Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoreis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoreis

    Ik zou ooit wel eens een (groeps)fotoreis willen doen. Moet zalig zijn om met gelijkgezinde landschapsfotografie te doen en bespreken.
    Maar als ik die prijzen zie, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat daar serieuze winstmarges op genomen worden.

    Iemand ervaring met zo een tripje?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Fotoreis

    Moet zalig zijn om met gelijkgezinde landschapsfotografie te doen en bespreken
    gelijkgezinde, let wel je kan allerlei soort pluimage tegen komen.
    bespreken, ook dit moet je genuanceerd zien, ligt deels aan hoe de deelnemers hierin staan en wie de reis begeleid.

    Maar als ik die prijzen zie, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat daar serieuze winstmarges op genomen worden.
    uh, ze verdienen meer dan genoeg aan je... en ja je komt ook wel reizen tegen waarbij de marge het niet haalt.

    Comment


    • #3
      Re: Fotoreis

      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
      Ik zou ooit wel eens een (groeps)fotoreis willen doen. Moet zalig zijn om met gelijkgezinde landschapsfotografie te doen en bespreken.
      Maar als ik die prijzen zie, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat daar serieuze winstmarges op genomen worden.

      Iemand ervaring met zo een tripje?
      Ik heb geen ervaring met een groepsfotoreis van enkele dagen of langer wel de ervaring met meerdere fotografen tegelijk op stap te gaan. Ik vond dat geen onverdeeld genoegen. Je staat in veel gevallen met een aantal in slagorde hetzelfde te fotograferen waarbij ik mij direct afvroeg of ik het dan nog wel wil fotograferen. Of je zoekt iets bewust anders of je loopt elkaar in de weg of je hebt maar een beperkte tijd voordat de groep verder gaat. Nee, voor mij hoeft het niet. Ideaal vind ik alleen of met z'n tweeën op te gaan.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Fotoreis

        Welke bestemming had je in gedachten?
        Ik heb al enkele reizen gemaakt met deze organisatie : https://www.suidafrikareise.nl/fotoreizen

        Maar nog nooit hun fotoreizen gedaan altijd selfdrive's gedaan en ze weten wel de mooiste plekjes op te nemen in hun rondreizen. Het lijkt me ook wel eens leuk om met een aantal gelijkgezinde de hobby op locatie te beleven onder begeleiding van professionele fotografen.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Fotoreis

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Welke bestemming had je in gedachten?
          Ik heb al enkele reizen gemaakt met deze organisatie : https://www.suidafrikareise.nl/fotoreizen

          Maar nog nooit hun fotoreizen gedaan altijd selfdrive's gedaan en ze weten wel de mooiste plekjes op te nemen in hun rondreizen. Het lijkt me ook wel eens leuk om met een aantal gelijkgezinde de hobby op locatie te beleven onder begeleiding van professionele fotografen.

          mir
          Heb niet echt direct een bestemming in gedachten. Mogelijkheden zat: IJsland in de winter, Spanje, Patagonia,...

          Tot hiertoe heb ik altijd alles zelf geregeld, wat serieus wat werk is (ben er maanden mee bezig).

          Denk misschien in groep meer en sneller te kunnen bijleren, maar veel zal natuurlijk afhangen van de groep en begeleiding.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Fotoreis

            Ik zoek meestal reizen die weggezet worden door de fotograaf zelf en waarbij ik workshops gevolgd heb.

            - weet ik zijn/haar methodiek
            - weet ik zijn/haar "publiek" (en ja daar kan je, je wel eens op verkijken)
            - weet ik welke vrijheid ik heb om "mijn" ding te doen
            - weet ik welke vaardigheden naast het fotografische aspect aangeboden worden

            Comment


            • #7
              Re: Fotoreis

              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
              Heb niet echt direct een bestemming in gedachten. Mogelijkheden zat: IJsland in de winter, Spanje, Patagonia,...

              Tot hiertoe heb ik altijd alles zelf geregeld, wat serieus wat werk is (ben er maanden mee bezig).

