Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halogeenlamp vervangen door ledlamp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Halogeenlamp vervangen door ledlamp

    Wij hebben hier een tweetal luchters met daarin respectievelijk 6 en 8 gewone halogeenlampjes G9 van 40 W.
    Wij denken er aan deze op termijn te vervangen door leds, niet omwille van het minder verbruik, maar omdat de halogeen misschien straks niet meer te verkrijgen zijn, en als we dan toch moeten vervangen (de eerste gaf gisteren al de geest na een goed half jaar).

    Ik denk dat ik reeds weet dat we om ze te vervangen iets dergelijks zouden nodig hebben :

    Met duurzame G9 LED lampen bespaar je tot wel 90% aan energiekosten ✓ Profiteer van alle voordelen van LED ✓ Snelle verzending


    Maar in de winkel waar wij de luchters kochten (Light Gallery Gent) hebben wij de leds (waarschijnlijk wel een ander merk) zien branden, en het fel witte licht is afschuwelijk (in ons ogen).
    Men wist ons daar te vertellen dat dergelijk lampjes nog niet bestonden of te verkrijgen waren in zacht wit (meer gelig) licht.

    Mijn vraag nu, klopt dit ? Misschien hebben ze daar de Light Gallery Gent in de door hun verkochte merken geen zacht wit, terwijl het misschien toch zou bestaan in een ander merk ?
    Iemand die hier meer over weet ?

    PS Ik heb reeds vernomen dat velen het licht van hun leds wel omschrijven als 'warm wit', maar dat het in feite toch de fel witte zijn (????).
    Dat is ook hetgeen ze beweren bij Light Gallery.
    Last edited by Guest17; 24 december 2017, 11:43.

  • #2
    Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

    De ledlamp waarvan je de link hebt geplaatst (Osram) heeft een kleurtemperatuur van 2700K, dat is warm wit.
    Als je ledlampjes bestelt van bekende fabrikanten (Osram, Philips en andere) dan heb je meer kans dat de opgegeven kleurtemperatuur correct is, en dat er leds gebruikt zijn met een aanvaardbare kleurweergave-index.

    Bij den Action heb ik ooit ook een paar ledspots van een minder bekend merk gekocht, en die gaven ook vrij warm wit licht (de kleurweergave-index leek ook redelijk in orde voor zover ik dat op het zicht kan beoordelen).
    Eigenlijk vielen die dus ook heel goed mee, zeker voor die lage prijs, en daar heb ik toen ook G9 lampjes zien liggen (maar ik heb ze zelf niet zien branden, als je die koopt, dan is dat dus op eigen risico, maar ze zijn wel heel goedkoop).


    Als verkopers van verlichting zelf niet weten wat er te koop is, dan kan je volgens mij beter ergens anders gaan zien, want dan kennen ze er niet veel van...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De ledlamp waarvan je de link hebt geplaatst (Osram) heeft een kleurtemperatuur van 2700K, dat is warm wit.
      Als je ledlampjes bestelt van bekende fabrikanten (Osram, Philips en andere) dan heb je meer kans dat de opgegeven kleurtemperatuur correct is, en dat er leds gebruikt zijn met een aanvaardbare kleurweergave-index.

      Bij den Action heb ik ooit ook een paar ledspots van een minder bekend merk gekocht, en die gaven ook vrij warm wit licht (de kleurweergave-index leek ook redelijk in orde voor zover ik dat op het zicht kan beoordelen).
      Eigenlijk vielen die dus ook heel goed mee, zeker voor die lage prijs, en daar heb ik toen ook G9 lampjes zien liggen (maar ik heb ze zelf niet zien branden, als je die koopt, dan is dat dus op eigen risico, maar ze zijn wel heel goedkoop).


      Als verkopers van verlichting zelf niet weten wat er te koop is, dan kan je volgens mij beter ergens anders gaan zien, want dan kennen ze er niet veel van...
      Dat dacht ik ook, en het is nochtans een winkel met een zekere 'standing' hier in de streek.
      De verkoopster verving één halogeentje door een ledje in een luchter, en het licht van dat ledje was letterlijk oogverblindend wit, lelijk, kortom afschuwelijk licht...
      Eens een paar andere winkels zoeken zeker ?
      Last edited by Guest17; 24 december 2017, 13:00.

