Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

    Hallo iedereen,

    Beste wensen voor 2018!

    Van een ouder familielid die vroeger als amateur-fotograaf actief was (tijdens het analoge tijdperk), heb ik een en ander van foto-materiaal cadeau gekregen, met o.a. volgende oudere Nikon lenzen:
    - 28mm f2.8
    - 50mm f1.8
    - Micro 105mm f2.8
    - ..

    Als (beginnend) hobbyist heb ik zelf al een instap-body (Nikon D3200) en enkele lenzen in mijn bezit (18-105, 55-300, ..).

    Gezien mijn interesse in fotografie (maar beperkt in tijd door een druk werkschema met een eigen zaak), zou ik graag deze oude lenzen willen benutten, ipv nieuwere lenzen voor mijn body te kopen. (Ik had bijvoorbeeld al in interesse in een 35mm of 50mm lensje).

    Gezien de body instapmodellen geen AF motor hebben, zou dit betekenen dat ik de aankoop van een andere body moet overwegen.
    Mijn budget voor hobbies is momenteel beperkt, vandaar dat ik overweeg om in eerste instantie een oudere body aan te schaffen, als uitbreiding op mijn D3200.

    Zijn deze lenzen interessant genoeg om de aankoop van een andere body te rechtvaardigen?

    Is het een goed idee om anno 2018 bijvoorbeeld nog een D90 (+/- 200 euro in occasie bij enkele winkels) aan te schaffen, om verder te experimenteren met deze lenzen?
    Of is bijvoorbeeld een nog oudere D80 (rond de 100 euro) nog interessanter als startpunt door zijn lage prijs, om later door te groeien naar een meer recente/prijzigere body met AF motor?
    Of net eerder kijken een naar bijvoorbeeld een d300?


    Alvast bedankt voor jullie feedback!

  • #2
    Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

    Een paar jaar geleden, 1 a 2 jaar geleden. Heb ik mijn oud oom en oud tante een tweede Nikon D90 aangeraden als body voor hun klein kind. Ik denk dat een Nikon D90 in mooie staat nog altijd wel een mooie body is, een Nikon D300 is nog mooier. Maar hoe staat het met de batterijen? Worden deze nog nieuw gemaakt, of heb je alleen nog oude batterijen in de winkel rekken te liggen. Dit is het enige nadeel wat ik zo kan bedenken voor dit toestel met het doel. De D90 heeft ook liveview, dus wat wil je nog meer?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

      Dag Rogier,

      Bedankt voor je feedback!

      Inderdaad een goed punt, ik heb het even nagekeken, en er blijken nog EN-EL3e batterijen (of alternatieven) beschikbaar in verschillende webwinkels (zelfde batterijtype voor D90 & D300).

      Dit aspect moet me in elk geval dus al niet tegenhouden

      Comment


      • #4
        Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

        De D90 is een prima toestel voor de prijzen die nu gangbaar zijn.

        Het enige waar hij moet onderdoen is de ruis bij hoger iso en het iso bereik is ook erg beperkt.
        Dus een ideaal toestel voor dit doel als je maar niet in donkere omstandigheden moet gaan werken.

        Comment


        • #5
          Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

          Zelf heb ik een Nikon D80 en plaats daarop al eens een oude analoge lens, om tot een goed resultaat te komen is dat wel tamelijk omslachtig , je moet meerdere testopnames maken voor je goed resultaat ziet qua scherpte & belichting.
          Maar ik heb ook een spiegelloze systeemcamera ( Fuji XE2s ), dit toestel heeft opnamestanden om met analoge lenzen te werken en het resultaat is er dan ook naar.

          Als je testen tegenvallen en je wil je analoge nikonlenzen verkopen houd ik mij aanbevolen om de eenvoudige reden dat ik nog regelmatig met film en analoge toestellen opnames doe.

          Vriendelijke groeten
          Maurits

          Comment


          • #6
            Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

            Ik ga ervan uit dat het lenzen zijndie op een body met scherpstelmotor wel over autofocus beschikken dan, geen ais toestanden dus...
            Beter zou zijn dat je huidige body verkoopt en met wat opleg een d7100 of d7200 in occazie koopt, dan heb je 2 vliegen in 1 klap en grote upgrade

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              De D90 is een prima toestel voor de prijzen die nu gangbaar zijn.

              Het enige waar hij moet onderdoen is de ruis bij hoger iso en het iso bereik is ook erg beperkt.
              Dus een ideaal toestel voor dit doel als je maar niet in donkere omstandigheden moet gaan werken.
              Bedankt buurmanBert,
              dit lijkt me in mijn geval geen probleem, maar goed om weten en in rekening te nemen!

              Comment


              • #8
                Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                Zelf heb ik een Nikon D80 en plaats daarop al eens een oude analoge lens, om tot een goed resultaat te komen is dat wel tamelijk omslachtig , je moet meerdere testopnames maken voor je goed resultaat ziet qua scherpte & belichting.
                Maar ik heb ook een spiegelloze systeemcamera ( Fuji XE2s ), dit toestel heeft opnamestanden om met analoge lenzen te werken en het resultaat is er dan ook naar.

