Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

    Hallo! Ik ben geen fotograaf, wel een grafisch ontwerper die het belangrijk vindt om haar producten mooi te fotograferen 😊 Ik heb een jaar of 10 geleden een Canon 1000D (echt instapmodel) gekocht en er nu recent pas echt mee leren werken dankzij een 1-op-1 workshop ☺️ Ik merk nu wel enkele nadelen (ISO 1600 maximum, weinig scherpstelpunten) en overweeg in de loop van 2018 de aankoop van een nieuw toestel. Wat is een waardige opvolger? Ik heb dus geen echt pro toestel nodig - gebruik het alleen voor productfotografie en gezin/vakantie. Ook interesse in aanraders qua compactere alternatieven (hybride camera’s, ik hoor ook veel over een toestel van fujifilm? systeemcamera's?).

    Ik heb momenteel 4 lenzen:
    Kitlens 18-55 mm, 55-250 mm, 50 mm F/1.8, Sigma 17-50 mm f/2.8 - die laatste gebruik ik ik nu meestal.

  • #2
    Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

    Als deze echt alleen moet dienen voor productfotografie speelt die iso totaal geen rol en ook niet het aantal scherpstelpunten, je zou makkelijk kunnen werken vanop een statief
    Wat betreft de familie-vakantiekiekjes kan je deze ook heel makkelijk maken met de nieuwste DSLR instapmodellen van Canon, of zelfs een systeemcamera
    Als je bvb voor een Canon 200D zou kiezen dan kan je ook nog je lenzen blijven gebruiken
    Wat Fuji betreft, ik heb daar mijn oordeel over maar laat liever de gebruikers daarvan hier een antwoord schrijven

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

      Met zo'n mooie reeks lenzen, waarom zou je van merk veranderen?

      Comment


      • #4
        Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

        En een 200D is bovendien niet zo groot en zwaar waardoor - zolang je hem niet in je jaszak/handtas wil steken - de lokroep van een systeemcamera al minder luid is.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

          Deze foto’s zijn getrokken met mijn 1000D. https://www.studiodroom.be/c-4078245/collectie/

          Ik ben er best wel tevreden van. Op dat vlak niet echt beperkingen ondervonden, behalve dan de weinige scherpstelpunten misschien. Met de kinderen binnen wel (nogal weinig daglicht in de living).

          De vraag is dus vooral op termijn opnieuw een DSLR of bestaat er ook iets compacter waarmee mijn productfoto’s evengoed lukken. Scherptediepte is wel belangrijk.

          Comment


          • #6
            Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

            https://www.kamera-express.nl/produc...r-outlet-model
            Is dit misschien iets?

            Door de adapter van "EF-EOS M" kun je al je lenzen gebruiken.
            Wat betreft de AF heb je opeens: 49-punts autofocus systeem
            Maar er zijn ook andere systeem camera' s van Canon met 49-punts autofocus systeem:

            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              https://www.kamera-express.nl/produc...r-outlet-model
              Is dit misschien iets?

              Door de adapter van "EF-EOS M" kun je al je lenzen gebruiken.
              Wat betreft de AF heb je opeens: 49-punts autofocus systeem
              Maar er zijn ook andere systeem camera' s van Canon met 49-punts autofocus systeem:

              https://www.kamera-express.nl/produc...-mount-adapter
              Dat ziet er eigenlijk wel top uit ja!

              Comment


              • #8
                Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                De EOS M5 is een 80D in een andere verpakking.

                De M100 en de M6 hebben dezelfde sensor en AF systeem, zijn kleiner, maar hebben geen zoeker.
                Op de M6 kan je er wel één opzetten, wat ik handig vind want dan heb je de voordelen van beide.

                Met de EF/EF-M adapter (een goedkope Chinese werkt even goed ) kan je inderdaad alle Canon lenzen zonder enig verlies van functionaliteit verder gebruiken, maar het geheel wordt wel groter.
                Hou er rekening mee dat je op de duur toch compactere lenzen met EF-M vatting gaat bijkopen (maar die zijn niet zo duur voor hun kwaliteit, bv het 22mm f:2 pancake lensje).
                Last edited by palombian; 12 januari 2018, 10:58.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  De EOS M5 is een 80D in een andere verpakking.
                  Echt? Gewoon compacter dus?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kimvg Bekijk bericht
                    Echt? Gewoon compacter dus?
                    Het belangrijkste verschil is dat de 80D een optische zoeker heeft en de M5 een elektronische.
                    De AF van de M5 gaat dan ook altijd via de sensor, maar dat schijnt nu ook zeer goed en snel te werken, waarschijnlijk veel beter dan je 1000D.

                    Ik heb daar zelf geen ervaring mee, anderen hier misschien wel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                      Nog even een andere bijkomende vraag ☺️ Wat vinden jullie van een (2dehands) Canon 60D voor 225 euro?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kimvg Bekijk bericht
                        Nog even een andere bijkomende vraag ☺️ Wat vinden jullie van een (2dehands) Canon 60D voor 225 euro?
                        Via mijn voormalige werkgever kon ik de 60D weleens lenen. Het heeft maar beperkt aantal AF punten. Maar het was best wel een leuk toestel, maar vaker leende ik de 5d Mark ik of 6D. Ik vind de 60D wel maar beperkt compact. Ik heb zelf de voorganger: 30D en die is voor mijn gevoel nog niet versleten.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                          Hier de 60D tov de 1000D en de M6 (bijna identiek aan M5 en M100).



                          Volgens DXO (m.i. niet erg Canon-vriendelijk) is er weinig vooruitgang in de kwaliteit van de sensor van de 60D tov de 1000D, vooral niet in de hoge ISO (sports).
                          Als dat niet je bekommernis is, gaat de 60D wel tot ISO 12800 en zal met 18 mps meer details vertonen.

                          Het aantal scherpstelpunten heeft m.i. weinig te maken met de werkelijke prestaties van de AF. Geen enkele van de XXXXD en XXD reeks blinkt hier echt in uit, maar zolang je geen
                          vogels in vlucht wil fotograferen zal dat zeker bij de 60D ruim voldoende zijn.

                          Deze hier in het Duits

                          Kameravergleich - Direktvergleich (neue Vers. 3 / freie Version): Der neue Taumflieger Kamera-Direktvergleich - freie Version Nach vielen Monaten der intensiven Konzeption und Umsetzung ist es endlich vollbracht: 48 Kameras wurden komplett neu beschrieben, fotografiert, bewertet und in diesen neuen Kameradirektvergleich integriert. Mit dabei sind zahlreiche ...


                          Kies de camera, en dan Features, daarna bv Charts om de resolutie en de ISO prestatie te vergelijken

                          Hier kan je ook zien dat de M5 wat minder ruist bij hoge ISO, maar om daar nu meer dan 1000 EUR aan te geven ?

                          tov de 1000D (een instapmodel met het uiterste minimum) heeft de 60D oa een opklapscherm en een veel hogere snelheid voor continuopnamen.
                          Last edited by palombian; 13 januari 2018, 12:48. Reden: toevoegen Duitse test

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                            Ik zat zelf te kijken naar een tweedehands 50D als opvolger.
                            [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervanger voor Canon 1000D - DSLR? Systeemcamera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
                              Ik zat zelf te kijken naar een tweedehands 50D als opvolger.
                              ik heb er één te koop
                              Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                              - Isaac Asimov-

                              Comment

                              Working...
                              X