Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe privacywetgeving; GDPR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe privacywetgeving; GDPR

    Ik heb vandaag voor het eerst gehoord van GDPR...

    Iemand die kan inschatten in welke mate een kleine fotograaf in bijberoep moet wakker liggen van de nieuwe privacywet die in mei 2018 in werking treedt?

    Zie link hieronder voor meer info...


    GDPR

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

    De wetgeving is van toepassing zodra je persoonlijke gegevens van anderen registreert. Op zich is een lijstje van namen en emailadressen van klanten al een voorbeeld daarvan. Geen enkele firma ontsnapt dan ook aan deze wetgeving.
    Op een vergadering hierrond is wel aangehaald dat de Belgische wetgever geen heksenjacht gaat starten, dus zeker in bijberoep heb je denkelijk weinig te vrezen.

    Wil je toch een minimum doen, dan raak je volgens mij al ver door in uw verkoopsvoorwaarden een korte paragraaf op te nemen waarin je toelicht welke persoonlijke gegevens je van klanten bijhoudt, hoe lang je dit doet en hoe iemand zijn data kan corrigeren of laten wissen (‘via een email naar <emailadres>‘ volstaat daarvoor. Je hoeft geen ingewikkelde procedures op te zetten). Als je dan ook nog een keer zo’n privacybeleid Excel of Word file van het net plukt en die invult, dan denk ik dat je weinig aangewreven gaat worden.

    Het wordt wel wat moeilijker als je foto’s van klanten met naam en toenaam op een portfolio site zet. Publiek toegankelijke data lokken nu eenmaal eerder een betwisting uit dan een contactlijst op je computer en telefoon.

    De wetgeving is bedoeld om de verzamelwoede en misbruiken van de grote jongens (Facebook, Google,...) aan banden te leggen. In eerste instantie gaat men dus ook met argusogen naar hen kijken. Net zoals bij de Cookie-wetgeving zou wel eens kunnen dat na enkele jaren blijkt dat ook deze wetgeving vertrok vanuit een zinnig standpunt maar dat de uiteindelijke implementatie weinig zoden aan de dijk zet.

    Ik ben geen advokaat en dus kan ik enkel garanderen dat de bovenstaande uitleg evenveel waard als je ervoor betaald hebt.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

      Bedankt voor de verduidelijking Laurens!
      Nog wat meer paperassenwerk dus... Jammer want ik maak liever foto's :-)
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
        ....
        De wetgeving is bedoeld om de verzamelwoede en misbruiken van de grote jongens (Facebook, Google,...) aan banden te leggen. In eerste instantie gaat men dus ook met argusogen naar hen kijken. Net zoals bij de Cookie-wetgeving zou wel eens kunnen dat na enkele jaren blijkt dat ook deze wetgeving vertrok vanuit een zinnig standpunt maar dat de uiteindelijke implementatie weinig zoden aan de dijk zet.
        Zo is het - het zal 0,niks uithalen. Die gaan gewoon in England zitten nà de brexit en met een leger van 10.000 advocaten winnen die altijd. En wie is weer de pineut: de KMO...
        Hebben ze daar in Brussel echt niks anders te doen dan ons het leven moeilijk te maken. Niet te verwonderen dat er EU vermoeidheid optreedt.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Zo is het - het zal 0,niks uithalen. Die gaan gewoon in England zitten nà de brexit en met een leger van 10.000 advocaten winnen die altijd. En wie is weer de pineut: de KMO...
          Hebben ze daar in Brussel echt niks anders te doen dan ons het leven moeilijk te maken. Niet te verwonderen dat er EU vermoeidheid optreedt.

          YMMV
          Die groten vinden meestal wel een oplossing dmv een leger advocaten erop te zetten.

          Maar dat de KMO hier de pineut van wordt is wel kort door de bocht. Ik mag toch wel van iedere "deftige" bedrijfsleider verwachten dat die op een fatsoenlijke manier omspringt met mijn persoonsgegevens en dat die gegevens steeds herzien/verwijdert kunnen worden op een eenvoudig verzoek. De GDPR zorgt voor een leidraad en juridisch kader dat meer gericht is naar de grote spelers waar tot op heden vrij laks wordt omgesprongen met persoonsgegevens en privacy.
          Sony α7ii
          5OOpx

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Zo is het - het zal 0,niks uithalen. Die gaan gewoon in England zitten nà de brexit en met een leger van 10.000 advocaten winnen die altijd. En wie is weer de pineut: de KMO...
            Hebben ze daar in Brussel echt niks anders te doen dan ons het leven moeilijk te maken. Niet te verwonderen dat er EU vermoeidheid optreedt.
            Misschien moet je je eens wat verdiepen in de GDPR wetgeving. Hoewel niet perfect zal het voor de EU burger toch beter worden om te beslissen wat er met zijn haar data gebeurt. "In Engeland gaan zitten" haalt niets uit. Het gaat hem (o.a.) om bedrijven die handel drijven met de EU en dus gegevens van EU burgers bijhouden en verwerken. Men mag ook niet zo maar die gegevens delen met derde partijen (en in ellenlange TOS die je goedkeurt die toelating wegstoppen mag ook niet meer). Een bedrijf dat de wet met de voeten treedt mag zich aan zware boetes verwachten en men kan natuurlijk bij herhaaldelijk niet naleven of niet betalen van de boetes een bedrijf bannen van de EU markt.