                Als je testen tegenvallen en je wil je analoge nikonlenzen verkopen houd ik mij aanbevolen om de eenvoudige reden dat ik nog regelmatig met film en analoge toestellen opnames doe.

                Vriendelijke groeten
                Maurits
                Bedankt Maurits, ik houd het in het achterhoofd!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Ik ga ervan uit dat het lenzen zijndie op een body met scherpstelmotor wel over autofocus beschikken dan, geen ais toestanden dus...
                  Beter zou zijn dat je huidige body verkoopt en met wat opleg een d7100 of d7200 in occazie koopt, dan heb je 2 vliegen in 1 klap en grote upgrade

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  Dag Bulke,
                  Het zijn inderdaad AF en AF-D lenzen..

                  Hmmm, misschien inderdaad een piste om ook eens over na te denken,
                  Ik kijk wat rondnaar verkoopprijzen voor mijn D3200 (7000 clicks), en wat een D7100 bijvoorbeeld nog kost..

                  Bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk76 Bekijk bericht
                    Bedankt buurmanBert,
                    dit lijkt me in mijn geval geen probleem, maar goed om weten en in rekening te nemen!
                    ISO is de enige reden waarom mijn D90 aan vervanging toe is. Op de ogenblikken dat ik bij "minder licht" toch een korte sluitertijd wil bots ik op de beperkingen van de camera. Ik kijk daarom naar de D500 en D7500 die momenteel beiden onder de cashback actie vallen.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk76 Bekijk bericht
                      Dag Bulke,
                      Het zijn inderdaad AF en AF-D lenzen..

                      Hmmm, misschien inderdaad een piste om ook eens over na te denken,
                      Ik kijk wat rondnaar verkoopprijzen voor mijn D3200 (7000 clicks), en wat een D7100 bijvoorbeeld nog kost..

                      Bedankt!
                      Nog een alternatief is de D3200 verkopen en een tweedehands D7000 aanschaffen, wat in totaal zou moeten neerkomen op hetzelfde financiele effect als een D3200 houden + een D90 bijkopen...
                      om de overstap te maken naar een D7100 zal ik toch inderdaad nog wat moeten opleggen..

                      keuzes keuzes..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                        Ik zag net een Nikon D90 voor 150 euro in de koopjeshoek. Voor dit geld kun je wel leuk spelen met de oude lenzen. De nieuwe D7100 zal ongetwijfeld betere resultaten geven op hogere iso's. Maar de D7200 nog beter. En zo kun je maar verder gaan en verder gaan.

                        Ik heb hier nog een oude 30D, maakt nog altijd mooie foto's. Maar de huidige 80D (na de 70D, 60D, 50D, 40D) zal zeker betere opnamen maken. Maar voor de prijs van de tweedehandse 30D heb ik altijd nog en leuk toestelletje met magnesium behuizing en met speciale flits aansluiting.

                        Ik heb soms de indruk dat hier op bd door sociale druk soms meer wordt uitgegeven, dan men eigenlijk wou. Omdat men op de proppen komt omdat beter het huidige verkocht kan worden en een nieuwere type van meer geld beter zou zijn voor het doel.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                          Ik zou zeggen: koop gelijk een D300, die is vele malen mooier dan een d90 en kost vreemd genoeg hetzelfde. of het bovengenoemde advies van een d7*** voor zover je budget het toe laat, of een D700
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                            ik heb een D90 en een D700, voor familie uitstapjes en vakanties neem ik vaak enkel de D90 mee. Die levert zeker mooie beelden op en heeft een gebruiksgemak dat voor mij bijna op het zelfde niveau zit als de D700. De batterijen voor deze toestellen zijn de zelfde en ik heb er niet zolang geleden nog één bij gekocht en ook deze nieuwe batterij levert mij meer dan 1600 beelden op per lading. Dus dat zit wel nog goed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke oudere Nikon body (D90, ..) nog aanschaffen - doel: gebruik oudere lenzen?

                              Even opletten. Er blijken nog maar weinig mensen te zijn die kunnen leven zonder AF maar persoonlijk kan me dat geen bal schelen. Als het gaat over MF AiS lenzen dan heb je op veel digitaaltjes geen lichtmeting, DAT pas vind ik erg lastig.
                              Informeer je goed !
                              Ik heb regelmatig met een D300 gewerkt en daar is echt niks mis mee, nog altijd niet. Maar als die de AiS lenzen ondersteunt op het gebied van lichtmeting weet ik niet echt.

                              Maar ik snap jouw probleem, ik heb hier een aardige verzameling AiS MF liggen die ik zeker nooit in de vuilbak wou pieren, nog altijd niet trouwens...
                              Geen denken aan.

                              Comment

                              Working...
                              X