              Denk misschien in groep meer en sneller te kunnen bijleren, maar veel zal natuurlijk afhangen van de groep en begeleiding.
              Of je gaat bijleren hangt van de begeleiding en de groep in kwestie af.
              Persoonlijk zie ik mij niet met een groep mee te gaan, ik zou mij al te veel ergeren aan attitudes van bepaalde mensen.
              Idealiter zijn reizen waar je met 2 hooguit met 3 gelijkgestemde fotografen samen reist. En nog beter, mensen met ruime ervaring in reisfotografie.
              Dat je alles zelf moet regelen is misschien lastiger, maar daar staat een enorme vrijheid tegenover.
              Vrijheid uit zich vooral op vlak van planning en creativiteit, ma.w. je kiest zelf de bezienswaardigheden, ze worden niet voor jou gekozen.
              Grootse foto's worden doorgaans niet op bekende, platgetreden plaatsen gemaakt.
              Neem tijd ter plaatse, veel reizen worden over een veel te groot gebied uitgesmeerd waardoor er veel tijd verloren gaat in verplaatsingen.
              Zorg voor eigen vervoer; een gerieflijke auto huren (met veel ruimte voor je fotogerief) is ideaal.
              Ik heb in november Jordanië bezocht; heerlijk land om je eens uit te leven inzake fotografie.
              Ik denk dan bijvoorbeeld aan de fantastische Romeinse site van Jerash in het Noorden.
              Patagonië is van een andere orde; het is grootser, veel duurder en met een zeer ruig klimaat.
              Hier heb je vooral veel tijd nodig en moet je bereid zijn om te trekken met een zware fotouitrusting. Maar de beloning is wel groot.
              Mijn advies; probeer eens met een paar fotografen op stap te gaan.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Fotoreis

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Zorg voor eigen vervoer; een gerieflijke auto huren (met veel ruimte voor je fotogerief) is ideaal.
                Zo doen we het idd altijd.

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Ik heb in november Jordanië bezocht; heerlijk land om je eens uit te leven inzake fotografie.
                Ik denk dan bijvoorbeeld aan de fantastische Romeinse site van Jerash in het Noorden.
                Jordanië heb ik 3 jaar geleden gedaan. Ook zelf met huurwagen rondgereden. Inderdaad een prachtig land met warme mensen.
                Jerash was toen het noordelijkste punt waar we naartoe mochten. Dichter bij de Syrische grens was een no-go.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoreis

                  Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                  Heb niet echt direct een bestemming in gedachten. Mogelijkheden zat: IJsland in de winter, Spanje, Patagonia,...

                  IJsland in de winter ??? Slechts een paar uur daglicht en het mooiste is compleet ontoegankelijk : het binnenland.
                  Je bent zowat gedoemd om de ring af te rijden voor de zoveelste archetypische foto en als je geen sneeuw hebt zijn de kleuren bijzonder dor te noemen.
                  Voordeel is de kans op de aurora's.

                  Op gevaar af om een paar mensen tegen de haren in te strijken (het krioelt tegenwoordig van de "kenners" die een keer rond het eiland zijn gereden) : in totaal heb ik vele maanden doorgebracht op IJsland dus ja ik heb wel enige ervaring ....

                  Eén bezoek was eind oktober begin november toen de winter inviel (lees : de sneeuw), we zaten omgeving Akureyri-Myvatn en ik miste de kleuren enorm....
                  Een andere keer was half april, zelfde verhaal. Het was toen zelfs niet mogelijk om bij Leirhjnukur te geraken omwille van de sneeuw (we hadden een Galloper), bij Aldeyjarfoss hebben we ons vast gereden, we zijn er nooit geraakt en ook dat was met een 4x4.

                  Let wel : ik ga niet beweren dat je in de winter het binnenland niet in kan maar dan heb je van die 44"-monsters nodig. Er is geen IJslander die er aan denkt om dat in zijn eentje te doen, over de prijs zal ik het maar niet hebben.