            Dat het bij de grote spelers "alle hens aan dek" was zegt genoeg over hoe serieus ze de wet nemen.

            Het grootste probleem voor ons, Belgen, is dat de wet federaal is maar klachten door de gewesten behandeld moeten worden. Bij inbreuken in België gaan we dus (weer) wat pingpong over bevoegdheden zien.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Misschien moet je je eens wat verdiepen in de GDPR wetgeving. Hoewel niet perfect zal het voor de EU burger toch beter worden om te beslissen wat er met zijn haar data gebeurt. "In Engeland gaan zitten" haalt niets uit. Het gaat hem (o.a.) om bedrijven die handel drijven met de EU en dus gegevens van EU burgers bijhouden en verwerken. Men mag ook niet zo maar die gegevens delen met derde partijen (en in ellenlange TOS die je goedkeurt die toelating wegstoppen mag ook niet meer). Een bedrijf dat de wet met de voeten treedt mag zich aan zware boetes verwachten en men kan natuurlijk bij herhaaldelijk niet naleven of niet betalen van de boetes een bedrijf bannen van de EU markt.

              Dat het bij de grote spelers "alle hens aan dek" was zegt genoeg over hoe serieus ze de wet nemen.

              Het grootste probleem voor ons, Belgen, is dat de wet federaal is maar klachten door de gewesten behandeld moeten worden. Bij inbreuken in België gaan we dus (weer) wat pingpong over bevoegdheden zien.
              Tot zover de theorie. vervang 'hens aan dek' door 'advocaten aan dek'
              'men mag zomaar niet', denk eens na wat je elke dag onbewust doet: "Bonuskaart graag", "Geef je identiteitskaart eens voor de garantie", "Graag je emailadres dat we je kunnen verwittigen als je gewonnen hebt". enz.

              Welke Europese instantie zal boetes heffen op een niet EU-land dat info bijhoudt over EU personen. Kijk maar naar Amazon.de, die in Duitsland miljarden omzet maakt - maar in Luxemburg zijn zetel heeft. Elke claim tegen Amazon.de, die tegen de Duitse wet ingaat (niet noodzakelijk privacy), is door de Duitse wet onontvankelijk (wegens zetel in Luxemburg) .

              Wie heeft wel prijs: de sukkel die per ongeluk die GDPR richtlijn overschrijd - en verpletterd wordt door de administratie.

              Let wel, ik ben zeker niet tegen zulke GDPR maatregel, maar zoals eerder gesteld, zinloze operatie, tijd- en geldverlies. Maar juridische termen bedenken is nu eenmaal eenvoudiger door de duurbetaalde deskjockeys in Brussel dan nagels met koppen slaan.
              Just my 2c
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Tot zover de theorie. vervang 'hens aan dek' door 'advocaten aan dek'
                Een paar maanden terug was er een voordracht in het Antwerpse. Iemand van de "grote spelers" heeft daar gesproken. Ze hadden berekend wat een eventuele boete zou kosten en besloten direct om van GDPR complience werk te maken omdat dat hen veel minder zou kosten. BTW, grote speler mag je letterlijk nemen.


                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                'men mag zomaar niet', denk eens na wat je elke dag onbewust doet: "Bonuskaart graag", "Geef je identiteitskaart eens voor de garantie", "Graag je emailadres dat we je kunnen verwittigen als je gewonnen hebt". enz.
                Jij misschien. Ik niet. BTW, ik heb het hier misschien al eens geschreven. Ooit in de Gamma vroegen ze of we al een kaart klantenkaart hadden, nee dus.. kregen we een folder waarop we alles zouden moeten invullen, naam, adres, geboortedatum, GSMnr, tel nr, email.. Ik zei gewoon dat het dan niet hoefde en we kregen prompt een kaart mee zonder enige info te geven. ID kaart voor garantie? In your dreams.