      Comment


      • #4
        Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        De verkoopster verving één halogeentje door een ledje in een luchter, en het licht van dat ledje was letterlijk oogverblindend wit, lelijk, kortom afschuwelijk licht...
        Eens een paar andere winkels zoeken zeker ?
        Vooral een andere soort LED-verlichting proberen ... er is veel aangename LED-verlichting op de markt, alleen wat uitzoeken welke u liefst heeft.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

          Niettegenstaande ik toegang heb tot electro groothandels heb ik mij vorige week nog LED-lampen gekocht bij deze Belgische webwinkel (mag ook wel eens gezegd) met filter voor G9 type lampen:
          Alles wat je nodig hebt qua verlichting, accessoires en meubels om je woning te laten stralen. Laat je inspireren door ons ruime aanbod van 90+ merken. Shop veilig online en geniet van snelle levering.

          Comment


          • #6
            Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Dat dacht ik ook, en het is nochtans een winkel met een zekere 'standing' hier in de streek.
            De verkoopster verving één halogeentje door een ledje in een luchter, en het licht van dat ledje was letterlijk oogverblindend wit, lelijk, kortom afschuwelijk licht...
            Eens een paar andere winkels zoeken zeker ?
            Dan was dat "zeker" geen 2.700K Ivan.

            Comment


            • #7
              Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

              Zoals vele anderen wil ik ook enkele halogeenlampen vervangen door led-lampen; maar waar kan ik het type " R7s " vinden voor een betaalbare prijs?

              Mvg
              Maurits W

              Comment


              • #8
                Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                Zoals vele anderen wil ik ook enkele halogeenlampen vervangen door led-lampen; maar waar kan ik het type " R7s " vinden voor een betaalbare prijs?

                Mvg
                Maurits W
                HIER bv. die silicone dingen zijn TOP.

                Comment


                • #9
                  Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                  Zoals vele anderen wil ik ook enkele halogeenlampen vervangen door led-lampen; maar waar kan ik het type " R7s " vinden voor een betaalbare prijs?

                  Mvg
                  Maurits W
                  Wat is betaalbaar?
                  Zelfs in de Brico verkopen ze er nu en die zijn redelijk goed.
                  Maar online zeker voldoende te vinden ... type gewoon eens in Google zetten en je vindt er genoeg.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Niettegenstaande ik toegang heb tot electro groothandels heb ik mij vorige week nog LED-lampen gekocht bij deze Belgische webwinkel (mag ook wel eens gezegd) met filter voor G9 type lampen:
                    https://www.dmlights.be/led-verlicht...t=G9+%28LED%29
                    Ik heb vervangers nodig voor 40 W-500 lumen (7 W in led) en 60 W-800 lumen (12 W in led) en hier gaan ze maar tot max 4.3 W-350 lumen.
                    Misschien is dat wel de reden van het (zogezegde) niet bestaan van warm wit in deze.
                    Namelijk dat voor de lage wattages/lumen er wèl warm wit bestaat maar niet voor de hoge(re) wattages/lumen ???
                    Ik kijk nog verder, maar ik ga alleszins niet kopen zonder zien, want de naam 'warm wit' is makkelijk aan te brengen of te vermelden, maar of het dan ook zo is in werkelijkheid...
                    Last edited by Guest17; 26 december 2017, 08:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik heb vervangers nodig voor 40 W-500 lumen (7 W in led) en 60 W-800 lumen (12 W in led) en hier gaan ze maar tot max 4.3 W-350 lumen.
                      Misschien is dat wel de reden van het (zogezegde) niet bestaan van warm wit in deze.
                      Namelijk dat voor de lage wattages/lumen er wèl warm wit bestaat maar niet voor de hoge(re) wattages/lumen ???
                      Ik kijk nog verder, maar ik ga alleszins niet kopen zonder zien, want de naam 'warm wit' is makkelijk aan te brengen of te vermelden, maar of het dan ook zo is in werkelijkheid...
                      De "lampjes" worden opgebouwd met het aantal leds dat er nodig is om een bepaald totaalvermogen (en aantal lumen) te geven.
                      Of ze daar dan warm witte leds insteken of koud witte, dat maakt niet zoveel uit, het enige probleem is dat er bij grotere vermogens voldoende warmte weg moet kunnen, anders zullen de leds niet lang heel blijven (en dan al helemaal niet als ze opgesloten zitten in een heel compact lamparmatuur). Er is wel wat verschil tussen het rendement van warm en koud witte leds (hoe warmer, hoe lager het rendement), maar dat verschil is niet zo groot dat bijvoorbeeld een koud witte led 2 keer meer licht zou geven dan een warm witte.
                      De bekende lampenfabrikanten zullen wat voorzichtiger zijn met het maken van ledlampen met een groter vermogen, omdat die willen dat de lampen niet meteen stuk gaan, want dan krijgen ze er nadien geen meer verkocht.
                      Bij sommige Chinese fabrikanten is dat niet zo'n groot probleem, die maken gewoon een grote batch en gooien die massaal op de markt, als daar iets aan mankeert, dan verkopen ze die volgende keer onder een andere naam.
                      Daarom moet je wel opletten met de onbekende Chinese spullen, ze zijn niet allemaal slecht, maar er kan toch nog altijd materiaal tussen zitten dat niet aan de eisen (vooral veiligheid) voldoet...
                      Vooral als ze veel compactere lampjes verkopen met een groot vermogen moet je opletten, de kans dat die veel te warm worden is dan heel groot (of ze liegen over het vermogen en de opgegeven lichtsterkte, dan blijft het lampje wel heel, maar geeft het gewoon veel minder licht dan wat er opgegeven is). Meestal gebruiken die fabrikanten ook leds met een heel beperkte kleurweergave-index omdat die goedkoper zijn.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De "lampjes" worden opgebouwd met het aantal leds dat er nodig is om een bepaald totaalvermogen (en aantal lumen) te geven.
                        Of ze daar dan warm witte leds insteken of koud witte, dat maakt niet zoveel uit, het enige probleem is dat er bij grotere vermogens voldoende warmte weg moet kunnen, anders zullen de leds niet lang heel blijven (en dan al helemaal niet als ze opgesloten zitten in een heel compact lamparmatuur). Er is wel wat verschil tussen het rendement van warm en koud witte leds (hoe warmer, hoe lager het rendement), maar dat verschil is niet zo groot dat bijvoorbeeld een koud witte led 2 keer meer licht zou geven dan een warm witte.
                        De bekende lampenfabrikanten zullen wat voorzichtiger zijn met het maken van ledlampen met een groter vermogen, omdat die willen dat de lampen niet meteen stuk gaan, want dan krijgen ze er nadien geen meer verkocht.
                        Bij sommige Chinese fabrikanten is dat niet zo'n groot probleem, die maken gewoon een grote batch en gooien die massaal op de markt, als daar iets aan mankeert, dan verkopen ze die volgende keer onder een andere naam.
                        Daarom moet je wel opletten met de onbekende Chinese spullen, ze zijn niet allemaal slecht, maar er kan toch nog altijd materiaal tussen zitten dat niet aan de eisen (vooral veiligheid) voldoet...
                        Vooral als ze veel compactere lampjes verkopen met een groot vermogen moet je opletten, de kans dat die veel te warm worden is dan heel groot (of ze liegen over het vermogen en de opgegeven lichtsterkte, dan blijft het lampje wel heel, maar geeft het gewoon veel minder licht dan wat er opgegeven is). Meestal gebruiken die fabrikanten ook leds met een heel beperkte kleurweergave-index omdat die goedkoper zijn.
                        Snap er niet veel meer van, maar dat zal wel aan mij liggen .
                        Misschien moet ik een voorraadje halogeen inslaan, dan is mijn 'probleem' ook opgelost .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Halogeenlamp vervangen door ledlamp