                  Over iets georganiseerds wil ik het volgende kwijt : je wordt gewoon "gereisd". Ik heb ooit een Golden Tour-daguitstap cadeau gekregen (per bus), een gekende daguitstap. Ja man, ik deed niet meer wat ik wilde en de mensen op de bus (incl chauffeur) werden steeds kwaaier omdat ze niet verder konden omdat ze er ene misten (ik ). Zelfde verhaal van heel lang geleden voor een uitstap naar Askja, dat was bepaald frustrerend, hoeveel keer ik niet heb willen roepen : STOP, laat me er uit..... Tijdens de terugkeer (het was een lange dag) lag de helft van de bus te slapen terwijl ik met mijn neus aan het venster vastgegroeid zat :-)

                  Nu, met enkel fotografen zal het wel net iets anders liggen hoop ik maar dan nog.... We waren aan het gekende ijsblokkenstrand, het liep tegen donker en ik had alles al opgeborgen toen er een busje toekwam met fotografen. Ik dacht : wat doen die nu ? Het materiaal was niet mis hoor, meer middenformaten dan anders maar als je geen licht hebt ..... Bovendien kenden ze blijkbaar niet het geheim van de ijsblokken die er soms wel en soms niet zijn....ze hadden "pech".
                  Nog een voorbeeld : als het weer mee zit en er zijn geen wolken dan steekt de opkomende zon de gletsjertoppen daar in het oranje. In de zomer moet je daarvoor wel omstreeks 4.00 h uit de tent (als je daar tenminste ter plekke staat en geen uur rijden verder). De voorlaatste keer heb ik daar dingen gezien die je gewoon niet kan fotograferen. Het getijde zat goed en de ijsbergen in de lagune waren volop in beweging (dat had ik nooit eerder gezien - nu ken ik de reden). De zeehonden waren ook al wakker en die zwommen met me mee, sneeuwgorzen liepen mee op 3-4 meter terwijl de gletsjertoppen oranje begonnen kleuren... alles in een onnoembare stilte (het waaide zelfs niet). Ik heb daar toen letterlijk tranen in de ogen gekregen, dat is wat ik noem : "het IJsland-gevoel". Ik ken weinigen die dat ook ervaren hebben.

                  Ik lees ook Patagonië (daar ken ik niks van) en nu wil het toeval dat ik niet zolang geleden een aantal mensen rond de tafel heb gehad die het blijkbaar ook op IJsland hebben (waaronder heel goede fotografen zoals Dama en Bopatje) maar ook de ervaren ratten. Vriend Erik zit al aan zijn 23e visit, Luc en ik pas aan 6 of 7.... Terzake : 10 jaar geleden is vriend Luc 6 maanden met de tent en de rugzak gaan zwerven in Patagonië en ik zag zijn foto's, ik wil gewoon zeggen : er zijn twee soorten Patagonië. Kies voor Chileens Patagonië.

                  Van Spanje weet ik niks maar een compleet onderschat land is Zweden (als je de weg kent en die ken ik :-) )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoreis

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Of je gaat bijleren hangt van de begeleiding en de groep in kwestie af.
                    Persoonlijk zie ik mij niet met een groep mee te gaan, ik zou mij al te veel ergeren aan attitudes van bepaalde mensen.
                    Precies !!!!!
                    In 2006 mocht ik in IJsland een Pajero lenen voor drie weken (wij gingen voor 5 weken). Ik had 5 zetels en dat was te veel voor ons 2. Dus ik dacht : waarom geen goede collega mee nemen ? Dat werden François en vrouw Claire. In het binnenland reed ik de helft en François de andere helft (rijden met een Pajero is leuk hoor). Enfin, op een bepaalde plaats ontdekken we een compleet ongekende maar des te meer fantastische vogelbaai. François had dat op een kwartier gezien maar 2 uur later lag ik daar nog altijd op mijn buik voor de papegaaiduikertjes en ik voelde dat er iets stroef zat....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoreis

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Terzake : 10 jaar geleden is vriend Luc 6 maanden met de tent en de rugzak gaan zwerven in Patagonië en ik zag zijn foto's, ik wil gewoon zeggen : er zijn twee soorten Patagonië. Kies voor Chileens Patagonië.
                      De Chileense kant heeft gemiddeld genomen de mooiste landschappen, maar de omgeving van het Argentijnse El Chalten met het Fitzroy massief is al even wonderbaarlijk te noemen en zeker niet te missen als je zover bent gekomen. Het is evenzeer een paradijs voor de trekkers (en fotografen).
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotoreis

                        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                        ...kan ik me niet van de indruk ontdoen dat daar serieuze winstmarges op genomen worden....
                        Deze zinsnede doet me reageren.

                        Maar dat kan ik niet doen zonder mijn eigen zaak als voorbeeld te nemen ...in alle openheid. Echter, ik weet dat dit kantje-boordje is wat betreft forum rules, dus als de mods het ongepast vinden; deleten maar! Ik vermoed echter dat eender wie in deze branche zit idem verhaal heeft.

                        Ik verkoop al jaar en dag safaris op maat. Vroeger in bijberoep. Vijf jaar geleden deed ik de game ranger studies, deed het examen (Fgasa level 1) en de nodige registraties (PDP, CATHSSETA, DEAT). Sinds drie jaar is het mijn hoofdberoep en zit ik voltijds in Kruger-gebied. Ik ben ook bezig met het opstarten van een eigen lodge hier. De safaris op maat verkoop ik met regelmaat (meer mag altijd ). Maar tot voorheen nooit met mezelf als begeleider. Dat heeft zo zijn redenen.

                        Ten eerste; ik ben als gids aan de slag, maar als freelancer. De ene dag zit ik in lodge X, de andere dag doe ik game drives voor lodge Y, en nog een andere dag trek ik met klanten van lodge Z naar de Panorama Route (de Drakensbergen liggen hier ook vlakbij). Ik kan echter geen maanden op voorhand zeggen waar ik net aan het werk zal zijn. Dus kan ik ook de klanten die een safari bij me boeken niet beloven dat ze mezelf zullen hebben als gids, ook al komen ze terecht in een lodge waar ik regelmatig werk. Het gebeurt regelmatig dat ik mijn eigen klanten zie, maar het is zeker geen zekerheid.

                        Ten tweede; wil je mij als begeleider, dan moet je dokken voor mijn kamer in de lodges waar je wil gaan, voor mijn maaltijden, en tja ook voor mijn loon. En wil je dat ik in die lodges ook je gids ben, dan moet je dokken om de volledige lodge af te huren. Dat komt omdat lodges reeds een gids in dienst hebben, en die gaan ze heus niet opzij schuiven omdat er een andere gids langskomt en een paar gasten aanbrengt. Ik heb het nu natuurlijk over lodges in privé reservaten. In Kruger zou ik natuurlijk wél kunnen rondrijden met mijn klanten. En al zou ik dat zeker een dagje doen, die ervaring is niet wat ik hoofdzakelijk wil bieden. Ik wil mijn klanten in een open voertuig (beter voor fotografie) tot vlak bij de dieren kunnen brengen, en ik wil geen massa's wagens om me heen. Bottom line; goedkoop kan ik het niet maken.

                        Echter, omdat men bleef aandringen heb ik vorig jaar toch een schema in elkaar gevezen met mezelf als gids en begeleider. Tot mijn verbazing viel de prijs nogal mee (naar mijn mening), zeker als het aantal reisgenoten zes man of meer was. Het was zeker goedkoper dan soortgelijk aanbod van mensen die hoofdzakelijk in België vertoeven. Ik vermoed dat ik een aantal voordelen had ten opzichte van hen. Bijvoorbeeld; ik ben al hier in Zuid-Afrika, dus de klant moet mijn vliegtuigtickets niet betalen. En ook; ik heb nog andere inkomstenbronnen, terwijl er waarschijnlijk concullegas zijn wiens enige vorm van inkomsten komt van groepsreizen (dus die moeten goed "doorrekenen").