                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Welke Europese instantie zal boetes heffen op een niet EU-land dat info bijhoudt over EU personen. Kijk maar naar Amazon.de, die in Duitsland miljarden omzet maakt - maar in Luxemburg zijn zetel heeft. Elke claim tegen Amazon.de, die tegen de Duitse wet ingaat (niet noodzakelijk privacy), is door de Duitse wet onontvankelijk (wegens zetel in Luxemburg) .
                Vandaar de EU wet. Niet vergeten dat MS ook al veroordeeld werden in de EU (Internet explorer monopolie bv.) MS heeft zich toch aangepast. En dat proces werd niet in Redmond gevoerd.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht

                  Jij misschien. Ik niet. BTW, ik heb het hier misschien al eens geschreven. Ooit in de Gamma vroegen ze of we al een kaart klantenkaart hadden, nee dus.. kregen we een folder waarop we alles zouden moeten invullen, naam, adres, geboortedatum, GSMnr, tel nr, email.. Ik zei gewoon dat het dan niet hoefde en we kregen prompt een kaart mee zonder enige info te geven. ID kaart voor garantie? In your dreams.
                  Ik ook niet. Ik heb jarenlang voor een direct mail bureau gewerkt :-) . Ik kan je handelingen alleen maar begroeten, de privacy awareness. En niet weer wat termen, die - ik herhaal - niets uithalen. Tzal wel een beetje effect hebben maar niet echt. Als een 'grote speler' zegt "beste Vader Staat allemaal goed en wel - maar nu zijn we weg. dan ZIJN ze weg. Kijk maar naar Renault, Opel, Ford, en recent in het nieuws Carrefour en BrusselAirlines. Europa wordt met de dag minder interressant, versterkt door de acties van de USA (belastingverlagingen) de groeimarken in Azie, en de onenigheid binnen de EU lidstaten.

                  Dat was het.
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                    Ik vind die GDPR wetgeving als fotograaf in bijberoep een goede zaak.

                    Enerzijds is er de ethiek achter dit verhaal. Ik ben namelijk van mening dat ik als fotograaf de verantwoordelijk heb de privacy van mijn klanten te beschermen. Ik weet hoe gevoelig ik daar zelf aan ben en probeer dat dan ook naar mijn klanten correct te doen.

                    Anderzijds is GDPR iets waar je je als ondernemer mee kan onderscheiden van de amateurfotograaf die in het zwart wat trouwers gaat doen in het weekend voor makelaars gaat werken.
                    Mijn klanten verwachten bijvoorbeeld van mij dat ik hun privacy respecteer en vertrouwen mij daar in. Ik ben tegenover hen ook heel open welke beveiligingsmaatregelen ik op mijn administratie en foto-pc's heb. Dat is een van de redenen dat ze mij aanspreken en niet het neefje om de hoek die ook een camera heeft en misschien best goede fotos maakt.

                    Ik zie GDPR dan ook eerder als iets waar je als bedrijf mee kan uitpakken. Trouwens veel van de regels die daar in voorkomen bestonden al, ze werden alleen niet gesanctioneerd.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      De wetgeving is van toepassing zodra je persoonlijke gegevens van anderen registreert. Op zich is een lijstje van namen en emailadressen van klanten al een voorbeeld daarvan. Geen enkele firma ontsnapt dan ook aan deze wetgeving.
                      En wat met de kleine vzw die zich enkel richt op non-profit? 'k Denk hier aan steun Musea, bibliotheek, ...
                      Zijn dus helemaal niet commercieel. Moeten zij ook GDPR-compliance zijn?
                      'k Hoor hierover tegenstrijdige berichten.
                      (En waar staat dat ergens in die wet? Ik vind het niet helder terug)
                      .... Als je dan ook nog een keer zo’n privacybeleid Excel of Word file van het net plukt en die invult, dan denk ik dat je weinig aangewreven gaat worden.
                      Kun je ergens zo'n document aanbevelen? M.a.w. een linkje zou erg dankbaar zijn.
                      Heb al heel wat gevonden, maar het meeste is in zo'n ambtelijk taal gesteld, dat ik er de kribbels van krijg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                        Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                        Kun je ergens zo'n document aanbevelen? M.a.w. een linkje zou erg dankbaar zijn.
                        Heb al heel wat gevonden, maar het meeste is in zo'n ambtelijk taal gesteld, dat ik er de kribbels van krijg...
                        Probeer deze eens.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                          "Nieuw"? Die is reeds 2 jaar oud en wordt nu slechts van kracht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            "Nieuw"? Die is reeds 2 jaar oud en wordt nu slechts van kracht.
                            Men is er maar "onlangs" aandacht beginnen aan besteden in de pers, daarom denken velen dat de wet "nieuw" is. Eigenlijk had de overheid al heel lang een informatiecampagne moeten opstarten. In IT middens zijn er wel een aantal "talks" geweest, soms met sprekers van grote multinationals.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe privacywetgeving; GDPR

                              Ook in De zevende dag, terug te kijken via vrtnu.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X