Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

    Hallo,
    Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van de volgende lenzen: - Nikon AF-S 18-300mm f3.5-6.3 G VR ED DX type II
    - Nikon AF-S 18-200mm f3.5-5.6 G VR IF-ED DX type II
    Ik ga naar een ontwikkelingsland op reis en wil niet met een super grote lens rondlopen. Voor op reis zou ik het ook handig vinden om een ruim zoombereik te hebben in 1 lens. Ik weet dat deze 200mm lens een lichtgevoeliger lens is. Maar met de 300mm lens kan je natuurlijk dingen nog een stuk dichter in beeld brengen. Ik fotografeer op reis oa graag lokale mensen zo beeldvullend mogelijk op een natuurlijke manier. Dus zonder dat men het ziet. Met een 300mm lens zal dit minder opvallen natuurlijk omdat je minder dichtbij moet komen. Ik weet dat er een 300mm lens van Nikon bestaat die even lichtgevoelig is als de hier vernoemde 200mm lens. Maar deze is dan te lang en ziet er voor de locale bevolking te opvallend en te duur uit. Heeft iemand ervaring met 1 van deze lenzen?

    Alvast bedankt:
    Noorke

  • #2
    Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

    U gaat naar een vreemd land en wil daar dus ook aan straatfotografie doen, ga eerst eens ervaring opdoen in je eigen land dan zal je merken dat je niet noodzakelijk een lang objectief nodig hebt: in veel situaties is zelfs een groothoek beter.
    Wanneer je mensen portretteert laat je ze een poos aan je wennen en bouw je een band op dan gaan velen vanzelf een natuurlijk gedrag tonen. Ongezien fotograferen kan ook door de camera aan je nek de laten bungelen en met een afstandsbediening of draadontspanner af te drukken, dit is een methode die beroemde fotografen bij straatfotografie zeventig jaar of langer geleden al gebruikten.
    Have you ever heard of Ed van der Elsken? I hadn’t, until just recently. Turns out, the late Ed van der Elsken was born in Amsterdam in 1925. He lived and worked in Paris for a few years and …

    Last edited by Eenbes; 3 januari 2018, 10:46.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

      Ik wil gewoon een balletje opwerpen he. Is het misschien slim om een mobiele foto printer mee te nemen? Zodat je de mensen een foto kan geven die je van hun hebt gemaakt? Ergens denk ik dat mensen dit wel op prijs zullen stellen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

        Ik heb al behoorlijk wat gereisd in ontwikkelingslanden en een foto neem je niet, maar vraag je om te nemen.
        Met een 24-120 lens heb je een kwalitatief veel betere lens in handen dan voornoemde 2 en je zal veel betere portretten hebben bij een spontane vraag en een instemmend persoon.
        Veel mensen vinden het een privilege om eens gefotografeerd te worden, maar niet vanachter een hoek met een tele.
        Dit laatste zou wel eens ergernis kunnen opwekken en tot genante situaties kunnen leiden.
        Probeer deze situatie eens op jezelf in te beelden.
        Respecteer de mensen en je zal thuiskomen met onverhoopt prachtige beelden.
        Op 10 vragen krijg je doorgaans hooguit 1 weigering.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

          Beste Eenbes, Rogier en Leopard,

          Hartelijk dank voor jullie reacties!
          Ik heb al verschillende keren aan straatfotografie gedaan en ik moet wel toegeven dat ik me het liefst wegteek achter mijn telelens. Ik weet het, er is discussie rond het al dan niet vragen om een foto te mogen nemen. Maar ik heb niet graag dat mensen op mij moeten wachten tot ik een goede foto heb genomen. Dat idee met de camera rond de hals met de afstandsbediening vind ik wel eens leuk om uit te proberen! Maar hoe zet je dan scherp? Je kiest dan waarschijnlijk voor een klein diafragma.
          Eigenlijk is portretten maken maar een klein onderdeeltje van de foto's die ik wil nemen op reis. Ik heb apart goede lenzen zoals een breedhoek en een tele. En ik weet dat deze kwalitatief beter zijn dan de lenzen die ik hierboven in vraag stel. Maar het wisselen van lenzen op reis is niet zo handig. Het is namelijk geen reis met allemaal fotografen. Ik heb graag een variatie aan beelden. Brede zichten maar ook beeldvullende sfeerbeelden van dingen die er bv typisch zijn. Daarom zou ik voor op reis graag een lens meenemen met een groot zoombereik.
          Heeft er iemand zelf 1 van deze lenzen?