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Ik heb vervangers nodig voor 40 W-500 lumen (7 W in led) en 60 W-800 lumen (12 W in led) en hier gaan ze maar tot max 4.3 W-350 lumen.
                          Waar haal je die benodigde waarden vandaan?
                          Hoeveel licht iemand graag heeft is natuurlijk heel persoonlijk.

                          Wij hebben een buitenspot van 300W vervangen door 18W LED en het is even klaar.
                          We hebben alle spots in huis vervangen door 5W LED en het is klaarder dan voorheen.
                          De volledige inkom wordt verlicht door 2 x 5W boven en 1 x 4W beneden.
                          De living heeft nu 6 hanglampen van 5W (geen spots) en daar moest een dimmer tussen omdat het anders voor 90% van de tijd onaangenaam te klaar was.

                          Dat er LED lampen bestaan dat bijna geen licht geven klopt, overal bestaat brol in.
                          En veel hangt af hoeveel de ingebouwde electronika verbruikt want het vermelde verbruik (voor zover correct) is van het geheel, niet specifiek van het ledje zelf.
                          Er zijn er ook die wat overdrijven en bijvoorbeeld 7W vermelden maar minder lichtopbrengst leveren dan anderen met 2W.

                          Natuurlijk ook letten op de stralingshoek ... om een living te verlichten moet men geen spots van 12 of 36° gebruiken.

                          Ik ben van oordeel dat men beter uitkijkt naar een deftig en wat betrouwbaarder merk en daar zijn profijt uit haalt, ook al is de initiële aankoop dan wat duurder.

                          Een beetje zoals met muziekinstallaties ... men heeft moeite om deftige betaalbare versterkers van 200W te vinden, maar sommige fabricanten brengen draagbare toestellen op de markt voor 89€ met de vermelding 360W of zelfs 2300W. [emoji16]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment

                          Working...
                          X