Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

    Is de AF-s 50mm 1.8 ,een van de goedkoopste Nikkor, goed bruikbaar op een Nikon D850. Ik weet natuurlijk wel dat de lens past maar levert ze ook deftige foto's op 1.8, 2.0, 2.2 ?
    Het is het klein lenske dat je altijd wel ergens in je zakken kan steken in tegenstelling met een Sigma 50mm bv.

    Graag een reactie van iemand die de combinatie heeft
    Last edited by JePe; 4 februari 2018, 16:20.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

  • #2
    Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

    Euh, wat noem jij deftig? Feitelijk ben je daar zelf voor de volle 100% de factor in.
    Het antwoord op "deftig" kan je achterhalen door beelden te zoeken, op het grote www, welks gemaakt zijn met die 50mm... op de door jouw gewenst f-jes.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

      Ken je de Nikon 50mm 1.8 Pancake? Nog veel compacter als de standaard 50mm 1.8


      Mocht het je te doen zijn om zijn compactheid.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

        Hoi,
        ik heb met m'n Nikon géén ervaring met een 50 mm lens, voorheen, jááááren terug op een Canon wel.
        Eerst moet je jezelf de vraag stellen, waarom 50 mm...?
        Heb je al eens onderzocht of je veel foto's maakt op 50 mm?
        Of denk je aan 50 mm omdat zoveel mensen dat zeggen of schrijven?
        Ík vind (voor mezelf) 50 mm een lens die op een FF niets heeft... te lang voor groothoek en te kort voor portret en straatfotografie...
        Tijdens míjn "onderzoek" naar welke brandpuntafstanden ik het meest gebruik, kwam naar voren, dat ik in stedelijke gebieden tussen de 24 en 35 mm zat.
        Dit "onderzoek" kun je heel gemakkelijk verrichten met het (gratis) programma "ExposurePlot".
        Dus heb ik een 24 mm lens gekocht om te zien of het fotograferen met een prime mijn ding kan worden.
        Bij gebruik op m'n D850 heb ik dan 24 mm bij FF gebruik en 36 mm bij DX gebruik, op die manier kan ik ook wat "inzoomen".
        Volgende week kan ik deze manier uitgebreid testen, tijdens een week vakantie in Sevilla.
        Als het gebruik van een prime mij bevalt, koop ik er een ragscherpe 85 mm bij.
        Die vind ik op een FF camera beter geschikt voor portretten en straatfotografie.
        Succes.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

          Ik begrijp wat je bedoeld Rudy. Een 50mm is idd een handig lensje, weegt nauwelijks iets en is compact.
          Maar zoals Adrie aangeeft is een 50 mm noch mossel, noch vis. (PS ik heb er ook eentje)
          Ik heb een nieuwe generatie 35 f1.8 AFS G voor een D800 aangeschaft en dit lensje voldoet evenzeer aan dezelfde criteria licht en klein, maar is dan wel een stuk ruimer inzetbaar.
          De 35 f1.8 AFS G verwacht wel dat je een stop tot anderhalve stop dichtdraait en behaalt vanaf f2.5 zeer goede resultaten.
          Om over na te denken dus.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Ik begrijp wat je bedoeld Rudy. Een 50mm is idd een handig lensje, weegt nauwelijks iets en is compact.
            Maar zoals Adrie aangeeft is een 50 mm noch mossel, noch vis. (PS ik heb er ook eentje)
            Ik heb een nieuwe generatie 35 f1.8 AFS G voor een D800 aangeschaft en dit lensje voldoet evenzeer aan dezelfde criteria licht en klein, maar is dan wel een stuk ruimer inzetbaar.
            De 35 f1.8 AFS G verwacht wel dat je een stop tot anderhalve stop dichtdraait en behaalt vanaf f2.5 zeer goede resultaten.
            Om over na te denken dus.
            Bedankt voor het advies (en mijn vraag te lezen)
            Ik heb momenteel geen enkele 50mm maar gebruik een 24-70 2.8. Niet echt een lichte/compacte lens om (minder opvallend) mee rond te lopen (zoals in een drukke stad).
            Nu als je een Af-S 35mm 1.8 al tot 2.5 met dicht vijzen op een D800, zal dit op een D850 nog wel verder moeten. Ik zal het WWW nog eens wat afzoeken.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
              Hoi,
              ik heb met m'n Nikon géén ervaring met een 50 mm lens, voorheen, jááááren terug op een Canon wel.
              Eerst moet je jezelf de vraag stellen, waarom 50 mm...?
              Heb je al eens onderzocht of je veel foto's maakt op 50 mm?
              Of denk je aan 50 mm omdat zoveel mensen dat zeggen of schrijven?
              Ík vind (voor mezelf) 50 mm een lens die op een FF niets heeft... te lang voor groothoek en te kort voor portret en straatfotografie...
              Tijdens míjn "onderzoek" naar welke brandpuntafstanden ik het meest gebruik, kwam naar voren, dat ik in stedelijke gebieden tussen de 24 en 35 mm zat.
              Dit "onderzoek" kun je heel gemakkelijk verrichten met het (gratis) programma "ExposurePlot".
              Dus heb ik een 24 mm lens gekocht om te zien of het fotograferen met een prime mijn ding kan worden.
              Bij gebruik op m'n D850 heb ik dan 24 mm bij FF gebruik en 36 mm bij DX gebruik, op die manier kan ik ook wat "inzoomen".
              Volgende week kan ik deze manier uitgebreid testen, tijdens een week vakantie in Sevilla.
              Als het gebruik van een prime mij bevalt, koop ik er een ragscherpe 85 mm bij.
              Die vind ik op een FF camera beter geschikt voor portretten en straatfotografie.
              Succes.



              Enkele jaren geleden een een bezoek gebracht aan het fotomuzeum in Antwerpen. Naar de tentoonstelling van Michiel Hendrickx.
              Prachtige foto's. Ook de lens waar bijna al de foto's mee genomen werden lag er tentoongesteld. Een Nikon 50mm f/1,8 ..........

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

                Hoi,
                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Enkele jaren geleden een een bezoek gebracht aan het fotomuzeum in Antwerpen. Naar de tentoonstelling van Michiel Hendrickx.
                Prachtige foto's. Ook de lens waar bijna al de foto's mee genomen werden lag er tentoongesteld. Een Nikon 50mm f/1,8 ..........
                Ik schrijf alleen wat ík er van vind, ik schrijf niet dat een 50 mm geen goede lens is.
                Alleen, om een 50 mm lens te kopen, zonder te weten of een 20, 24, 35, 85 mm lens beter geschikt voor je is...
                Dan is zelfs dát beetje geld, wat een 50mm f1.8 kost, teveel...
                Ik kocht voor €200,- een Nikon 24 mm Af-D lens... klein van stuk, licht in gewicht, f2.8 (voldoende voor me, voorlopig).
                Voor mij beter geschikt om in stedelijke gebieden te fotograferen, dan is 50 mm voor mij veel te lang.
                DSC_1066~2[1] by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                Mijn speeltje gaat volgende week Sevilla zien...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D850 en Af-S 50mm 1.8 : Goede combinatie ?

                  De nikon 50mm afs 1.8 presteerde erg goed op m'n d800e, eigenlijk een toplensje voor z'n prijs, ook de autofocus is erg goed
                  De bokeh is ietsje zenuwachtiger en er is wat chroma, goed bruikbaar op 1.8, maar op f2, of 2.2 natuurlijk veel beter

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment

                  Working...
                  X