Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portret-recht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portret-recht

    als ik voor vrienden een reportage maak,
    en als kraamkadootje voor hun het geboortekaartje maak vd zwangerschap
    ben ik dan verplicht hun deze foto's origineel op cd te geven ??

    toen de baby geboren was, heb ik gevraagd ook als vrienden dienst laat ik het maar zo zeggen, en ik was de peettante van de baby een leuke fotosessie te maken, uiterraad is altijd gezegd gaby je mag ze gebruiken voor de site hoor !

    Nu hebben we enige woorden wisseling gehad, ze eisen nu de foto's op....
    Maar ik hou stellig vast net zoals iedereen dat ze bij mij de foto's kunnen bestellen, tegen de normale prijs, dit doe ik bij iedereen zo waar ik gratis een fotosessie voor doe.. En ik geef nooit een cd met de originele foto's weg, alleen op een klein formaat..

    Hun foto's staan al een tijdje niet op mijn site, puur om het feit dat ik ze zelf niet goed genoeg vondt, ik wilde ze gaan gebruiken voor voorbeelden voor geboortekaartjes, maar dit heb ik ook nooit meer gedaan..

    Vindt het super vervelend allemaal, ik heb al met vele instanties in nederland gebeld, en ook de burafo, en een inschrijfformulier ligt hier al klaar..
    Maar ik had nooit verwacht dat het zo ver zou komen, ik ben of was immers ook peettante van de baby..
    Deze mensen hebben zelf ook een informatieve website voor ouders, en ik ben bang dat ze dan daar de foto's ook gaan voor gebruiken..
    Puur om mij een hak te zetten..

    wie weet raad, ben er zwaar emotioneel onder geraakt.
    Dit waren dus goede vrienden, waar ik dacht en nacht voor heb klaargestaan.
    Ze eisen het nu, en dreigen met juridische stappen.
    ik heb zelf zoiets van jaa doeiii knop delete en ze zijn weg, en als ik zo denk, moet je van verre huizen komen..
    er is nooit een bedrag voor betaald, wat ik ook niet wil en hoef...
    Last edited by gabriella; 28 september 2004, 18:53.
    mvg
    gabriella
    Canon 300D en 350D
    canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
    canon 20-35 usm

  • #2
    Re: portret-recht

    Gabriella met de eerste afspraken die je hebt gemaakt sta je natuurlijk vol in je recht, daarbij komt dat jij als fotograaf het copy right bezit, mits dit anders was afgespoken.
    Dus voor een proces hoef je niet bang te zijn, wel blijft het natuurlijk een heel vervelende situatie vooral omdat het vrienden waren.

    Wat je misschien wel moet bedenken, is het je alle ellende en frustratie waard, geef ze een cd met de foto's in 600/480 formaat daar kunnen ze weinig mee en ze hebben toch hun zin, tevens kun je ze nog verkleinen in PS op web niveau laten we zeggen 40% en dan kunnen ze er toch weinig meer mee doen dan er naar te kijken.

    Het leven is te kort om het te laten vergallen door zogenaamde vrienden.
    Groeten Omega.

    www.digiwaart.nl

    Comment


    • #3
      Re: portret-recht

      Gabriella,

      Mensen zeggen en doen soms rare dingen in dergelijke omstandigheden en later hebben ze er al spijt van. Wat heb je verloren als je ze een CD geeft met de originele beelden ? Ze plaatsen ze op hun site, wat dan nog. Het kan een eerste stap zijn naar verzoening en later kunnen jullie er nog samen eens goed mee lachen.

      Ik heb mensen geweten die een echtscheidingsprocedure hadden opgestart, met alles der op en der aan. Nu wonen ze terug bij elkaar en zijn overgelukkig.

      Zoals omega zegt, het leven is te kort om hierover je slaap te laten.

      Groetjes,
      Rudy
      Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

      Comment


      • #4
        Re: portret-recht

        bij mij weten geeft een fotograaf nooit een negetief vrij.
        Ik heb ze aangeboden de cd met kleine foto's op te halen, maar ipv daarvan wordt ik weer gedreigd met juridische zaken.

        als je gewoon op straat foto's maakt van bekende, en er wordt nooit meer gevraagd naar de foto's en na een langere tijd gooi je de foto's weg, dan is dat toch je eigen eigendom ?
        mvg
        gabriella
        Canon 300D en 350D
        canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
        canon 20-35 usm

        Comment


        • #5
          Re: portret-recht

          Rudy, hun site is zeer commercieel.
          daar is het allemaal mee begonnen, omdat er foto's op staan die ik hier in de studio heb gemaakt, (met andere babyfoto's) vroeg ik of er een naamsvermeling bij de disclaimer vermeld kon worden.
          en dat er een copywright bij moet staan.

          Nu stonden de foto's open op het www. en het is een zeer goede druk bezochte website.

          ik hed de cd op een kleine resolutie hier klaar liggen helemaal bewerkt en zo,
          en ik had al gemaild dat ze deze kunnen ophalen, maar ze willen dus Alles hebben.

