Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een FTDI driver en wat doet die?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een FTDI driver en wat doet die?

    Pc OS = laatste Windows 10
    Programma die dom doet is Palette Master Element (kalibreer software van Benq).
    Telkens ik dat programma wil gebruiken, in samenwerking met mijn Syder5Pro, wil dit programma niet opstarten.
    Ik krijg het bericht dat ik mijn kalibratietoestel moet aansluiten of dat de FTDI driver niet is geïnstalleerd.
    Ik moet op OK drukken en het programma sluit ogenblikkelijk af.

    Dus is mijn vraag, wat is een FTDI driver en wat doet die eigenlijk?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

    FTDI is een fabrikant van chips die RS232 (of andere seriële protocollen) emuleren over usb. Maw die Syder is een RS232 toestel waar ze zo'n FTDI chip aangeplakt hebben om die op usb te gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

      Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met die driver en W10.
      Heeft U vroeger gecalibreerd met een oudere versie van Windows ( 8 of 7 ?)
      Eens googlen op FTDI en Windows 10 geeft wel een aantal treffers.
      Als ik het me nog goed herinner zal W10 telkens zelf weer zijn eigen driver installeren ipv die van FTDI op het moment dat je de Spyder aansluit.
      De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

        Ok, maar waarom ging het de eerste keer uitstekend en daarna niks dan fouten.
        Usb kabel niet aangesloten mag ik al uitsluiten want die is aangesloten, blijft dus die driver, maar hoe komt het dan dat het de eerste keer wel lukte?
        Op deze Pc heeft inderdaad W7, W8, W8.1 gedraaid en nu dus W10.

        PS: Die driver gedownload en geïnstalleerd en toch blijf ik die verdomde fout krijgen.
        Last edited by Red Falcon; 17 december 2017, 18:19. Reden: PS: ......
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

          Een zeer goed programma om driverproblemen op te lossen is "Driver Easy Professional".
          Als je dat programma draait de eerste keer val je plat achterover met hoeveel verouderde drivers je wel niet zit.
          Die software zal alle hardware scannen en de juiste (laatste versies) van de drivers downloaden en installeren.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

            Nog steeds dit:

            De USB 3 kabel is aangesloten en de drivers zijn geïnstalleerd en toch blijft ik die foutmelding krijgen.
            Gisteren een mail verstuurd naar Benq Belgium en krijg ik een bevestiging in het Tsjechië's terug.

            Enfin, in hardware is mijn spyder te zien onder de USB aansluitingen. Het programma herkent ook de spyder dat die is aangesloten (jaja) en toch wilt dat programma Palette Master Element van geen opstarten weten.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

              Dat is natuurlijk een vervelend probleem.
              Om te kunnen determineren aan welke kant de fout zit zou je misschien kunnen proberen , als je de mogelijkheid hebt, om dit eens te doen vanop een andere laptop/pc die nog niet op windows 10 draait.
              Ik probeer mee te denken en dit staat in de handleiding:

              Spyder Connection
              Please plug your Spyder5EXPRESS into a USB port on your computer. Please
              avoid using a hub, extension cable, or a port on a keyboard as this could
              prevent the Spyder unit from getting the proper data flow.


              Dus rechtstreeks aansluiten . Dit komt omdat de spyder zijn voeding trekt uit de USB connectie en deze niet onderbroken mag worden ( zoals bij een hub)
              U spreekt ook altijd van USB 3 standaard. Was u vorige werkende connectie ook een USB 3 of nog een USB 2 standaard?
              Last edited by Zonas; 18 december 2017, 11:50. Reden: meer uitleg
              De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

                USB3.
                Het is de Spyder5 Pro die ik heb en daar zijn geen problemen mee, ook niet met hun kalibratie software.
                Uk heb alleen problemen met de software van Benq en dat is dus Palette Master Element.
                Het rare is dat als ik het opstart mijn spyder herkent wordt maar dat ik direct erna die fout melding blijf krijgen.
                Win 10 is up-to-date en mijn graka ook.
                En de spyder mag ik aansluiten op welke USB ook, PME werkt niet.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

                  OK ,
                  Sorry maar dan kan ik U niet verder helpen
                  Veel succes nog .
                  De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een FTDI driver en wat doet die?

                    Toch bedankt voor het meedenken.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X