Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

    Dag allen

    Ik wou mijn Nikkor 105mm F2.8VR verkopen maar samen met de potentiële koper kwamen we tot een vreemde conclusie.
    Getest op zowel mijn D600 als zijn D500 kwamen we tot de conclusie dat we de diafragma waarde niet naar F2.8 kregen.
    Wel als er manueel gefocust werd kregen we de F2.8 waarde, verder zagen we ook dat wanneer we manueel focusten de diafragma waarde steeg in waarde tot een maximum van F4.5
    Scheelt er iets met de diafragme ring of met de scherpstelling ? Ik wil eerst hier wat raad in winnen voor ik hem naar Nikon Brussel stuur. Alvast bedankt voor de helpende hand.

  • #2
    Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

    Oorspronkelijk geplaatst door D4VY Bekijk bericht
    Dag allen

    Ik wou mijn Nikkor 105mm F2.8VR verkopen maar samen met de potentiële koper kwamen we tot een vreemde conclusie.
    Getest op zowel mijn D600 als zijn D500 kwamen we tot de conclusie dat we de diafragma waarde niet naar F2.8 kregen.
    Wel als er manueel gefocust werd kregen we de F2.8 waarde, verder zagen we ook dat wanneer we manueel focusten de diafragma waarde steeg in waarde tot een maximum van F4.5
    Scheelt er iets met de diafragme ring of met de scherpstelling ? Ik wil eerst hier wat raad in winnen voor ik hem naar Nikon Brussel stuur. Alvast bedankt voor de helpende hand.
    is geen fout hoor ... heb ik ook. Ik heb er tot nu toe nog geen uitleg over gekregen.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

      Ik vind het vooral raar dat wanneer je F2.8 vraagt hij ze niet geeft wanneer je automatisch scherp stelt.
      In manueel bedrijf op oneindig altijd F2.8, is er misschien een dode zone qua diafragma wanneer je bijvoorbeeld te kort zit op het onderwerp ?

      Comment


      • #4
        Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

        Dat is normaal, dat is als je de focusafstand kort maakt. Dan verandert namelijk de brandpuntsafstand bij macrolenzen (wordt iets langer), waardoor het f-getal groter wordt.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

          Volgens de handleiding is het grootste diafragma f/2.8 mogelijk wanneer scherpgesteld op oneindig. Het kleinste diafragma is dan f/32.
          Op de kleinst mogelijke scherpstalafstand (35 cm) is het grootst mogelijke diafragma f/4.8 en het kleinste diafragma wordt dan f/57.
          Hoe korter bij scherpgesteld hoe sneller een externe lichtbron noodzakelijk wordt in combinatie met minder plaats om die lichtbron op te stellen.
          mg,
          Patric

          Comment


          • #6
            Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

            Niets abnormaal !
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

              Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
              Dat is normaal, dat is als je de focusafstand kort maakt. Dan verandert namelijk de brandpuntsafstand bij macrolenzen (wordt iets langer), waardoor het f-getal groter wordt.

              Mvg Yves.
              Dit was ook mijn verklaring, een merk zoals Canon die doet hier niks mee. En zal wel gewoon F2.8 weergeven. Dus het is iets voor Nikon eigen.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Dit was ook mijn verklaring, een merk zoals Canon die doet hier niks mee. En zal wel gewoon F2.8 weergeven. Dus het is iets voor Nikon eigen.
                Dat is nu juist het grote voordeel bij Nikon met Macro objectieven Rogier.
                De verlengingsfactor bij dichtbij focusen wordt er voor u mooi berekend en bovendien
                mee genomen in het eventueel ttl flitsen, ook bij gebruik van een Nikon TC
                zal ts zien dat ook daar deze verekening van de diafragmawaarde mooi wordt mee
                genomen bij gebruik en combinatie met bv. een 105mm af-s.
                Gewoon super dat je dat bij Nikon maar af te lezen hebt op je display,
                bij TTL flitsen hoef je niets te doen, en bij gebruik van studio flitsen heb je de
                instelwaarden maar af te lezen op je toestel.
                Het verbaasd mij dat Canon dat nog steeds niet mee neemt bij gebruik van macro objectieven Rogier,
                terwijl Nikon dat reeds doet vanaf het uitkomen van de D objectieven.
                Ook bij mijn (nog steeds wonderbaarlijke) Nikon AF Micro Nikkor 200mm f4.0D is dat zo,
                scherpstellen op de kortste afstand geeft je in de info als grootste diafragma f5.0 ipv. f4.0
                en dat is reeds vanaf mijn analoge F4 en F5 toestellen zo.

                Aan TS het is dus heel normaal.
                Last edited by Guest42; 29 januari 2018, 08:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

                  Dank jullie wel allemaal voor de nuttige informatie ! Ik had al bang dat er iets mis was met de lens maar dan is het compleet normaal.
                  Misschien toch maar opteren om hem bij te houden, ik denk dat ik hem ook even goed kan gebruiken voor portret fotografie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem Nikkor 105mm F2.8 VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door D4VY Bekijk bericht
                    Scheelt er iets met de diafragme ring of met de scherpstelling ?
                    Euhhh een 105 AF-S macro VR heeft toch geen diafragma ring D4VY ???

                    En om op je laatste reactie te antwoorden, zeker bijhouden dat objectief is een van de beste
                    objectieven die Nikon ooit heeft gemaakt, zeker qua prijs/kwaliteit en zeer goed bruikbaar voor portret.
                    Sommigen beweren te scherp voor portret, maar beter te scherp dan niet scherp genoeg, in de nabewerking
                    is dat zo opgelost.

                    Comment

                    Working...
                    X