          Aangezien ik al een keer eerder iemand originele foto's heb gegeven,
          en later zag ik mijn foto's in een folder staan,
          toen heb ik nooit geen originele foto's meer vrijgegeven.
          Als je nl. originele foto's weggeeft,
          neem je automatisch afscheid van alle rechten...
          mvg
          gabriella
          Canon 300D en 350D
          canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
          canon 20-35 usm

          Comment


          • #6
            Re: portret-recht

            Als ik het allemaal zo een beetje begrepen heb, kunnen ze je wel verhinderen van de foto's te gebruiken en te publiceren (wat als ik het goed gelezen heb geen probleem is want dat wil je toch niet meer), maar ze opeisen kunnen ze niet tenzij er afspraken/contracten zijn.

            Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: portret-recht

              Hoi Jo,
              nee ik zou niet durven de foto's te gebruiken
              ik heb ze nl ook al een tijdje in het archief liggen.
              Alles is gewoon op vriendschappelijke basis gedaan en gemaakt.
              mvg
              gabriella
              Canon 300D en 350D
              canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
              canon 20-35 usm

              Comment


              • #8
                Re: portret-recht

                Ja hoor daar ben je volledig vrij in, als hun toestemming hebben gegeven dan hebben ze gewoon pech, copy right is uitsluitend voor de fotograaf.

                Anders is het mocht je foto's gemaakt hebben zonder hun toestemming, dan hebben zij privaat recht en kunnen ze verbod van gebruik eisen, maar dat lijkt me hier toch niet van toepassing.

                Als ik op straat een portret laat tekenen van mijzelf dan kan ik het daarna niet zonder betaling opeisen.
                Groeten Omega.

                www.digiwaart.nl

                Comment


                • #9
                  Re: portret-recht

                  De foto's zijn en blijven uw eigendom.( punt ) en daar kunnen ze niks aan doen. Als jij wil mag je een afdruk verkopen aan hem, zonder dat je hem de originele moet geven ( die blijven uw eigendom, ook betalen ze ervoor )

                  Je zal ze die foto's wel niet mogen publiceren.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: portret-recht

                    Hallo Gabriella,

                    Nodig me eens uit bij jouw thuis. Liefst in putje winter als je open haard brandt. Met dennenhout.
                    Dan toon je me de foto's (op de enige originele CD dei je hebt) en je geeft me een glaasje rode wijn of 4. 'k ben nogal snel onhandig.
                    Niet boos zijn op mij zls die Cd toevallig uit mijn handen glipt. Het is trouwens jouw open haard.

                    Effe serieus : een fotograaf heeft altijd zijn eigen rechten op zijn eigen foto's. Als dat zo niet is dan moet dat voordien en heel correct en heel uitdrukkellijk op papier staan.

                    'k heb zo de indruk dat jouw "vrienden" nogal bazig zijn en misbruik maken van je teveel aan goedheid. (Vriendschap is geven hé..... ).

                    Vele foto's die ik maak geef ik weg. Zomaar. Het is mijn hobby, niet mijn beroep. Ze krijgen die foto's vrijblijvend. ze mogen er mee doen w<at ze willen. Eeuwig.

                    Maar het zijn en blijven mijn foto's. Of ik het wil of niet. Niemand anders kan er de auteur van worden. OOk niet juridisch.

                    Oh wee als er iemand van een foto , die hij/zij al vrijblijvend gekregen heeft, voor alle mogelijke gebruik. nog eens de 100% alleenrechten op eist. Dat gaat een dure foto worden.


                    Anderszijds zou ik er mijn slaap niet voor laten. De beste foto ooit maak je toch morgen.... .


                    En als mijn "vrienden" (slecht woord hé) het zo spelen .. dan is het de laatste keer dat ...... Ook een slechte bewoording. 'k zoek en wik mijn woorden.....
                    Juister : dan is het de eerste keer dat ik zie dat het varkens zijn.....
                    En iets bijleren is altijd positief.


                    Groetjes

                    Skitch

                    Nog een editje en een nadenkertje :

                    1)- Mensen die "juridische stappen" vermelden in hun discussie : die geven een waarschuwing.
                    2)- Mensen die dreigen met "juridische stappen" die staan heel zwak.
                    3)- Mensen die dat "vergeten" zijn , zijn lafaards.
                    Last edited by Skitch; 28 september 2004, 20:20.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: portret-recht

                      Skitch
                      hoe weet jij dat ik een openhaard heb, en ja ook dennenappels in de tuin
                      bedankt voor je reactie ik kan weer even lachen
                      je bent uitgenodigd hoor

                      vrienden, zijn het niet meer en zal het "gelukkig" ook nooit meer worden..

                      als ik foto's ook zelf in mijn eigen boek plak vraag ik altijd om toestemming via mail, ook op de website..

                      lieven lens,
                      ook bedankt, geeft me weer even meer vetrouwen
                      Last edited by gabriella; 28 september 2004, 20:25.
                      mvg
                      gabriella
                      Canon 300D en 350D
                      canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                      canon 20-35 usm

                      Comment


                      • #12
                        Re: portret-recht

                        Als je ze zelf toch niet gebruikt of wilt gebruiken, dan zou ik ze gewoon vernietigen.
                        Mensen die zo tegen je doen dat zijn geen vrienden, daar moet je afstand van nemen.
                        Camera Canon 1D Mark II Lenzen Canon EF24-70mm L f/2.8 Canon EF 70-200mm L IS f/2.8 Canon Extender EF 2X II Flitser Canon Speedlite EX-550 Geheugen 2X Lexar CF 2GB 80X Filters B&W UV MRC 77 Tas Lowepro Computer Trekker AW

                        Comment

                        Working...
                        X