Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldscherm Eizo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldscherm Eizo

    Hallo iedereen,
    Mijn IIyama 24" heeft na 10 jaar trouwe dienst zijn beste tijd gehad (veel dode pixels) en het is tijd voor vernieuwing met een 27" scherm.
    Mijn vraag nu: is Eizo echt zo goed dat het de grote investering waard is of zijn er ook andere 27" schermen die voldoen. Ik zelf werk graag met RGB kleurprofiel en spendeer toch wat uurtjes in Photoshop, dus dat primeert zeker.
    Bedankt voor jullie antwoorden.

  • #2
    Re: Beeldscherm Eizo

    Bij mij staat goed, beter best niet in het woordenboek, dus daar lees ik maar overheen. Het is dus maar net waar jij je mee tevreden stelt, wat vind je belangrijk waar moet jouw monitor minimaal aan voldoen:

    - min/max resolutie
    - refreshrate
    - hdmi/dvi/vga
    - kalibratie mogelijkheden
    - monitorhood ja/nee
    - kleurruimtes
    - helderheid

    Wat de monitor naast de standaard essentiële zaken te bieden heeft...
    - usb hub
    - speakers

    en als je dat redelijkerwijs op een rijtje zet dan kom je allerlei merken tegen welke voldoen aan jouw gestelde "eisen/voorkeuren". Als je daaruit een top 3 destilleert dan ga je naar de winkel om daar in volle concentratie - voor een 1 uurtje - achter z'n monitor te gaan zitten/staan als of je bezig bent met.... (want niet alles wat je leest op het grote www blijkt in de praktijk ook zo te zijn)

    Met andere woorden Eizo is geen must to have, maar in vele gevallen een nice to have.

    wat zoal in aanmerking kan komen in willekeurige volgorde:
    Eizo
    Dell ultrasharp
    BenQ
    Asus
    LG
    Philips

    Comment


    • #3
      Re: Beeldscherm Eizo

      Ik gebruik zelf een Eizo Foris FS2434 scherm. Deze is (relatief) goedkoop (rond de de 400 euro) en heeft een zeer goede kleurweergave en calibratiemogelijkheden. Het enige nadeel is dat die "slechts" 1920x1080 is in plaats van 4k.
      Last edited by Jefzor; 30 december 2017, 10:30.

      Comment


      • #4
        Re: Beeldscherm Eizo

        Omdat ik mijn eigen werk uitprint en ook mee doe aan wedstrijden, wil ik wat ik zie op mijn scherm ook uit mijne printer zien komen. En ja ik kalibreer nu mijn scherm al (Spyder5) Bij mijn zoektocht op www zie ik dat alleen Eizo spreekt over RGB. Heb tot 2x toe een mailtje naar IIyama gestuurd (over beste RGB schermen) maar die nemen de moeite nog niet om te reageren. De Eizo 2730CG staat mij wel aan maar is dan ook ook met zijn 1647€ prijslijk en daarom wou ik jullie eens daarover horen. De meeste winkelsverkoperkers horen het in Keulen donderen als je over het verschil tussen sRGB en RGB begint, laat staan dat ze je kunnen adviseren. Speakers en hubs op een beeldscherm is voor mij van minder belang ( heb dat extern).

        Comment


        • #5
          Re: Beeldscherm Eizo

          Al eens naar NEC gekeken? Bij mij is het uiteindelijk dan toch een eizo geworden
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

          Comment


          • #6
            Re: Beeldscherm Eizo

            Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
            Omdat ik mijn eigen werk uitprint en ook mee doe aan wedstrijden, wil ik wat ik zie op mijn scherm ook uit mijne printer zien komen. En ja ik kalibreer nu mijn scherm al (Spyder5) Bij mijn zoektocht op www zie ik dat alleen Eizo spreekt over RGB. Heb tot 2x toe een mailtje naar IIyama gestuurd (over beste RGB schermen) maar die nemen de moeite nog niet om te reageren. De Eizo 2730CG staat mij wel aan maar is dan ook ook met zijn 1647€ prijslijk en daarom wou ik jullie eens daarover horen. De meeste winkelsverkoperkers horen het in Keulen donderen als je over het verschil tussen sRGB en RGB begint, laat staan dat ze je kunnen adviseren. Speakers en hubs op een beeldscherm is voor mij van minder belang ( heb dat extern).
            Er is een gigantisch prijsverschil tussen sRGB en (Adobe) RGB monitoren.
            Voor 99,.. van de gebruikers (en m.i. ook hobbyfotografen die hun scherm ook voor andere dingen bezigen) is een sRGB scherm een betere keuze, dat weten "de meeste winkelsverkoperkers" ook.

            Zelf heb ik al een paar jaar een EIZO EV2336 (showroommodel voor een prijsje), een 1920x1080 office monitor die 96% van de sRGB ruimte dekt.
            Een zeer rustig beeld, heel laag energiegebruik zijn eigenschappen van elke EIZO.
            Ik kalibreer met de Colormunki Photo.
            In theorie kan mijn printer kleuren drukken die ik op mijn scherm niet zie (maar ik zie er ook op mijn scherm die de printer niet kan drukken), maar omdat er (hopelijk) meer mensen naar mijn foto's op het internet kijken dan thuis aan mijn muur lig ik daar niet van wakker en hou mijn hele workflow in sRGB.

