Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap 70D naar 6D II, wat met lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap 70D naar 6D II, wat met lenzen?

    Ik ben een tiental jaar geleden gestart met een 400D en EF-S 17-55mm F2.8. Momenteel fotografeer ik een aantal jaar met een 70D met dezelfde lens. Ik ben ongelooflijk tevreden van die 17-55. Naast deze lens heb ik nog de EF-S 10-18mm en 50mm F1.8. Ik droom al jaren van een EF 70-200 F2.8 IS USM II, maar het budget heeft het nog niet toegelaten. Voor een rondreis in Zuid Afrika heb ik een paar maand de EF 70-300 gehad om erna te verkopen omdat die niet uit de kast kwam hier in België.

    Ik doe een beetje vanalles. Landschap, actie van huisdieren en kinderen, studio fotoshoot van full body composities, reisfotografie, etc.

    Wat mij enorm stoort bij de 70d, is dat ik niet hoog in ISO kan gaan zonder last te hebben van ruis. Ik compenseer dat door in licht arme omstandigheden zoveel mogelijk op F2.8 foto's te nemen. Vandaar het idee om naar FF te gaan.

    Als ik kijk naar EF lenzen zie ik 2 mogelijkheden:

    EF 24-105 F4
    Groter bereik dan mijn huidige EF-S 17-55 maar geen 2.8. Kan ook in niet-L versie met F3.5-5.6 en STM voor filmen.

    EF 24-70 F2.8
    Zo goed als dezelfde setup met mijn EF-S 17-55 maar eigenlijk compleet buiten budget. Hier hoort ook een 70-200 bij wat het nog meer onbereikbaar maakt.

    Nu heb ik 1 vraag. Stel dat ik voor de 24-105 ga, ga ik tevreden zijn met hogere ISO instellingen en F4? Of ga ik die 2.8 missen aangezien ik die nu relatief veel gebruik maar in mijn ogen omdat mijn ISO niet hoog kan?

    Ik weet als ik voor FF ga, dat daar ook goede lenzen bijhoren. Maar aangezien de 6D II redelijk budget vriendelijk is, is de 24-70 en 70-200 beiden 2.8 te duur. Of zijn er nog andere opties zoals 80D - 7D? Ik wil gerust mijn 17-55 behouden en een all round 18-135 bijkopen als ik niet met 2 lenzen wil sleuren.

    Ik heb nog niet naar andere merken gekeken, misschien ook tips over Sigma alternatieven?

    Alvast bedankt!
    Last edited by mrdc; 14 februari 2018, 09:06.
    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

  • #2
    Re: Overstap 70D naar 6D II, wat met lenzen?

    Een uitstekende combinatie lijkt mij een 6d met de 24-70mm 2.8 ii en de 70-200mm 2,8 ii. Ik gebruik die combinatie. Wel duur! Vooral de 70-200 is geweldig.
    Zelf ben ik hierbij gekomen, na veel omzwermingen via goedkopere dingen.
    Ik had oa de 24-105mm. Voldeed mij niet. Was geen scherp exemplaar.
    Wil je het goedkoper houden zou ik denken aan 24-70mm 4 en de 70-200mm 4 met IS. Die laatste vond ik heel goed.
    Ook Tamron zou heel goed zijn, flink goedkoper. Zouden wel trager scherpstellen.
    Sigma ken ik niet.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap 70D naar 6D II, wat met lenzen?

      Ik gebruik de 24-70 f/4.

      Doet het heel goed op mijn 5D mk III. En is tot nu toe de enige 24-70 van Canon die IS heeft. Zij heeft zelfs een bescheiden macro stand die leuk is als je terloops even iets dichter wil nemen.
      Ik heb indertijd gehoord dat de 24-105 f/4 niet echt goed was op een full-frame. Daarom heb ik ze toen niet genomen. Ik weet niet hoe de huidige versie het doet, misschien is ze beter?
      Een alternatief is inderdaad de Tamron 24-70 die iets goedkoper is en zelfs VR (stabilisatie) aan boord heeft.

      Indien je niet echt de f/2.8 nodig hebt is de 70-200 f/4 IS een heel goed objectief. Is stukken lichter dan de f/2.8 versie en voor gebruik op een full-frame is het heel comfortabel werken en heb je in de meeste gevallen ruimschoots voldoende licht.

      Tot slot: ik had eerst ook de eerste versie van de 6D en foto's tot 12400 ISO waren nog heel goed bruikbaar. Hoger ging ook nog (als het nodig was) maar dan was het nodig om de beelden even door een ruisonderdrukkingsprogramma te halen. Op een manier was het toestel naar ISOnormen zelfs beter dan de 5DmkIII, maar die heeft dan wel een hele hoop andere voordelen natuurlijk.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Overstap 70D naar 6D II, wat met lenzen?

        Kijk anders eens naar tweedehands lenzen.
        Op E-bay heb ik al zo een paar interessante aankopen kunnen doen (2x uit Duitsland bij fotowinkels, zagen er als nieuw uit en werken perfect) en meestal zijn ze met terugstuurgarantie als het product je niet zou bevallen.
        Heb even gekeken en er staat bv. ééntje:

        Canon EF 70-200 mm F/2.8 L II IS USM Objektiv - Wie Neu #718
        EUR 1.389,89

        In tegenstelling tot DSLR body's, blijven lenzen veel langer "goed".
        Last edited by GeertB; 22 februari 2018, 07:17.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment

        Working...
        X