Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

    Ik heb twee geheugenkaartjes. Als de buffer van mijn fototoestel (Canon 60D) vol zit, is die met het ene kaartje veel sneller weer leeg dan met het andere. Ik vraag me af waarom. De vermelde snelheden verschillen namelijk niet zo veel. Hier zijn de gegevens:

    Kaartje A:
    32 GB
    SDHC
    Class 10
    90 MB/s
    600x

    Kaartje B:
    64 GB
    Micro SDXC + adapter
    Class 10
    80 MB/s
    533x

    Met kaartje A duurt het wegschrijven van de buffer bijvoorbeeld 25 seconden, bij kaartje B is dat soms 90 seconden. Na formatteren is het weer iets sneller, maar het verschil blijft.

    Waarom is het verschil tussen de twee zo groot?
    Zorgt de adapter misschien voor vertraging?
    Is 64 GB te veel voor mijn fototoestel?

    Weet iemand wat de oorzaak is?
    Bedankt!








  • #2
    Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

    De vermelde snelheden verschillen namelijk niet zo veel.
    1 foutieve perceptie

    zo ook dat je nu appels met peren zit te vergelijken, oorzaken kunnen zijn:
    merk type body, firmware, merk type "kaart" en grote van de "kaart", gebruik van 1 adapter ja nee.

    Dat zijn al 5 parameters, maar al zullen deze parameters principieel gelijk aan elkaar zijn dan nog kan je de perceptie hebben van verschil, terwijl de wetenschap het als een te verwaarlozen issue zal kunnen afdoen.

    Comment


    • #3
      Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

      De snelheden die op de kaartjes vermeld worden, zijn de lees snelheden. Schrijfsnelheid zal allicht aardig wat minder zijn ...

      Comment


      • #4
        Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

        Klopt. Je moet het opzoeken wat de SCHRIJFsnelheden zijn. En die kunnen aardig verschillen.
        Het is daarom dat de kaartjes met hoge schrijfsnelheden opmerkelijk veel duurder zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Klopt. Je moet het opzoeken wat de SCHRIJFsnelheden zijn. En die kunnen aardig verschillen.
          Het is daarom dat de kaartjes met hoge schrijfsnelheden opmerkelijk veel duurder zijn.
          Volledig akkoord hiermee en sommige sandisks zijn geen sandisks als je begrijpt wat ik bedoel.
          Er is nogal wat namaak in de omloop.
          Google eens ,het is ergens te zien aan het lettertype (font) .
          Er bestaat ook een handig programmaatje om zelf te testen : h2testw .Is te vinden op internet.
          Zonet nog eens de test gedaan met een sandisk extreme 90MB/s 32GB
          Resultaat: schrijven 38.7 MB/s Lezen 58.8 MB/s
          Vind je het niet,ik heb het nog wel zitten ergens. Stuur mij dan een mailtje.
          PS ik werk wel nog in W7.
          De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

          Comment


          • #6
            Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

            h2testw vond ik inderdaad op internet maar ik kon mijn SD-kaartje niet selecteren (alleen mappen onder het bureaublad waren te zien ...).
            Dan maar iets anders gezocht en gevonden: SpeedOut v0.5. Met deze resultaten:

            eerste kaartje: lezen: 87 MB/s, schrijven: 36 MB/s
            tweede kaartje: lezen: 87 MB/s, schrijven: 18 MB/s

            Daar zit dus inderdaad het verschil.

            Beide kaartjes zijn Class 10. Voor zover ik begrepen heb heeft dit te maken met de minimale schrijfsnelheid van 10 MB/s. Beide kaartjes voldoen hier wel aan, maar het ene doet het dus veel beter dan het andere.

            Op de verpakking van het traagste kaartje staat dit:
            Up to 80 MB/s transfer speed; write speed lower. Based on internal testing; performance may be lower depending on host device, interface, usage conditions and other factors.
            Heb je dan helemaal geen indicatie van wat de schrijfsnelheid zal zijn? Het kopen van zo'n kaartje kan toch geen gok zijn?

            Comment


            • #7
              Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

              Het kopen van zo'n kaartje kan toch geen gok zijn?
              Yep, dat is het feitelijk wel een beetje, zie ook mijn eerdere post, waar ik al refereerde aan hetgeen simplistisch te lezen valt op "het verpakking"

              Maar ja, op den duur leer je het vanzelf wel inschatten, hoe de verhoudingen liggen....

              note: ik zal nooit een micro sd en adapter gebruiken in een device... de adapter gebruik je alleen als het niet anders kan in een daarvoor geschikte card-reader.

              Comment


              • #8
                Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
                Volledig akkoord hiermee en sommige sandisks zijn geen sandisks als je begrijpt wat ik bedoel.
                Er is nogal wat namaak in de omloop.
                Google eens ,het is ergens te zien aan het lettertype (font) .
                Er bestaat ook een handig programmaatje om zelf te testen : h2testw .Is te vinden op internet.
                Zonet nog eens de test gedaan met een sandisk extreme 90MB/s 32GB
                Resultaat: schrijven 38.7 MB/s Lezen 58.8 MB/s
                Vind je het niet,ik heb het nog wel zitten ergens. Stuur mij dan een mailtje.
                PS ik werk wel nog in W7.
                je kan je kaartje registreren bij de fabrikant, volgens serial nummer op de kaart, je krijgt een online bevestiging, d.m.v de aanvaarding van het nummer.
                Dan ben je toch zekerder dat je een echte kaart in handen hebt.
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cumulocubus Bekijk bericht

                  eerste kaartje: lezen: 87 MB/s, schrijven: 36 MB/s
                  tweede kaartje: lezen: 87 MB/s, schrijven: 18 MB/s

                  Daar zit dus inderdaad het verschil.
                  Fijn dat je inderdaad iets gevonden hebt ��
                  Spijtig dat we maar kunnen testen na aanschaf.

                  PS: Er is op joetoep ook nog het één en ander te vinden om toch te checken alvorens aanschaf .Enkel in een winkel natuurlijk . ON LINE zal dit niet lukken..
                  De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zonas Bekijk bericht
                    PS: Er is op joetoep ook nog het één en ander te vinden om toch te checken alvorens aanschaf .Enkel in een winkel natuurlijk . ON LINE zal dit niet lukken..
                    Heb je het dan over reviews van kaartjes of bedoel je iets anders?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                      Er is op joetoep ook nog het één en ander te vinden om toch te checken alvorens aanschaf
                      Dat blijft dan nochtans een relatief! Je kan er geen absoluut vaststaande feiten aan verbinden!! Je kan hoogstens een relatieve conclusie trekken van `oke, dat kan eventueel voor hetgeen ik gebruik ook opgaan / gelden`.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                        Niet elke kaart presteert even goed of even slecht in verschillende camera's.
                        Een vergelijkende test moet dus gebeuren per cameramodel.
                        Gelukkig is dit al gebeurd voor een hele hoop camera's en kaartjes.
                        De Canon 60D staat er wel niet bij.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groot verschil in snelheid tussen twee geheugenkaartjes

                          Bedankt mlap voor deze interessante link.
                          De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                          Comment

                          Working...
                          X