          Groetjes:
          Els

          Comment


          • #6
            Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

            Oorspronkelijk geplaatst door Noorke Bekijk bericht
            Beste Eenbes, Rogier en Leopard,

            Hartelijk dank voor jullie reacties!
            Ik heb al verschillende keren aan straatfotografie gedaan en ik moet wel toegeven dat ik me het liefst wegteek achter mijn telelens. Ik weet het, er is discussie rond het al dan niet vragen om een foto te mogen nemen. Maar ik heb niet graag dat mensen op mij moeten wachten tot ik een goede foto heb genomen. Dat idee met de camera rond de hals met de afstandsbediening vind ik wel eens leuk om uit te proberen! Maar hoe zet je dan scherp? Je kiest dan waarschijnlijk voor een klein diafragma.
            Eigenlijk is portretten maken maar een klein onderdeeltje van de foto's die ik wil nemen op reis. Ik heb apart goede lenzen zoals een breedhoek en een tele. En ik weet dat deze kwalitatief beter zijn dan de lenzen die ik hierboven in vraag stel. Maar het wisselen van lenzen op reis is niet zo handig. Het is namelijk geen reis met allemaal fotografen. Ik heb graag een variatie aan beelden. Brede zichten maar ook beeldvullende sfeerbeelden van dingen die er bv typisch zijn. Daarom zou ik voor op reis graag een lens meenemen met een groot zoombereik.
            Heeft er iemand zelf 1 van deze lenzen?

            Groetjes:
            Els
            Ik heb de 18-200 gehad en was er niet zo tevreden van...
            Ik zie meer heil dan in bvb de Nikon 70-300

            Comment


            • #7
              Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

              Oorspronkelijk geplaatst door Noorke Bekijk bericht
              Beste Eenbes, Rogier en Leopard,

              Hartelijk dank voor jullie reacties!
              Ik heb al verschillende keren aan straatfotografie gedaan en ik moet wel toegeven dat ik me het liefst wegteek achter mijn telelens. Ik weet het, er is discussie rond het al dan niet vragen om een foto te mogen nemen. Maar ik heb niet graag dat mensen op mij moeten wachten tot ik een goede foto heb genomen. Dat idee met de camera rond de hals met de afstandsbediening vind ik wel eens leuk om uit te proberen! Maar hoe zet je dan scherp? Je kiest dan waarschijnlijk voor een klein diafragma.
              Els zet er een breedhoek prime lens op je body, stel hem in op bv F8 en zet de eventuele AF af. Door gebruik te maken van de afstandschaal kun je scherpe foto's maken. Zorg ervoor dat alle tussen 1,5 meter en t/m oneindige scherp is. Zo doen bepaalde straat fotografen het zover ik ooit heb begrepen.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Els zet er een breedhoek prime lens op je body, stel hem in op bv F8 en zet de eventuele AF af. Door gebruik te maken van de afstandschaal kun je scherpe foto's maken. Zorg ervoor dat alle tussen 1,5 meter en t/m oneindige scherp is. Zo doen bepaalde straat fotografen het zover ik ooit heb begrepen.
                De bedoeling was wel “lokale mensen zo beeldvullend mogelijk” vast te leggen. Zie openingspost.
                Dat zie ik je op deze manier toch niet doen.

