Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac vraag

    Mijn iMac (27" van 2011) begint kuren te vertonen en ik vrees dat ik aan een nieuwe zal toe zijn. Veel te vroeg in mijn ogen maar soit. In het kort : ik krijg na een tijd een zwart scherm. Stekker eruit, laten afkoelen en weer hetzelfde. Ik denk : een koelprobleem.
    Dus ik steek mijn licht op in een iLabo en daar krijg ik het vermoeden bevestigd : koelproblemen door stof, zogezegd te wijten aan gebrekkig onderhoud (?). Wat ik het liefst zou hebben is dat de nieuwe zich gedraagt als de oude. Ze kunnen dus de mac klonen maar dat zal moeten geld kosten want ze gaan daarvoor de HD uit halen, enfin....
    Ik ben juist terug van Lab9 (Mac store) en daar klinkt het anders : het KAN stof zijn maar van onderhoud hebben ze daar nog niet gehoord. De verkoper wist me te vertellen dat, als je een nieuwe Mac opstart hij meteen vraagt naar de backupschijf (die heb ik) en als je daarvoor kiest installeert hij een kloon van die schijf en dat is het. Dat lijkt me geen dure en betaalde onderneming te moeten worden. Bovendien krijg ik 50€ deviskosten terugbetaald op de nieuwe als het mankement onherstelbaar lijkt te zijn.

    Ik heb hier compleet geen ervaring mee. Ik bedoel : met dan klonen vanaf backupschijf. Wie wel ?

  • #2
    Re: iMac vraag

    Dit clonen van een back-up schijf naar een nieuwe iMac gaat super eenvoudig,
    gewoon de procedure volgen die je nieuwe Mac je op het scherm zal tonen...

    Direct van je oude Mac ( indien die nog werkt ! ) naar je nieuwe Mac werkt ook prima.

    Eenvoudiger kan niet

    Comment


    • #3
      Re: iMac vraag

      Ik durf niet de hele procedure doorlopen via de HD van oude Mac (loopt dus vast). Maar ik weet dat ik een uur of zo heb, genoeg om de timemachine nog eens aan te zetten zeker ? Bedankt !

      Comment


      • #4
        Re: iMac vraag

        Ik heb dat al gedaan.
        Nieuwe mac terugzetten vanaf een recente backup, en dat werkt gewoon perfect.

        Voor je kosten maakt zou ik gewoon eens met de stofzuiger je ventilatieopeningen eens goed uitzuigen.
        Kan zijn dat het dan opgelost is.

        Comment


        • #5
          Re: iMac vraag

          Hier ook na 7 jaar een MBP moeten vervangen door een nieuwe. Ook bij Lab9 geweest. Hebben ook nog geprobeerd mijn oude te redden. Het scherm gaf groene flikkeringen die soms verdwenen als ik op de zijkanten van het keyboard drukte. Men heeft nooit goed begrepen wat de reden daarvan was. Het moet blijkbaar ook iets te maken gehad hebben met de koeling. Lab9 heeft één en ander gecheckt en ook de verbinding met scherm gekeken. Hebben er mij ook op gewezen dat het beste ervan af was. bovendien waren bepaalde stukken ook niet meer te krijgen.Na een tijdje heeft de HD het ook begeven. Lab9 is er toch nog in geslaagd alles van mijn oude schijf terug te plaatsen op de nieuwe MBP.Hebben wel een zeer goeie service. Maar ik denk dat een Mac tussen de 7 à 10 jaar het beste heeft gehad.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: iMac vraag

            Vraagje over een (recente) 27" iMac.
            Kan men deze ook gebruiken als extern scherm voor een portable?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: iMac vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Vraagje over een (recente) 27" iMac.
              Kan men deze ook gebruiken als extern scherm voor een portable?
              Model 2017 iig niet.

              Comment


              • #8
                Re: iMac vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Vraagje over een (recente) 27" iMac.
                Kan men deze ook gebruiken als extern scherm voor een portable?
                Ik denk niet dat dik kan. Eigenlijk spijtig want dat scherm is top.

                Comment


                • #9
                  Re: iMac vraag

                  Spijtig want bijvoorbeeld een Dell all in one kan dat wel.
                  Is de PC tegenpool van de iMac met eveneens een LG paneel in.
                  Scherm van de huidige iMac is inderdaad niet mis. [emoji41]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: iMac vraag

                    Nog nooit geprobeerd (ik ben geen hardware expert), maar:
                    The 27-inch Apple iMac is both a computer and a monitor in one package. The iMac has a display resolution of 2560-by-1440 pixels and has an LED backlight for smooth brightness and color response. If you purchased an iMac, you might find the display so pleasant to use you may decide to use it as an external monitor for ...

                    of:
                    De modus Doelbeeldscherm is een functie die beschikbaar is op bepaalde oudere Mac-modellen.


                    (het lijkt wel om oudere iMacs te gaan; geen idee of het met de huidige nog kan)
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      iMac vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Nog nooit geprobeerd (ik ben geen hardware expert), maar:
                      The 27-inch Apple iMac is both a computer and a monitor in one package. The iMac has a display resolution of 2560-by-1440 pixels and has an LED backlight for smooth brightness and color response. If you purchased an iMac, you might find the display so pleasant to use you may decide to use it as an external monitor for ...

                      of:
                      De modus Doelbeeldscherm is een functie die beschikbaar is op bepaalde oudere Mac-modellen.


                      (het lijkt wel om oudere iMacs te gaan; geen idee of het met de huidige nog kan)
                      Die tweede link geeft wel al info over één van de mogelijkheden die blijkbaar niet meer bestaat.

                      Daar staat te lezen: “iMac (Retina 5K, 27-inch, eind 2014) en nieuwere iMac-modellen kunnen niet als beeldscherm voor de modus Doelbeeldscherm worden gebruikt.”

                      Bedankt voor de links.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: iMac vraag

                        Schijf uithalen om te klonen is niet nodig hoor.
                        In mijn oude witte en nu in m'n imac 21,5inch 2013 heb ik de interne (trage) Hd vervangen door SSD. Een wereld van verschil in snelheid.

                        Schijf vervangen, de backupschijf via usb aan de iMac hangen. (best via Time-machine)
                        De mac vraagt bij opstart of je de backup wil plaatsen op de nieuwe interne ssd en alles loopt zoals vroeger.
                        Gebrek aan onderhoud is een lachertje. Wie kan er z'n eigen mac nu langs de binnenkant onderhouden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: iMac vraag

                          Ik heb zelf een SSD in mijn iMac 27 inch ingebouwd toentertijd (nu verkocht) met zuignappen, zodat je het glas eraf kunt trekken. Wat handigheid en de klus is snel geklaard. Het was een stuk goedkoper dan de update door Apple zelf te laten doen. Met wat handigheid kan je in principe ook zelf de processor vervangen door een sneller model, dat wel wat meer handigheid vereist, aangezien je dan behoorlijk wat dingen moet losschroeven. Bij de huidige modellen is het een stuk moeilijker en is het vrijwel onmogelijk om het zonder schade te doen.
                          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                          Comment

                          Working...
                          X