Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van liggend naar staand.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van liggend naar staand.

    Goedemorgen iedereen,

    ik doe vooral extreme macro en macro. Daar dit gebeurt met een nogal onhandige opstelling en ik geen enorm sterk statief heb (voorlopig) met zwaar balhoofd is het soms moeilijk om te switchen van liggend naar staande opstelling. Iedere keer moet die hele handel 90° gedraaid worden op statief. Nu is mijn vraag of er een soort adapter bestaat waarmee ik de lenzen en de stackrail gewoon kan laten staan , die adapter op de lens klik en de camera hierdoor 90° verdraaid erop kan gemonteerd worden. Op google vind ik niks. Ik weet dat de brandpuntafstand dan wel iets zou veranderen maar da's niet erg. Het zou dan werken als een tussenring of extension tube, wat de vergroting wel ten goede zou komen.

    Hopelijk is er iemand die een oplossing heeft.

    Groeten ,

    Werner
    Canon EOS750D + Sigma 150mm Macro of MPe65 + 65mm ext.tubes + raynox 250 + sunwayPhoto manuele stackrail MFR-150 + DIY diffusers + DIY flashholders.

  • #2
    Re: Van liggend naar staand.

    mogelijk bied een lens tripod mount een oplossing.

    Comment


    • #3
      Re: Van liggend naar staand.

      En zo'n statiefgondel zit standaard bij of aan uw Sigma 150 mm macro lens en uw Canon 65 mm Macro lens.
      Lijkt me ook de gemakkelijkste oplossing.

      Comment


      • #4
        Re: Van liggend naar staand.

        Maar wij weten niet met welke lenzen en welke combinaties hij werkt.
        Op mijn 65 mpe zit er zo'n gondel.Mijn ouderwetse makrobalg heeft ook zo een instelling.
        Ik heb wel eens een gondel van een Sigma 70-210 (oud),op mijn 100 mm gezet,maar paste ongeveer,en roteerde onder het gewicht van de body.
        Je moet dus voldoende ruimte nodig op de lens die je gebruikt,en de perfecte diameter hebben en voldoende frictie.
        Even op Novoflex gekeken,ook geen oplossing gevonden,wel een macrobalg voor Canon.Zou normaal dat ook moeten hebben.
        Maar voor Nikon??
        Last edited by demuro; 11 december 2017, 12:57. Reden: typ foutjes

        Comment


        • #5
          Re: Van liggend naar staand.

          Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik werk voornamelijk met de MPE65 en Sigma150 en daar zit die inderdaad bij. Maar dan draait de hele diffuser ook mee. Soms gebeurt het dat ik genoodzaakt ben de richting te veranderen omdat het dan beter past. Als alles dan eigenlijk al klaar is , en bij extreme macro duurt het soms een hele tijd prutswerken eer ik de juiste compo heb, zou ik alles moet herdoen. Moest er zo een adapter bestaan hebben zou het handiger geweest zijn. Voorlopig is dus de statiefgondel de enige oplossing. Toch al fel bedankt voor het meedenken.

          Groeten ,

          Werner
          Canon EOS750D + Sigma 150mm Macro of MPe65 + 65mm ext.tubes + raynox 250 + sunwayPhoto manuele stackrail MFR-150 + DIY diffusers + DIY flashholders.

          Comment


          • #6
            Re: Van liggend naar staand.

            Maar welke diffuser gebruik je en waar zit die ??Welke belichting gebruik je ?? Hoe zit je opstelling in mekaar? Een macro-flits of verschillende flitsen?
            Mogelijks ziet er hier een mogelijkheid in om je probleem op te lossen.

            Comment


            • #7
              Re: Van liggend naar staand.

              Beste oplossing is om gebruik te maken van een L-Plate die je op de body van je camera schroeft.
              Hier vind je meer info: https://www.the-digital-picture.com/...te-Review.aspx
              [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Re: Van liggend naar staand.

                Oorspronkelijk geplaatst door wyca Bekijk bericht
                ..... een L-Plate ......
                Dat geeft hetzelfde probleem als de statiefgondel: alles draait mee. En je moet je body fysiek van je statief halen. Bij een statiefgondel draai je rond de as van je lens zonder de positie van de lens te veranderen.

                Misschien bekijken of je de lichtopstelling los van de lens kan monteren.

                Comment


                • #9
                  Re: Van liggend naar staand.

                  Bestaat er zoiets als een tussenring, teleconverter of adapter met een statief bevestiging? Zou handig zijn voor lenzen zonder statiefkoppeling.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van liggend naar staand.

                    Als je de lensvoet op een rail zet kun je het toestel draaien horizontaal / verticaal.
                    Op die rail plaats je ook een flashring voor de belichting. Deze flashring heeft geen verbinding met het objectief dat er doorgeschoven wordt.
                    Je kan dus het toestel /objectief draaien zonder dat belichting beweegt.
                    Voor objectieven zonder voet zijn er aparte voeten en klemringen
                    Zoek eens in het gamma van Really Right Stuff naar flash rings an lens collars.
                    Vermoedelijk zijn er andere (goedkopere) alternatieve merken.
                    Patric

                    Comment

                    Working...
                    X