Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toekomst fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toekomst fotografie

    Ik vroeg me af.... anno 2018.. is het nog mogelijk om van je hobby je beroep te maken?

    Tegenwoordig zijn er zovelen die zich fotograaf noemen. Kan men eigenlijk nog overleven als zelfstandig fotograaf?

  • #2
    Re: Toekomst fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door unlimited Bekijk bericht
    Ik vroeg me af.... anno 2018.. is het nog mogelijk om van je hobby je beroep te maken?

    Tegenwoordig zijn er zovelen die zich fotograaf noemen. Kan men eigenlijk nog overleven als zelfstandig fotograaf?
    Alleen wanneer je een supertalent bent: in de middelmaat zijn er honderdduizenden die zich prof fotograaf noemen.

    Comment


    • #3
      Re: Toekomst fotografie

      Ik denk dat er vandaag verschillende mogelijkheden zijn, maar we moeten ons realiseren dat de wereld zeer snel verandert.
      Je kan workshops geven en fotografiereizen begeleiden. Er is hier duidelijk een vraag naar (reizen en workshops van gerenommeerde fotografen zijn snel volzet en de prijzen zijn heel erg gestegen). Maar hier is momenteel een enorme stijging van het aanbod die leidt tot een negatieve druk op de prijzen door nieuwe aanbieders die een plaats op de markt willen veroveren.
      Een uitstekende naam en pers is hier zeer belangrijk. Persoonlijk denk ik dat op lange termijn het aanbod te groot zal worden, dus het is belangrijk om snel op de markt te zijn met een professioneel vormingsproduct en zorg te dragen voor een grote klantentevredenheid.

      Een andere mogelijkheid blijft m.i. te werken voor ondernemingen en marketingcampagnes maar ook hier is bekendheid en professionalisme een belangrijk gegeven.

      Een derde mogelijkheid is inspelen op niches (newborn, dieren,...) maar ook hier is snelheid, professionalisme en klantentevredenheid belangrijk.

      In elk geval zal de professionele fotograaf zich constant moeten aanpassen aan de wijzigingen in de markt, temeer daar de prijszetting dermate moet zijn dat een leefbaar beroepsinkomen moet gerealiseerd worden (niet alleen vandaag, maar ook de volgende jaren en na het beëindigen van de beroepsloopbaan). De concurrentie van de steeds beter uitgeruste en onderlegde amateurfotograaf die in veel gevallen een resultaat levert dat niet moet onderdoen voor het zogenaamde professionele werk, zal alleen maar toenemen. Hoe je het draait of keert: de amateurfotograaf maakt zijn prijszetting op een heel andere manier dan de professionele.

      Hij zal flexibel moeten zijn en zich realiseren dat hij die job maar een aantal jaren zal uitvoeren en dan nieuwe wegen zal moeten inslaan.

      Hij zal zich zelf in de markt moeten zetten en zijn public relations verzorgen.

      Ik wens de professionele fotograaf veel succes, doorzettingsvermogen en flexibiliteit.

      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Toekomst fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door unlimited Bekijk bericht
        Ik vroeg me af.... anno 2018.. is het nog mogelijk om van je hobby je beroep te maken?

        Tegenwoordig zijn er zovelen die zich fotograaf noemen. Kan men eigenlijk nog overleven als zelfstandig fotograaf?
        Als je een helpende hand hebt zal dit wel lukken, dus iemand met een lange arm zoals we zeggen
        Het spreekwoord is niks voor niks, Ons kent Ons

        Het is inderdaad zoals je schrijft "iedereen is fotograaf' tegenwoordig
        Iedereen heeft wel iemand in de familie die gerust een trouwfeest, communie of doopfeest wil fotograferen
        Meestal komen ze er nadien wel achter dat die foto's helemaal niet zijn wat ze ervan gehoopt hadden en die herinnering aan die mooie dag is niet zo mooi.

        Daartegenover staat dat de lat tegenwoordig heel laag ligt bij wat mensen mooi (leuk) vinden, dat zie je op alle social media maar ook zoals hier op een forum.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Toekomst fotografie

          Hangt er sterk van af waar je nu staat. Ik bedoel dan de kwaliteit die je nu reeds kan leveren.

          Bijberoep kan een interessante optie zijn omdat de minimale kosten laag zijn en je brood op de plank hebt vanuit een ander hoofdberoep.
          Afhankelijk van hoe je je verder ontwikkeld op termijn kan je later nog overwegen in hoofdberoep te gaan als de vraag echt heel groot wordt dat je niet meer door uw agenda geraakt.
          Je moet dan ergens op een punt komen waarbij je denkt "nu zou ik echt wel een man extra in dienst kunnen nemen" Die man is dan jezelf natuurlijk omdat je dan je ander hoofdberoep laat vallen.

          Probeer vooral de ondernemer in jou naar boven te laten komen en te laten spreken. Krijg ik mijn product verkocht in deze moeilijke markt?
          Welke producten ga ik verkopen? Wie zijn mijn klanten? Hoe breng ik het in de markt? En hoe kan ik er maximaal aan verdienen?

          Terzijde ook even meegeven dat je in de professionele markt het moet afleggen tegen het jong talent die jaarlijks afstudeert als bachelor of master in de fotografie. Onderschat niet hoe ver die mensen staan. Het hobbycircuit staat daar nog zeer ver van af. En als bedrijven een opdracht hebben en toch moeten betalen dan kiezen ze toch liever mensen uit die eerste groep die zeer ruim geschoold zijn.

          Uw klantenbestand zal vooral ondernemingen moeten zijn want bij de gewone consument is zoals gezegd teveel "competitie" van de amateurs.

          Dus al bij al een pessimistisch beeld eigenlijk waarbij het statuut bijberoep nog de meest interessante optie is. Of toch zeker de minst ingrijpende waarbij je nog alle kanten uit kan. Uw grootste verlies is uw rsz bijdrage maar dat valt best wel mee als er geen voldoende inkomsten zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Toekomst fotografie

            Ik heb jaren geleden ooit de fout gemaakt van deze leuke hobby mijn beroep te maken.
            Aan werk toen geen gebrek, maar plots had ik geen leuke vrijblijvende hobby meer en verloor ik gaandeweg alle creativiteit en enthousiasme omdat ik dag in dag uit onder tijds- en financiële druk stond. Ik ben er toen weer uitgestapt en het heeft werkelijk jaren geduurd eer ik de camera terug kon oppakken om iets creatiefs te doen.
            Bezint eer ge begint.

            Comment

            Working...
            X