                Ik heb een 18-200 nikkor die ik gebruik als “vakantielens”. En ik ben er best tevreden van. Het is natuurlijk niet hetzelfde als mijn 17-50 en mijn 70-200, maar de resultaten mogen zeker gezien worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                  Bedankt Rogier,
                  Zal het eens verder uitzoeken en uitproberen.
                  Groetjes:
                  Noorke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                    Bedankt pol parasol,
                    Het is inderdaad mijn bedoeling om mensen zoveel mogelijk beeldvullend vast te leggen. Maar ik vind het toch eens leuk om de tip van de hipshot ook eens uit te proberen. Inderdaad dan niet beeldvullend.
                    Ik verwacht inderdaad niet de resultaten als met mijn aparte lenzen. Maar het resultaat mag toch niet bar slecht zijn. Ik ben blij te horen dat het meevalt.

                    Groetjes:
                    Noorke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                      Ik heb de 18-200 gehad en was er niet zo tevreden van...
                      Ik zie meer heil dan in bvb de Nikon 70-300

                      Dag Wimpy,
                      Spijtig te horen dat de 18-200 niet voldeed. Wat was er niet voldoende?
                      Ik heb de 70-300 nu nog niet opgezocht, maar is dat geen lang objectief? En hiermee heb je geen breedhoek. Ik heb betere aparte objectieven die kwalitatief veel beter zullen zijn. Maar ik zou liefst een allesomvattend objectief hebben dat ook niet te opzichtig is door zijn lengte. Het moet natuurlijk nog voldoende kwaliteit geven.
                      Groetjes:
                      Noorke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Noorke Bekijk bericht
                        Dag Wimpy,
                        Spijtig te horen dat de 18-200 niet voldeed. Wat was er niet voldoende?
                        Ik heb de 70-300 nu nog niet opgezocht, maar is dat geen lang objectief? En hiermee heb je geen breedhoek. Ik heb betere aparte objectieven die kwalitatief veel beter zullen zijn. Maar ik zou liefst een allesomvattend objectief hebben dat ook niet te opzichtig is door zijn lengte. Het moet natuurlijk nog voldoende kwaliteit geven.
                        Groetjes:
                        Noorke
                        Deze lens is allesbehalve slecht maar er is idd beter .... Ik heb hem een tijd gebruikt op vnl landschappen maar op lange brandpunten vond ik hem een beetje "soft".

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                          @Noorke,

                          Vroeger bestonden er opzetstukken om onder 90° te kunnen fotograferen, een idee ?
                          In feite was dit niet meer dan een horizontale periscoop, een spiegel onder 45°.
                          Geen idee als dat nog bestaat. Nu, ik moet zeggen : in straatfotografie van mensen ben ik zelf geen held. Op de mensen toe stappen ga ik zelf nooit doen.

                          Ik heb het welgeteld éénmaal gedaan en dat was op 12 Juli tijdens de rellen in Derry. Ik wist dat als ze zagen dat je fotografeerde de filmrol opeisten, er bestond nog geen zoom of AF dus dat was met mijn camera op mijn borst afstand schatten en als de klik moest komen een hoest simuleren. Het mooiste moest toen nog komen, toen de vechtpartijen begonnen zag ik dat mijn rol vol was en tijdens de consternatie ben ik vergeten om de film terug te draaien vooraleer de rug te openen. Ik kon dus herbeginnen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Deze lens is allesbehalve slecht maar er is idd beter .... Ik heb hem een tijd gebruikt op vnl landschappen maar op lange brandpunten vond ik hem een beetje "soft".
                            Als ik een DSLR meesleep wil ik de beste beeldkwaliteit, daar voldoen die superzooms niet helemaal aan en dan neem ik liever een lichtere 'reiscombinatie' mee. Idd wat soft bij momenten.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-T819 met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon lens 18-200mm of 18-300mm?

                              Bekijk misschien ook eens Tamron 16-300?

                              Comment

                              Working...
                              X