Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade zoom objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade zoom objectief

    Hallo,
    Ik heb als standaard zoom objectief een Nikon 18-105 F3.5-5.6.
    Welk objectief zou een mooie upgrade zijn met zoombereik van 18 tot 120 ongeveer? Mag wel iets afwijken hoor.
    Ik had eerste de Nikon 24-120 op het oog maar er zijn nog wel wat mogelijkheden wed ik...
    Grt,
    V

  • #2
    Re: Upgrade zoom objectief

    Waarom upgraden en niet kijken welk objectief bij dit bereik past?

    En dan denk ik links:
    10-20mm / 12-24mm
    18-35mm / 24-35mm

    en aan de rechterkant:
    70-200mm

    of heeft dat voor jouw beeldend vermogen geen meerwaarde?

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade zoom objectief

      Ik heb nog wel wat hoor. Nikon 35mm F1.8, Nikon 60mm F2.8, Sigma 10-20 F3.5 en Nikon 55-300 F4.5-5.6.
      Die 18-105 neem ik mee als ik op stap ga met enkel een snuitzakje, of die meegaat hoog in de Alpen.
      Dus ik zoek een upgrade puur voor dat objectief. Beter “glas”, lagere F zeg maar.
      Het is trouwens voor een D300/7200.

      V
      Last edited by Valvert; 2 januari 2018, 16:31.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade zoom objectief

        dan kom je uit op een 24-105/120mm f/4 of 24-70mm f/2.8 ?

        of je moet bekijken of je dat objectief in bereik toch in 2en wil splitsen.

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade zoom objectief

          En een Sigma C 17-70 2.8? Iets beperkter qua zoom maar wel een lagere F dan die 12-120 ( en kost de helft)?

          V

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade zoom objectief

            De sigma 17-70mm C is een f/2.8 - f/4 en dat variabele vind ik dan weer een min-puntje, andere minus is het macro standje. Ergens in dit objectief zit dus een compromis verscholen. De "zoom factor van 4.12" valt ook buiten mijn gading in dit bereik, zo kijk ik er dan tegen aan.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade zoom objectief

              Ik ga straks een tweedehands Nikon 24-120 halen. Twijfelde nog even tussen een Tamron 24-70 F2,8 maar het zoombereik is te weinig voor mij en ik heb nog andere objectieven met weinig scherptediepte. bedankt!

              V

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade zoom objectief

                Wat verwacht je van de nieuwe lens? De 18-105 is op zich helemaal niet slecht.
                Meer lichtsterkte? Dan kijk je naar een 16-80 of 24-70, of een combinatie van 2 of meer lenzen (zoom en/of prime) om je benodigde bereik op te vullen... niet goedkoop dus.
                Meer bereik? Vul aan met een groothoek of een tele, of beide.

                Als ik naar het geld niet hoefde te kijken, zou ik als basis een 14-24, 24-70 en 70-200 f/2.8 nemen, met daarbij een paar primes in mijn favoriete brandpunten en een lange telezoom. Maar niet iedereen heeft 10-20 duizend euro opzij liggen...
                Alle gekheid op een stokje... ja, een 24-120 zou een zeer bruikbare upgrade kunnen zijn. Maar je zegt niet welke verbetering je zoekt en hoeveel het mag kosten.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade zoom objectief

                  Ik wilde een betere zoom, mooiere kwaliteit, betere kleuren,... Gekoppeld aan een lagere F.
                  Maar heb beseft dat als ik een lagere F wil dat ik hier nog alternatieven heb liggen. 1,8, 2,8,...
                  Ik ben dus voor een zoom met een gelijkaardig bereik gegaan maar kwalitatief beter dan hetgeen ik al had.
                  Kosten? Ik heb geen FF dus ik wil geen lens van 1500-2000 Euro kopen. Alles een beetje in verhouding he. Maar voor alles daaronder is er wel steeds budget aanwezig.
                  De lens is wel een pak zwaarder dan een 18-105 maar de foto's zijn super. Meer detail en mooie kleuren.




                  V
                  Last edited by Valvert; 12 januari 2018, 06:18.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade zoom objectief

                    Hoi,

                    de Nikon 24-120 F4 is een fijne lens.
                    Het enige "nadeel" wat ík er aan kon ontdekken is, dat de lens tijdens het rondwandelen "uitzakt".
                    Door het gewicht van het glas, zakt deze uit naar z'n langste zoomstand (120 mm).
                    Er zit geen "zoom stop knopje" op, daar begon ik me na verloop van tijd wel aan te ergeren...
                    Na de 24-120 F4 lens ben ik overgestapt naar een 24-70 F2.8, voor m'n FF (toen m'n D750).
                    Geen peperdure van Nikon... maar z'n fijner geprijsde en eeuwige concurrent Tamron, met VC...
                    F2.8 en het detail van het "zoom stop knopje" waren enkele van de redenen van overstap.
                    Maar de 24-120 F4 blijft een goede en fijne lens.

                    Comment

                    Working...
                    X