            Een wide gamut monitor kan inderdaad diepere kleuren tonen en voor een professionele workflow is het interessant zoveel mogelijk informatie zolang mogelijk bij te houden.
            Maar omdat het gamut van printers minder groot is zou er kunnen nagegaan worden (met een gamut viewer) in hoeverre er kleuren verloren gaan via de sRGB weg voor de foto's in kwestie.

            We kunnen (en ikzelf in de eerste plaats) ook de bedenking maken waarom we €1647 prijselijk vinden voor een monitor en niet voor een lens of een body.
            Last edited by palombian; 24 december 2017, 10:18.

            Comment


            • #7
              Re: Beeldscherm Eizo

              Ik gebruik al een 3 a 4-tal jaar de Eizo ColorEdge CG276 27" 4k met ingebouwde calibratie.
              Mjin vorig scherm begon na 5 jaar gebruik kleurenzweem te vertonen en toen stond de Eizo door een actie bij Art&Craft voor een prijsje te koop.
              Ik zit ook voor mijn werk veel achter een computerscherm en ik merk dat ik veel minder last heb van mijn ogen als ik achter de Eizo zit.
              Een bijkomend voordeel van dit scherm is de meegeleverde voet/standaard die toelaat om het scherm hoog genoeg te zetten zodat het voor mij past zonder dat ik iets onder de voet moet zetten.
              De kleuren ruimte van zowel mijn fototoestellen als het scherm staan op AdobeRGB en bij het exporteren voor internet wordt de kleurenruimte sRGB gekozen. Printen doe ik niet.
              Er zijn ook regelmatig updates van de calibratiesoftware en ik denk begin dit jaar ook een update gekregen voor de schermbesturing.
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

              Comment


              • #8
                Re: Beeldscherm Eizo

                Ik heb nu een BenQ SW2700PT 27" Adobe RGB Color Management Monitor voor de Fotograaf.
                Enorm tevreden. Moet je eens bekijken op KLIK
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldscherm Eizo

                  Bedankt Red Falcon voor deze link. Ziet er inderdaad wel goed uit, ga het eens verder uitpluizen maar op het eerste zicht voldoet hij wel. Natuurlijk zal Eizo nog wel wat meer kunnen bieden maar of dat de 1000€ extra waard is moeten we nog zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldscherm Eizo

                    Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                    Bedankt Red Falcon voor deze link. Ziet er inderdaad wel goed uit, ga het eens verder uitpluizen maar op het eerste zicht voldoet hij wel. Natuurlijk zal Eizo nog wel wat meer kunnen bieden maar of dat de 1000€ extra waard is moeten we nog zien.
                    Ik heb niet de pretentie te beweren dat Eizo slechter is, zeker niet, maar de Benq is zeker niet onder doen voor Eizo.
                    Ik was stomverbaasd van de kleuren en de scherpte eens het gekalibreerd was.
                    Als je niet te ver van Mol afwoont mag je altijd eens binnenspringen om met uw eigen ogen te overtuigen. (Een Tom Poes meebrengen mag altijd, ik zorg voor een heerlijke Cappuccino).
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldscherm Eizo

                      Dat van die TomPoes zie ik wel zitten maar ik woon wat te ver van Mol om even te komen, maar toch bedankt voor het aanbod. Hoe meer ik van Benq SW2700PT 27" opzoek, hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit voor mij de goede leuze zal zijn. Ik zal binnenkort het hier wel laten weten als ik hem heb. Bedankt iedereen voor de reacties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldscherm Eizo

                        Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                        Hallo iedereen,
                        Mijn IIyama 24" heeft na 10 jaar trouwe dienst zijn beste tijd gehad (veel dode pixels) en het is tijd voor vernieuwing met een 27" scherm.
                        Mijn vraag nu: is Eizo echt zo goed dat het de grote investering waard is of zijn er ook andere 27" schermen die voldoen. Ik zelf werk graag met RGB kleurprofiel en spendeer toch wat uurtjes in Photoshop, dus dat primeert zeker.
                        Bedankt voor jullie antwoorden.
                        Het is eigenlijk heel simpel, eens je een EIZO gehad hebt wil je niks anders meer !

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldscherm Eizo

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Het is eigenlijk heel simpel, eens je een EIZO gehad hebt wil je niks anders meer !

                          grts
                          Sieg
                          Kan ik enkel maar beamen
                          (zeker als je eentje uit de ColorEdge reeks hebt)
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldscherm Eizo

                            Heb recent 2 Dell U2413f 24inch monitoren gekocht bij Ecubel. Samen 250 euro. Zien er als nieuw uit.

                            Het zijn geen Eizo's en ook geen 27inch maar prijs / kwaliteit is dit natuurlijk wel top.
                            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldscherm Eizo

                              Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                              Heb recent 2 Dell U2413f 24inch monitoren gekocht bij Ecubel. Samen 250 euro. Zien er als nieuw uit.

                              Het zijn geen Eizo's en ook geen 27inch maar prijs / kwaliteit is dit natuurlijk wel top.
                              Kleurruimte 99% Adobe RGB ook.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                              Comment

                              Working...
                              X