Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan ARW bestanden in Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan ARW bestanden in Lightroom

    Ik heb een nieuw toestel, Sony DMC-RX10 M3, kan geen Raw bestanden openen in LR, en er zijn geen updates voor dit programma.
    Heb ook een Alpha A65 en bij deze lukt het wel om Raw te bewerken in.heb Lightroom 5
    Mvg
    Patrick



    Last edited by Patrick T; 19 december 2017, 11:16.

  • #2
    Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

    Zie adobe site vanaf welke versie je toestel geïntegreerd is. Anders kan je er nog voor kiezen de laatste DNG converter te download en je "raw's" omzetten naar DNG - indien ze dat nog niet de nek omgedraaid hebben -.

    en als je gezocht had op het grote boze www dan had je het volgende tegen kunnen komen:
    Lightroom CC 2015.5.1 / 6.5.1 add Sony RX10 III RAW Support

    invalshoek voor dng convert....
    DNG is a publicly available archival format for storing camera raw files. Adobe DNG Converter is a free utility that converts files from more than 350 cameras to DNG.
    Last edited by in2lapland; 19 december 2017, 11:47.

    Comment


    • #3
      Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

      Gisteren geprobeerd met DNG converter en deze herkent deze bestanden ook niet ��

      Comment


      • #4
        Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

        raw ontwikkelaar van sony zelf ( en die trekt heel hard op lightroom zo op het eerste gezicht. en ik dacht gratis download.

        Comment


        • #5
          Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

          een van de betere RAW converters vandaag op de markt is capture one, de express versie is helemaal gratis voor sony gebruikers https://www.phaseone.com/en/Download-Sony.aspx en de pro versie is te koop aan een flinke korting.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

            Volgens deze tabel: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...d-cameras.html
            heb je voor jouw camera dit nodig van Adobe:


            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Volgens deze tabel: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...d-cameras.html
              heb je voor jouw camera dit nodig van Adobe:


              Camera Raw heb ik maar 6.7
              Doorlopende versie van Lightroom heb ik maar 5.7

              Upgraden naar Lightroom 6.5.1 dan ?

              Comment


              • #8
                Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door Patrick T Bekijk bericht
                Camera Raw heb ik maar 6.7
                Doorlopende versie van Lightroom heb ik maar 5.7

                Upgraden naar Lightroom 6.5.1 dan ?
                Mijn versie van Lightroom is vanaf vandaag 6.14, en dat zou de allerlaatste update van LR (als te kopen programma, welteverstaan) zijn. Ik weet niet of Lightroom nog te koop is als afzonderlijk pakket of tegen een vaste prijs.
                Oplossing: als LR6 niet meer te koop is: LRCC (in een pakket samen met PS CC) als abonnement, ofwel overschakelen naar een andere RAW-ontwikkelaar.
                Ik weet niet in hoeverre je beroep doet op LR als DAM (Digital Assets Manager), nl. om al je fotobestanden netjes te catalogeren, enz., waarin LR nog steeds onovertroffen is, maar als dat niet het geval is (bij mij is dat bv nooit het geval geweest), zijn er RAW-ontwikkelaars in overvloed.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Mijn versie van Lightroom is vanaf vandaag 6.14, en dat zou de allerlaatste update van LR (als te kopen programma, welteverstaan) zijn. Ik weet niet of Lightroom nog te koop is als afzonderlijk pakket of tegen een vaste prijs.
                  Oplossing: als LR6 niet meer te koop is: LRCC (in een pakket samen met PS CC) als abonnement, ofwel overschakelen naar een andere RAW-ontwikkelaar.
                  Ik weet niet in hoeverre je beroep doet op LR als DAM (Digital Assets Manager), nl. om al je fotobestanden netjes te catalogeren, enz., waarin LR nog steeds onovertroffen is, maar als dat niet het geval is (bij mij is dat bv nooit het geval geweest), zijn er RAW-ontwikkelaars in overvloed.
                  Heb een probeer versie van Adobe Lightroom Classic CC, en bij deze lukt het wel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                    Tuurlijk wel... da's momenteel gelijk aan LR 6.14.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                      Volgens mijn zoekresultaten is de 6.14 niet meer te kopen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                        In principe koop je v.6 (maar dat zou inderdaad wel eens niet meer mogelijk zijn) en update je via de Adobe site.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                          Hier blijkbaar nog te koop, met boek, maar beetje prijzig! Ik heb m’n upgrades destijds veel minder betaald.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                            Ik zit met hetzelfde probleem net een nieuwe Sony aangschaft (A7iii) en ARW bestanden wil lightroom niet inlezen. Is er geen manier om ARW foto's met lightroom te bewerken...?
                            Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan ARW bestanden in Lightroom

                              Topic is twee jaar oud, en het probleem&oplossing blijven dezelfde: als jouw camera (ik lees nieuwe Sony A7III) jonger is dan de versie van Lightroom (welke versie?) die je hebt, moet je je RAW-bestanden omzetten via DNG-Convertor, dat gratis verkrijgbaar is bij Adobe.
                              Andere optie is een abonnement nemen op Lightroom CC. D'er bestaan verschillende formules, maar 't is maandelijke of jaarlijkse te betalen om je -steeds up to date- software te mogen gebruiken.
                              (Een laatste optie is een andere RAW-convertor te overwegen die wel je RAW-bestanden 'verstaat'.)
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X