Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's beoordelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's beoordelen

    Hallo allemaal dit is mijn eerste post.
    En ik begin direct met een vraagje.
    Thuis zie ik m'n foto's op een TFT scherm.
    Als iemend anders nu die foto's op een CRT scherm ziet,hoe kan die mens dan mijn foto bekijken,en eventueel een oordeel vormen,als de kleuren er totaal anders uitzien?
    Of vormt dit geen probleem?
    Jors Troelie.
    D.
    Some say i'm insane...but the voices in my head disagree.

  • #2
    Re: Foto's beoordelen

    Hallo,

    Indien je monitor (TFT of CFT) correct is gecalibreerd, zullen de kleuren voor een groot deel overeenkomen met die van een andere monitor, die ook correct is gecalibreerd ...

    Groetjes.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's beoordelen

      En nu ga ik nog een stapje voor blijven...ik hoor je al vragen hoe je een scherm calibreert!

      Dat kan met een eenvoudig programma zoals Adobe Gamma (dit zit bij photoshop. Kijk maar eens bij het configuratie-panel van windows) en anders zijn er toestelletjes voor te koop om dit voor je te doen. Hiervoor kijk je maar eens op de websites met online foto-winkels...daar vind je er zat (ik dacht dat de beginprijzen vanaf ongeveer 150 € zijn?!?)

      Als je meer info wilt kan je altijd via de zoekfunctie van dit forum meer te weten komen want ik heb al heel wat threads zien voorbijkomen over dit onderwerp... Veel succes!


      Groetjes Geert

      Comment


      • #4
        Re: Foto's beoordelen

        Thx allemaal.
        Ik had al zo'n gedacht dat het niet zooo simpel ging zijn
        Some say i'm insane...but the voices in my head disagree.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's beoordelen

          1 ding kan ik je aanraden, zonder een deftig gecalibreerde (lees : hardwarematig) monitor begin je beter niet te veel met kleuren en helderheid te "klooien", de kans dat je je foto verprutst is reëel. Aan kleuren raak ikzelf nooit, omdat die in regel accuraat uit mijn camera komen, en ik niet echt een voorstander ben van overdreven veel nabewerking.
          Mark (300D)

          Comment

          Working...
          X