Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fullframe...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fullframe...

    Ik fotografeer met een Nikon D7000 meestal kinderen,familie,over het algemeen portretten.Ik heb daarvoor 35 mm en een50 mm prime,17-50mm 2.8 en een 70-200mm 2.8 tamron.
    Ik ,en andere mensen,zijn enorm positief over mijn foto's.Ik heb nu meer mensen die vragen om foto's te nemen van bvb hun zelf,familiefeesten,enz..
    Nu is mijn vraag,doe ik er goed aan om een tweede (full frame) toestel aan te schaffen om een stapje hoger te gaan?
    Bvb,doe ik er goed aan.om bvb een Nikon D600,D610,D700....aan te schaffen?
    Is een full frame een verbetering tegenover een D7000?
    Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

  • #2
    Re: Fullframe...

    Welke winst denk je uit z'n "FF" doosje te halen? Dat is toch 1 van de eerste vragen die je jezelf zal moeten stellen en die kan alleen jij beantwoorden. Sta dan niet alleen stil bij de geijkte zaken.

    Comment


    • #3
      Re: Fullframe...

      Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
      Ik fotografeer met een Nikon D7000 meestal kinderen,familie,over het algemeen portretten.Ik heb daarvoor 35 mm en een50 mm prime,17-50mm 2.8 en een 70-200mm 2.8 tamron.
      Ik ,en andere mensen,zijn enorm positief over mijn foto's.Ik heb nu meer mensen die vragen om foto's te nemen van bvb hun zelf,familiefeesten,enz..
      Nu is mijn vraag,doe ik er goed aan om een tweede (full frame) toestel aan te schaffen om een stapje hoger te gaan?
      Bvb,doe ik er goed aan.om bvb een Nikon D600,D610,D700....aan te schaffen?
      Yep, gewoon doen, je gaat daar echt geen spijt van krijgen. Nu, is er niks "magisch" aan een FF, 't is vooral een grotere sensor, maar je fotos gaan er zeker niet op achteruitgaan, integendeel.
      Momenteel kan je een 2de hands D600 oppikken voor 600-700 Euro, echt geen geld voor zoveel camera. Kans is groot dat je D7000 daarna wel werkloos wordt.
      Last edited by dleemans; 25 december 2017, 18:39.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Fullframe...

        Welke verbetering zal ik hebben door bvb een D600 te gebruiken?Ik heb in forums vernomen dat er wat problemen waren met de D600,klopt dit?
        Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

        Comment


        • #5
          Re: Fullframe...

          Kort door de bocht: Met een FF is het makkelijker om de DoF in bedwang te houden bij dezelfde lens en dezelfde werkafstand.
          Anderzijds bij portretfotografie in een studio werk je toch met een achtergrond en is de DoF dan weer van ondergeschikt belang.
          mvg, ¨
          Patric

          Comment


          • #6
            Re: Fullframe...

            De problemen met de d600 zijn allang van de baan. De D610 is een schitterend toestel dat een beetje in de schaduw van de D600 is gebleven door de publiciteit rond die vlekjes. Als je per se een FF wil is de D610 zeker een aanrader en die nu aan een goede prijs te krijgen is.

            Aan de andere kant kun je ook kiezen voor de D7500 of (afhankelijk van je budget) zelfs de D500. Je kan al je lenzen zonder problemen blijven gebruiken. De D500 is geen FF, maar valt onder de pro-reeks en is zelfs duurder dan de D750.


            ps Kijk eens op YouTube naar John Lanier. Professioneel fotograaf, werkt met Sony maar maakt schitterende trouwfoto's zonder FF.
            Last edited by philitalia; 25 december 2017, 22:12.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Fullframe...

              Er zijn meerdere verschillen tussen FF en crop en die moet je allemaal in overweging nemen bij je besluit.

              Het meest besproken argument bij FF is de grotere sensor en daarmee gepaard gaande een lagere ruisgevoeligheid dan crop.
              Bij FF ga je ook een kleinere DOF bekomen bij de zelfde apertuurwaarde. En dat is een mes dat aan twee kanten snijd. Voor portretten waarbij je opzettelijk een kleine DOF wil en een leuke bokeh in de achtergrond ga je dat gemakkelijker bekomen met een FF. Echter is dit tergelijkertijd ook een nadeel want als je een ruime scherptediepte wil (bv meerdere personen in beeld) ga je een kleiner apertuur moeten instellen om het zelfde te bekomen als op crop. Hierbij gepaard ga je bv in studio meer flitskracht nodig hebben of in ander omstandigheden zal je iso omhoog moeten en dan is je winst van een betere iso per direct alweer verloren.
              Je moet ook investeren in duurdere FF lenzen en bijkomstig zwaarder gewicht van die lenzen. De lenzen worden ook korter waardoor je nog duurdere lenzen moet kopen als je bv zwaar telewerk wil doen.

              Dus zo heiligmakend is een FF camera niet. Het is niet zo dat het op alle vlakken beter wordt. Dat is ook de reden dat menig vogelliefhebber een snelle cropcamera zal kiezen.
              Omdat je ook groepen wil fotograferen is crop iets in je voordeel. Anderzijds als je dan een foto wil maken van 1 persoon met zware onscherpte in de achtergrond is FF in het voordeel.

              Ik zit dan wel met Canon, ik heb beiden. Zowel FF als crop en heb ondervonden dat ik ze het best kan inzetten zoals hierboven beschreven afhankelijk van wat ik wil doen en wat ik wil bekomen.

              Comment


              • #8
                Re: Fullframe...

                Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                ps Kijk eens op YouTube naar John Lanier. Professioneel fotograaf, werkt met Sony maar maakt schitterende trouwfoto's zonder FF.
                Je bedoelt waarschijnlijk Jason Lanier. Maar die werkt wel degelijk meestal met een FF (A7RII).
                Heeft wel in het verleden eens een trouwreportage met een A6300 (dacht ik) gedaan.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Fullframe...

                  Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                  Je bedoelt waarschijnlijk Jason Lanier. Maar die werkt wel degelijk meestal met een FF (A7RII).
                  Heeft wel in het verleden eens een trouwreportage met een A6300 (dacht ik) gedaan.
                  Oeps, inderdaad Jason. Gebruikt inderdaad zeer zeker FF, maar er zijn een aantal video's waarin hij toont dat je ook zonder FF prachtige foto's kan maken.
                  Last edited by philitalia; 26 december 2017, 08:53.
                  Mvg Philip

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fullframe...

                    Een foto maak jij zelf, NIET de camera, die registreert dat maar.
                    Let wel als je overstapt van een Crop naar een FF, dit is namelijk weer een leerschool die moet volgen.
                    Met een crop heb ik mij nooit op mijn gemak gevoeld, een FF ging vanzelf omdat ik tientallen jaren analoog gefotografeerd heb.
                    Dan heb ik mij geriskeerd, na drie floppen met crops van Canon, 350D, 40D en 50D, met Fujifilm.
                    Dat heeft meer dan een jaar geduurd voor ik mij comfortabel begon te voelen.
                    Ik kan mij dus goed inbeelden dat de omgekeerde weg ook zo is.
                    Alles zal veel dichter lijken, het is anders, heel anders.
                    Eén ding is zeker een FF heeft minder ruis in hoge ISO, als je die al gebruikt want ik haat dat zelfs met mijn 5D.
                    Ik zou zeggen probeer eens een dagje een FF uit en kijk dan eens na of je uw foto's goed vind.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fullframe...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Een foto maak jij zelf, NIET de camera, die registreert dat maar.
                      Let wel als je overstapt van een Crop naar een FF, dit is namelijk weer een leerschool die moet volgen.
                      Met een crop heb ik mij nooit op mijn gemak gevoeld, een FF ging vanzelf omdat ik tientallen jaren analoog gefotografeerd heb.
                      Dan heb ik mij geriskeerd, na drie floppen met crops van Canon, 350D, 40D en 50D, met Fujifilm.
                      Dat heeft meer dan een jaar geduurd voor ik mij comfortabel begon te voelen.
                      Ik kan mij dus goed inbeelden dat de omgekeerde weg ook zo is.



                      Alles zal veel dichter lijken, het is anders, heel anders.
                      Eén ding is zeker een FF heeft minder ruis in hoge ISO, als je die al gebruikt want ik haat dat zelfs met mijn 5D.
                      Ik zou zeggen probeer eens een dagje een FF uit en kijk dan eens na of je uw foto's goed vind.

                      Goede raad, ik zou zelfs zeggen, maak een reeks foto's afwisselend met je crop camera en je full frame , met dezelfde instellingen en bvb je 50 1.8 of 35 1.8 ! ( durf te werken met open diafragma ! Je haalt er de Full frame beelden zo uit !!!

                      Gewenning van een crop naar Full frame is te "verwaarlozen". Menige student is enthousiast over de "overgang", teruggaan is met " oogkleppen " werken !

                      Groetjes
                      Luc
                      Groetjes

                      Lukathi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fullframe...

                        Ik zou zeggen dat ik wel tevreden ben met mijn D7000,echter...
                        Ik heb wel beperkingen met hogere ISO's en slechtere lichtomstandigheden.Ik ben meer geintresseerd in portretten.
                        WIFI en Bleutooth en etc heb ik allemaal niet nodig...
                        Als ik bvb een D600 of D610 aanschaf ter vervanging van mijn D7000,verbeter ik me dan,voor portretten?
                        Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fullframe...

                          Je verbeter jezelf nergens. Je kan jezelf alleen "verbeteren" als je je nog verder verdiept in het "onderwerp portret" en dan vooral in het hoe wat en waarom.

                          Kracht van het beeld komt niet uit het doosje, maar vanuit je innerlijke "ik".

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fullframe...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
                            Ik zou zeggen dat ik wel tevreden ben met mijn D7000,echter...
                            Ik heb wel beperkingen met hogere ISO's en slechtere lichtomstandigheden.Ik ben meer geintresseerd in portretten.
                            WIFI en Bleutooth en etc heb ik allemaal niet nodig...
                            Als ik bvb een D600 of D610 aanschaf ter vervanging van mijn D7000,verbeter ik me dan,voor portretten?
                            Naar mijn mening wel hoor, zeker in hoge iso's, en tevens voor portret is de kleinere dof mooi meegenomen
                            Wat jij u eerder moet afvragen is ofdat je niet beter een d750 zou nemen, klein beetje duurder maar in vele dingen beter dan de d610, maar enkel jij kan uitmaken wat je nodig hebt/wil

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fullframe...

                              Perse beter niet. Maar de sensor is wel beter.

                              Als je tweedehands zoekt heb je voor een budget van een nieuwe d610 een tweedehands d800 of d750 mits wat opleg.

                              Nu hou er wel rekening mee dat een goede lens in verhouding meer invloed heeft dan een camera. Maar je zal we degelijk een klein verschil zien. De real world verschillen tussen cameras zijn niet zo groot als in de reviews

                              Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X