Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebroken lensrand: wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebroken lensrand: wat nu?

    Een tijdje geleden is mijn statief en camera met daarop een Canon 17-40 omgewaaid. Geluk bij ongeluk geen schade aan het glas zelf, alleen een gebroken lensrand en een los schroefje in de lens, wat ik reeds zelf verholpen heb.
    Ik werk vaak met grijsfilters wat nu helaas niet meer mogelijk is door invallend licht langs de kant waar het plastic gebroken is. De enige manier om nog steeds foto's te kunnen nemen met filter is door er zwarte tape rond te wikkelen.
    Dit betekent echter dat ik de tape telkens weer moet aanbrengen bij het verwisselen of eraf halen van de filter.

    Ik nam reeds contact op met verschillende fotozaken die reparaties uitvoeren, maar ik haakte weer snel af als ik bedragen van €300-€400 hoorde vallen. (Ik betaalde de lens tweedehands in perfecte staat aan €350)

    Iemand die mij kan bijstaan met goede raad? Zie bijgevoegde foto onderaan:
    Alvast enorm bedankt!!

    - Photography made me look at things differently -


  • #2
    Re: Gebroken lensrand: wat nu?

    Dat wordt op zoek naar een vervanger. 2de hands zwerven de prijzen nog steeds op het niveau 350 - 400 Euro

    Comment


    • #3
      Re: Gebroken lensrand: wat nu?

      kijk eens of je hier de nodige onderdelen vindt voor de herstelling
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Gebroken lensrand: wat nu?

        Als je het afgebroken stuk(ken) nog hebt kunt u die er terug aanlijmen met Mek -Pak van Slaters.
        Die Mek-Pak komt uit de plastiek modelbouw en is een zeer stevige lijm die geen sporen nalaat.
        Eventueel de restjes met twee componenten plamuur opvullen en effen schuren, en daarna satijn zwart spuiten met een bus autolak.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Gebroken lensrand: wat nu?

          Een steviger statief kopen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Gebroken lensrand: wat nu?

            |Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt: repareren is vaak duurder dan vervangen. Bewaar hem als reserve ik neem aan dat een zonnekap er nog wel op kan.

            Comment


            • #7
              Re: Gebroken lensrand: wat nu?

              Lijm er een verloopring (step-up) in om de breuk te dichten en dan een step-down ring om terug op de originele maat uit te komen zodat ge jouw filters kunt blijven gebruiken. Voor een dollar of 3 hebt ge bij de chinees een hele set verloopringen.
              Het is wel mogelijk dat ge wat vignetting krijgt wanneer ge de lens volledig uitzoomt.
              mvg,
              Patric

              Comment


              • #8
                Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                @Patric_M
                Dat is inderdaad een zeer goed idee.
                Zeker het proberen waard.

                Comment


                • #9
                  Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                  Wat je ook kan doen is in de resterende schroefdraad een oud filter draaien waaruit je het glas verwijderd hebt en de plaatsten waar er nog licht door kan aan de zijkant afdichten met epoxy of zoiets
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Een steviger statief kopen.
                    Jep, koop een steviger statief en je lens is terug tip top in orde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                      Ik heb ook die lens en als je twee filters erop draait heb je zeker en vast vignetering bij gebruik van een 5D of 6D. (Van een crop weet ik het niet.)
                      Ik blijf erbij, als je het afgebroken stuk(ken) nog hebt, deze met die Mek_Pak lijm van Slaters er terug aan lijmen.
                      Ik weet waarover ik spreek ik heb +/- 50 jaar ervaring in de modelbouw.
                      Je zet het afgebroken op zijn plaats helt het een beetje over en met een fijn penseeltje lijm je de stukken vast.
                      Eigenlijk is dat geen gewone lijm want het last gewoon de delen aan elkaar en lijmresten zie je gewoon niet.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                        Mocht je het ontbrekende deel niet meer hebben dan zou je het ook door iemand met een 3D printer kunnen laten printen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                          Zonder te weten hoe erg de schroefdraad (niet) is beschadigd zou ik het slechte stuk er tussenuit zagen/slijpen en er een verloopring opschroeven en eventueel vastzetten met Loctite. Je zal nog steeds een open sleufje hebben maar die kan je dan wel afdekken met pakweg gaffer tape.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                            Enorm bedankt voor de reacties iedereen. Ik ben zo dom geweest om het ontbrekende stukje niet bij te houden. Dat van die verloopring lijkt me idd een goed idee!
                            - Photography made me look at things differently -

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebroken lensrand: wat nu?

                              laat eens iets weten

                              Comment

                              Working...
                              X