijs betreft ... dat valt best mee in vergelijk met de aankoopprijs van deftig materiaal.
                    Er is de prijs, maar ook het gemak en de tijd dat men er in steekt.

                    Welk materiaal echt nodig is ... hangt af van de job.

                    En ja, Lidl en Aldi verkoopt dat soms ... maar vergeleken met een Hilti of ander deftig merk, boort en klopt dit als een komkommer. [emoji16]

                    En duur of goedkoop ... als men het maar één keer nodig heeft, dan blijft het in de weg liggen.
                    Maar die keuze moet ieder voor zich maken.
                    Last edited by VerSeg; 19 februari 2018, 00:02.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                      Om te huren ... afhankelijk van wat men wil.



                      Daarvoor kopen of sukkelen?
                      Toch niet overdreven duur?

                      Is maar als voorbeeld hé ... er zijn nog bedrijven.

                      En ja, ik heb gelezen dat TS wou kopen.
                      Maar misschien is investeren in iets nuttiger interessanter dan in een toestel dat voor vele andere zaken te zwaar is?
                      Last edited by VerSeg; 19 februari 2018, 00:32.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En ja, Lidl en Aldi verkoopt dat soms ... maar vergeleken met een Hilti of ander deftig merk, boort en klopt dit als een komkommer. [emoji16]

                        En duur of goedkoop ... als men het maar één keer nodig heeft, dan blijft het in de weg liggen.
                        Maar die keuze moet ieder voor zich maken.
                        Het is moeilijk om in iemand anders plaats te beslissen, maar is veel gevallen is goedkoop weggesmeten geld dat bovendien nog voor de nodige irritatie zorgt ook. Ik heb drie accuboormachines, 2 uit de Makro en één goede (met dank aan Geert). De eerste twee liggen al lang op het stort, niet omwille van het feit dat ze mechanisch kapot waren maar de batterijen waren niet meer te krijgen. Net voor ik mijn eerste kocht (Einhell) kocht mijn broer een Makita en hij heeft hem nog, batterypacks zijn er nog altijd. Ik heb hier nogal veel snoeiwerk, zelfde verhaal. Ik heb drie kettingzagen, 2 elektrische en een benzine (een Pioneer). De eerste, een Stiga heeftbhet begeven bij de eerste "boom" (plastieken koelvin kapot gesmolten). De tweede (Bosch) werkt nog maar dat "geniale" spansysteem zonder sleutels werkt me behoorlijk op de zenuwen, om de haverklap loopt die ketting er af. De Pioneer heb ik destijds als "kapot" gekregen en gerepareerd, weegt als lood (wordt helaas niet meer gemaakt), goed voor als de boom op de grond ligt maar anders .... Mijn volgende wordt een Stihl, zeker weten.
                        Zelfde verhaal met hakselaars, mijn broer heeft destijds zo'n elektrisch Makro-prul gekocht en die staat bij mijn zoon -te staan-. Ideaal om lucifers te hakselen. Ik heb zelf jaren gewerkt met een zware elektrische Scheppach (GWS400), dat ging zolang het lange en rechte wilgentakken waren, de toppen van mijn beukenhaag waren een regelrechte verschrikking (als je bij een hakselaar moet beginnen duwen ben je niet goed bezig). Sinds vorig jaar heb ik een benzine Eliet Major, weg frustraties. Die Scheppach is een miljoen keren vastgelopen (weeral messen slijpen, en gelukkig kan ik dat nog zelf). Aan de Eliet ben ik nog niet geweest.
                        Hetzelfde geldt voor veel andere dingen : in de Makro kan je hogedrukreinigers kopen voor spotprijs, ik heb er zo nog eens ene gekregen (Marina) omdat hij lekte. Open gevezen en er is is daar niks aan te doen, alles uit ingevreten Aluminium. Na toevijzen lekte hij nog meer . Hij ligt intussen waar hij moet liggen : op het containerpark. Ik heb zelf een Kärcher uit de pro-reeks met een bronzen pomp, een erfstuk van mijn pa. Ik denk 35 jaar oud, het enige wat stuk is is de drukregeling, die zit vast op 110 bar. Kan me geen moer schelen maar hij werkt nog altijd. Het heeft lang geduurd maar ik heb mijn les geleerd.
                        Lang geleden komt mijn broer met zijn Golf D en een afgebroken dopsleutel (voorwielnaaf kan niet los zonder hulp van een buis). "Geeft Facom een nieuw als de oude afbreekt ?" Euh, ja. En als hij mocht proberen. Ja. Die moer is daar braafjes afgekomen. Eerlijk gezegd : ik heb in al die jaren twee Facomstukken kapot gekregen en het verhaal klopt, je krijgt gewoon een nieuw, geen vragen. Dan weet je waarom je daar geld aan hebt gegeven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                          Ben in het kamp waar de prijs afhangt van het gebruik. Heb zo'n goedkope boorhamer, onbekend merk. En voor in 1 kamer het latwerk voor een nieuw plafond en 2 gaten voor een waterleiding heeft die prima gewerkt. Wel goeie boren erop! Langs de andere kant kost het pincet dat ik veel gebruik voor mijn elektronica relatief gezien meer. En een goeie kniptang voor fijn werk is ook niet goedkoop.

                          Voor occasioneel gebruik steek je beter je geld in goeie boren, beitels, handschoenen, veiligheidsbril en oordopjes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                            Ik heb hier nog een zware Makita HM1400 die ik eens op de kop heb getikt,
                            dat ding werkt nog als nieuw, maar bijna niet te tillen weegt als lood en vooral onhandig.
                            Meestal gebruik ik mijn veel lichtere boor/breekhamer van Bosch https://www.gereedschapcentrum.nl/bo...=nl&pid=112129
                            Maar is dan ook meestal voor werkjes bij een van mijn twee dochters.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boorhamer of Breekhamer ?

                              Ik heb hier nog een hamer en een beitel.Geen oordopjes nodig,wel stevige handschoenen als je er eens naast klopt.
                              Maar eerlijk,ik doe dit soort van verbouwingswerken niet.
                              Last edited by demuro; 19 februari 2018, 13:14.

                              Comment

                              Working...
                              X