                        Ik dacht; dit gaat verkopen als zoete broodjes!
                        De realiteit was wel even anders; het verkocht voor geen meter.

                        Lesson learned; het is niet omdat je het product hebt dat de klant je weet te vinden.

                        Ik heb daarom de reis uiteindelijk aangeboden via een organisator die soortgelijk aanbod verzamelt en aan de man brengt. Maar die kosten natuurlijk geld, want tja, ze werken ook niet gratis, ze moeten er ook wat aan verdienen. Trouwens; ze doen wel wat werk (beurzen, sociale media, ...) om je aanbod aan de man te brengen! Echter, omwille van hun meerkost... bye bye het (meeste van mijn) initiële prijsvoordeel natuurlijk. Nu, de reizen verkocht uiteindelijk nog niet, maar - mea culpa - da's omdat ik ze rijkelijk laat heb aangeboden via die organisator.

                        Rond nieuwjaar ben ik me even gaan bezinnen over hoe ik dit in de toekomst beter kan aanpakken. Ik heb beslist voorlopig geen gebruik meer te maken van die diensten van zo'n operator. Omdat ik al andere inkomstenbronnen heb kan ik me dat veroorloven. En zo heb ik terug dat prijsvoordeel.

                        Maar ik heb eveneens beslist om enkel nog groepen mee te nemen van maximaal 4 man. En één van de de rederen hiervoor is door BD'er olivetti aangehaald; wat heb je er nou aan om met zo velen hetzelfde te schieten? Of erger nog; om beurten hetzelfde te moeten schieten? Vertaald naar een Kruger-scenario wil dat zeggen; als er een luipaard in een boom ligt, maar het zicht is beperkt, dan moet ik het voertuig een aantal keer gaan verplaatsen teneinde iedereen hetzelfde zicht en foto-opportuniteit te geven. En terwijl één persoon foto's neemt zijn de anderen verveeld dat ze er niet bij kunnen. Een andere reden dat ik nu maximaal 4 man neem is omdat ik dan mijn eigen auto kan gebruiken voor alle activiteiten/dagen buiten de big-5 zone. Een derde reden; ik kan het persoonlijk houden, en ben er ten allen tijde zeker van dat iedereen me hoort. Bvb een van de voordelen die ik zeker heb is dat ik door ervaring op het gedrag van dieren kan anticiperen. Nog een reden is dat ik iedereen een goede plaats kan bieden in het safari-voertuig; maximaal twee man per rij, en niemand op de laatste rij (te ver van me weg, te hobbelig). Ook al laat zo'n voertuig 3 man per rij toe; als fotograaf is dat zeker niet makkelijk werken zo met 3. Nu, long story short; door enkel kleine groepen te nemen ben ik dat prijsvoordeel ...terug kwijt! Ach ja, in ieder geval heb ik al enkele trips verkocht. Beter dan niets, denk ik dan. Maar ik besef ten volle dat mijn aanbod veel mensen niet zal aanspreken.

                        Waar ik in feite wou toe komen door mijn eigen situatie te schetsen is dit; breek aub het aanbod van reisleiders / natuurgidsen / ecotravel-operatoren niet af door enkel te focussen op de prijs. Ik ben ervan overtuigd dat elk van hen (en natuurlijk mezelf inclusief) probeert het ultieme aanbod uit te werken. Een aanbod dat aansluit bij wat mensen (en fotografen) wensen. Maar we kunnen geen wonderen doen. Zoals overal wil de consument het maximale voor de zo laagst mogelijke prijs. Maar kwaliteit zal je altijd moeten blijven betalen.

                        En een tweede bemerking; ik heb enorm veel respect voor mensen die alles zélf organiseren, en waarschijnlijk kan dat in vele gevallen ook de beste manier zijn om een bepaalde streek te verkennen, zeker als je gaat om je fotografische lusten te botvieren zonder dat je rekenschap moet geven aan anderen. Maar ik denk toch ook wel dat de vlieger niet in alle gevallen opgaat. Er zijn plekken waar het inhuren van een gespecialiseerde gids en/of het aansluiten bij een kleine groep gelijkgezinden betere resultaten oplevert. En ik denk dat een wildpark zeker zo'n plek is.
                        Last edited by Jochen; 4 januari 2018, 12:23. Reden: typo
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotoreis

                          Bedankt voor uw uitgebreide reactie Jochem.

                          Uw antwoord gaat natuurlijk over 1 specifiek type fotoreis, nl een safari.

                          Ik doe vooral landschapsfotografie, en dan ligt het verhaal toch iets anders.
                          Als ik bvb kijk wat een fotoreis met een kleine groep (4 tot 8 personen)
                          in een locatie waar ik reeds gereisd heb moet kosten , dan kan ik me niet van de indruk ontdoen
                          dat er geld wordt verdiend.

                          Ik zeg "in een locatie waar ik reeds gereisd heb" omdat ik daar een idee heb hoeveel
                          logies, transport, permits etc kosten.

                          Natuurlijk niet iedereen heeft de tijd of zin om alles zelf uit te spitten en te regelen.
                          Dus voor dat "comfort" moet je betalen.
                          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                          Website - 500px - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotoreis

                            Ik denk dat het toch een kwestie van vraag en aanbod is. Sommige dure reizen zijn zeer snel uitverkocht, want er is een vraag voor. Heel wat fotografen willen met hun dure materiaal exclusieve foto's maken en zijn bereid hiervoor te betalen. Ook is het voor velen een mogelijkheid om met gelijkgezinden op reis te gaan. Bovendien zijn er toch een aantal aanbieders die kwaliteit van begeleiding hoog in het vaandel dragen.

                            De prijzen van de fotoreizen zijn voortdurend gestegen, maar hier lijkt nu toch een kentering in te komen omdat ook het aanbod vergroot en meerdere nieuwe aanbieders op de kar springen. Bovendien zijn de interessante locaties meer en meer ook op internet te vinden.
                            Zijn de reizen duur, ongetwijfeld (en dit geld m.i. ook voor workshops), maar op lange termijn zal enkel kwaliteit die aangeboden wordt aan een correcte prijs, overleven.

                            Peter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotoreis

                              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                              Bedankt voor uw uitgebreide reactie Jochem.

                              Uw antwoord gaat natuurlijk over 1 specifiek type fotoreis, nl een safari.

                              Ik doe vooral landschapsfotografie, en dan ligt het verhaal toch iets anders.
                              Als ik bvb kijk wat een fotoreis met een kleine groep (4 tot 8 personen)
                              in een locatie waar ik reeds gereisd heb moet kosten , dan kan ik me niet van de indruk ontdoen
                              dat er geld wordt verdiend.

                              Ik zeg "in een locatie waar ik reeds gereisd heb" omdat ik daar een idee heb hoeveel
                              logies, transport, permits etc kosten.

                              Natuurlijk niet iedereen heeft de tijd of zin om alles zelf uit te spitten en te regelen.
                              Dus voor dat "comfort" moet je betalen.
                              Hey SteefD,

                              Ja inderdaad; als je de bestemming al kent, en als je subject geen persoon-met-speciale-kennis vereist, dan zie ik ook de meerwaarde niet in van een persoonlijke begeleider of gids. Of ik zie ook niet in wat de meerwaarde is van in groep reizen zonder begeleider ...tenzij dan als je kosten kan delen (kamer, huurauto) en zo de prijs kan drukken.

                              Maar je moet natuurlijk beseffen; het reisaanbod van begeleiders/gidsen/specialisten-op-lokatie is niet afgestemd op iemand die de bestemming al kent

                              En ook, wat "er wordt geld verdiend" betreft; met een klein reisgezelschap alle kosten van een gids delen zal steeds een serieus surplus op ieders individuele rekening zijn. Want je betaalt zijn transport, zijn kamer, zijn eten en zijn loon (wat zijn vrouw en kinderen moeten thuis ook eten).
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X